קראתי את דבריו של הרב אברהם סתיו, בהן עמד על שתי הגישות והשיטות המנחות כיום את הציבור הדתי-לאומי. שיטת מרן הראי"ה קוק זצ"ל ובנו הרצי"ה זצ"ל מחד, ומאידך שיטת הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל וחתנו הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל. אבל לעניות דעתי הוא השחיל בהן את נטייתו הליברלית כשניסה לערער על יציבותו של מחנה אחד ומאידך לקבע את יציבותו של המחנה מנגד, וכה כתב: "גרעין קטן, מכוסה שכבות עבות של יהדות מזרח-אירופאית מסורתית, אבל בלתי ניתן להכחשה במשנת הרב. זאת בשעה שדווקא במשנת הרב סולובייצ'יק היו יסודות שמרניים מוצקים, 'זה סיני'. ומה שקרה זה שעם הזמן תלמידי הרב סולובייצ'יק והרב ליכטנשטיין נותרו במובנים רבים בערך באותו המקום, ואילו תלמידי מרכז הרב התפזרו למגוון רחב של כיוונים, כל אחד לאן שנשאה אותו הרוח ששאב מרואה האורות הגדול".
לעניות דעתי זו לא הנחה אלא קביעה זדונית, על גבול מרושעת, תעמולה זולה שבאה לחלחל את ההשקפה המתנגדת למשנת מרן הראי"ה, להציג את המעורערים לעומת היציבים והקבועים, אלה שממשיכים את משנת הרב סולובייצ'יק ופורחים בעוד אלה מאבדים דרך כביכול. בחינת יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא.
ולא היא, ההיפך הגמור הוא הנכון. לעומת הפצת התורה בכל מרחבי ארץ ישראל ע"י ישיבת מרכז הרב ובנותיה, בדביקות מוחלטת בערכי משנת מרן הראי"ה ורבינו הרצי"ה. ישיבת "הגוש" ובנותיה מדשדשים בינות האליטות לקושש את התמיכה וההכרה במשנתם הגבוהה והאלטיסטית שאינה יכולה לרדת לעם שבשדות. לבד מזאת. הבלבול האמוני שפושה בחוגי המתכנים תלמידי הגרי"ד (לא התלמודיים), מצמרר ומעלה תהיות לא על משנת הגרי"ד כמובן, אלא על הדרך שהונחלה ב'פתיחות' ובהתרסה כלפי ההלכה והשקפות בסיסיות בעיקרי התורה. דוגמאות למכביר עימדי על אנשים 'שהתבלבלו' בדרך, והרב סתיו יודע לא פחות ממני, אלא שנוח לו לבלבל את הציבור בהנחות וקביעות זדוניות האמורות לשרת את הקו המחשבתי הליברלי לעומת השמרני.

מוציא אני מכלל זה את גאוני רבני הגוש ההלכתיים שברובם נתקרבו לאורחא דמהימנותא של מרן הראי"ה, כמו הגאון הרב יואל קטן שליט"א ודומיו, אף שנשארו נאמנים לתורת ומשנת הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל ולא גילו פנים במשנתו שלא כהלכה ועוד הרחיבו תורתם וינקו משני צינורות אלה.
אכן כן, שני גושים אלו מתגוששים זמן רב, ואף במישור הפוליטי בא לידי ביטוי מאבק זה, עת המפד"ל ההסטורית ותולדותיה ינקו את גישתם ממשנת מרן הראי"ה לעומת תנועת "מימד" ותנועת הקיבוץ הדתי ותורה ועבודה שיותר הזדהו עם הקו של הגרי"ד סולובייצ'יק , או שאימצו לעצמם חלקים ממשנתו, בעוד שממשנת הראי"ה ידעו (האמיתיים שבהם) שניתקו ממנה. (אף שהגרי"ד במפורש לא היה מסכים לגישתם ההלכתית וההשקפתית בהרבה דברים של הקיבוץ הדתי ותורה ועבודה). מדבר אני בהכללה ולא בפרטים שתמיד נמצאים וחריגים בכל כלל.
במאמרו שיקף את המציאות אודות התנהלות שני המחנות הללו, אבל לא ירד לשורש העניין כמדומני. ויורשה לי לחדד את הדברים כדי להבין להיכן המגמה של כל צד הולכת ומה הסיכונים שבכל אחת מהן. ואף שהדברים ידועים, טוב להבהירם כנדבך נוסף על דברי הרב סתיו.
האידיה אל מול הריאליה
אם נרצה להגדיר את משנת הראי"ה לעומת משנת הגרי"ד, נוכל לומר שבמשנת הראי"ה האידיאה מנחה את הריאליה, ובמשנת הגרי"ד הריאליה מנחה את האידיאה. האידיאה במשנת מרן הראי"ה היונקת מתפיסת עולם הלכתית וקבלית, חייבת להיות מוחלטת ולנסות ולקרב את המציאות אליה. היא אמנם מתחשבת במציאות, אך לא תהסס לכופפה אליה כשתגיע שעת רצון שכזו. האידיאה במשנת הגרי"ד כפופה לחוקי הריאליה, ולרוב הפן ההלכתי גרידא ינחה אותה, ואם המציאות מתנגשת בה, לרוב תמצא מסלול עוקף או שתיסוג מפני המציאות, והאידיאה תמתין לשעת כושר נכונה בזמן ובמקום.

סכנת שתי הגישות פשוטה וברורה. מצד מצדדי משנת הראי"ה עלולים להיות כאלה שמגלים פנים במשנתו (ויש), כאלה שיכופפו את המציאות בעבור האידיאה הקבועה והמוחלטת. לכן יקחו את החוק לידים (תג מחיר), המחתרת היהודית וכו'. לדוגמה: כששאלו את מרן הגר"א שפירא זצ"ל על כיבוש לבנון – בזמן מלחמת לבנון הראשונה – וההתיישבות בה, שלל זאת מכל וכל (וכמדומה שכך התבטא גם מרן הרצי"ה זצ"ל), שכן לא כבשנו לשם התיישבות. וכך גם לגבי גירוש הערביים מארץ-ישראל, אחר בחינה של המציאות, שללו זאת, אף שידעו יפה מהדרכת הרמב"ם והרמב"ן במצוות כיבוש וירושה. כך גם לגבי היחס להר הבית, הרחקה והשלמה עם המציאות העכשוית במגבלות המדיניות. ויש תלמידים ההולכים עם "ראש בקיר", נגד דעת רבותיהם.
מצד מצדדי משנת הגרי"ד עלולים להיות (ויש) כאלה המגלים פנים בתורתו ויבואו לכופף עיקרי תורה בפני המציאות המסובכת. מההשקפה המזוהה עם השמאל יבואו לתמוך באוייבי ישראל ולהגיע להזדהות עם האויב. להסתייג מההלכה הקבועה ולחפש בקעים וסדקים בה כדי להרחיבם ולהגדיל את הפרץ יותר. לצערנו לא מעט אפיקורסים יצאו מתוך גישה פלורליסטית שנפנפה בגרי"ד זצ"ל כבתורתו (כמו שכמה עשו כך עם הרמב"ם ז"ל). אתן דוגמא כואבת שלא ידועה לציבור: בישיבת הסדר ידועה משמש מגיד שיעור אפיקורוס במוצהר; שולל את חובת האמונה בה', שולל את השגחת ה' ועוד כהנה וכהנה. וראש הישיבה יודע ומודע לדבר החמור. אבל כחניך ישיבת הגוש הוא חייב להשאר "פתוח". דוגמא לעיוות שבא מגילוי פנים בתורה שלא כהלכה.
קוריוז שנשמר עימי מימי המילואים יש, כאשר בחור מישיבת "הגוש" צידד בלהט בבחירות במפלגת העבודה. מפלגה שלא הסתירה אז את עויינותה לענייני הדת וארץ ישראל, והוא בלהט מגן על הערכים ההומניים שזו דוגלת בהם. ומה עם הערכים הדתיים והאמוניים של העם? ולא אחד ולא שניים היו כאלה, ולגרועים ממנו נתוודעתי. כמעט אפשר להגדירם אנטי-דתיים. ה' ישמור ויציל מעיוות שכזה.
בשנים האחרונות דומה שנתקרבו שני המחנות זה לזה, הן מהסיבה הפוליטית שכן יוצגו השקפות וערכים משני הצדדים בגבולות הקונצנזוס על ידי מפלגה אחת שהכילה בתוכה מגוון אנשים שהשרו תכונת אחדות בתוך המחנה, והן בשל תלמידי חכמים שידעו לגשר על מחלוקות ולגשר על פערים בשל ייעוד ושליחות מסויימת, כדוגמת "פורום תקנה" שהובילו בו שני גדולים, הרב ליכשטנשטיין זצ"ל ויבדל לחיים טובים וארוכים מו"ר הרב יעקב אריאל שליט"א. אמנם עדיין היו כמה חכמים להרע ולהפר את שלום הציבור כשהבליחו מחשכתם בכמה מאמרים מידי פעם והראו את "פתיחותם ונאורותם" לעומת חשכת הרבנים השמרניים-החרד"ליים.
הרב יצחק דדון, הוא חוקר ב"מכון הלכה ברורה" ואברך בישיבת "מרכז הרב"
מה דעתך בנושא?
45 תגובות
8 דיונים
נועם
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
09:11 16.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי י-ם
תודה רבה הרב דדון! דבריך בהירים ונכונים.
11:32 12.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ג'ו
@נכון.. עד עכשיו המגזר היה באפלה
15:39 12.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יענעקל'ה
הרב דדון - תנוח דעתך. אברהם סתיו אינו רב. הוא ידען גדול. כמוהו יש מאות חוקרים באקדמיה. תורתו היא אקדמית ותו לא. איו בו טיפת יר"ש וקדושה. אל תתרגש מכל משפט...
הרב דדון - תנוח דעתך. אברהם סתיו אינו רב. הוא ידען גדול. כמוהו יש מאות חוקרים באקדמיה. תורתו היא אקדמית ותו לא. איו בו טיפת יר"ש וקדושה. אל תתרגש מכל משפט היוצא מפיו או ממקלדתו. כבר היו נוראיים יותר. ליבוביץ לדוגמה או שפינוזה.
המשך 16:47 11.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירוחמי
במחילה מהרב, הוא פשוט עושה סלט של כל מי שלא מרכזניק (או קוניק), כאילו כל מי שלא ממרכז הרב הוא תלמיד של הגרי"ד (לדוגמא - לשים את מימד כתלמידי הגרי"ד...
במחילה מהרב, הוא פשוט עושה סלט של כל מי שלא מרכזניק (או קוניק), כאילו כל מי שלא ממרכז הרב הוא תלמיד של הגרי"ד (לדוגמא - לשים את מימד כתלמידי הגרי"ד זה הגיוני, אבל ברמה מסוימת - הרב עמיטל זצ"ל הושפע כנראה הרבה יותר מהרב קוק מאשר מהגרי"ד). ... וטענות שהוא מייחס לגרי"ד לא מסתדרות עם פשט דבריו במקומות רבים...
המשך 12:13 08.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בצלאל
"הציונות החילונית סותרת את אחד העיקרים שבאו עוד לפני הי"ג עיקרים של הרמב"םלא רק בזמן אך גם במעלה, כוונתי העיקר שהוקבע לנו מימות רבי סעדיה גאון והוא כ" אין אומתינו...
"הציונות החילונית סותרת את אחד העיקרים שבאו עוד לפני הי"ג עיקרים של הרמב"םלא רק בזמן אך גם במעלה, כוונתי העיקר שהוקבע לנו מימות רבי סעדיה גאון והוא כ" אין אומתינו אומה אלא בתורתה" העיקר של רבי סעדיה גאון נוגע בכל נפש האומה הישראלית בתור אומה. ובהמשך" עד שבאה הציונות והפכה את הקערה על פיה והורתה לנו, כי לא רק שיתכן יהודים בלי תורה, אך יש גם יהדות שלמה בלי תורה" תורת המזרחי היא החזרת העטרה ליושנה כל עיקר חידושו שהוא נגד כל החידושים שחלו החדשים ביהדות" אלו דברי הרב אביגדור עמיאל זצ" ל בין מייסדי המזרחי שהביע את האידאולוגיה מהי ציונות דתית. הרב קוק היה היוזם של הקמת התנועה. מי שרוצה להגדיר את עצמו כציוני דתי שיסתכל במראה וישאל את עצמו האם העיקר של רבי סעדיה גאון לנגד עיניו או הרצון להתפשר עם הציונות החילונית שאשר גינצבורג הידוע כ" אחד העם" כתב שיש סתירה בין הציונות החילונית לאמונה ודת
המשך 22:37 07.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמדין
אני מצטער שאני לא מתייחס עניינית לתאורים רוויי שנאה ואנטישמיות של רועי ,אין התייחסות עניינית לשנאה ואנטישמית,האם היה שייך להתייחס עניינית לעיתונות בארופה שציירה תמיד את היהודי המפלצתי בעל האף...
אני מצטער שאני לא מתייחס עניינית לתאורים רוויי שנאה ואנטישמיות של רועי ,אין התייחסות עניינית לשנאה ואנטישמית,האם היה שייך להתייחס עניינית לעיתונות בארופה שציירה תמיד את היהודי המפלצתי בעל האף הארוך ,כשאני קורא תיאורים כמו של רועי אני חש בחילה וחלחלה ,ועוד יש לו טענות לאנטישמי על התייחסות ענינית,
המשך 16:09 06.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתי
אם לא היית מונע משנאה, אולי היית קורא את דברי הרב אברהם סתיו טרם כתיבת מאמר התגובה. כמובן שיותר נוח לירות על אוטומט את כל הסטיגמות שאתה מכיר על חלקים...
אם לא היית מונע משנאה, אולי היית קורא את דברי הרב אברהם סתיו טרם כתיבת מאמר התגובה. כמובן שיותר נוח לירות על אוטומט את כל הסטיגמות שאתה מכיר על חלקים כאלה או אחרים של הציונות הדתית
המשך 09:17 06.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמדין
לסיכום אתם הדתיים לאומיים בורים ועמי ארצות ,הרמבם היחידי שאתם יודעים זה הרמבם במסכת אבות שהשולחן ערוך בכסף משנה אמר שהוא לא נפסק להלכה ,ומהרמבם הזה אתם עושים קרדום לחפור...
לסיכום אתם הדתיים לאומיים בורים ועמי ארצות ,הרמבם היחידי שאתם יודעים זה הרמבם במסכת אבות שהשולחן ערוך בכסף משנה אמר שהוא לא נפסק להלכה ,ומהרמבם הזה אתם עושים קרדום לחפור בו, כל לימוד הרמבם הזה על ידכם הוא לגמרי לא לשם שמים אלא לקנטר שעליכם אמרו חזל מוטב שנהפכה שלייתכם על פניכם ג העבירות של יהרג ולא יעבור שאתם כל כך פרוצים בהם זה חטא קצת יותר חמור מלהיות שקוע בתורה יומם וליל
המשך 00:35 06.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי
בתגובה ל: עמדין
שמענו עליכם... חבורת סוטי המקווה, מסתובבים במקווה עירומים כביום היוולדם ואח"כ תדבר פה על פרוצים. יש אצלכם ערימות של סוטים והטרדות מיניות משלל סוגים, אבל אצלכם אם לא מדברים על התופעה אז היא לא קיימת. תסתובב ברבי עקיבא בבני ברק, ראה את הנשים שלכם עם הפיאות הבלונדיניות והחצאיות הקצרות... אח"כ תרוץ להגיד דת"ל פרוצים. עם ארץ ניבער. הכל כ"כ "מושלם" אצלכם ולכן אתם מדחיקים ולא מטפלים בכלום. מה זה לא נפסק להלכה??? לא נפסק להלכה ע"י מרן אבל נפסק להלכה ע"י הרמבם. עיין בפרשני הרמבם השונים (לא רק בנושאי כליו בגירסת וילנא) לפני שאתה בעמרצות מקשקש.
01:53 06.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פרופסור לס
בתגובה ל: רועי
הרמבם לא נפסק להלכה היכן שמרן לא פסק כמותו . ולכן הרמבם הזה אינו רלוונטי . אז אל תהנדס תודעה בקשר לשאר הדברים החרדים אינם מכחישים זאת הם פשוט לא הופכים את הדיעבד ללכתחילה כמו הליצנות הדתית
16:24 09.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רותם
מי זה מגיד השיעור האפיקורס? האם הכותב מתכוון לרב מיכאל אברהם?
00:29 06.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביחי
עמידה בבחינות וקבלת סמיכה אינה מזכה אדם בתואר רב אלא לצורך קביעת משכורת. מעבר לזה דבריו ודעותיו מוכיחות כאלף עדים שאין בינו ובין רבנות ולא כלום
22:39 05.08.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר