"מה הביאו לנו המרוקאים? תרבות של מופלטות וכמה קברים" אמר חיים חפר בשנת תשס"ב. המשפט הזה מזעזע, אבל השאלה אם אנחנו, אנשי התורה ובית המדרש לא מחטיאים לפעמים את אותה הנקודה שהחטיא אדון חפר. אני טוען שגם בדורנו, אנחנו מפספסים נתח שלם של היהדות הספרדית.
כנראה שאחת הסיבות היא הגלות המרה. כשספר של חכם מקצה העולם מודפס באירופה – הוא לא מוערך כפי הנדרש. כשיש הרגל לספרים מסויימים – לומדים אותם. כשאין – לא לומדים אותם. ממילא, השיעורים והשו"תים למיניהם, מבוססים ברובם על ספרים מקומיים. ובטח זו לא הסיבה היחידה.
בתור מי שגדל בבית מדרש אשכנזי, אתה לומד תמיד גם את החכמים הספרדיים והמזרחיים – כל חכמי בבל בתלמוד, הראשונים – הרי"ף, הרמב"ם ועוד ועוד. אבל כשמגיעים לאחרונים, אז 'קצות' וה'נתיבות', ר' שמעון שקאפ והמגן אברהם, הם העיקר. רבי ברוך טולדאנו, הרב עוזיאל ובית יהודה עייאש – מונחים במדף מעלה האבק. יש יהלומים טהורים שאנחנו מפספסים.
אם אתה מגיע לשולחן ליל שבת של רב גדול, בו כל המשפחה יושבת עם אורחים לתפארת – אתה מכיר את הרב מפן מסוים. אם תגיע שוב ושוב בליל שבת כזה, תפספס פנים אחרות של הרב. אם פעם אחת תהיה איתו כשהוא מעביר שיעור כללי, פעם אחרת כשהוא בחופשה, פעם שלישית כשהוא מנחם אבלים – תוכל ללמוד את אישיותו באופן יותר שלם.
הכרתי כמה יהלומים של חכמי המזרח
אני הכרתי כמה יהלומים. מי הכיר לי את היהלומים האבודים האלה? בית מדרש לרבנים 'שערי עוזיאל'. יושבים שם תלמידי חכמים עצומים, עלומי שם ולא מוכרים, מלאים תורה כרימון ומלמדים את דברי חכמי ישראל שלא זכו לתהילת במה כפי הראוי להם.
לפני כמה שנים, הלכתי לנחם אבלים אצל אחד מבני קהילתי. הוא אמר לי – "יש לי ספר של חכם שהיה רב העיר שבה אמי נולדה". "אבל אף אחד לא מכיר אותו…" הוא הוסיף. "רבי חיים בלייאח" העיניים שלו הביעו תקווה. שמחתי להפתיע אותו ולספר לו שאני אפילו מכיר את הספר שהוא כתב.
אז במקום להתמרמר על כך שהמסורת הספרדית נדחקת הצידה – אני ממליץ לכל רב, דיין או ר"מ בישראל – לברר על בית המדרש הזה [שאפילו מחלק מלגה] שמתכנס פעם בשבוע ליום מרוכז, כדי לגלות טפחיים ויותר, על חכמי ישראל הספרדים. שווה את המאמץ. באחריות!
==
הכותב הינו בוגר בית המדרש ורב קהילה
לתגובות ami.bsd@gmail.com
מה דעתך בנושא?
28 תגובות
3 דיונים
ד ש
ש"ס הורסת את יהדות המזרח שמעולם לא דגלה בללמוד בישיבה ללא עבודה ואך ורק ללמוד תורה ואף מעזים לסגל את התרבות הקלוקלת והמבזה של תלמידי ישיבה אשכנזים שיושבים ורק לומדים...
ש"ס הורסת את יהדות המזרח שמעולם לא דגלה בללמוד בישיבה ללא עבודה ואך ורק ללמוד תורה ואף מעזים לסגל את התרבות הקלוקלת והמבזה של תלמידי ישיבה אשכנזים שיושבים ורק לומדים לא הולכים לצבא ושולחים את האישה לעבוד ויושבים בשידוכים עם עזות מצח ושואלים את הבחורה אני לומד תורה איך תפרנסי אותי. בושו והכלמו זה ביזוי תורה זה ביזוי לאדם ולגבר והכל בגלל קומץ רבנים קלוקלים. תראו את הישיבות בניו יורק כולם גם עובדים והם לא חוששים שהנשמה שלהם תושמד כמו שמפחידים כאן את האברכים. פשוט בזיון.
המשך 13:08 21.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ביחסי ציבור
ס
08:19 20.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גבי
חכמי מרוקו היו צדיקים גדולים בעלי מופתים שעסקו בתורת הנסתר גם כשהגיעו למדינת ישראל מיד הודם התגלה ואלפי אנשים נהרו לבתיהם לקבל עיצה וברכה בתוכם היו אדמורים בעלי חצרות אשכנזים...
חכמי מרוקו היו צדיקים גדולים בעלי מופתים שעסקו בתורת הנסתר גם כשהגיעו למדינת ישראל מיד הודם התגלה ואלפי אנשים נהרו לבתיהם לקבל עיצה וברכה בתוכם היו אדמורים בעלי חצרות אשכנזים שהגיעו עם אוטובוסים מלאים בתלמידיהם כדי לקבל ברכה לא אזכיר שמות של צדיקים כי שמם הולך לפניהם צדיקים גדולים בעלי רוח הקודש
המשך 16:04 18.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי - תימני
בתור ספרדי אני אומר, די!!!, אכלתם את הראש. די עם ההתעסקות המוטפשת והמתבכיינת הזאת את מי לומדים יותר ואת מי מקפחים. מנסיון, ז לא ממש מעניין את המזרחיים וטוב...
בתור ספרדי אני אומר, די!!!, אכלתם את הראש. די עם ההתעסקות המוטפשת והמתבכיינת הזאת את מי לומדים יותר ואת מי מקפחים. מנסיון, ז לא ממש מעניין את המזרחיים וטוב שכך. פעם בכמה זמן איזה מקופח מקצועי מעיר את השד הזה ומנסה להרוויח משהו. למדת בישיבות של אשכנזים? תגיד תודה על מה שלימדו אותך ואל תתעסק במה שלא לימדו אותך. לא נראה לך? תקים ישיבה ספרדית, נראה כמה תלמידים ירשמו לשיעור א'...
המשך 12:20 17.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בתגובה ל: רועי - תימני
אתה אשכנזי. די שקוף
18:41 17.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי
בתגובה ל: משה
ממש לא. תימני שלא סובל מקופחים מקצועיים
23:58 17.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בתגובה ל: רועי
אין כאן מקופחים מקצועיים, יש כאן מקופחים באמת. כל המערכת בשליטה אשכנזית ואי אפשר ללמוד שום כלום על יהדות המזרח. לא מאפשרים לנו להשחיל שום דבר, לא בישיבות ולא באקדמיה. אתה פשוט לא בעניינים.
15:26 18.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
בתגובה ל: רועי - תימני
מתמני לא מקבלים מוסר,ולא לומדים הלכה,אתם לא שיכים כאן לויכוח,כי כל הלימוד שלכם הוא מצוצם להרמב"ם,לא מזלזל,אבל זאת האמת,
08:58 16.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד היכיני
ולא סתם מעיינות! אלא אריות זו אחת השערוריות של היהדות התורנית-למדנית ולא רק היא.
08:49 17.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כהן ס''ט
היה יותר קל להגיע לונציה משאר אירופה מאשר מארצות המזרח. בין הבודדים מהמזרח שהצליח הוא החיד''א וזה כי הוא היה שד''ר שם
23:12 16.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק עדני
ישנן עשרות חיבורים כתב יד של חכמי תימן מלפני מאות שנים שעדיין לא הודפסו ולא יצאו לאויר העולם. גדושים בפירושי הגאונים והקדמונים. העיקר כל אברך שני מוציא פלפולי הבל, חושב...
ישנן עשרות חיבורים כתב יד של חכמי תימן מלפני מאות שנים שעדיין לא הודפסו ולא יצאו לאויר העולם. גדושים בפירושי הגאונים והקדמונים. העיקר כל אברך שני מוציא פלפולי הבל, חושב שהוא גאון
המשך 15:34 16.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תולון
בתגובה ל: יצחק עדני
.אז למה אתה מחכה.שהאשכנזים יוציאו לאור את כתבי חכמי תימן .אתם התימנים קמצנים בני קמצנים לא תוציאו שקל.רק ליילל.
10:59 18.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בתגובה ל: תולון
חצוף אשכנזי! גם גנבתם לנו את כתבי היד, גם מכרתם אותם כי אתם רודפי בצע, מכרתם אותם למוזיאונים ברחבי העולם שלא מאפשרים לך להדפיס, ואחר כל מעשיכם הנפשעים עוד מאשימים את היהודים האמיתיים בקמצנות. הרצחת וגם ירשת? לא פלא שהגויים שנאו אתכם עד כדי שואה. אכזרים בני אכזרים. מושחתים בני מושחתים
15:22 18.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עדני
בתגובה ל: תולון
בהוצאת ספר התורה לפני ההגבהה אומרים הכל תנו עוז לאלוקים,ותנו כבוד לתורה,והתמני מוסיף ומתמני לא תראה אגורה,
09:01 16.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
כבוגרי ישיבות, עלינו ללמוד את הספרים שלא לומדים.... ודרך אגב הם לא נקראים רק חכמי המזרח. הרבנים הספרדים מצפון אפריקה נקראים חכמי המערב
15:20 16.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כהן ס''ט
אני ספרדי גאה, ועדיין אין תחליף לתורת האשכנזים. ראשית, תקופות ארוכות לא יכל להגיע אלינו רק מעט מן המעט בגלל חוסר נגישות לדפוס בעוד שלאשכנזים היה. חוץ מזה שיטת בריסק ובנותיה יצאו...
אני ספרדי גאה, ועדיין אין תחליף לתורת האשכנזים. ראשית, תקופות ארוכות לא יכל להגיע אלינו רק מעט מן המעט בגלל חוסר נגישות לדפוס בעוד שלאשכנזים היה. חוץ מזה שיטת בריסק ובנותיה יצאו מאשכנז, כמו ששיטת לימוד ההלכה של הרב עובדיה באה במקום מסויים, שיטת בריסק גם כך. כמו שלא נצפה לראות את החסידות בצפון אפריקה, או תנועת המוסר במצרים, כך את הישיבתיות אין סיבה למצוא, אצל הספרדים היה פיתוח גדול של חכמת הנסתר מצד אחד וההלכה מצד שני אבל מושג של פלפול בגמרא, היה אבל מצומצם ממשמעותית. ח''ו להגיד שלא היה תורה,או ת''ח היה והיה, אבל מהם הגיע לצערינו אלינו מעט מן המעט, ממש לא בכמות שהגיע מאשכנז אז מי שרוצה לחפש יהלומים במקומות שהם קיימים,אבל בודדים ולזכות את הרבים אשריו, אבל להמעיט בחשיבות של האשכנזים, זה טעות
המשך 13:10 16.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל ס"ט
@ישראל ס''ט מסכים בהחלט. חשוב לזכור שרוב רובם של היהודים היו אשכנזים (משהו כמו 12 מיליון מול חצי מיליון ספרדים) אז לא מפתיע שבאשכנז היו גדולי החכמים. אגב - גם אשכנזים לומדים ספרי החידא,שוע, כנהג, אור החיים ובאח - פשוט בפלפול ישיבתי יהדות אשכנז מובילה
13:42 16.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
אתה טועה בענק! פשוט יש לך חסך ענק בידע היסטורי, כיוון שמערכת ההשכלה נמצאת בידיים אשכנזיות ולא מאפשרת לנו להכיר את המחדלים האשכנזיים. ובכן, האמת ההיסטורית היא שיהדות אשכנז היא יהדות משובשת ומזוייפת! זו היהדות שהמציאה את המיסטיקה היהודית שבגללה צץ ספר הזוהר בספרד הנוצרית. זו יהדות שבמשך מאות שנים לא הייתה בה מסורת יהודית כלל בתקופת הגאונים, לא לימוד תורה לא הנחת תפילין ולא מיצות ציצית ולא מזוזה וכו' יהדות של בורות ועמארצות. את כל זאת אינך יודע. יהדות המזרח ובפרט יהדות תימן הן מסורת יהודית אמיתית ורצופה. לכן, כל שיטות הלימוד של אשכנז אינן אלא המצאה מחוסר מסורת. שיטת הלימוד האמיתית היא לאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא כמו שהיה בתימן וכמו שהדבר ניכר בספרי הרמבם. שיטות הפילפול האשכנזיות הן שיבוש גלותי מחסרון מסורת כיצד לומדים. סיפרתי לך רק את קצה הקרחון שלעולם לא יסופר
14:12 16.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גאה זה רע
גם אני, אין בדבריכם לבטל את הקבירה ביודעין של המסורת הטובה שלנו בישיבות החדשות. הגישה הספרדית אכן מעולם לא דחתה השפעות אשכנזיות ויודעת לתת להם מקום, אלא שמתברר שאחינו רואים בזה חולשה ועדות לעליבותנו, עד כדי כך שצעירים מתוכנו סומכים על כך את ידיהם בבורותם, ועל כן בלית ברירה צריכה גישתנו להשתנות. אני לא יודע כמה היו סביכם תלמידי חכמים, אבל ממה שקיבלתי מהבית שלי אני יודע כמה איבדו הישיבות בדורנו, שאת חיות האשכנזים החריבו הגרמנים, ואת חיות הספרדים מחריבים האשכנזים, ומכאן קמה לה תורה של דור יתום שאין בו מסורת אבותיו, קירח מכאן ומכאן.
14:23 16.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
לאור מה שכתבת, ברור לי כשמש בצהרים שאינך מודע ליבול התורני העצום שהשאירו אחריהם חכמי יהדות צפון אפריקה בכלל וחכמי יהדות מרוקו בפרט. מדובר על אלפי ספרים בכל מקצועות התורה. זו לא סתם אמירה. רק ממרוקו יש בידינו כ-1000 שו"תים. שלא לדבר על ספרי פרשנות על התורה, ש"ס, קבלה, ומה לא? בעיית המודעות בנושא היא חמורה ביותר, צריך רחמי שמים מרובים כדי שהציבור יכיר וידע את תורת חכמי ספרד. לא אוכל להכביר במילים ודוגמאות לכמות התורה ולעומק העיון המבהיל שיש בספרי חכמי מרוקו, שבאמת כל מי שנחשף לזה עומד נפעם ומשתאה היכן כל זה נחבא. לכן אני ממליץ בחום רב לכל מי שמחשיב את עצמו ספרדי גאה, שיסע לחנות "הספריה הספרדית" ברחובות הבוכרים 4 בירושלים (אני לא מטעמם) ויחזה באלפי ספרד חכמי ספרד בכל נושא בעולם. רק אחרי שלומדים בספריהם, נוכל לקרוא לעצמנו ספרדים גאים.
16:23 16.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גם חכמי מזרח אירופה חלקם הניכר במקור הוא מספרד
בתגובה ל: כהן ס''ט
השס הראשון הודפס באיטליה, דפוס וינציה, אז על מה אתה מדבר על חוסר נגישות לדפוס .!?
16:58 16.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כהן ס''ט
ראשית אלף שו''תים זה לא הרבה. שנית יצא לי ללמוד בתורת חכמי ספרד, ויש הרבה מאוד מה ללמוד, ועדיין אי אפשר לבטל את תורת האשכנזים. ברור לי שיש כאלה שמתמסרים ללימוד תורת חכמי מרוקו וגדלים בתורה, אבל לציבור גדול חייבים את שיטת בריסק ובנותיה, יש בודדים שיתחזקו מספרי האביר יעקב אבל לציבור גדול יותר ישפיע שיטת החסידות והרב קוק. יהיו כאלה שידעו הלכה מספרי החיד''א וכף החיים אבל לציבור גדול חייבים לאורח חיים את המשנה ברורה וליורה דעה את הש''ך ופת''ש. אגב אולי היוצא מהכלל זה הרב עובדיה שהצליח לפתח תורה שמגדלת ציבור
23:09 16.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כהן ס''ט
בתגובה ל: משה
, כתבת כדרדעי, ואין פה מקום להתחיל להתווכח על זה. ורק אגיד לך שאם זה עושה לך טוב סבבה, אבל מציע לא לבטל אחרים
23:19 16.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בתגובה ל: כהן ס''ט
כתבתי כמי שיודע את ההיסטוריה. אתה כנראה לא יודע את ההיסטוריה המלאה. יהדות אשכנז הייתה משובשת ומלאה זיופים. אם אינך יודע היסטוריה, עדיף שלא תעיר. תלמד
15:08 17.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תולון
בתגובה ל: משה
נמאס לשמוע את המזרחיים בוכים.אתם חושבים שאין מספיק ספרים מחכמי המערב.קדימה להוציא ספרים לאור.להפסיק לבכות. האשכנזים מתקדמים כי הם לא בוכים הם עובדים.
11:04 18.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בתגובה ל: תולון
האשכנזים מתקדמים כיוון שהם יושבים על השיבר. הן באקדמיה והן בכל מקום. הם לא מאפשרים להכניס מידע אחר מלבד האדרתם. האם שמעת על הפשע היהודי הגדול ביותר בהיסטוריה שנקרא "צבי מגדל"? ברור שלא. כי האשכנזים לא מאפשרים זאת. אתה כל כך לא יודע מחייך כלום
15:29 18.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מג"ן
יותר הכרחיים מה"לומדעס" [=פלפול]. ממילא הייתי שמח אם בישיבות היו מורידים קצת מהפלפול בשביל לעיין קצת ב"מחבר" [=שולחן ערוך]!
03:50 24.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נבון
בתגובה ל: כהן ס''ט
מיצטער,אבל אתה אולי כהן,המוציא מחברו עליו הראיה,אבל אתה לא ס.ט. אתה א, ט, אשכנזי טהור, ומי שעוזב את תורת אימו שיעזוב גם את תואר אביו,
09:07 16.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר