מני מזוז: "לא חושב שפסקת התגברות היא רעיון מופרך" - סרוגים

מני מזוז: "לא חושב שפסקת התגברות היא רעיון מופרך"

בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה אמר שופט העליון לשעבר: "כדי לצנן את העימותים ולהסדיר את מערכת היחסים שווה לשלם מחיר". בנוסף הוא התייחס להדחת ראש ממשלה: "מעורר קושי"

author-image
מני מזוז: "לא חושב שפסקת התגברות היא רעיון מופרך"
  צילום מתוך כנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה

אמירה מעניינת של שופט ביהמ"ש העליון בדימוס והיועמ"ש לשעבר, מני מזוז ביחס לרצון של הימין לקדם פסקת התגברות.

בכנס הדמוקרטיה השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ש פרופ' ירון אזרחי, מזוז אמר על הסוגייה המשפטית החשובה ביותר לדבריו שעל סדר היום המשפטי: "כדי לצנן את העימותים ולהסדיר את מערכת היחסים שווה גם לשלם מחיר – ואני לא חושב שפסקת התגברות היא רעיון מופרך."

"למרות שהוא לא מקובל בעולם הרחב, במציאות הישראלית של חוקה חלקית מקרטעת שהתקבלה בתהליך חריג, זה פתרון לא גרוע לתקופת ביניים, עד שהחוקה מושלמת ומתייצבת. זה ידרוש רוב של ח"כים שיבטא שזה לא מהלך חקיקתי רגיל, אבל אני גם לא בטוח שהיד של הכנסת תהיה קלה בלחוקק חוקים כאלה. חוק יסוד החקיקה שיסדיר בדיוק מתי מתערבים ובאיזה רוב, יפיג חלק גדול מהמתח".

עוד באותו נושא

סער: "מגבשים מודל לפיצול תפקיד היועמ"ש"


4

הפסקת כהונת רה"מ? "החלטה של דרג מקצועי בהחלט מעוררת קושי"

מזוז גם הציע רעיון מעניין בנוגע לסוגיית הפסקת כהונתו של ראש ממשלה נבחר ומכהן: "החלטה של דרג מקצועי שהוא חלק מהרשות המבצעת, בעיקר בעניין הפסקת כהונה, בהחלט מעוררת קושי. אני מאמין שבמציאות של היום הפיתרון הנכון והמאוזן ביותר הוא להחיות את המוסד של חבר המושבעים שהיה קיים בישראל עד 58 וכונה חקירה מוקדמת."

נתניהו במהלך משפטו. צילום: אורן בן חקון

"לפי החוק אז, בתיקי עבירות פשע חמור היועמ"ש יכול היה לפנות לביהמ"ש ולבקש חקירה מוקדמת – הליך שבו מקיימים את השימוע המוכר היום, לא בפני היועמ"ש אלא בפני ביהמ"ש בהרכב מיוחד אד הוק, רק לנושא הזה, אולי אפילו בראשות שופט של ביהמ"ש העליון. בפניהם התביעה מציגה את התיק שלה לפני שכתב האישום מוגש, הנאשם מציג את טענותיו נגד כתב האישום, וביהמ"ש מחליט אם יש בסיס להגשת כתב אישום"

"במצב כזה לכאורה כולם אמורים ליהנות: הנאשם לא צריך לטעון שהתביעה רודפת אותו. את התביעה אף אחד לא יאשים – אם יקבלו את עמדתה אז לא היא זו שהפילה ראש ממשלה אלא הכרעה שיפוטית, וגם מבחינת הציבור זה יגביר את אמונו בהחלטה, עד גבול מסוים כמובן".

לבסוף, התייחס מזוז לסוגיית הירידה המשמעותית באמון בבית המשפט, והדגיש כי זה מחייב את ביהמ"ש לנקוט בזהירות בנושאים הנבחרים לדיון: "תפיסת העולם שלי ליברלית, אבל אני אף פעם לא הייתי חסיד של אקטיביזם שיפוטי משמעותי. יש נושאים שבית המשפט צריך לשאול את עצמו פעמיים אם נכון שיתערב בהם. הפסקת כהונה של ראש הממשלה היא דוגמה טובה לכך".

מזוז כשופט בעליון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
הוא לא נראה טוב.
חיים | 28-10-2021 12:42
אולי בגלל זה הוא פרש.
2
בגצ שייך רק...
יוספה | 28-10-2021 13:09
בגצ שייך רק לערבים. לאף יהודי אין סיכוי לזכות בבגצ .
3
כן הוא פרש...
עמר | 28-10-2021 13:14
כן הוא פרש כדי לשטוח משנתו באתר סרוגים.... לעצם העניין , אמירות ודעות לא מפתיעות , דברי טעם . אהבתי את עד גבול מסויים. עבור ביביסטים הכתבה הזו היא בכל מקרה סינית
4
נפל ךו האבימון....
יצחק | 28-10-2021 16:37
נפל ךו האבימון. חבל שרק אחרי פרישתו
5
מי שקובע בחירת...
הכל דבש | 28-10-2021 16:38
מי שקובע בחירת ראש ממשלה זה העם..לא סער שרודף...אותו על שינאה..העם אמר את דברו
6
סער גונב דעת,זהירות...
סער לכלא | 28-10-2021 17:01
סער גונב דעת,זהירות נוכל לפניכם
7
מעניין שהרעיון עוןה...
שומר החומות | 28-10-2021 17:39
מעניין שהרעיון עוןה מפיו רק לאחר שסכר פיו כשנתניהו כיהן וכל יפי הנפש תקפו את מוסריותו וצדקתו של חוק ההתגברות. עכשיו כאילו שהסכנה שביבי ייהנה מחקיקה כזו חלפה מותר לומר את האמת. על זה אמרו חכמים מוטב מאוחר מאשר אף פעם.
8
גם מצב שבו...
אין דין לטובת נתניהו בלבד | 30-10-2021 9:43
גם מצב שבו ראש ממשלה מכהן מעל שמונה שנים רצופות הוא בעייתי. לא סתם כהונת נשיא או ראש ממשלה מוגבלת בכל העולם