בצעד מפתיע, החליט הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, לאפשר הסדר "היתר מכירה" כאחת מתוך שלוש שיטות במהלך שנת השמיטה הקרובה. כך מדווח העיתונאי יהודה שלזינגר בישראל היום.
בשנת השמיטה הקודמת, התנהל ויכוח מר בין גורמים חרדיים לבין שאר הרבנים האם יש לאפשר לחקלאים לבצע היתר מכירה. הרבנות בירושלים החליטה לאסור את היתר המכירה ומי שנתן את הכשרות היו הרבנויות השכנות מהמועצה האזרית מטה יהודה וממבשרת ציון. מי שביקש להסתמך על השגחה חרדית נאלץ לייבא פירות וירקות מחו"ל או לקנות אותם מערבים ברשות הפלסטינית, הצרכנים הרגישו זאת היטב בארנק.
השנה, כאמור, החליט הרב דוד לאו לאפשר לכל חקלאי לבחור בעצמו את שיטת הכשרות ואת הדרך שבה יפעל.
לדברי שלזינגר, "ההחלטה שקיבל הרב לאו אינה דבר של מה בכך, גם מפאת העובדה שסוגיה זו מעוררת מחלוקת סבוכה בין הרבנים החרדים המחמירים לבין הציבור הדתי והחילוני הדוגל גם בשיטות המקלות".
בשנה השביעית נאסר על עבודת האדמה הכוללת חריש וקציר ולכן ייסדו לפני למעלה ממאה שנה, היתר הלכתי למכירת הקרקעות לגויים למשך שנה אחת, והוא מכונה 'היתר מכירה'. העבודה בקרקעות של הגויים אינה אסורה וכך ניתן להמשיך את גידול היבול גם בשנת השמיטה. שיטה נוספת היא 'אוצר בית דין' לפיה בית הדין מפקיע את השדה ומעבד אותו והתשלום לא ניתן על היבול אלא על עבודת הפועלים. שיטה זו מוזילה את הירקות והפירות אך גורמת לבעיה הלכתית בכך שהם קדושים בקדושת שביעית ולכן אסור להשליך אותם ישירות לאשפה.
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
אבל הקומבינה של ימינו שמכנים "אוצר בי"ד" ואשר אין דבר בינה לבין אוצר בי"ד המוזכר במקורות, רק מכשילים את הרבים בביזוי פירות שביעית ובמסחר ואין כאן שום חומרא אלא קולא...
אבל הקומבינה של ימינו שמכנים "אוצר בי"ד" ואשר אין דבר בינה לבין אוצר בי"ד המוזכר במקורות, רק מכשילים את הרבים בביזוי פירות שביעית ובמסחר ואין כאן שום חומרא אלא קולא ומכשלה רבתי. זה לא חוכמה להתנגד להיתר מכירה ובמקומו להיא קולות דחוקות אחרות. אם היה מדובר על שמירת שמיטה כהלכתה אז באמת היתה סיבה להתנגד להיתר המכירה אבל כל מי שלומד את הסוגייה רואה שזה ממש לא המצב. לא סתם הרב קוק זצ"ל ושאר הרבנים הראשיים שבאו אחריו העדיפו את היתר המכירה על פני הפטנטים האחרים.
המשך 11:30 24.11.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הלכות חנוכה החדשות סימן תשע"ד=(תהא שמד על דורינו)ובו סעיף אחד א) אין לשחק בסביבון העשוי מ"עץ". הג"ה: ואם ח"ו נאנס וכן אם אחד מהילדים נכשל במשחק סביבון מ"עץ", (עבירה שאפילו יום...
הלכות חנוכה החדשות סימן תשע"ד=(תהא שמד על דורינו)ובו סעיף אחד א) אין לשחק בסביבון העשוי מ"עץ". הג"ה: ואם ח"ו נאנס וכן אם אחד מהילדים נכשל במשחק סביבון מ"עץ", (עבירה שאפילו יום הכיפורים אינו מכפר) יש לדון על כשרות הנרות שהדליק, ועל הילד, ומשפחתו, וי"א להדר ע"פ מורינו שליט"א, להדליק שנית בלי ברכה, ולהזהר לא לומר בשעת הכנסת ספר תורה כל שמונת ימי חנוכה הפסוק, עץ חיים היא וגו' בין בשבת בין בחול. וע"כ למהדרין מן המהדרין עצה טובה, להוציא את כל הסביבונים (והמשפחות) העשויים מ"עץ", מהבית היהודי, מהבני תיירה, מהתלמוד תורה, מבית יעקב, מהישיבה, מהכוללים, והחיידר וכו' עד מקום שידו מגעת, ואם עברו כמה ימים ולא הוציאם צע"ג לדינא.
המשך 22:24 23.11.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בעל שם
סוף סוף , עם ישא=ראל יאכל ויתפרנס ,כעם ישראל והרבנות תתן שרות , לכולם . והגלותיים, יהנו מהחמרות החרדים , באכילת ופרנסת הפלסטינאים, ופרנסת הבד"צ של הגטו
18:02 21.11.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
מאות רבות בשנים לא זכו לקיים מצווה זו שח שמיטה ולנהוג קדושה בכל הפירות, אשר לדעת הרמב"ן, ובזכירו הראי"ה בשבת בארץ ישנה מצווה מיוחדת באכילת פירות אלו בדווקא
18:29 19.11.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רואה הנולד
הוא נבחר נטו בגלל החרדים הוא לא יעשה להם את זה
22:14 18.11.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נפתלי
12:57 18.11.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי הראל
מה זה החרדים מחמירים? במה הם מחמירים? באי מציאת פתרונות? בהתעלמות מקשיים כלכליים של חקלאים יהודים? הם מחמירים בלחמוק מקדושת שביעית? בלאול פירות וירקות מחו"ל מגידולים של פלשתינאים? די כבר עם הניסוחים...
מה זה החרדים מחמירים? במה הם מחמירים? באי מציאת פתרונות? בהתעלמות מקשיים כלכליים של חקלאים יהודים? הם מחמירים בלחמוק מקדושת שביעית? בלאול פירות וירקות מחו"ל מגידולים של פלשתינאים? די כבר עם הניסוחים הטועים ומטעים, מתרפסים ומבזים.
המשך 09:21 18.11.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר