היום בהיסטוריה: י"ז באב תש"ח - הקצין והלוחם שנפלו בעזה ומקום קבורתם לא נודע

היום בהיסטוריה: י"ז באב תש"ח - הקצין והלוחם שנפלו בעזה ומקום קבורתם לא נודע

חוץ מהדר ואורון, ישנם עוד שני הרוגים לצה"ל בעזה שמקום קבורתם אינו נודע. דוד מזרחי ועזרא עפג'ין-חורין יצאו למשימת מודיעין במלחמת העצמאות. הם נתפסו והוצאו להורג בירייה. מקום קבורתם לא ידוע עד היום

היום בהיסטוריה: נפלו בעזה ומקום קבורתם לא נודע
  עזרא עפג'ין ודוד מזרחי הי"ד

היום בהיסטוריה: י"ז באב תש"ח – הקצין והלוחם שנפלו בעזה ומקום קבורתם לא נודע

סוגיית הנעדרים: אורון שאול, הדר גולדין ואברה מנגיסטו, הנמצאים בעזה לא מרפה מסדר היום. אך ברצועה ישנם עוד שני נעדרים מימי מלחמת העצמאות שמקום קבורתם לא נודע וסיפורם פחות מוכר לציבור.

סגן דוד (דאוד) מזרחי וסגן עזרא עפג'ין-חורין שירתו במחלקת המסתערבים של הפלמ"ח – "השחר". פעילותה הייחודית כללה אימוני הסתערבות, חדירה ושהות בעומק שטח האוייב בארץ ישראל ובמדינות ערב לצורך איסוף מידע מודיעיני.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: ילד בן 14 נרצח בהפגנה ע"י הבריטים

ימים ספורים לאחר פלישת הצבאות הערביים למדינת ישראל, היה עליהם לחצות את הקווים, לשהות בשטח האויב בעיצומה של המלחמה. על פי התכנון, אמורים היו לחזור כעבור שבוע אך זו הייתה משימתם האחרונה.

השניים היו ותיקים ומנוסים, בעלי אופי חזק. כאשר נפרדו ממפקדיהם אשר ליוום עד לקו החזית, שעבר ליד קיבוץ גבר-עם, האמינו כי יוכלו למשימה.

הואשמו בהרעלת בארות המים ונידונו למוות

על נפילתם של השניים בידי האויב נודע בארץ לראשונה מאמצעי התקשורת המצריים. הם נתפשו כפי הנראה על ידי ערבי מקומי, שחשד בהם כבר בעת שחצו את הקו.

השניים הועברו לידי השלטונות הצבאיים המצריים והואשמו שבאו לרצועת עזה במטרה להרעיל בארות מים. משפטם נמשך כשעה וחצי.

דוד ועזרא נידונו למוות בירייה. פסק הדין הוצא לפועל בפאתי העיר עזה בי"ז אב תש"ח (אוג' 48') מעדויות שנגבו מאוחר יותר נודע כי הבחורים קיבלו את פסק דינם באומץ לב ובשקט.

דוד מזרחי – נולד בשנת 1924 בירושלים למשפחה דתית. ובעודו ילד עברו הוריו לרחובות, והתגוררו בצריף. לאחר שאביו נפטר לקח את עול הפרנסה על כתפיו. בגיל 16 כשהתגייס לפלמ"ח, ביקש להצטרף למחלקה הערבית. דוד התחתן במהלך שירותו ולפני שנפל, נולדה לו בת.

עזרא עפג'ין-חורין נולד בשנת 1925 באסמרה באריתריאה ובגיל שנתיים הוריו עלו ארצה והתיישבו בזכרון יעקב. לאחר סיום לימודיו התגייס לפלמ"ח.

בפרוץ מלחמת העצמאות פעל בחיפה, על גבול החלק הערבי שבחיפה. והשתתף בפעולות נועזות – המיוחדות ליחיד או לשני אנשים, לכל היותר. משהוטל עליו תפקיד – ביצע אותו במלואו ונחשב ליוצר ויוזם בתחומי המודיעין.

ידידה של עזרא סיפרה כי בפעם האחרונה שראתה אותו אמר לה: "כשיהיה מותר לספר, לא תאמיני, איש לא יאמין- אבל זה האמת. מותר לנו ללכת, זו רק התנדבות. אין מחייבים אותי ללכת, אבל אני אלך"

מי ייתן וכשיחזירו את אורון הדר ואברה יחזרו גם דוד ועזרא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו