סערת הרבנים ורע"מ | איך נתניהו הפך לערך דתי? - סרוגים

סערת הרבנים ורע"מ | איך נתניהו הפך לערך דתי?

הרב אמנון בזק: עם כל הכבוד וההערכה לבנימין נתניהו, מבחינה תורנית וערכית יש לקרוא לו לוותר על כסאו לאדם אחר ממפלגתו, כי רק בדרך זו תוכל לקום בדרך ישרה ממשלה יציבה בישראל

סערת הרבנים ורע"מ | איך נתניהו הפך לערך דתי?
  (צילום:תומר ניוברג/פלאש 90)

הרב אמנון בזק, מרבני 'הר עציון', מתייחס לקריאות של רבנים סרוגים להקים ממשלה בתמיכת מפלגת רע"מ כדי להשאיר את נתניהו בשלטון, ואומר כי הקריאה התורנית היחידה שהייתה צריכה לצאת מהם היא לקרוא לנתניהו לפנות את מקומו.

עוד באותו נושא

מה שלרב אמנון בזק מותר לרב דרוקמן אסור?


26

הפוסט המלא של הרב אמנון בזק

מפתיע לראות כיצד הפך בנימין נתניהו לערך דתי בפני עצמו. כיצד כבר לא הדרך היא הדבר החשוב, אלא האיש. עד כדי כך, שגם רבנים הסוברים שהקמת ממשלה בהסתמכות על מפלגת רע"מ היא בגדר "חילול השם גדול", מעדיפים לקרוא להקמת ממשלה כזו – עם כל חילול השם שלשיטתם יש בה ועם הפרת ההתחייבות המפורשת של נתניהו ושותפיו שלא להקים אותה – על פני האפשרות הפשוטה לקרוא לנתניהו לפנות את מקומו לאדם אחר ממפלגתו, שיוכל להקים בקלות ממשלה יציבה ללא "חילול השם" וללא כל הפרת התחייבות.

חילול השם הוא מושג חמור ביותר בהלכה; מדוע המשך שרידותו הפוליטית של נתניהו דוחה חילול השם?

אין ספק, שנתניהו היה ראש ממשלה מוכשר ביותר, רב פעלים ורב זכויות, בתחומים רבים, כגון בתחום המדיני והכלכלי, והביא את ישראל להישגים גדולים, ובהם מבצע החיסונים המדהים שבזכותו מדינת ישראל הגיעה לרווחה מן הקורונה הרבה לפני יתר העולם. עם ישראל חייב לו הכרת הטוב גדולה מאוד.

עוד באותו נושא

מה דעתו של הרב אליהו על המכתב של הרב טאו?


35

ויחד עם זאת, נתניהו רחוק מלהיות המנהיג האידיאלי של עם ישראל: תכונות כמו חשדנות קיצונית בכל אדם מוכשר בסביבתו שהביאו אותו לנקוט בצעדים בעייתיים מאוד; חוסר אמינות חריף והפרת הבטחות סדרתית, כמו גם נטייה לנהנתנות אישית על חשבון הציבור – כל אלו הן תכונות בעייתיות מצד עצמן, אך גם הקשו עליו את דרכו כמנהיג.

השיח הקיצוני היום בישראל מביא את הקבוצות השונות להתעלם ממורכבות זו, אבל התמונה המלאה והישרה היא שמדובר באדם רב זכויות, אך מורכב מאוד.

עוד באותו נושא

חוזר לקלחת: הרב סדן פועל להקמת ממשלה עם רע"מ


30

מכל מקום, להערכת אישיותו של נתניהו אין קשר לעובדה הפשוטה שהייתה ברורה מרגע היוודע תוצאות הבחירות: לא הייתה לנתניהו שום דרך ישרה להקים ממשלה סבירה, בלא הפרת התחייבות בוטה, או מצדו שלו – בהקמת ממשלה רעועה עם רע"מ, או מצד אחרים – בהקמת ממשלה עם גדעון סער.

גם האפשרויות האחרות בעייתיות ביותר: הקמת ממשלה של בנט ולפיד תהיה בגדר הפרת התחייבות ברורה של בנט, ובחירות חמישיות הן תרחיש הזוי, שגם לא בהכרח יביא לפיתרון כלשהו לאחריהן.

במצב זה היה ברור מן הרגע הראשון שיש רק דרך אחת ישרה ופשוטה להקמת ממשלה יציבה בישראל: פרישתו של נתניהו מן המרוץ, ונתינת המנדט לאדם אחר ממפלגתו. קריאה תורנית רוחנית אחראית הייתה צריכה לכוון לכך מלכתחילה.

עוד באותו נושא

הרב דרוקמן: "לא להישען על רע"מ בהקמת ממשלה"


8

פרקים רבים בתנ"ך מלמדים אותנו שלעולם טובת עם ישראל קודמת לטובת המנהיג, וששמירה על הבטחות והתחייבויות היא ערך רוחני המהווה חלק בלתי נפרד מהנהגה ראויה לעם ישראל.

אפילו דוד המלך היה מוכן בשלב מסוים לרדת מכסאו, כאשר ראה את הסכנה הנשקפת להתחייבותו לעליית שלמה לשלטון במקומו, מצד אדוניהו.

אסון מירון: גיוס המונים לסיוע משפחות הנפטרים והנפגעים – לחצו כאן >>

יהושע בן נון נאלץ להשאיר את הגבעונים כחוטבי עצים ושואבי מים למרות שהם השיגו את הבטחתו להם במרמה.

לכן, עם כל הכבוד וההערכה לבנימין נתניהו, מבחינה תורנית וערכית יש לקרוא לו לוותר על כסאו לאדם אחר ממפלגתו, כי רק בדרך זו תוכל לקום בדרך ישרה ממשלה יציבה בישראל. כי טובת העם קודמת לטובת המנהיג. ויפה שעה אחת קודם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
(א)טאו אדונינו, (א)טאו אדונינו וביבי מלכנו...
היידה ביבי אבו יאיר! | 04-05-2021 14:42
לפי הרב טאו ממשלה בראשות ביבי זה קידוש השם עצום...
2
הרבנים דואגים לכיס....
לך אחרי הכסף | 04-05-2021 15:03
הרבנים דואגים לכיס. להמשיך לינוק מעטיני השלטון. כל השאר ספינים עטופים באידאולגיה
3
זה קידוש אשם!...
קל להבין | 04-05-2021 15:10
זה קידוש אשם!
4
הרב אמנון בזק...
יוספטל | 04-05-2021 15:20
הרב אמנון בזק הלא נכבד לגמרי אתם מפלגה של 6-7 מנדטים בוגדים בערכי הימין ...ואתה ירום הודו דורש ממפלגה של 30 מנדטים הגדולה בישראל להדיח את מר נתניהו....חוצפה של בן אדם אתה בניטו השקרן והבוגדן אינו ראוי....לכלום ממני ...אתם עדת ציפעוניים ...בנט הינו הנחש של חווה אימנו ....צבוע זיקית ונחש אגואיסט שלמען רצונו לשבת לרבע שעה על כסא המלכות מכר את ערכיו ואת אידיאולוגיות הימין למרים שבאוייביו ....ומה חשבת שהם יעשו בו לאחר השימוש בו (לא מאהבת מרדכי רצו בו) ...הם ישליכו אותו לאסלה כמו נייר טואלט משומש ויורידו את המים ......הוא בחר במשענת קנה רצוץ והוא ישלם על כך קשות ....ונכרתה הממלכה מעליך .....וניתנה לעבדך .....בניטו סופך הפוליטי קרב בצידי ענק . ..טיפש ......
5
הרב אמנון בזק טועה ולא מצליח לקרוא את המפה של
ביבי הוא דרייפוס | 04-05-2021 15:38
המציאות
6
מה יהיה? ...
הילה | 04-05-2021 16:03
מה יהיה?
7
נתניהו אחד שווה...
רונן | 04-05-2021 18:31
נתניהו אחד שווה אלף רבנים
8
פתאום רבנים כן יכולים להביע דעה פוליטית?
משה | 06-05-2021 9:14
?
9
ביב הוא רמאי,...
ימין מלא | 09-05-2021 15:00
ביב הוא רמאי, נוכל, שקרן, מסית ומפלג לא ראוי לכל המחמאות שהנתינים שלו נותנים לו