תכירו את יחדא – תכנית המנהיגות החינוכית בירושלים. מדובר בקורסים ייחודיים לקבוצות של אנשי חינוך בעיר – מגננות, דרך מורים ומורות, ועד מנהלים ומנהלות – שנועדו להעשיר ולתת נקודת מבט נוספת לקידום החינוך בעיר, מתוך כוונה להשפיע על הקהילה העירונית כולה.
את יחדא הקימו במינהל החינוך בעיריית ירושלים מתוך אמונה כי תמיכה באנשי החינוך בעיר והשקעה בהתפתחות האישית והמקצועית שלהם, יצירת מסגרות המעודדות יזמות ועשייה, וגיבוש קהילה מקצועית ותומכת לעשייה חינוכית פורצת גבולות יובילו למצוינות במערכת החינוך העירונית ולקידום החינוך בירושלים ובמדינה כולה. צוות הפיתוח של התכנית על מסלוליה המגוונים כולל את: ד"ר מיה ויזל, מאי עמיאל, חן חקלאי, רן כהן אהרונוב ועוד מנחים מעולים שעובדים בעיר בשנים האחרונות.
למסלולי המנהיגות של יחדא נבחרים נשות ואנשי חינוך מובילים ואלו יוצאים לתהליך למידה מרתק עם אנשי מקצוע מעולים מעולמות שונים, מתחומים שאינם קשורים לחינוך בלבד. המטרה היא לתת לצוותים נקודות מבט נוספות על העבודה החינוכית שלהם במוסדות החינוך, להפוך אותה לרלוונטית ומשפיעה מעבר למוכר.
גננות במשרד אדריכלים
אחת המשתתפות בקבוצת הגננות המובילות ביחדא היא אורית ליכטר, גננת גן חמ"ד בשכונת גוננים בעיר. ליכטר היא בוגרת התכנית וסיפרה לסרוגים איך התכנית שינתה את תפישת עולמה.
"לקחתי חלק בקבוצה של גננות מכל המגזרים בירושלים: ממלכתי דתי, ממלכתי, חרדי וערבי, ויצרנו קבוצה מגובשת של גננות. הפעילות ביחדא היא קודם כל מגוונת מאוד. למשל, באחד הסיורים לקחו אותנו למשרד האדריכלים שתכנן את שדרות החנויות ברחוב ממילא. ישבנו במשרדים שלהם וקיבלנו משימות של התבוננות על ישן מול חדש. חשבנו דרך העיניים שלנו – מדוע הם בחרו לעצב את ממילא בדרך הזו."

מה לגננות ולאדריכלות?
"גם אנחנו התפלאנו בהתחלה אבל כשאתה יושב במשרד שלהם אתה מתחיל לקבל מושגים וכיוון, ובעיקר את הצורך בחשיבה איך לייצר משהו לטובת הקהילה, זה פוקח עיניים. פתאום נוצרת חשיבה רחבה יותר – לא רק בגבולות הגן. היום כשאני בגן שלי, אני חושבת על המרחב בתוך הגן ומחוצה לו, אני חושבת בגדול".
וזה הוביל לשינוי אדריכלי בגן?
"כן. בשנה שעברה עשינו עם הילדים פעילות של גינון. בכל שנה אנחנו זורעים צמחים ומגדלים אותם בעציצים על הקיר של הגן. השנה, את כל השתילים של התבלינים, במקום לתלות אותם בחזית של הגן, תלינו אותם בגדר החיצונית של הגן כלפי הרחוב, כדי שעוברי אורח יוכלו לקטוף ולהשתמש בשביל להריח או לקחת הביתה לתה.
"חוץ מאדריכלות היו לנו הרצאות אצל אנשים שעוסקים בחדשנות, ביצרנות, בדרכי חשיבה יצירתית מעולם ההייטק. המטרה היא להוציא את הגננות מהמקום שלהן ולתת להן לפרוץ בדרכים שונות של פעילות, שמביאה את הגן למקום קהילתי. למקום שחושב רחב על הקהילה והסביבה".
בנוסף לחשיבה היצירתית, אחד הדברים המייחדים את יחדא הוא חיבורים יוצאי דופן – בין אנשי ונשות חינוך ממגזרים שונים, שבדרך כלל לא פוגשים האחד את השני. כך למשל, ליכטר, גננת בחינוך הממלכתי-דתי, לקחה חלק בקבוצה בה יש גננות גם מהחינוך הממלכתי והערבי בירושלים. "אני עובדת בשכונת גילה, ודרך התוכנית נוצר קשר ביני ובין גננת מהשכונה הקרובה אלי – בית צפאפא. יזמנו פרויקט משותף ביחד. עבדתי בשיתוף גם עם גננות מהחינוך הממלכתי והממלכתי דתי, אלה היו חיבורים מאוד מיוחדים שלא נוצרים סתם ככה".
כל מי שעובר את יחדא מסתכל על החיים בצורה אחרת
ליכטר היא גננת עם 20 שנות ניסיון, אך המסלול מיועד גם למחנכים בתחילת דרכם. את החוויה שלה ביחדא היא סיכמה ברצון להמשיך: "הלוואי שהיו נותנים לי עוד שנתיים כאלה. כל מי שעובר את יחדא מסתכל על החיים בצורה אחרת. לא רק על הגן או בית הספר – על החיים."
קבוצות המנהיגות של יחדא יפעלו גם השנה במסלולי המשך למנהלים ומנהלות, עתודה ניהולית, וגננות נבחרות, אשר ימשיכו ליצור חיבורים בין אנשי ונשות חינוך ממגזרים שונים בעיר. רבים ממשתתפי תכנית העתודה התקדמו לניהול בתי ספר בעיר, תוך יצירת רשת מקצועית חשובה, וחלקם אף המשיכו לתפקידי מפתח במינהל חינוך ובמשרד החינוך.
שרון פילוסוף, מנהלת תחום הדרכת מנהלים ועתודות לניהול במנח"י, יוזמת תכנית יחדא: "התפיסה המובילה את יחדא הינה כי ירושלים היא בירת החינוך של ישראל, ולמנהיגות החינוכית העירונית ישנה השפעה רבה על העיר מבחינה חברתית, דמוגרפית וערכית. איכות מערכת החינוך, חוסנה והישגיה תלויים בהון האנושי – נשות ואנשי החינוך הפועלים בה – קבוצה משמעותית, אשר חושבת ופועלת מתוך מקצוענות, שליחות ואמונה כי חינוך הוא הכלי המרכזי לקדם חברה שיוויונית יותר, מגוונת, צודקת ובעלת ערכים משותפים".
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים