תכנית הגרעין האיראנית: טהרן שוללת הגעה להסכם - סרוגים

תכנית הגרעין האיראנית: טהרן שוללת הגעה להסכם

לאחר היום הראשון של הסבב השישי בשיחות: דובר האיחוד האירופי גילה בעניין המו"מ בווינה, הקשור להסכם הגרעין עם איראן, כי חלה התקדמות, אך טהרן שוללת להגיע להסכם

תכנית הגרעין האיראנית: טהרן שוללת הגעה להסכם
  (צילום: שאטרסטוק)

פגישות היום הראשון של סבב המשא ומתן השישי להחייאת הסכם הגרעין עם איראן, הסתיימו בוינה. על רקע הדיבורים על התקדמות והתעקשות הצדדים המשתתפים להגיע להסכם למרות הקשיים והנושאים הבולטים, האיחוד האירופי אישר בהצהרה כי המשתתפים בסיור זה ימשיכו בדיוניהם במטרה שארצות הברית תחזור להסכם שנחתם עם איראן בשנת 2015, תוך עמידה של כל הצדדים בהתחייבויותיהם.

עוד באותו נושא

בין השתתפות לחרם – הבחירות לנשיאות איראן

 

דובר האיחוד האירופי הסביר כי עוזרי שרי החוץ של המדינות הנוגעות בדבר הסכימו בתום פגישתם להישאר בווינה להמשך המשא ומתן שיוגבר, ויכלול רמות פוליטיות וטכניות שונות. הנציג הרוסי לארגונים בינלאומיים בווינה, מיכאיל אוליאנוב, אמר מצדו לפני תחילת הפגישה היום (ראשון) כי איש אינו יודע אם הסיור הזה הוא האחרון. בתום הפגישות אמר אוליאנוב כי הצדדים המשתתפים מאשרים את רצונם להגיע להסכם בהקדם האפשרי.

הנציג הסיני למשא ומתן בווינה, וואנג קון, סבר כי ביטול הסנקציות האמריקניות על אירן מהווה מפתח מרכזי לפתרון הרצוי מהמשא ומתן בווינה, והצביע כי יש לפעול בהקשר זה.

יוסרו הסנקציות? ארה"ב-איראן-האיחוד האירופי (צילום: שאטרסטוק)

עמדת איראן

יו"ר המשא ומתן האיראני הראשי במשא ומתן בווינה, עבאס אראקצ'י, אמר כי הוא אינו מצפה להגיע להסכם בסיבוב זה. בהצהרות לתקשורת האיראנית, סבר אראקצ'י כי מדינתו לא ממהרת להגיע להסכם, אך היא לא מבזבזת זמן, כלשונו.

הוא הדגיש כי המשא ומתן אינו קשור לאירועים כלשהם במדינה ואין קשר לבחירות לנשיאות איראן, והדגיש כי המשלחת האיראנית תמשיך לנהל משא ומתן עד שתשיג את מבוקשה מכיוון שהזמן אינו מוגדר לכך. המשא ומתן האיראני הראשי צפה את הפגישה היום באומרו כי יש עדיין נושאים מרכזיים הממתינים, ואף אחד לא יכול לומר בוודאות אם סבב זה יהיה האחרון. אראקצ'י תיאר את הסנקציות האמריקניות כ'טרור כלכלי'.

(צילום: שאטרסטוק)

על פי מקורות דיפלומטיים, עיקרי המחלוקת מרכזים בנושא הסנקציות האמריקניות שהוטלו על איראן, שם טהרן מחייבת את ביטול כל הסנקציות שהממשל האמריקני הקודם הטיל מחדש לאחר פרישתו מההסכם בשנת 2018, ואילו ארצות הברית רוצה לשמור על מספר סנקציות, שלדבריה אינן קשורות להסכם הגרעין.

קריאה לגמישות

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, הפציר בכל הצדדים להראות גמישות בשיחות על הסכם הגרעין האיראני עם תחילת הסיבוב השישי שלה. "מדובר בגמישות ופרגמטיות מכל הצדדים המעורבים", אמר מאס לסוכנות הידיעות רויטרס והוסיף כי "דחיינות אינה מעניינת אף אחד".

השיחות בין איראן למעצמות העולם נועדו להחיות את הסכם הגרעין משנת 2015, שאותו פרש נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ משלוש שנים לאחר סיומו, והכניס מחדש את הסנקציות שעצרו את ייצוא הנפט האיראני, וטהרן הגיבה בכך שהפחיתה את התחייבויותיה להגבלות על תוכנית הגרעין שלה.

ארצות הברית הודיעה ביום חמישי כי ביטלה את הסנקציות שהוטלו על 3 בכירים איראנים לשעבר ושתי חברות שנסחרו בעבר בפטרוכימיקה איראנית, מהלך שפקיד אמריקני תיאר כשגרה; אבל זה עשוי להפגין את נכונותה של וושינגטון להקל על הסנקציות כאשר היא מוצדקת. שוק הנפט העולמי עוקב מקרוב אחר השיחות, מכיוון שכמויות נפט נוספות ישפיעו על המחירים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו