פנימיות בקטנה לפרשת בהעלותך: להאיר גם היום - סרוגים

פנימיות בקטנה לפרשת בהעלותך: להאיר גם היום

המנורה במקדש האירה את נשמות ישראל מהאור הגנוז, דבר אשר קידש את עם ישראל, וגרם לו לבהירות הדעת וישרות המחשבה. המקדש את עצמו יכול לקבל את האור האלוקי הזה גם היום

הרב מיכה בלוך, חדשות סרוגים
פנימיות בקטנה לפרשת בהעלותך: להאיר גם היום
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"דבר אל אהרן ואמרת אליו בהעלותך את הנרות יאירו שבעת הנרות"(במדבר ח, ב). רש"י כותב "למה נסמכה פרשת המנורה לפרשת הנשיאים, לפי שראה אהרן חנוכת הנשיאים חלשה דעתו, שלא היה עמהם בחנוכה לא הוא ולא שבטו. אמר לו הקב"ה חייך שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות. "

עוד באותו נושא

המרד נגד משה רבנו; הרב לונדין על פרשת בהעלותך


3

ובמדרש רבה "אמר לו הקב"ה, לך אמור לאהרן אל תתירא, לגדולה מזאת אתה מוכן, הקרבנות כל זמן שבית המקדש קיים הן נוהגין אבל הנרות לעולם אל מול פני המנורה יאירו…"

ונשאלת השאלה: איך הנרות יאירו לעולם הרי בית המקדש חרב?

הגמרא בחגיגה(י"ב ע"א) מביאה שהאור שברא הקב"ה ביום הראשון, כיון שראה הקב"ה שעתידים לעמוד רשעים, שאינם ראויים לאור הזה עמד וגנזו לצדיקים לעתיד לבוא.

אור זה לא היה אור גשמי אלא אור רוחני והקב"ה לא רצה שהרשעים יעברו איסורים וירגישו את הנועם האלוקי כשהם עושים את האיסור, לכן גזר הקב"ה את שהאור יהיה לצדיקים לעתיד לבוא.

הנתיבות שלום כותב שהמנורה במקדש האירה את נשמות ישראל מהאור הגנוז, דבר אשר קידש את עם ישראל, וגרם לו לבהירות הדעת וישרות המחשבה. המקדש את עצמו יכול לקבל את האור האלוקי הזה גם היום.

איך אדם יקדש את עצמו? בפנים יש לנו שבעה פתחים שהם כנגד שבעת קני המנורה. שבעת הפתחים הם: הפה, שני פתחים באף, שתי עיניים, ושתי אוזניים. השומר על קדושת הפתחים, מדבר דברי תורה ולא שומע לשון הרע, מריח ריחות טובים ושומר על עצמו מראיות אסורות, עושה את עצמו כלי לקבלת הקדושה והאור הזה.

בילקוט שמעוני מובא ששבעת הנרות הן כנגד שבעת ימי בראשית. השבת היא כנגד הקנה האמצעי. אור השבת מאיר לשלושת הימים שלפני השבת(רביעי, חמישי ושישי), ולשלושת הימים שלאחר השבת(ראשון, שני ושלישי). ככל שאדם יקשר את עצמו בימי החול לקדושת השבת הוא יתחבר בימות החול לקדושת השבת ולאורה.

האברבנאל כותב שהסיבה ששלושה נרות מצד ימין, ושלושה נרות בשמאל פונים אל האמצעי שהוא כנגד קודש הקודשים היא כי שבעת הנרות רומזים לשבעה החכמות שבטבע, ולחכמות אלה יש ערך רק כשהאדם מקשר אותם לתורה.

אדם שמקדש את אבריו, מתחבר ליום השבת גם בימות החול ומקשר את החכמות שבטבע לתורה זוכה גם היום לקבל מהאור הגנוז שהאיר במנורה בבית המקדש.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
נפלא.דברי הרב מיכה...
ששון לוי | 26-05-2021 21:55
נפלא.דברי הרב מיכה מכבדים את סרוגים.אשריכם שהוא כותב אצלכם.
2
האם נדע ללכת לקראת האור
משה אהרון | 27-05-2021 15:43
1. נאמר כי כל שבעת הנרות יאירו מול פני המנורה. מכאן לכאורה,שפני המנורה לא יכולים להיות אחד ,[האמצעי] (משה אהרון ) 27.05.2021 2. פני המנורה - הם פני החזית הנשקפים לעינינו....... (משה אהרון ) 27.05.2021 3. אמר להם הקבה את פני אינכם יכולים לראות אך אורי - אור שבעת הימים, יאיר תדיר מול עינכם. והכל בידכם לדלות ממנו.... (משה אהרון ) 27.05.2021 4. לכן צווה אהרון להטות את כל הפתילות כאחד קדימה, שהאור יהא כמי ההולך אל מול פנינו (משה אהרון )
3
יישר כח גדול...
שלמה כהן | 28-05-2021 0:30
יישר כח גדול לרב מיכה על הדברים היפים!