אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

צפו: קצר על הפרשה | פסיכולוגיה של קללת בלעם

מה אכפת לנו אם בלעם היה מקלל את עם ישראל? הרי הקב"ה רוצה לברך את ישראל, אז מה הייתה הקללה משנה? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו

צפו: קצר על הפרשה | פסיכולוגיה של קללת בלעם
  צילום: שאטרסטוק

פרשת בלק: אומרת הגמרא במסכת בבא בתרא "משה כתב ספרו ופרשת בלעם", מה פשר הדברים? מה פרשת בלעם מוסיפה על שאר התורה, ומדגישה הגמרא שמשה אמר את שני הדברים?

כדי לענות על השאלה הזו צריך לשאול שאלה אחרת: מה אכפת לנו אם בלעם היה מקלל? הרי הקב"ה רוצה לברך את עם ישראל. עוד רגע ה' עוזר ליהושע בכיבוש הארץ, ומה זה משנה אם בלעם יקלל, וכי דברי בן אדם יכולים לפגוע ברצון האלוקי?

שאלה זו מצויה אצל פרשנים רבים העונים בצורות מגוונות, לאברבנאל יש גישה מאוד מעניינת.

אומר האברבנאל, ברור שאם בלעם היה מקלל זה היה חסר משמעות, מול הקב"ה שבירך את העם, אבל העמים שחיו פה, בלק וצבאו, הכנעני, האמורי ושאר העמים כן האמינו בבלעם. לכן אם בלעם היה מקלל את עם ישראל אזי העמים שפחדו מאתנו היו מקבלים רוח גבית למאבקם, והיו אומרים, בלעם עוזר לנו בקללתו את העם, בואו נלחם ביתר עוצמה, יש לנו את הכוח של בלעם מאחורינו, וזה היה מסבך ליהושע את מלחמותיו.

מה עשה הקב"ה? – הפך את הקללה לברכה, וממילא כל עמי הארץ מתמלאים יותר פחד מעם ישראל, שהרי אפילו בלעם ברך אותו, וכך הדברים של בלעם עזרו לעם ישראל במקום שיהוו מכשול.

במילים אחרות, אומר האברבנאל שבלעם לא משנה את המציאות באמת, ולא משפיע על השפע האלוקי האם הוא יעזור או לא, אלא הוא השפיע רק על המחשבות הסובייקטיביות, שהרי 'הכל בראש'. בלעם שינה את הפסיכולוגיה של בני האדם, את המחשבה של אותם עמים, לטובתנו או נגדנו.

וזה מעלה אותנו לקומה חדשה.

יש לנו בחיים דברים אמתיים, שהם באמת פועלים, באמת עובדים, כמו תורה ומצוות, משה רבנו כותב את ספרו, את חמישה חומשי תורה, שבהם הדברים ממש עובדים, מצווה באמת יוצרת מציאות חיובית, ועבירה באמת פועלת ההיפך. אבל איפה המציאות הסובייקטיבית שלנו? איפה החוויה שלנו? איפה ההרגשה שלי כבן אדם? הרי לפעמים אדם עושה עבירה ומרגיש טוב עם עצמו, ולכן הוא חוזר עליה, אדם יכול לעשות מצווה ולהרגיש רע עם עצמו, ולא לעשות אותה בשנית, אם כן יש משקל גדול לחוויה האישית.

איפוא החוויה הזו באה לידי ביטוי? – בפרשת בלעם. כל קללותיו וברכותיו הן בסך הכל פסיכולוגיה, כי 'הכל בראש', פרשת בלעם מוסיפה לנו קומה שלא נמצאת בשאר חלקי התורה, בטח לא בצורה מודגשת. בלעם מוסיף לנו את החשיבות והמשקל הגדול למה אנחנו חושבים, שגם אנחנו נחשוב ברכה ולא קללה.

כשיש את כל התורה עם מעשיה הטובים הפועלים באמת, יחד עם הפסיכולוגיה האישית שלנו החושבת ברכה ולא קללה – הדבר ימלא את חיינו בברכה גדולה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
ארץ אוכלת יושביה
דרום אפריקני | 25-06-2021 9:15
מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו
2
שעיקר פרשת בלבעם נבואה לעתיד ישראל
משה אהרון | 30-06-2021 8:58
לכן מדגישים חזל כי אביהנביאים - משה, הפרידה כביכול, להראות שניים : ראשית,שהיא כאילו מספרי הנביאים ושנית שהוא משה לא ראה פחיתות כבוד שבלעם זכה לנבא על גאולת ישראל
3
בלעם שרלטן = קוסם " מתפטל =הולך נחשים
משה אהרון | 30-06-2021 9:05
בלעם שרלטן היה = קוסם = הולך על נחשים כלומר הליכתו מפוטלת פעם לכאן ופעם לכאן הוא חשב שימצא הנוסחה המילולית שבלק יחשוב שהוא קלל ולמעשה לא יפר את צו ה' לא לקלל. והקבה גם לא אפשר לו פתח מפוקפק זה של כבוד. וההפך נתן לו לבסוף גם רוח אלוהים לנבא על גאולת ישראל שכל הגויים ידעו כי לבסוף מימלא עם ישראל ינצח. משה אהרון
4
אהבתי , תמשיך בפן הפסיכולוגי
גדי | 30-06-2021 14:52
יפה