פרשת ראה: הקב"ה מבטיח לאברהם אבינו את ארץ ישראל פעמים רבות, ואכן, מימי אברהם עד ימינו עם ישראל מחובר לארץ ישראל בכל נימי נפשו.
אחרי עקידת יצחק אברהם אבינו מוסיף קומה גבוהה יותר, "ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יִרְאֶה, אשר יאמר היום בהר ה' יֵרָאֶה". אומר אברהם אבינו: אם אתה רוצה לראות את הקב"ה כביכול, אתה רוצה להגיע למפגש עמוק אתו – זה יקרה בהר המוריה.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
לקריאה הזו של אברהם להר הבית, אין המשכיות ואין ביטוי לאורך התורה, עד פרשת השבוע, שבה משה רבנו סוגר מעגל עם העקידה, ופעם אחר פעם מדבר על המקום אשר יבחר ה', והכוונה היא להר הבית או לכל ירושלים, תלוי בהקשר הפסוקים.
בסוף הפרשה מופיעים החגים בפעם האחרונה בתורה, "וזבחת פסח לה' אלוקיך צאן ובקר, במקום אשר יבחר ה' לשכן שמו שם", את הפסח חוגגים דווקא בירושלים, ושבועות – "שבעה שבועות תספור לך… ושמחת לפני ה' אלוקיך… במקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשכן שמו שם", וכן גם לגבי חג הסוכות "חג הסוכות תעשה לך… שבעת ימים תחוג לה' אלוקיך במקום אשר יבחר ה'", ואחר כך מגיע פסוק סיכום "שלוש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ה' אלוקיך במקום אשר יבחר…", החגים אינם כפי שאנחנו רגילים היום, שכל אחד חוגג היכן שמתאים לו, אלא דווקא במקום אשר יבחר ה'.
אזכור נוסף קיים בפרשיה מאוד מעניינת, במעשר שני. לא מדובר על מעשר עני, כצדקה, לא מדובר על מעשר ראשון ללוי, לא על תרומה לכהן, לא על קורבן, מדובר על הבעלים שאוכלים את היבול של עצמם, "עשר תעשר את כל תבואת זרעך היוצא השדה שנה שנה, ואכלת לפני ה' אלוקיך במקום אשר יבחר לשכן שמו שם", אתה, הבעלים, תאכל את היבול שלך, לא עניים, לא לוויים, לא כהנים, אלא אתה תאכל אותו, אבל במקום אשר יבחר ה', לאמור, גם את הפרנסה הרגילה שלך תחבר לירושלים.
הביטוי המעניין ביותר מופיע בתחילת הפרשה. אחד הדברים שחסרים מאוד בספר דברים הוא עניין הקורבנות, הם תופסים את רוב ספר ויקרא, עוד קצת בספרים שמות ובמדבר, וודאי שהם מאוד מרכזיים בתורה, אך מספר דברים הם נעלמים כמעט לחלוטין.
בפרשתנו הקורבנות מופיעים בצורה מאוד נקודתית ותמציתית "עולותיך", "זבחיך", אבל בהקשר שדברנו עליו, "כי אם אל המקום אשר יבחר ה' אלוקיכם מכל שבטיכם לשום את שמו שם, לשכנו תדרשו ובאת שמה, והבאתם שמה עולותיכם וזבחיכם… ואכלתם שם לפני ה' אלוקיכם…" את קורבנות החטאת, העולה, השלמים, המוספים וכו' לא מקריבים רק במשכן שנמצא במדבר, בשילה, בגלגל, או בכל מקום אחר, כי העיקר שיהיה משכן, בא משה ומדגיש, צריך דווקא את המקום אשר יבחר ה'.
בפרשתנו משה רבינו חוזר לעקידה, ובונה את הקומה של ירושלים ושל הר הבית כמקום אשר יבחר ה', והקומה הזו, מאז פרשת השבוע עד ימינו אנו, תופשת מקום מאוד מרכזי בחיי האומה.
מה דעתך בנושא?
2 תגובות
0 דיונים
משה אהרון
ולא הר המוריה . שכשבחירה נופלת ארץ המוריה משתכללת לכלל "הר המוריה
17:01 06.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
מחד ארץ המוריה כבר נקבעה בזמן אברהם. ולמעשה בחירת המקום כבר נעשתה. מדוע אם כן,שוב ושוב התורה מציינת במקום אשר יבחר ה' לשכן שמו שם. אלא שיש בכך סוד גדול...
מחד ארץ המוריה כבר נקבעה בזמן אברהם. ולמעשה בחירת המקום כבר נעשתה. מדוע אם כן,שוב ושוב התורה מציינת במקום אשר יבחר ה' לשכן שמו שם. אלא שיש בכך סוד גדול שיש לו משמעות קריטית לימינו אלה. הבחירה איננה רק ביחס למקום אלא גם לזמן בזמן שבית המקדש חרב, ה' אמור שוב לבחור את הזמן הנכון מתיי הוא בוחר לשוב לשכן שמו במקום המקדש. במילים אחרות ופשוטות יותר. מאז החורבן, כל עוד לא בחר ה' שוב לשכן שמו בהר הבית. אין להר הבית שום קדושה של המקום הנבחר. וטעות עושים אותם שמעפילים להר כשבחירת ה' עדיין לא שבה אליו. הנותן.... והאומר...... משה אהרון
המשך 16:41 06.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר