תשכחו מפריז ולונדון: טיול מושלם (וכשר) במוסקבה - סרוגים

תשכחו מפריז ולונדון: טיול מושלם (וכשר) במוסקבה

כשאנחנו חושבים על חופשה חלומית ורומנטית כולנו נוטים לחשוב על פריז, לונדון או פראג. אנחנו כאן כדי להכיר לכם יעד מושלם ורומנטי לא פחות: הכירו את מוסקבה

תשכחו מפריז ולונדון: טיול מושלם (וכשר) במוסקבה
  (צילום: שאטרסטוק)

אז אם עדין לא הייתם, עכשיו אחרי שהחגים מאחורינו זה הזמן לתכנן את הטיול הבא. על מוסקבה חשבתם?

אם בא לכם חופשה זולה באווירה אירופאית עם המון אטרקציה שהם לא רק כנסיות- מוסקבה היא המקום הנכון. למוסקבה, בירת רוסיה, אין הרבה יחסי ציבור בקרב הישראלים, אני פה כדי להראות לכם שמוסקבה היא לא רק מדינה קרה ומשעממת. שימו לב שחוץ מהאתרים שכתבתי, יש עוד המון מה לראות.

באוגוסט עברתי לגור חודשיים במוסקבה עקב רילוקיישן קצר מהעבודה. הייתי שם בתקופה טובה, הייתי גם בקיץ וגם בתחילת החורף שאני כל כך אוהב. באופן ככלי, כתבה זו מתייחסת לחודשים האלו. החודשים המומלצים לטייל במוסקבה הם יוני- אוגוסט. בספטמבר מתחיל להתקרר אבל עדין כיף לטייל בחוץ.

(צילום: שאטרסטוק)

מוסקבה היא בין הערים הכי גדולות בעולם, עם מעל 12 מיליון (!) תושבים. היא בנויה בדרך "טבעות". ככל שהטבעת יותר קטנה, ככה אתם מתקרבים יותר ללב מוסקבה שהיא הכיכר האדומה. מומלץ לקחת מלון כמה שיותר קרוב לשם.

כמה זמן לטייל: בין שבוע לשבועיים, אבל לא פחות משבוע!

יוקר המחייה: כשחושבים על רוסים ישר חושבים שכולם אוליגרכים, אבל כמובן שזה לא נכון. מוסקבה היא יחסית מדינה ענייה ולכן היא גם זולה. ככל שמתרחקים מהמרכז רואים יותר את העוני. פעם הדולר אחד היה שווה לרובל, היום דולר אחד שווה 73 רובל!

קורונה: באופן כלל חשבתי שהרוסים יהיו יותר ממושמעים בעניין המסכות, אבל רובם לא שמים מסכות במקומות סגורים והמשטרה לא אוכפת את זה. כשאני הגעתי התבטל ההגבלה של סגר לילי (חנויות וברים נסגרות ב22, אבל אפשר להיות בחוץ).

כלי תחבורה:

תגידו שלום לאגד ולפקקי ענק באיילון, במוסקה יש את הפתרון בכל כלי תחבורה (מירב מיכאלי, לטיפולך).

מטרו

כלי התחבורה הכי נוח ששימש אותי הכי הרבה. נסיעה חד פעמית עולה 60 רובל (2.5 שקל) וניתן לנסוע לכל מקום במוסקבה עד שיוצאים מהמטרו. מאוד קל להבין איך המטרו עובד וכל דקה יש רכבת בתחנה. מסלולי המטרו מחולקים לפי צבעים ומספרים. בתוך הרכבת מופיע מסלול הנסיעה וברכבות חדשות אף מופיע המיקום הנוכחי והתחנה הבאה.

ניתן לקנות כרטיס רב קו בקופות, להטעין בתוכו כסף והנסיעות יוזלו ל45 רובל לכרטיס. הכרטיס עולה 50 רובל ולאחר מכן ניתן להחזיר את הכרטיס ולקבל את הכסף בחזרה. טוב לאקלים וטוב גם לארנק.

המון מתחנות המטרו מעוטרות וייחודיות. ניתן לראות את ההשקעה ואת ההיסטוריה שבכל תחנה. יש המון תחנות יפות אבל התחנות הכי יפות שביקרתי בהם הינם- Komsomolskaya, Mayakovskaya, Kropotkinskaya. כדאי לראות בגוגל איך התחנה נראית כי בתוך התחנה יש כמה אזורים.

מטרו (צילום: ירון קידר)

מוניות

המוניות במוסקה מאוד זולות. ניתן להזמין מונית דרך אפליקציה של "אובר" או "Yango". ככל שרמת הנוחות של הרכב עולה, כך גם המחיר.

קורקינט

ברוב הכבישים בעיר יש מסלול אופניים והעיר מאוד ניגשת לדו אופן. הקורקינט יותר יקר מהמטרו. ישנם מספר חברות שעובדות בעזרת אפליקציה. מומלץ להשתמש בחברת "WHOOSH" או URENT". האשראי שלי לא עבד עם שני החברות האלו ונאלצתי להשתמש באפליקציה של "TRY ME", פחות מומלץ כי אין להם הרבה קורקינטים לעומת המתחרים.

אוטובוס+ רכבת קלה:

פחות יצא לי להשתמש, אבל כדי לעלות ניתן להשתמש רק בכרטיס הרב קו של המטרו- לא ניתן לשלם כרטיס חד פעמי.

אתרים:

הקרמלין

החומה שמקיפה את כל הארמונות, הכנסיות ואתרים נוספים שנמצאים בלב מוסקבה. הקרמלין הוא גם מקום מושבו של הנשיא והוא כבר מהווה אתר תיירות ומקום לעליה לרגל.

קרמלין (צילום: שאטרסטוק)

כנסיית וסילי הקדוש

אם חושבים על מוסקבה, ישר חושבים על כנסיית וסילי הקדוש. אחת הכנסיות היותר מיוחדות שיצא לי לראות שנמצאת בכיכר האדומה.

תיאטרון בולשוי

תיאטרון עתיק ומרהיב שמפיק מופעי בלט ואופרה. ניתן לרכוש כרטיס למופע באתר. האתר לא נוח וניתן להזמין רק כרטיס אחד בכל קנייה. שימו לב שחיסון של פייזר לא תופס כאן ולכן אם רוצים להיכנס, צריך לבוא עם בדיקת קורונה שלילית של עד 72 שעות. כמו כן, ניתן לקנות כרטיס לסיור בבולשוי. אני מצאתי רק ברוסית ולא היה עם הסבר באנגלית.

רחוב ארבאט

רחוב שנמצא במרחק הליכה של 10 דקות מהקרמלין. רחוב אראבט הוא רחוב מהמאה ה-15 ורואים כמה שימרו את ההסטוריה של הרחוב. ברחוב אפשר לשבת בבתי קפה ולקנות מזכרות.

רחוב ארבאט (צילום: שאטרסטוק)

גבעת הדרור+ אוניברסיטת מוסקבה

אוניברסיטה ענקית שנחמד להסתובב שם. שני המקומות נמצאים באותו איזור. בגבעת הדרור אפשר לעשות אומגה עם נוף לנהר בעלות של 110 שקל ובסופי שבוע עולה יותר. האטרקציה לא חובה למי שקצר בזמן.

אי החולמות

אם אתם מגיעים עם ילדים ויש לכם יום פנוי- מצאתם את המקום הנכון. אי החלומות הוא פארק שעשועים לילדים שנבנה ממש לפני שנה (2020). הוא נמצא במרחק של 20 דק נסיעה במונית מהמרכז. רוב המתקנים הם לילדים ולמבוגרים יש 3 מתקנים לגילם (אלא אם כן אתם אוהבים להסתובב בכוסות תה). במתחם יש מסעדות, בתי קפה, חנויות, בית קולנוע ואולמי קונצרט.

שייט על נהר מוסקבה

שייט על הנהר שאורכו שעתיים וחצי. ניתן לצאת לשייט עם כמה חברות. לפי מה שראיתי, השייט יוצא פעמיים ביום מפארק גורקי. על השייט יש מסעדה ומוסיקה. השייט מתאים יותר לזוגות ומשפחות. בחברה שמצאתי (שעובדת כל השנה) יש שתי הפלגות. בשעה 15:00 השייט עולה 1300 רובל ובשעה 20:00 השייט עולה 1800 למיטב זכרוני.

שייט על נהר מוסקבה (צילום: שאטרסטוק)

מוסקו סיטי:

מתחם העסקים החדש של מוסקבה. יש שם גורדי שחקים וקניון "אפימול" .

פארקים:

פארק סוקוליני

פארק ענק עם מדשאות, מסלולי אופניים והליכה (יש מסלולים סלולים וסינגלים לאופניים), פארק חבלים לילדים, גלגל ענק והמון דוכני אוכל. הפארק ממש גדול ולכן מומלץ לשכור כלי רכיבה בכניסה- יש אופניים (300 רובל לשעה), קורקינט חשמלי, אופניים לרביעייה ואפילו מכוניות שלט לילדים. אפשר להעביר חצי יום בכיף. הגעתי לפארק ב11 וב14 כבר התחילו להוציא אנשים מהפארק למרות שבגוגל רשום אחרת. הדרך מהמטרו לכניסה לפארק לא כ"כ סימפטית, תשמרו על הדברים שלכם.

פארק סוקוליני (צילום: שאטרסטוק)

VDNKH

אם חשבתם שראיתם פארקים גדולים, לא ביקרתם פה. בואו קודם כל נדבר על מה יש כאן- כניסה ענקית, מדשאות, גנים, מזרקות ענק, 400 בניינים ענקיים ומפוארים(!). בפארק יש המון מוזיאונים שכולם במרחק הליכה:

מוזיאון החלל

מוזיאון מושקע, אבל הכל היה ברוסית, בכניסה אמרו לי שיש מדריך באנגלית ולא מצאתי אותו. אם מגיעים עד 15 הכניסה חינם.

אקווריום

אקווריום ענק שמתאים מאוד לילדים. אפשר להעביר שם שעה- כניסה 950 רובל למבוגר.

מגדל הטלוויזיה אוסטאנקינו

מגדל בגובה 550 מטר, עולה 1300 רובל לכניסה בסופ"ש, ככל שתגיעו יותר מוקדם ביום, הכרטיס יעלה פחות. לא ביקרתי במגדל ולכן אני כותב ממה שאני יודע עליו. במגדל תוכלו לעלות ולראות את כל הנוף של העיר ולכן מומלץ להגיע בשקיעה. הכניסה למגדל היא רק עם דרכון! תשמרו את כרטיס הכניסה, הכרטיס הוא גם כרטיס היציאה שלכם. מי שרוצה לחסוך בכסף יכול ללכת לכל בניין גבוה אחר, אני ממליץ על "סיטי ספייס" ו"סיסקסטי" (בספייס סיטי יש תצפית יותר טובה לכל העיר). הכניסה בחינם ובמקום לשלם על כניסה תוכלו לקנות שם קוקטיילים.

(צילום: שאטרסטוק)

גורקי פארק

פארק ענק על נהר מוסקבה שמתאים במיוחד למשפחות, אבל לא רק. יש המון דברים לעשות- השכרת קורקינט, אבובים (מתאים יותר למשפחות), מסלולי ריצה על הנהר, בתי קפה, פארק שעשועים, מתקני "אקסטרים" לילדים, דוכני אוכל (בים בים בם תירס חם, פופקורן, שערות סבתא ועוד), מזרקה ענקית שכל כמה שעות עושה "מופע" עם מוזיקה. בחורף יש מסלול החלקה על הקרח.

גן אלכסנדר

פארק קטן ונחמד שנמצא על הטיילת שמאחרי הקרמלין. יש שם מזרקות והמון צמחיה- מקום יפה להסתובב בו.

קרמלין איזמאילובו

מתחם תרבות ומסחר שנבנה בסגנון ימי הבניינים. כל המקום בנוי מעץ והמקום נראה ציורי ומלא צבעים. מקום נחמד להסתובב. בתוך הקמלין יש שוק פשפשים למזכרות. זהו השוק הכי זול שתוכלו לקנות מזכרות בכל מוסקבה. לא לשכוח לתרגל את הספורט הלאומי שלנו- התמקחות. יש גם מוזיאונים קטנים בתוך הקרמלין, אבל אני לא ביקרתי שם.

קניות:

במוסקבה יש המון קניונים ענקים ששמים את קניון עזריאלי בכיס הקטן. אני כותב את העיקריים, כמובן שיש עוד המון קניונים ומרכזי קניות.

קניות:

במוסקבה יש המון קניונים ענקים ששמים את קניון עזריאלי בכיס הקטן. אני כותב את העיקריים, כמובן שיש עוד המון קניונים ומרכזי קניות.

אוויאפארק: קניון ענק של 4 קומות על כל החנויות המערביות, כן כן- גם איקאה. בקניון יש אקווריום ענק, מסעדות, קולנוע, חדרי בריחה ועוד. ניתן להגיע לקניון עם קו 11 או 11A ולרדת בתחנת CSKA.

אוויאפארק (צילום: שאטרסטוק)

אפימול: קניון גדול בנמצא במוסקו סיטי. הקניון שייך לחברת אפריקה ישראל (גאווה ישראלית). הקניון יותר קטן מאוויפארק אבל הוא עדין גדול. בתוך הקניון יש גם מסעדה כשרה בשם מישה פישר ביפו. מסעדה עם אוכל ישראלי ומסביב העולם במחירים נוחים.

דוברובקה: שוק זיופים ענק שניתן למצוא תיקים, בגדים, נעליים, מעילי עור (אמיתיים), חליפות ועוד במחירים טובים. השוק הוא מקורה וקל ללכת לשם לאיבוד. מעל כל חנות יש 2 מספרים- אחד של השורה והשני של הטור, אם תרצו לחזור לחנות, תיקחו את המספר והמוכרים יעזרו לכם להגיע לחנות הרצוייה. כמובן שחשוב להתמקח, אם תגידו שאתם מאזרבייג'ן (כמו רובם) הם אולי יעשו לכם עוד הנחה, מניסיון.

סאדובוד (Sadovod): בדומה לדוברובקה, גם כאן ניתן למצוא את אותם המוצרים, לפעמים הם יהיו יותר זולים מדוברובקה. השוק נמצא במרחק נסיעה של שעה במונית ולכן לא מומלץ להגיע אם אתם קצרים בזמן ועדיף להסתפק בדוברובקה. השוק יותר גדול מדוברובקה והוא מסודר ע"י 28 רחובות. בכל רחוב יש קבוצה של דברים, כגון רחוב רק של נעליים, רחוב רק של מעילים וכו'.

קרמלין איזמאילובו: המזכרות הכי זולות שאפשר לקנות. יש גם חנות של בובות מעץ שאפשר להכין בבושקה בעצמך.

קניות הילדים (Topstretching): קניות של 3 קומות רק של חנויות לילדים. שם אפשר למצוא חנויות צעצועים, בגדים ובית קולנוע למעלה. כמו כן, אפשר לעלות על הגג של הקניות לתצפית על העיר שעולה 250 רובל.

גום (Gum): קניון שנמצא על הכיכר האדומה. ניתן למצוא שם רק חנויות היוקרה ולכן נקיים את מצוות החג של נרות חנוכה- אלא לראותם בלבד.

גום- בעיקרחנויות היוקרה (צילום: שאטרסטוק)

Okhotny Ryad: קניון תת קרקעי קטן של שלוש קומות ליד הכיכר האדומה. אם לא הייתי מחפש את הקניון, לא הייתי מוצא. הקניון נמצא מול מלון ארבע עונות.

מוזיאונים:

נשקיית הקרמלין: מוזיאון שמראה את כל ההיסטוריה והתרבות של רוסיה. במוזיאון מוצגות בגדי מלוכה, כרכרות, כלי שולחן מלכותיים, חרבות ושריונים. אפשר לקנות מכשיר של הסברים, מאוד מומלץ. כדי לקנות כרטיס למוזיאון יש ללכת למבנה שנמצא בהמשך לטיילת ליד גן אלכסנדר. לאחר קניית הכרטיס, עולים למעלה בגשר ובדרך למוזיאון עוברים בכמה כנסיות. ממליץ לעשות עליהם גוגל ולקרוא עליהם אם אתם כבר שם.

נשקיית הקרמלין (צילום: שאטרסטוק)

גלריית טרטיאקוב: מוזיאון עם יצירות אומנות של ציירים רוסיים. ניתן לקנות בהתחלה מכשיר עם הסברים, אני פחות התחבתי להסברים אבל זה לא יקר. מוצגים כל מיני יצירות אומנות מרשימים. אחרי שתצלמו את כל הפורטרטים בתחילת המוזיאון תראו את היצירות היפות יותר. במוזיאון יש המון חדרים ויצירות וזה קצת היה יותר מדי ארוך לטעמי. הגיע מצב שהיצירה הכי יפה שראיתי זה השלט יציאה. חשוב להגיש שיש עוד סניף מול פארק גורקי שמראה אוסף של מכוניות עתיקות. תקדישו למוזיאון 3-4 שעות, מומלץ לחובבי האומנות.

מוזיאון פושקין: מוזיאון שמציג תקופות בהיסטוריה כגון התקופה המצרית, היוונית, הרומאית ועוד. יש במוזיאון המון העתקים של פסלים ממוזיאון הלובר לדוגמה. כמו כן, גם במוזיאון פושקין ניתן לקנות מכשיר עם הסברים הכניסה.

מוזיאון היהדות והסובלנות: מוזיאון שנמצא במרכז היהודי. בכניסה למוזיאון יש סרט קצר 4 ממדים שמסביר על ההיסטוריה של העם היהודי מבריאת האדם וכן הלאה. הסרט הוא ברוסית עם כתוביות באנגלית. בהמשך המוזאון יש אזור שמסביר על היהדות, על שבת ועל חסידות. כמו כן, המוזיאון מראה את ההיסטוריה של היהודים בזמן השלטון הסובייטי ובשואה. בסוף יש בית קפה כשר בשם "ראשון".

המאוזוליאום של לנין: מוזיאון קטן שמראה את הגופה המשומרת של לנין, פחות הלהיב אותי.

מוזיאון הניצחון: מוזיאון מעניין שמראה את מלחמת העולם ה-2 בזווית הראיה של רוסיה. גם במוזיאון הזה ניתן לקנות מדריך שמע. אני ממליץ לא לוותר על המוזיאון במיוחד לחובבי ההיסטוריה. בדרך למוזיאון עוברים בפארק הניצחון ואתר זיכרון לנופלים במלחמת העולם ה-2.

ברים:

מוסקבה מתאפיינת גם בהמון ברים ברמה גבוהה במחיר יחסית זול ויש המון ברים ב"רופטופים". לא הייתי בהמון ברים, אבל בכל בר הרמה הייתה גבוהה. לפעמים לוקח להם זמן להגיע אבל שווה לחכות.

לוץ' (Luch)– בר מסעדה שנמצא במרחק נסיעה מהמרכז.

סיטי ספייס בר– בר מסעדה בקומה 34 שנמצא במלון סוויס הוטל. לבר יש נוף פנורמי עוצר נשימה לעבר כל נוף של מוסקבה. מומלץ להגיע חצי שעה לפני השקיעה.

סיקסטי- בר מסעדה שנמצא בקומה 62 בבניין במוסקו סיטי. גם שם יש נוף מדהים לעבר כל העיר. הבר לא מספק נוף פנורמי אבל הוא ברמה מאוד גבוהה. המלצרים מדברים אנגלית שזה בכלל בונוס. מי שאוהב קוקטיל חמוץ תזמינו את ה"מיאמי"- לא תתאכזבו.

קפה פושקין: אמנם זה לא בר, אבל אם בא לכם אווירה של מסעדה ברוסית של המי ומי, זה המקום. המקום נבנה ב1999 ומעוצב בסגנון מהמאה ה-19.

קפה פושקין (צילום: ירון קידר)

מסעדות וסופרים כשרים:

מסעדת ירושלים: מסעדה ברמה גבוהה, ניתן גם לעשות הזמנה של אוכל לשבת. המסעדה נמצאת בקומה החמישית. בקומה הראשונה יש בית כנסת, סופר, מאפיה וקצביה עם מוצרים כשרים.

פרדס: מסעדה באיזור היהודי, אוכל טעים ולא יקר, באווירה של שלום פלאפל. כמו כן, גם כאן יש סופר כשר קטן.

סופר Kosher Gourmet: סופר כשר יחסית גדול עם המון מוצרים כשרים ומוצרים מהארץ. בימי שישי ניתן לקנות אוכל חם לשבת- מאוד מומלץ. בתוך הסופר יש גם פיצרייה וסושיה לא יקרה.

מסעדת יפו- Misha Fisher in Jaffa: מסעדה טובה במחיר סביר עם אוכל טוב. נמצא מאפימול בקומה 5.

ראשון: בית קפה שנמצא במתחם של הקהילה היהודית (בסוף המוזיאון היהדות והסובלנות).

בתי כנסת: במוסקבה יש המון קהילות יהודיות ולכן יש המון בתי כנסת. תוכלו למצוא בתי כנסת אשכנזים, ספרדים, וקווקזים. בתי הכנסת נמצאים בקרבה אחת לשנייה ולכן מי שרוצה לוותר על 40 דק הליכה, מומלץ לבדוק את הקרבה לבית כנסת טרם הזמנת המלון.

(צילום: שאטרסטוק)

טיפים כללים:

  • מטרו- מי שמעל מטר 80, שימו לב לראש במדרגות. יש מקומות עם מדרגות נמוכות ולא מומלץ לקבל מזכרת משם.
  • כשרוצים לחצות כביש ראשי, תחפשו מנהרה כמו של המטרו, כמעט תמיד יהיה מנהרה וכך תחצו בבטחה ובמהרה.
  • תנצלו ימים שמשיים לטייל בפארקים ובמקומות בחוץ ובימים עם גשם לביקור במוזיאונים ובמקומות מקורים.
  • קולנוע: רוב הסרטים הם בדיבוב רוסית. אז אם אתם רוצים לראות סרט (באנגלית עם כתוביות ברוסית) תצאו מנקודת הנחה שכדאי לבדוק את השעות מראש כי הם לא מוקרנים המון פעמים ביום.
  • לא לשאול את המשטרה כיוונים- הם לא מודיעין וזה סתם מעצבן אותם.
  • לא לדבר בגנות השלטון בקול (פוטין איי לאב יו).
  • תשתמשו בגוגל מפות- תוכלו לראות איך להגיע לכל מקום גם במטרו, באוטובוס, ברגל ובאופנים. יש אפשרות להוריד אפליקציית me, לאחר מכן תורידו את המפה של מוסקבה או כל מקום אחר בעולם, והוא ינווט את הדרך ללא צורך באינטרנט.
  • תורידו את האפליקציה של גוגל תרגום ותורידו את השפה הרוסית כדי שתוכלו להשתמש בתרגום גם ללא צורך באינטרנט.
  • מקובל להשאיר טיפ כמו בארץ.
  • תמיד (!!) תקחו איתכם מטריה או מעיל גשם! המזג אוויר פה הפכפך, בדיוק כמו בתאילנד.
  • סים מקומי: אני השתמשתי בחברת MTC, יש שם שלל חבילות גלישה. לדוגמה: חבילת גלישה ללא הגבלה עולה 1000 רובל (43 שקל), אפשר למצוא דברים יותר זולים. כמו בן, בהמון מקומות ניתן להתחבר לוואי-פיי.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
וואווו נשמע מדהים!...
.. | 14-10-2021 13:10
וואווו נשמע מדהים! ממש עושה חשק לטוס!
2
לא רק שנהנתי...
דובשנית | 14-10-2021 14:34
לא רק שנהנתי לקרוא, והשתכנעתי לטוס למוסקבה גם העברתי למירב מיכאלי
3
חברים,זו בירה של מעצמה,מה חשבתם
חד | 14-10-2021 20:20
זה אנחנו כאן עולם שלישי, תקועים עם אמסלמים והומואים
4
???????? ...
???????? | 18-10-2023 4:15
????????