אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

צפו: קצר על הפרשה | וסערת רפורמת הכשרות

בכל ההיסטוריה היהודית יש מתח בין האמירה האלוקית שבאה מלמעלה, לבין הרצון האנושי של עם ישראל מלמטה. בפרשה ניתן למצוא כמה הדים למתח הזה. הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו:

צפו: קצר על הפרשה | וסערת רפורמת הכשרות
  השרים שקד וכהנא (צילום: חיים גולדברג)

פרשת ואתחנן: האם לרבנות הראשית לישראל צריכה להיות בלעדיות על נושא החתונות, כשרות המזון, הגיור וכדומה?

הסיפור המרכזי בפרשת השבוע הוא כמובן מתן תורה ועשרת הדברות. הקב"ה כופה על עם ישראל הר כגיגית ומודיע להם: אתם חייבים לקבל תורה, כן רוצים או לא רוצים – זה לא מעניין אף אחד, זאת התורה וחייבים לקבלה. מאידך, אנחנו יודעים שבחירה חופשית זו אחת מאבני היסוד של היהדות, ובחירה חופשית זו אמירה לקב"ה – אתה הנחתת עלינו את התורה, אבל אנחנו צריכים גם לרצות לקבל אותה, אם נרצה – נעשה, לא נרצה – לא נעשה.

כל ההיסטוריה היהודית יש מתח בין האמירה האלוקית שבאה מלמעלה, לבין הרצון האנושי של עם ישראל מלמטה. בפרשת השבוע ניתן למצוא כמה הדים למתח הזה.

בתחילת הפרשה משה רבנו יוצא לעם ישראל בקריאה: תיזהרו מעבודה זרה! כי אם תעבדו עבודה זרה "העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ כי אבוד תאבדון מהר מעל הארץ…", 'ההפחדה' הזו באמת עובדת בתקופת השופטים.

עוד באותו נושא

3 רבנים סרוגים: השם שלנו פורסם במכתב ללא אישור


32

כל פעם כשעם ישראל נופל לעבודה זרה מגיע צורר אחר שעושה בעיות ועם ישראל חוזר בתשובה, כידוע, וכך מאות שנים השיטה הזו של משה באמת עוררה את הרצון ואת הבחירה החופשית של עם ישראל לאמונה בה' ולא בעבודה זרה. אבל בהמשך בית ראשון זה הפסיק לעבוד, הקב"ה שולח אלפי נביאים וזה לא מצליח במאה אחוז, קצת יותר פה, קצת פחות שם, אבל העם לא התנקה מהחטא הזה. ומי כן מצליח לעקור את העבודה הזרה? – התנאים בימי בית שני, שבאו לנושא מכיוון אחר לחלוטין, והרב קוק מסביר את הפער בין גישת הנביאים שלא הצליחו לבין התנאים שכן הצליחו – השפה שהתנאים דיברו עם האנשים הצליחה לשנות את הרצון שלהם מלמטה.

יש לעניין ביטוי נוסף בסוף הפרשה. "כי ישאלך בנך מחר לאמור מה העדות והחוקים והמשפטים אשר צוה ה' אלוקינו אתכם" – שאלת הבן החכם מהגדה של פסח. תשובת בעל ההגדה "אף אתה אמור לו כהלכות הפסח", תדבר אתו בהלכה, אבל תשובת התורה בפרשתנו היא "ואמרת לבנך, עבדים היינו לפרעה במצרים, ויוציאנו ה' ממצרים ביד חזקה…" סיפור יציאת מצרים.

למה התורה מדברת על סיפור יציאת מצרים, והתנאים מדברים על הלכה? – מסיבה דומה. התנאים דיברו לדור מאוד הלכתי, ולכן התשובה ההלכתית היא זו שמשנה את הבן החכם, ומעוררת לו את המוטיבציה לשמור את העדות החוקים והמשפטים, ואילו התורה מדברת לדור אחר, לדור שרוצה סיפורים. לכל דור מעוררים את הרצון הצורה אחרת.

יש את הכפייה מלמעלה, ויש את הרצון מלמטה, וצריך לדעת לשלב ביניהם. קפיטליזם וסוציאליזם. הסוציאליזם אומר שהמדינה תודיע לך מה טוב לך, את אף אחד לא מעניין מה אתה רוצה, והקפיטליזם אומר שהאדם חופשי, השוק חופשי, המדינה חופשית ותעשה מה שאתה רוצה. אנחנו חיים בתקופה חופשית, בקפיטליזם מאוד חזק, ולכן צורת ההשפעה צריכה להיות לעורר את הרצון של האנשים לכשרות, לטהרת משפחה, לגיור וכו' על פי ההלכה, הכל צריך לבוא מלמטה, שיטת הכפייתיות שיטת הריכוזיות לא עובדת.

צריך לדעת איך לדבר לדור בשפה שלו, זה יותר קשה, יותר מאתגר, אבל זאת הדרך הנכונה לדור הזה, לעורר אצלו את המוטיבציה לתורה ומצוות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
חוכמת הלב וחוכמת המציאות ....
משה אהרון | 23-07-2021 9:42
חוכמת הלב וחוכמת המציאות ==========================. וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל-לְבָבֶךָ כִּי יְהֹוָה הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל-הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד וְיָדַעְתָּ עִם-לְבָבֶךָ כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת-בְּנוֹ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ מְיַסְּרֶךָ. שני מקראות שלמות אחת . התובנה האמונית על שני חלקיה מחד כי אין מלבדו ומאידך הכל בעבורנו ולטובתינו כבנים - בנים אתם לה' אלוהיכם תמיד עוברת דרך השילוב של וידעת היום. כלומר נקודת המוצא תמיד : חכמת המציאות ורק אחר כך והשבות אל לבבך לשלב את חכמת המציאות עם חוכמת הלב . זה המתכון. וכך ,כל תורה שאין בה מחוכמת המציאות בבחינת בינו שנות דור סופה שחלילה אינה מתקיימת
למשה אהרן
עמדין | 27-07-2021 16:48
90 אחוז מהכפיה במדינה מגיע מהאגף החילוני והדתי לאומי הבאתי דוגמאות בתגובה עוות,מאוד כאב לי הניסוח שלך אלפיים שנה התברברנו בתורה שלי, ניסוח שמאוד לא מתאים לך בטוחני שכתבת כן בשעת כעס ואין אדם נתפס בשעת צערו ,לעצם העניין אלפיים שנה למדנו את התורה שהיא ממש לא שלי אלא תורת ה והחזקנו מעמד בכל המאורעות הקשים ביותר השמדות והטביחות חיברנו את היצירה הגדולה ביותר בתרבות האנושית התלמוד הבבלי בתקופה החשוכה ביותר ,בעלי התוספות חיברו את חיבוריהם בה הם מגלגלים את כל התורה ככדור תוך כדי שואה שהם עברו מהצלבנים, אם תבדוק בספרות ההיסטורית רוב בעלי התוספות נהרגו על קידוש ה ,השך חיבר את חיבורו העצום בשואה של תח ותט,ועדיין התורה היא חיה ומתחדשת בכל יום ,כמו שכתב הבעשט שתורת ה תמימה ועדיין היא בשלמותה כאילו לא נגעו בה ,וכדברי הפסוק לכל תכלה ראיתי קץ רחבה מצותך מאד, וכדברי הפסוק ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים ,רק התורה השמיימית שמרה עלינו בניגוד לכל חוקי הטבע ,הייתי מציע לבנט אורבך וכהנא לפני שהם נלחמים בשבת, לעיין בכתבי אחד העם ולהבין למה השבת שמרה על ישראל יותר ממה שישראל שמרו את השבת,זו התורה של אלפיים שנה ומה הגיע מתורת הציונות? חורבן,זימה,איבוד זהות, ואנדרלמוסיה ,לא אתה טועה משה יקירי זו לא תורתו של משיח
וצדיק אך באמונתו יחיה ולא ייכפה חיים על אחרים
משה אהרון | 27-07-2021 16:11
וצדיק באמונתו יחיה - ולעולם גם לא יכפב אחרים לחיות כמותו.. יתן לצדיקים אחרים לחיות גם הם באמונתם . שאם תועה וטועה לעצמו, יש לו עדיין שלל הגנות . אך אם טועה באחרים בכפייתם או בגידופם אין לו לעולם הגנה
למשה אהרן היקר
עמדין | 27-07-2021 13:25
מה זה ביביסט?חיפשתי במילון את פירוש המילה ביביסט ולא מצאתי ,בקשר למידת הדין מקובלני מתורת ברסלב שאין הדין נמתק אלא בשורשו כך שייתכן שמידת הדין שלי אינה אלא המתקת הדין
ל"עמדין" היקר
משה אהרון | 27-07-2021 6:37
באשר לשמי אין לי עניין להיכנס לזה . להבדיל זה שמי וזה זכרי מרגע לידתי. לא כן באשר לשמך, אחת היא אם הוא מקורי או כינוי נבחר. שמך זה הוא אתגר קשה : להתריס תמיד ולעמוד אל מידת הדין .בעיניי זו יומרה מסוכנת . באשר לדעותיך : כן אתה חרדי וביביסט לתפארת. מה לעשות שאינני כזה. אתה תלך בדרכך ואני אלך בדרכי וה' יעשה הטוב בעיניו. ועוד דבר אלפיים שנה התברברנו בתורה שלך שגאולה דורשת מהפכה תורת משיח תהא שונה מתורתכם אחיי החרדים . וכך יצא מכרז להכין ולרפד דרכו של משיח בחידושים - חידושי תורה ואני מנסה את כוחי להיות שולייתו של הנפח. היי שלום וביתך שלום וכל אשר לך שלום
שאלה נוספת לידידי משכבר הימים
עמדין | 25-07-2021 10:45
עד כמה שידוע לי במקראות כתוב אהרן בלי ואו ואתה מקפיד לכתוב אהרון מלא,האם גם זה קשור לחכמת המציאות?
לידידי משה אהרן
עמדין | 25-07-2021 10:39
וחכמת המציאות מה היא?לשלוח יד בתורת משה ,כדי לספק תאווה של נוכל סרוג להיות ראש הממששת ,ובשביל זה להפקיר את שלומם הפיזי והרוחני של יושבי הארץ ,זו היא חכמת המציאות בעיניך?עזוב רגע את הענין הרוחני,רק אתמול התפרסם על צעדים נוראים שהרוסים עושם בסוריה כדי למנוע פעילות של צהל מה שלא קרה במשך כל תקופת ביבי, שניהל דיאלוג עם הרוסים בשום שכל ,האם רק מה שיש לך כיפה סרוגה על הראש מכשיר אותך להיות ראש ממשלה?
2
עוות
עמדין | 25-07-2021 10:32
הכל ניתן לכפות .צבא ,,,,,מיסים ,חיסונים ,חוקים עירוניים,ליבה ,שמירת אקלים,ארנונה, עמידה בצפירה,בתי משפט עם למעלה מ90 אחוז הרשעות,יועץ משפטי שעושה ככל העולה על רוחו ,הכל עובר ,מה לא עובר?רבנות ללא רפורמים שלא תכיר בגיורים פיקטיביים ו,לא תתן הכשר לשפנים וחזירים, רק זה לא עובר,עד היכן תגיע ההתדרדרות הדתית לאומית?
3
גם תבן, גם מספוא רב...
עוד אחד שמבין | 25-07-2021 11:54
ויאמר עשיו: יש לי רב...
4
לעמדין
משה אהרון | 27-07-2021 22:55
קראתי דבריך בעיון רב. על חלק מהם הייתי חותם בשתי ידיים על החלק האחר יש לי הרבה מה לומר ולהעיר. כך או כך אני אמשיך בעזר ה' ביומרה שלי להגיב לחדש כדעת ה' עלי תעקוב שמא ביום מן הימים יתחברו לך כל הפיסות של הפסיפס. והעיקר אתה רשאי להגיב לבקר ואפילו בחריפות אך בנימה של אהבת אחים כי בלי אחדות ואהבת כלל ישראל בכל מקרה אין לנו תוחלת - וימים יגידו