הגרדיאן: ישראל עשויה לתקוף באיראן - סרוגים

הגרדיאן: ישראל עשויה לתקוף באיראן

בגרדיאן מתארים עתיד שבו ראיסי עשוי לא לשוב לשיחות הגרעין בווינה עם המעצמות, מה שעשוי להוביל להתחזקות שלו ברמה האזורית, ובסופו של דבר לאפשרות של תקיפה ישראלית

הגרדיאן: ישראל עשויה לתקוף באיראן
  כור גרעיני באיראן. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

תקיפה ישראלית באיראן? פרשן עיתון הגרדיאן הבריטי סיימון טיסדל מציג תחזית קודרת בנוגע לאפשרויות סביב הנושא האיראני.

טיסדל מתאר את המצב באיראן, ומדגיש כי הנשיא הרדיקלי החדש, איברהים ראיסי, עשוי לא להצטרף להמשך השיחות בווינה לחזרה להסכם הגרעין מ-2015, מה שעלול להוביל להקצנה מצד האיראנים, ובסופו של דבר להידרדרות שתוביל לתקיפה מצד הישראלים.

בעיתון נטען כי לפחות כרגע לא נראה כי ראיסי נכנע ללחץ המערבי להצטרף לשיחות, היות שלמרות שהוא טען שיחזור לשולחן המו"מ, הוא לא נתן לכך תאריך.

עוד באותו נושא

ראש השב"כ החדש: האיום המרכזי – הציר האיראני

טיסדל גם מתאר מציאות לפיה איראן תעדיף להישאר במצבה המבודד מהמערב, ולנסות לתקן את הכלכלה בצורה פנימית ובאמצעות תיקון הקשרים עם העולם הערבי באזור.

גורמים באיראן מנסים לחדש את הקשרים עם מצרים, סוריה ולבנון, וכן עם איחוד האמירויות, לאחר חודשים של שיחות חשאיות עם סעודיה בעיראק. החשש הוא כי בקרוב קשרים דיפלומטיים מוגבלים יחודשו. במקרה כזה, זה יהיה צעד גדול לכיוון שיקום איראני. הקואליציה האזורית הישראלית-אמריקאית נגד איראן עשויה לקרוס. במיוחד על רקע העובדה שהממשל האמריקאי מנסה להתרחק מהמזרח התיכון ואימץ גישה בדלנית יותר כלפי העולם. מתוקף זאת, ישראל עשויה להרגיש פגיעה יותר, על אף הסכמי אברהם, ותרגיש יותר חופשית לפעול.

למרות זאת, מדגיש טיסדל, כי לא נראה שראיסי ינטוש חד צדדית את השיחות בווינה, מה שישחק לטובת אויביו. במקום, נראה שאיראן תדרוש תנאים יותר נוקשים, כלומר הקלות כלכליות משמעותיות, וכן דרישה כי תוכנית הטילים האיראנית תוחרג מהשיחות סביב תוכנית הגרעין. ובזמן שהשיחות ימשיכו להיגרר, היכולות הגרעיניות האיראניות יתפתחו עוד יותר. בסופו של דבר, למדינות המערב עשוי להימאס ולעצור את השיחות, ולפתוח ב"תוכנית ב'", כאשר לאף אחד לא בטוח בדיוק מה זה אומר.

יש באופן הפעולה של ראיסי היגיון מסוים טוען טיסדל, אך הוא מתעלם מהמצב הקשה של העם האיראני מוכה הסנקציות ומאיים בקרע תמידי עם מדינות המערב.

אך החשש העיקרי הוא פתיחת הדלת לקיצונים בכל הצדדים שמקדמים פעילות צבאית.

האם תהיה מלחמה עם איראן שואל טיסדל? רק בגלל שזה לא קרה בעבר, לא אומר שזה לא יקרה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו