צפו: קצר על הפרשה: את מי מותר להחרים? - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה: את מי מותר להחרים?

אברהם לוקח רכוש ממצרים, כך גם בני ישראל לאחר מכן למרות השעבוד האכזרי, אבל מסדום הוא לא מוכן לקחת מחוט ועד שרוך נעל, למה, מה ההבדל? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על הפרשה. צפו:

צפו: קצר על הפרשה: את מי מותר להחרים?
  (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)

פרשת לך-לך: כשפרעה לוקח את שרה, אברהם מקבל ממנו הרבה מאוד דברים, "ויהי לו צאן ובקר ועבדים ושפחות ואתונות וגמלים", וכשנגמרת שם הפרשיה ומשלחים את אברהם ושרה ממצרים, נאמר "ואברהם כבד מאוד במקנה בכסף ובזהב".

אברהם אבינו לוקח ממצרים בלי חשבון, אין לו שום בעיה עם זה.

לקראת סוף הפרשה, בברית בין הבתרים, הקב"ה אומר לאברהם אבינו "ואחרי כן יצאו ברכוש גדול", אברהם לא ידע שמדובר במצרים, צאצאיו ישועבדו בארץ לא להם, ואחר כך יצאו ברכוש גדול, הם ירוויחו הרבה מאוד כסף מאותו עם משעבד אכזרי. אבל באמצע הפרשה, בסיום מלחמת ארבעת המלכים נגד החמישה, מלך סדום רוצה לתת כסף לאברהם על עזרתו, אומר אברהם אני לא לוקח מחוט ועד שרוך נעל, שלא תאמר אני העשרתי את אברהם.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת לך- לך תשפ"ב

מה הבעיה? מה אכפת לך שיגידו שסדום העשירו אותך? לקחת ממצרים, צאצאיך ייקחו מאותה ארץ נעלמת, למה אתה לו מוכן לקחת מסדום?

"מחוט ועד שרוך נעל", לא לקחת כלום, מדוע?

כמדומני התשובה טמונה בסדום. לאברהם אין שום בעיה לקחת מאומות העולם ולתת להם, אברהם מתחבר לדבר ה' "ואברכה מברכך", "והיה ברכה", אברהם אבינו הולך לברך את כל העולם, ולקבל מכל העולם, ממצרים או מאותו עם נעלם, יחסים בינלאומיים מעולים, הבעיה היא סדום.

עוד באותו נושא

הגזימו? עיתון חרדי השווה את בנט לפרעה


43

כשיש עם או אזור בארץ שלא מכניס אורחים, שה"בין אדם לחברו" שלו, הרגישות החברתית שלו רקובה מהיסוד, אנשים שלא מסוגלים לראות את הצרה של אותם עניים שדופקים על דלת ביתם בלב המדבר, מאנשים כאלה אברהם לא מוכל לקחת מחוט ועד שרוך נעל.

אדם שאין לו שום רגישות חברתית, אדם שלא אכפת לו מכאבו של הזולת – הוא בחוץ לחלוטין. אבל מכל שאר האנשים, כולל מצרים המושחתת, כולל עם שישעבד אותנו בפרך ויעשה לנו צרות צרורות, מהם אפשר לקבל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הסיבה פשוטה פרעה כפא עליו לקחת
משה אהרון | 16-10-2021 23:41
שפרעה כל כך פחד שרצה כאילו לפצות על מעשיו ועל כן, ציווה את אברהם לא להחזיר את כל המתנות ממנו .שנאמר : וַיְצַו עָלָיו פַּרְעֹה, אֲנָשִׁים; וַיְשַׁלְּחוּ אֹתוֹ וְאֶת-אִשְׁתּוֹ, וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ. ראו בסוף הפסוק ואת כל אשר לו