צפו: קצר על הפרשה | אין לנו מה להיאחז בגלות
למה פזר אותנו הקדוש ברוך הוא בין כל העמים? והאם יש צורך לשמור על מסורת אבותינו באותן מקומות ואת אותן גלויות? הרב יישכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו
פרשת האזינו: מה שמר עלינו במשך אלפיים שנות גלות קשה מרה וארוכה? אומר הרמב"ן בפירושו לפרשתנו: טענת חילול ה'. "פן יאמרו" אומות העולם "ידינו רמה" אנחנו החזקים "ולא ה' פעל כל זאת" – כדי שהאומות לא יגידו אנחנו החזקים והצודקים ולא אלוהי היהודים, הקב"ה, לכן הוא שמר עלינו בגלות ובסוף מושיע אותנו, וכך הוא מונע את חילול שמו.
זו טענה רוחנית, פילוסופית, אבל איך ההצלה היתה בתכלס, בפרקטיקה ובפוליטיקה? אומר האברנאל כתוב "אמרתי אפאיהם אשביתה מאנוש זכרם" אפאיהם מלשון פאה, צד, וכוונת הכתוב היא שהקב"ה לא הגלה אותנו למקום אחד, כמו את עשרת השבטים, וכשהמקום הזה חרב הכל אבוד, כפי שקרה להם, שנעלמו, אלא הוא הגלה אותנו בשיטת "אפאיהם" פיזר אותנו בכל פאות העולם.
האברבנאל חי בגירוש ספרד וחווה את זה על בשרו, קהילה מפוארת חרבה באכזריות רבה אבל הישועה היתה באזורים אחרים בעולם, וכך היה גם במבט היסטורי יותר רחב, כשקהילות אחרות חרבו היתה ישועה במקומות אחרים בתבל.
אם כן הפיזור של עם ישראל בעולם זוהי הדרך האלוקית, ה"טריק" שהקדוש ברוך הוא עשה על מנת לשמור עלינו מפני אותו חילול ה' שהרמב"ן מזכיר.
ברוך ה' עברו אלפיים שנות הגלות, חזרנו לארצנו, ועם ישראל חי פה בארץ הקודש. יש כאלו שעדיין מקדשים בכל כוחם, ממש אוחזים בקרנות המזבח, ומשמרים בכל צורה את מה שהיה באותן קהילות שהתפזרנו אליהן.
אבל אסור לשכוח שהפיזור הזה עם המנהגים וההלכות הכרוכות בו זהו רק 'טריק' אלוקי על מנת לשמור על נצח ישראל, זה לא האידיאל, אלא דיעבד של גלות. חזרנו לארץ ומה שצריך לעשות זה לקחת את כל המטענים הגדולים הטובים והמפוארים שהתפתחו באותן פאות, ולמזגם זה עם זה, להרמוניה אחת נפלאה, ולאחדות אחת גדולה, וכך נהיה עם אחד בארץ.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו