אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

כזה לא ראיתם: כך נראות הכיתות החדשות בירושלים

הכיתות במערכת החינוך הירושלמית משנות את פניהן וצועדות לעבר העתיד: לא עוד שורת שולחנות לבנים שמסודרים מול הלוח, כסאות עמוסי מסטיקים ושולחן מורה בצד. בירושלים מתחילה מהפכה בעיצוב כיתות הלימוד

כזה לא ראיתם: כך נראות הכיתות החדשות בירושלים
  בית הספר הממ"ד בגבעת מרדכי (צילום: חננאל בן-הראש)

בתי הספר בירושלים עוברים בשנים האחרונות תהליך של שינוי מקיף באופן בו כיתות הלימוד נראות. המטרה אינה עיצובית בלבד – אלא בראש ובראשונה מיועדת לשינוי אופן הלמידה בבתי הספר. במרכז השינוי הזה עומד פרויקט "מחדש" שמפעיל מינהל חינוך ירושלים – ומגיע עם אג'נדה ברורה לאיך צריך להיראות חינוך חדשני ורלוונטי.

"מחדש" היא תוכנית שהתחילה במנהל חינוך ירושלים (מנח"י) לפני מספר שנים. אז, פנה המינהל למנהלי בתי הספר ושאל מה החלום הפדגוגי שלהם, דבר שהעלה את הצורך בכיתות וריהוט אחר. כיום, פועלת התוכנית באופן מעט שונה: "מחדש" מציע מגוון של מודלים לעיצוב כיתות, כמו גם קטלוג ריהוט. בתי הספר יכולים לפנות לפרויקט, ולעצב יחד איתו את הכיתות – כאשר כל מורה יתאים את הכיתה שלו לצרכי תלמידיו ותלמידותיו. מטרת הפרויקט היא לאפשר שינוי פדגוגי דרך שינוי המרחב הכיתתי ודרך יוזמות של מנהלים ומורים. או במילים אחרות – לאפשר למידה אחרת, דרך שינוי האופן בו כיתות בבית הספר נראות.

עוד באותו נושא

יחדא: להפוך את המחנכים של ירושלים לטובים יותר

ממ"ד גבעת מרדכי – מבתי הספר הראשונים להשתתף בפרויקט מחדש (חננאל בן-הראש)

כיתה בבית הספר הממ"ד בגבעת מרדכי (חננאל בן-הראש)

אפשרויות לימוד מגוונות בתוך בית הספר (חננאל בן-הראש)

העיצוב הוא רק כלי לשינוי ההוראה

מאות כיתות ירושלמיות יעוצבו מחדש כבר בחודשים הקרובים, דרך הפעימות הראשונות של הפרויקט. כל כיתה תעוצב בידי ההחלטה של המחנך או המחנכת – בליווי מעצבים מקצועיים ויועצים פדגוגיים. אבל השינוי אינו בעיצוב הכיתה בלבד – העיצוב הוא רק כלי לשינוי ההוראה. נתחיל באופן ישיבת התלמידים בכיתה: כיתה מחודשת תכלול פינות ישיבה שונות – שולחנות וכסאות, פופים, ספות. הכיתה תסודר כך שתכלול פינות של עבודה משותפת, שולחנות דינמיים שיכולים לאפשר למידה אישית, זוגית, או קבוצתית על פי הצורך, ועוד.

כיתה כזו לא תסודר כך שהמורה עומד בחזית ומאחוריו לוח – אלא תאפשר למידה קבוצתית ואישית, כאשר המורה עובר בין התלמידים ומסייע במידת הצורך. גם הלוח ישנה את מקומו – בכיתות החדשות יותקנו לוחות מחיקים בגובה בתלמידים, מספר לוחות מחיקים במיקומים שונים בכיתה, ואף שולחנות עליהם ניתן לכתוב.

"מחדש" מעניקה את הכלים והרהיטים שיעזרו להגשים את החזון, תוך מתן ביטוי למורה ועם הבנה לחשיבותה של תחושת השייכות של התלמיד, חשיבותה של למידה עצמאית וכן העיסוק של המורה בחוסן הנפשי ותחושת המשמעות של התלמידים בתהליך הלמידה.

כיום, כל מורה בירושלים יכול להיכנס לאתר של "מחדש", לקבל קטלוג ריהוט של כיתות, ממש כמו קטלוג של איקאה. בקטלוג מופיעים סוגי כיתות, על פי שכבות גיל ולפי התאמות פדגוגיות שונות. המחנך יבחר עיצוב סגנוני ורהיטים שישרתו את התלמידים שלו.

בשנה שעברה קיימה מנח"י מאיץ חינוכי, בו לקחו חלק 130 בתי ספר ממערב העיר. השנה, מתקיים מאיץ דומה עבור עשרות בתי ספר ממזרח העיר. המאיץ התפרס על פני יומיים אינטנסיביים, בהן הצוותים החינוכיים בכל בית ספר עבדו עם יועצים פדגוגים ומעצבים – ובסופם קיבל כל בית ספר החלטה לגבי אופן העיצוב המחודש של מרחבי הלמידה שלו.

600 כיתות ירושלמיות יעברו שינוי

בחודשים הקרובים, לא פחות מ-600 כיתות ירושלמיות יעברו שינוי דרך פרויקט "מחדש" – ויזכו לריהוט חדש, ומרחבי למידה חדשים המותאמים לצרכים הלימודיים של כל תלמיד ותלמידה בכיתה.

ראש מינהל חינוך אביב קינן: "דרך רפורמת "מחדש" עודדנו למידה מבוזרת ועצמאית, אפשרנו למנהלי בתי הספר לעצב את התפיסה הלימודית שלהם, וביקשנו מצוותי החינוך לבחור דרך ללמד בצורה המיטבית עבורם – תוך הגשמת החלומות והרצונות שלהם ושל התלמידים. מינהל החינוך הגדיר את הלמידה הרלוונטית הרצויה בעת הזו כלמידה מבוזרת – כיתה שאתה נכנס אליה ורואה בה תלמידים שעושים ומציגים, כאשר לא כל התלמידים עושים ועסוקים באותו הדבר".

"המצאנו מחדש את הכיתה הפיזית: לא עוד הכיתה האחידה, בה תלמידים יושבים מול מורה ולוח, אלא כיתה רלוונטית, שמאפשרת למידה קבוצתית, עבודה מול מחשב, פינות ישיבה ומנוחה מגוונות, חיבור לטכנולוגיה וסביבה שמאפשרת את העברת מוקד הפעילות מהמורה לתלמידים" מוסיף קינן.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו