החופש הגדול מסתיים, ולפתיחת שנת לימודים נוספת בצל הקורונה מתווספים בנוסף לחששות הרגילים גם סימני השאלה הבריאותיים. מצבי חוסר הודאות הפכו להיות חלק משגרת חיינו ואלו יוצרים אצלנו תחושות של חוסר שליטה, בלבול וחוסר אונים.

המצב מורכב פי כמה כשאנו נדרשים להיות העוגן היציב, המרגיע היודע עבור ילדינו. איך עושים זאת כשבפנים הכל מציף ולא רגוע? ד"ר זהבה רוזנטל, ראש השירות הפסיכולוגי-חינוכי בעיריית ירושלים, מציעה מספר אופני התמודדות:

אני פונה אליכם כהורים ירושלמים, שהם השותפים הראשונים של מערכת החינוך בעיר ושלנו, אנשי הטיפול והרווחה, שכן לפתחנו האתגר אך בידינו גם היכולת לעזור לילדים להתחיל את השנה ברגל ימין, בתחושת בטחון ובאמונה שיהיה טוב ואפילו טוב מאוד!

אז איך עושים את זה? אני רוצה לשתף אתכם בכמה מחשבות ועצות אשר נמצאו כיעילות גם במחקרים פסיכולוגים, וגם כאמא מסייעים לי באתגרים אלו:

1. במצבים של אי ודאות – חפשו את איי הודאות

נסו לחלק את תחושת אי הודאות הכללית לארבע קטגוריות: מה ידוע? מה לא ידוע? מה בשליטתי? ומה אינו בשליטתי? נסו להתרכז בידוע ובמה שבשליטתכם. מניסיון, החלוקה מסייעת לשקף לעצמנו שבתוך אי הודאות ישנם לא מעט איי ודאות, שדרכם ניתן להעביר תחושת בטחון ושליטה לילדנו, וישנם מספר אזורים שיש לנו שליטה עליהם ובהם כדאי לנו להתמקד.

למשל: אני לא יודעת אם אוכל להיכנס לגן עם הבת שלי, אך אני יודעת איפה הגן, מי הגננת ואולי גם מכירה כמה הורים לילדים שיהיו בגן עם בתי. אני לא יכולה לשלוט בהוראות שנקבל ביום הראשון, אך אני יכולה ליזום מפגש עם משפחות לקראת תחילת שנת הלימודים, אני יכולה לטייל עם בתי באזור, אני יכולה להכין אותה לקראת מה שצפוי לה ביום הראשון ועוד ועוד.

2. הכנה מראש מסייעת להתמודדות בהתחלות החדשות ובזמני מעבר

המוח האנושי מחלק מצבי חיים לכאלו שמאיימים עלינו ולכאלה שנמצאים באזור הנוחות שלנו. מצבים שאינם מוכרים, כאלו שאנו מתנסים בהם בפעם הראשונה, מעוררים את המערכת לתגובות חרדה – הזעה, דפיקות לב ועוד. זהו מצב נורמטיבי שבו הגוף עוזר לנו להתגונן בפני סכנות. כל מצב חדש שאינו מוכר מקוטלג כמצב מאיים ועלול לעורר תגובות של חרדה ולחץ.

על כן אני מציעה לנסות להפוך מצבים לא מוכרים, למוכרים יותר. איך עושים זאת? מתכוננים מבעוד מועד לתחילת השנה. ידע הוא כח. מבררים כמה שיותר על מערכת החינוך שאתם נכנסים אליה – איך תראה פתיחת השנה? מי יהיו המורים? איך יראה היום הראשון? הרגישו נח לפנות לגננות ולבתי הספר ולבקש את המידע שהוא כל כך חשוב לתחושת הרוגע שלכם ושל ילדכם. השתדלו להגיע לימי ההיערכות שמסגרות החינוך מכינות עבורכם, המידע שיינתן וההכרות המוקדמת הנם חשובים, ויסייעו לכם ולילדכם בימי המעבר הראשונים.

3. התאימו את הציפיות לסיטואציה

החופש הגדול הוא אתגר עבורנו ההורים. לכולנו יש ציפיות ופנטזיות מהשבוע של ה-1.9 שבו יהיה לנו סוף סוף זמן לעצמנו, אולי קפה עם חברה? ככל שהציפיות שלנו מעצמנו ומילדנו יהיו יותר ריאליות ומותאמות למציאות לא נחווה אכזבה שעלולה לשדר חוסר שביעות רצון לילדנו. השבוע הראשון של שנת הלימודים תמיד מאתגר. צריך להתרגל לכל כך הרבה שינויים – המעבר מהחופש לשגרה, ההתאקלמות החברתית, ההכרות עם המורים החדשים ועוד ועוד… אנחנו צריכים להתכונן לעוד שבוע של מאמץ. ימים קצרים, אכזבות של הילדים, התרגשות יתר ועוד תגובות רגשיות שנצטרך להכיל, לווסת ולהרגיע. ככל שנהיה מוכנים לכך ונכין את ילדינו לכך, נצליח להתמודד טוב יותר עם הימים הראשונים של השנה.

4. להתייעץ!

עצה אחרונה וחשובה ביותר! אל תהיו עם זה לבד. במידה ואתם מרגישים שאתם או ילדיכם נמצאים במצב של לחץ או חרדה שקשה לכם להתמודד אתה, אל תתביישו להתייעץ. אמא מנוסה, גננת, מורה יועצת או חברה טובה, יכולות לעזור מאוד במצבים אלו. לעתים אנחנו רק צריכים להרגיש לא לבד, לדעת שהתגובות הן נורמטיביות, שהן יעברו. כולנו לעתים זקוקים למישהו שייתן את האופק והתקווה שיהיה טוב!

השרות הפסיכולוגי החינוכי של עיריית ירושלים, הוא שרות שמיועד גם לכם ההורים. לכם שמתמודדים עם מצבי חיים נורמטיביים אך מאתגרים, לכם שזקוקים מעת לעת לעצה, שיחה או מפגש שייתן ידע וכלים להתמודדות קלה יותר עם אתגרי ההורות.

ביחד נחזק את החוסן הנפשי של כולנו

בשנתיים האחרונות הרחבנו את המענים שניתנים למסגרות החינוך בעיר. מעבר לעבודה הפרטנית והמערכתית של הפסיכולוג החינוכי בתוך מערכות החינוך הבנו שצוותי החינוך, ההורים והילדים זקוקים למידע, עבודה ותרגול בתחום החברתי רגשי. פיתחנו תוכניות המותאמות לגילאים השונים ולמגזרים השונים בעיר, ואנו נכנסים עם התכניות הללו לתוך מסגרות החינוך. יד ביד עם צוותי החינוך אנו מחזקים את היכולות החברתיות הרגשיות של הילדים. אנו מאמינים כי עבודה משותפת על תחומים משמעותיים אלו תסייע לכולנו בהתמודדות עם אתגרי החינוך.

בנוסף, בשותפות עם בית הספר להורים, פתחנו סדנאות להורים בבתי ספר שונים בעיר ובמנהלים הקהילתיים. הפרויקט נקרא "זמן הורות" ובעז"ה אנו עתידים להרחיב את מספר הסדנאות בשנה הבאה. הסדנאות המוצעות הן במגוון תחומים, ומותאמות להורים לילדים בגילאים שונים. אנו מזמינים אתכם להצטרף, דרך מסגרות החינוך.

ביחד נחזק את החוסן הנפשי של כולנו ונסייע לילדנו ולנו להתמודד עם אתגרי ההורות והתקופה בצורה מיטבית!

==

ד"ר זהבה רוזנטל היא מנהלת השירות הפסיכולוגי חינוכי בעיריית ירושלים.