קבלה בגרוש

ש: חבר שלי נכנס ללמוד בשיעור לקבלה ובנוסף לכך עשו לו תיקון הברית. מאז הוא כבר לא שפוי וכבר אין לו כח לחיות?

ת: שאלה מורכבת לסמ"ס. יפנה לרב אמיתי שהוא נותן בו אימון.

זמרת בחינה

ש: האם מותר להזמין זמרת שמעבירה טכס חינה?

ת: ודאי לא, הרי יש שם גברים!

ש: ואם זה דיסק של הזמרת?

ת: גם אסור. אגב, למנהג חינה אין מקור, אז לפחות לעשותו בלי איסור.

נשים בחופה

ש: האם מותר שנשים יחזיקו קלונסאות החופה?

ת: אין זה צנוע. אולי האמהות שממילא נמצאות.

פינת הלחם

ש: מה המקור למנהג שלא לאכול פינת ככר הלחם?

ת: מילי דחסידותא, צוואת ר"י החסיד ג. אבל זה תמוה. הדין הוא שמותר. שו"ת מנחת יצחק ט ח ז.

נהרג על קידוש השם

ש: האם זה נכון שמי שנהרג על קידוש השם, כגון בקרב עם מחבלים, יש לו גן עדן?

ת: כן. עיין פסחים נ שאין אדם נכנס במחיצתו.

עיתון לא צנוע

ש: שמו ברחוב ערימה של עיתונים עם תמונות לא צנועות כדי שאנשים יקחו. מותר לזרוק?

ת: כן. כדי להציל את הרבים. כי בינתיים אף אחד לא זכה.

ללכת עם האמת

ש: האם אנו צריכים לפעמים לא ללכת עם האמת עד הסוף מחשש שהתקשורת תיצור מזה פילוג?

ת: אסור לשקר אבל מותר לשתוק.

כיסוי ראש לאשה

ש: למה אשה נשואה חייבת בכיסוי? אם זה לא צנוע, אז גם רווקה חייבת?

ת: אכן כך נהגו רווקות בתימן על פי הרמב"ם. אבל מי שלא נוהג כן אומר שזה יופי שמור לבעלה, כלומר האיסור יוצר מצב שזה לא צנוע. עיין שו"ת אגרות משה (אה"ע א נז. ד לב אות ד).

גן חיות

ש: יש בעיה של צער בעלי חיים בגן חיות? מותר לבקר שם?

ת: מותר. זה צרכי האדם. מותר לבקר (קום התהלך בארץ יב – רשם מ"צ).

דווח כוזב

ש: אני רוצה להיעדר ממשמרת כי יש לי דבר חשוב לעשות. מותר לדווח שהייתי חולה?

ת: ודאי אסור לשקר.

אכילה לפני קנייה

ש: האם בחנות סופרמרקט אני יכול לאכול מן המוצרים לפני שאני משלם?

ת: לא. א. אולי אינם מרשים. ב. חשד בעיני הבריות. ג. האכול בשוק דומה לכלב (ע' שו"ת שאילת שלמה ב תמג. ג פא – רשם מ"צ).

הנחה

ש: שלחו לי לקנות עבור הכיתה גלידות, ויש מבצע שמקבלים עוד כמה בחינם. האם הן שייכות לי?

ת: לא. למי שמשלם. כלומר הכיתה או בית-הספר.

גזלת מס

ש: סיכמתי מחיר עם חברת הסעדה. אחר כך הודיעו לי שאם אני רוצה קבלה, עלי לשלם יותר. אני חייב?

ת: לא. עליו לתת קבלה על המחיר שסוכם.

מציאה

ש: מצאתי טלפון סלולרי. האם חובתי להחזיר או שנתייאשו הבעלים?

ת: לא נתייאשו הבעלים כי יש גם אנשים ישרים. וגם אם נתייאשו, אולי זה קרה היה אחרי שנמצא וכבר חלה חובת החזרה.

פרחים

ש: מותר לקטוף פרחים מגינות ציבוריות?

ת: ודאי לא. גזל.

גביית יתר

ש: בחנות גביתי גביית יתר מלקוח ושמתי לב אחר שהלך ואין לי אפשרות לאתרו. מה לעשות?

ת: לתת לצדקה בעלת ערך כללי.

טרמפ

ש: עליתי על טרמפ והנהג קיבל על זה קנס, כי עצר במקום אסור. האם עליי לשלם חצי או הכל?

ת: אינך חייב בכלום, אך ראוי לשלם הכל.

צ'ק שלא פדו

ש: נתתי צ'ק ולא פדו אותי. מה לעשות?

ת: להזכיר להם, מדין החזרת אבידה.

מציאה

ש: ראיתי מטבע זרוק והלכתי לקחתו ואז חברי שם לב, דחף אותי ולקח. של מי המטבע?

ת: שלו. ראייה לא קונה. בבא מציעא. אך הוא עבר על ואהבת לרעך כמוך.

פיטורים

ש: מעסיק החליט לפטר אדם מסוים ומחפש מחליף. מותר לי להציע את עצמי?

ת: כן. כי ממילא יפטר אותו ואינך חותר לתפוס מקומו ולהשיג גבולו.

חניה

ש: אפשר לחנות בחניה חינם של חנות, לקנות שם ואחר כך ללכת לקנות במקומות אחרים?

ת: זו לא כוונתם, אלא רק לקונים שם.

גזלה

גזלתי מחנות ואיני זוכר איזו מתוך שניים. מה לעשות?

ת: להחזיר לשתיהן. אפשר בעילום שם, שהרי בחנות אינם יודעים שנגנב.

פרסום שו"ת סמ"ס

ש: האם כל השו"ת סמ"ס מתפרסמים?

ת: לא. כל שבוע יש 1500 ומתפרסמים רק 50 בערך, כלומר אחת מתוך שלושים.

לימוד גמרא לבנות

ש: יש בספר "איש על העדה" מכתב של הגרי"ד סולוביצ'יק שבבתי ספר מעורבים בנים בנות יסודיים ותיכוניים, אין להפריד בנים בנות במקצועות היהדות, ושחובה ללמד בנות תורה שבעל פה ולהכניסן בהיכלותיהן הפנימיים. האם אין כאן הוראה ללמד את הבנות גמרא?

ת: לא כתוב שם גמרא. תורה שבעל פה זה לא רק גמרא, ובודאי שצריכים להעמיק בתורה שבעל פה, שאלו כל ספרי היהדות מלבד תנ"ך.

גמרא לנשים ועין איה

ש: האם "עין איה" נכלל בגמרא ביחס בלימוד נשים?

ת: ודאי מתאים לנשים.

מדינה פלסטינית

ש: מה יהיה אם האו"מ יחליט על מדינה פלסטינית?

ת: שום דבר. הטרוריסטים כדרכם ינסו לפגוע, מה שהם ממילא עושים. ונצח ישראל לא ישקר ולא ינחם.

מכירת עבירות

ש: מותר למכור עבירות שלי למישהו?

ת: אין דבר כזה.

ש: אפשר להעביר זכויות?

ת: עיין הגהות הרב מרגליות בסוף ספר חסידים.

אמא

ש: כשאמא עושה למען ילדיה – זו מצוה?

ת: ודאי! מצוה גדולה! מצוה ענקית!