הורים: כך מגדלים ספורטאים אולימפיים - סרוגים

הורים: כך מגדלים ספורטאים אולימפיים

האולימפיאדה העניקה לנו שוב תשוקה לחינוך ספורטיבי. הפרישה של סימון ביילס נתנה הצצה למחירים. אז איך מתנהלים בעולם הטובעני הזה? כגודל הציפיות, כך גודל האכזבות - הגיע הזמן לשנות נוסחה

author-image
הורים: כך מגדלים ספורטאים אולימפיים
  לינוי אשרם (צילום: עמית שיסל הוועד האולימפי)

אחרי שנה וחצי בהם הספורטאים "ירדו למחתרת", בשל אי הוודאות שריחפה מעל ראשינו, עבורם זו הייתה אי וודאות ברמות של להיות ולחדול. אם מסתכלים על אחוזי הנטישה של ספורטאים צעירים בשנה האחרונה, ישנה עלייה מבשנים קודמות בין השאר בשל העדר אימונים, ותחרויות.

גם עבור "ספורטאי -על" לזמן ולגיל יש השפעה משמעותית על הקריירה. ומכאן השנה הזו הייתה קיצונית ומשמעותית ברמות אחרות בספורט.

עוד באותו נושא

גדלותה של סימון ביילס ועוד הרהורים על האולימפיאדה

עכשיו כשאולימפיאדת טוקיו 2020 הסתיימה, ובמהלכה ניתנה הבמה גם לפן המנטלי, וכפי שאנו נוכחנו לראות, הוא חי ובועט יותר מאי פעם.

ספורט הוא עניין תחרותי בהגדרה, לכן נדרשת גם מנטליות חזקה. אין זה הכרחי שספורטאי בעל כישורים פנומנליים יצליח להגשים את שאיפותיו. מאחר ובספורט כישורים זה חשוב אך הם לא הולכים לבד. ובכל הרמות נדרשת גם עבודה מנטלית "גוף ונפש". ספורטאי בעל כישורים טובים, שיש לו גב ותמיכה רגשית, יש מי שמאמין בו ובחלומות שלו, יכול לפרוץ קדימה גם בגיל מאוחר יחסית.

ארטיום דולגופיאט (צילום: עמית שיסל הוועד האולימפי)

מכל סיפורי הספורטאים והמשפחות, אנו נוכחים לראות כמה השפעה יש לתמיכה של המשפחה בספורטאי ובאורח החיים שמסגל. אנו שומעים על הורים שמלווים ותומכים ואף לא פעם נאלצים לעשות וויתורים הן בקריירה האישית, הן בפרנסה והן בבחירת מקום המגורים, זאת בנוסף לכל המתח וההשקעה בדברים הטכניים של הסעות, בבחירת מאמנים, בבניית לוחות זמנים שעלולים להיות להן מחירים לא פשוטים גם על יתר בני המשפחה וגם לספורטאים.

לינוי אשרם (צילום: עמית שיסל הוועד האולימפי)

לא היה מתאפשר ללא תמיכת ההורים

הפרישה של סימון ביילס האגדית ממספר מקצים באולימפיאדת טוקיו, העמידה את העולם על הרגליים. מי שמכיר את סיפור חייה, יודע שמדובר בילדה שחוותה כל כך הרבה בחייה, החל מהוצאתה לבית אומנה כשאמא שלה נמצאה לא כשירה לגדל אותה ואת אחייה. היכולת שלה לנתק את עצמה מהחיים, ברגע שהיא באולם ההתעמלות, זה הדבר האמיתי. היא הפגינה זאת פעם אחר פעם בשנים האחרונות כשעלתה למזרן פצועה פיזית ונפשית, עדיין התמודדה וזכתה במקומות הראשונים.

כל זה לא היה מתאפשר ללא התמיכה של הוריה המאמצים, האמונה שלהם ומעל לכל ההקשבה שלהם לילדה הקטנה שקיבלו. ההקשבה של הורה ומאמן מנטלי היא לא רק למילים אלא גם להתנהגות, לדברים שקורים מתחת לפני השטח, ורק אדם שמכיר היטב יכול לזהות ולהכיר. לתת את התמיכה ולהשאיר את הרגליים על הקרקע והראש בשאיפות וחלומות בעננים.

העמידה את העולם על הרגליים, סימון ביילס (צילום: שאטרסטוק)

מה לא היה שם? וטוב שכך, ציפיות גבוהות. משום שהציפיות הגבוהות שמעמיסים על גבי הספורטאים הצעירים יוצרות מתח וחרדה וחוסר יכולת להיות בכאן ועכשיו ולתת את עצמך. ציפיות גבוהות הם מתכון להרס ושבירה, הן מנטלית והן של מערכות היחסים. לכן, מוטב שאת הציפיות הגבוהות תחליף – האמונה.

אמונה בספורטאי, ביכולת שלו לעשות כל שברצונו בנחישות והתמדה. ואנו כאן ההורים והמשפחה נעשה כל שיצטרך מאיתנו. אמונה שכזו מחלחלת ועוברת גם אל הספורטאים עצמם, ומתוך מקום בטוח, עולה הרצון והאמונה ביכולת האישית. ולא מתוך חשש לאכזב להיכשל (נבואה שלא פעם מגשימה עצמה). זו החשיבות הגדולה והתפקיד של הורים בכלל ובפרט בהורות ספורטיבית. לעודד, לתת את התמיכה הגדולה מתוך אמונה ביכולת, שזה אכן הייעוד וההגשמה, זה יעזור להם למקסם את הפוטנציאל האישי.

בספורט ככל שההישגים מגיעים, הכל עולה מדרגה (כמו הפודיום) מצד אחד תחושת ההגשמה מגיעה ויחד איתה גם הלחץ הגדול. לשמר את ההצלחה, ומנגד יכול להתעורר הפחד שלא לומר חרדה מהנפילה האפשרית.

המשפחות נמצאות שם כל הדרך

מייקל פלפס השחיין האולימפי הגדול בכל הזמנים, בחר לתאר זאת היטב בתגובה שנתן לפרישה של ביילס בתחרות בטוקיו " "אנחנו צריכים מישהו שיתן לנו להיות עצמנו. שיקשיב. שיאפשר לנו להיות פגיעים. אנחנו צריכים מישהו שלא ינסה לתקן אותנו" מהמקום הזה, משפחות של ספורטאים שנמצאים עבורם לאורך כל הדרך: להקשיב, לתמוך, לאפשר ולהאמין ומבלי רצון לבקר, לקטר, להעיר אלו בונים את החוסן הנפשי של הספורטאים. ואת היכולת שלהם לעמוד אחרי אכזבה כמו החזרה מאופריית ההצלחה, באותו האופן.

ואנחנו כעם גאה, שמביט בכל אחד מחברי המשלחת הישראלית לטוקיו 2020 בהמון גאווה כאילו היו הם ילדנו הפרטיים. תפקידנו לעודד לעזור ולתמוך (כגודל הזכויות כך גודל החובות).

אבישג סמברג (צילום: עמית שיסל, באדיבות הוועד האולימפי בישראל)

מדובר במשלחת ספורטאים גדולה מאי פעם ששלחה מדינת ישראל, 90 ספורטאים שעשו את הבלתי יאמן! בשנה בה הקושי להתאמן היה לא רק נפשי אלא גם פיזי. חשוב שנזכור, עבור חלק מהם הדחייה בשנה עשתה טוב ועבור חלק מהם זה היה אתגר מורכב. ובכל זאת, הם חלמו ועבדו לרגע הזה ומתמודדים בו עכשיו.

ואנחנו צריכים להיות להם כמו המשפחה לגב (המנטלי) להוקיר ולהודות להם באשר הם. פחות להתייחס לתוצאות (שהם חלק מהספורט אך לא הספורטאי – האדם עצמו), להאמין להם ובהם, כי כל אחד מהם עשה כמיטב יכולתו לייצג את עצמו, את האיגוד ואת המדינה שלנו בכבוד. מבחינתנו עצם הנוכחות שלהם בטוקיו 2020 בשנת 2021 היא ההשיג האמיתי. המדליה היא בונוס.

ומעבר לתמיכה הגדולה בספורטאים עצמם, עלינו לזכור ולהריע גם למשפחות שלהם, ששילמו מחירים לא מעטים, בחיי המשפחה, קריירה פרנסה וכיוצ"ב לאורך כל הדרך, וללא הם ייתכן שלא היה לנו כזה ייצוג מרשים.

אז אם היה אפשר לבנות פודיום גדול, להעמיד בראשו את משפחות הספורטאים – כמה שזה מגיע להם. וכמה שזה חשוב עבור כולנו כחברה, לראות את המשפחות עם ספורטאים צעירים, שידעו שהם לא לבד בדרך הזו, שאנחנו יודעים שיש להם מחירים כבדים אך יש גם הערכה גדולה והרבה מילים טובות לחזק אותם. כך נמשיך לטפח ולהצמיח דור של ספורטאים גם באתגר "דור המסכים" ולעלות את מספר הספורטאים שייצגו אותנו ב פריז 2024.

 

קרן אור אורן, מדריכת הורים וספורטאים, אחראית תחום הספורט במכון אדלר

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
השגיות ישראלית תהיה קידוש ה' בעולם
חד | 10-08-2021 14:15
צריך רק להתחזק באמונה ובשמירת המצוות לעיני העמים
2
הדרך לפסגה עובר דרך חילול שבת
בן יהודה | 10-08-2021 15:31
כך נחנך את ילדינו
3
לא בריא לגוף ולנפש
בודדים מרוויחים | 10-08-2021 15:32
מפח נפש לרבים. ספורט רק בתוק אורח חיים
4
אולי תעשו כתה...
חיים | 10-08-2021 20:09
אולי תעשו כתה איך להתחזק בשמירת תורה ומצוות . אתם אתר יעני דתי לא?
5
כתבה מושלמת מדוייקת...
אסיסקוביץ שרה | 13-08-2021 0:19
כתבה מושלמת מדוייקת הורים ספורטאים קדימה פנינו לפריס 2024 ????‍♂️????‍????????‍♂️????‍♀️????️‍♂️????‍♂️????