צפו: קצר על הפרשה: בסדום אי אפשר להיות צדיק - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה: בסדום אי אפשר להיות צדיק

נגיד שיש שלושים צדיקים בסדום, ובזכותם כל העיר תינצל, הרי הרשע והפשע ימשיכו לחגוג! מה עשינו בזה? מה ההגיון המוסרי של אברהם? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו:

צפו: קצר על הפרשה: בסדום אי אפשר להיות צדיק
  'אשת לוט' בסדום (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)

פרשת וירא: אנשי סדום גרמו בסביבה שלהם לעוול ולרשע בלתי נתפסים, ולכן הם זכו לתואר המפוקפק "רעים וחטאים לה' מאוד", שהרי "זעקת סדום ועמורה כי רבה, וחטאתם כי כבדה מאוד", הם אנשים מושחתים לחלוטין. לכן הקב"ה רוצה להשמיד אותם.

אברהם מתחיל להתווכח, ואומר לקב"ה, אם יש שלושים צדיקים תספה צדיק עם רשע? צריך לוותר לכולם.

אני לא מבין, נגיד שיש שלושים צדיקים, ובזכותם כל העיר תינצל, הרי הרשע והפשע ימשיכו לחגוג! מה עשינו בזה? יש פתרון הרבה יותר פשוט – את שלושים הצדיקים הקב"ה יוציא החוצה, ואת כל אלה שרעתם וחטאתם כבדה מאוד ה' ישמיד. למה שלושים הצדיקים צריכים להציל את כולם, שימשיכו להיות פושעים, איפה ההיגיון? איפה הצדק?

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת וירא תשפ"ב

אלא, מדובר על רשע ופשע בתחומים החברתיים, על רגישות לזולת כמו שדיברתי בשבוע שעבר, וכדי להיות צדיק בנושא החברתי אתה חייב תמיכה קהילתית, אתה חייב שהסביבה תהיה יחד אתך.

למשל לוט. לוט מנסה להכניס אורחים ואז "אנשי העיר אנשי סדום נסבו על הבית, מנער ועד זקן, כל העם מקצה", כל העם, כל תושבי העיר מנער ועד זקן באים להילחם בקורטוב צדיקות הזו. זה אומר שהרשעות הכילה את כולם לחלוטין, לא היה שם איזה גסטפו, או אנשי ק.ג.ב. שאילצו את כל אנשי העיר להיות מושחתים, אלו היו אנשים מושחתים מעצמם מהיסוד, לחלוטין, ולכן הם לא מאפשרים לשלושים או ארבעים צדיקים לגדול.

זה שאין צדיקים לא קרה סתם, אלא אנשי סדום לא נתנו אפשרות שיהיו צדיקים. אומר אברהם אבינו שזה עובד גם הפוך. אם יש שלושים או ארבעים צדיקים זה אומר שהרשעות לא מוחלטת, הרשעות לא טוטאלית, עובדה שיש כמה עשרות צדיקים, ובגלל שהרשעות לא טוטאלית ניתן להחזיר את האנשים בתשובה.

רק כשהקב"ה אומר שאין שום צדיק בסדום, וממילא הם מושחתים לחלוטין, מה שנשאר זה רק להפוך אותם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
הסיפור על סדום...
ארז | 22-10-2021 9:44
הסיפור על סדום ועמורה נראה אגדה מיתוס . אין בו הגיון רציונלי. על מה אלוהים השמיד את תושבי סדום ועמורה?!! הרי עוד לא הייתה תורה ולא היו חוקים . לא היו איסורים . רק איסור לא לרצוח ולא לאכול דם. אז על צה אלוהים הענחש אותם? על חילול שבת? אכילת חזיר? אכלו חמץ בפסח? לא עשו ברית מילה לתינוקות זכרים? עשו משכבי זכר? גילוח עאיות? ניאוף? סנות? גזל? ? כל זה לא היה בתקוף אלא רק אחרי חקיקת כשרת הדיברות מאות שנים אחרי זה שמשה מסר לעם ישראל!! וחוץ מזה אלוהים שכח וגם עבר על השבועה שלו נדר.הפר נדר. אלוהים נדבע שאחרי שהביא את המבול על כל העולם בייצי נוח ואלוהים הבין שעשה טעות ונכשל והביבע צער וחרטה מאד מאד על זה שמחה והשמיד את המין האנושי במבול!! אלעהעם אמר במפורשות ונשבע קבע נדר דבועה!! שלא יקלל עוד את בני אדם ולא יביא עלהם עונשים בגלל עוונתם אלא יסלח ויפעיל את מידת החסד והרחמים וארך אפים. אבל כנראה שאלוהים שכח והפר את השבועה דלו והביא והמיט אש וגופרית משמים ששרפו למוות את כל תושבי סדום ועמורה!! אלוהים צריך לעשות חשבון נפש לעצמו ולבדוק למה הפר שבועה האם הוא מעל החוק ומותר לו להפר נדר?!! בכלל לפי המחקרים על סדום ועמורה כנראה שהיה מטאור או אסטרואיד שגרם לפליטית חום עצומה ואויר חם לוהט שגרם לפני 3600 לשריפה באזור בקעת הירדן מטס אוורי ובטח לא איזה ישות על טבעית חייזרית חוצנית גרמה לכך. בדיוק כמו עשרת המכות שגם להם יש הסבר מדעי פיזקלי. וגם לא יתכן שאלוהים של הישראלים ימיט עונשים וקללות ואסנות כי נשבע שלא יביא מבול צונמי אן רעדית אדמה או כל אסון טבע. לכן יש הרבה סתירות של הדת דטוענת שכל האסונות שבאים זה מאלוהים בגלל החטאים אבל שוחכים שאלוהים נשבע שלא יעניש יותר את המין האנושי !!
2
העולם עומד על עשרה
משה אהרון | 22-10-2021 10:37
בעשרה מאמרות נברא העולם והוא עומד על עשרה אנשים. אם היה עשרה צדיקים בסדום ואפילו כולם רשעים. ואף אם אין סיכוי להחזירם בתשובה. סדום הייתה ממשיכה להתקיים בעבור העשרה . שהעשרה אוחזים בלפיד האור של המאמרות ,שהעולם נברא בהם. משה אהרון
3
הפיספוס בנרטיב של סדום ועמורה
משה אהרון | 22-10-2021 11:02
למרבה הצער יסוד חשוב בנרטיב הלזה פוספס. אברהם התדיין על המקום על הארצות ההם ובכללם האנשים . ואכן זעקת סדום ועמורה היא זעקות הארצות ולמה כי כבדה מאד חטאתם של האנשים . לכן רבקקרהם קודם לכל ביקש על המקום שארצות סדום ועמורה לא יושחתו ושגן העדן ההוא ימשיך להשמר. אז גם אם בורא העולם היה מבקש להשמיד הרשעים לכאורה אפשר להשמידם ולשאת בעבור המקום. אבל מקום שבו אין עשרה צדיקים הממשיכים לשאת באור המאמרות . אין לו זכות קיום . חטאתם הכבדה מאד. אין חטאת יותר כבדה מהחטא כלפי האדם האחר . שאותיות מאד = אדם משה אהרון