תאונת האוטובוס הקשה שהתרחשה היום בכביש 89, בה נהרגו 5 בני אדם ונפצעו עוד עשרות, היא ממש לא הראשונה בקטע המדובר. למען האמת, זהו כביש ידוע לשמצה, עם תאונות רבות במהלך השנים בעקבות המבנה הצר והבעייתי שלו.

למי שלא מכיר, כביש 89 הוא כביש רוחב בגליל העליון, באורך של 58 ק"מ. כביש זה מקשר בין צומת נהריה צפון בנהריה, שם הוא נפגש עם כביש 4, עובר דרך מעלות תרשיחא ונפגש עם כביש הצפון בצומת חירם. הכביש מקיף את הר מירון מצפון ועוקף את העיר צפת מדרום, קטע בו הוא מכונה "כביש עוקף צפת".

כמעט 2000 פצועים

על פי נתוני עמותת אור ירוק, 663 תאונות אירעו בכביש בעשור האחרון, לא כולל התאונה שאירעה היום. באותן תאונות נהרגו 23 בני אדם, 1,881 בני אדם נפגעו, מעל 100 נפצעו קשה.

הכביש בעייתי בין היתר בעקבות העובדה שהוא דו-סיטרי ללא הפרדה בין הנתיבים, ללא שוליים וללא סימון ברור. כמו כן, הכביש עמוס באופן טבעי ולאורך כל ימות השנה. בנוסף לכך, בכביש 89 לא קיים שול המיועד לרכבי חירום והצלה, כך שאם התרחשה תאונה בכביש, פעולות הסיוע והפינוי מתעכבות משמעותית, דבר המסכן עוד יותר את הנפגעים.

"מחדל מתמשך של ממשלות ישראל"

"ליבי עם המשפחות השכולות ואני מאחל לפצועים החלמה מהירה", מסר ארז קיטה, מנכ״ל עמותת אור ירוק. "הלב נשבר כאשר רואים את הרכב המשפחתי מרוסק והאוטובוס הפוך על צדו. תאונות הדרכים הן רעה חולה של החברה בישראל והמחיר שכולנו משלמים על אוזלת היד של המדינה קשה מנשוא. מתחילת השנה אנחנו עדים לעליה חדה בהרוגים מתאונות דרכים אבל אין תוספת תקציב למאבק החשוב הזה, אין אישור של תכנית לאומית למיגור הקטל בכבישים ופרויקטים רבים אשר יכולים להציל חיי אדם תקועים ולא מתוקצבים. זהו מחדל מתמשך של ממשלות ישראל שבחרו להוריד ולקצץ בכסף שמופנה לצמצום הקטל בדרכים והתוצאות בהתאם. אסור לנו כחברה לקבל את התאונה הקטלנית בשוויון נפש. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להחזיר את הכסף שנלקח מהמאבק בתאונות דרכים ולהעמיד את המאבק הצודק הזה בראש סדר העדיפויות".