אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

בעקבות מכתב הרב טאו: בין רבנים לפוליטיקאים

המשמעות העיקרית של מכתב הרב טאו, היא שהוא הופך את עצמו לשחקן פוליטי ובכך הוא מאבד את מעמדו כמורה ומנהיג רוחני. מה לנו כי נלין על פוליטיקאים או על כל אדם מן השורה שמחליף את דעתו העקרונית למרות שהמציאות לא השתנתה

בעקבות מכתב הרב טאו: בין רבנים לפוליטיקאים
  הרב טאו בביתו

השינוי הגדול בדעתו של הרב צבי טאו שליט"א בשאלת ההישענות על רע"מ בהקמת ממשלה, שאך לפני כמה ימים הוא חתם על עצומה הרואה בכך אסון גדול ונורא, מעלה פעם נוספת את הבעייתיות בהתערבות רבנים בשאלות פוליטיות.

מכתב הרבנים כולל הרב טאו נגד ממשלה עם מנסור עבאס

עוד באותו נושא

הרב טאו: להקים ממשלת מיעוט בתמיכת רע"מ


52

א. מכתבו מבוסס על עובדות שאינן מוחלטות. האם האופציה היחידה היא ממשלת ימין בראשות נתניהו?

ב. האם מדובר בכלל על אופציה של ממשלת שמאל שתבטל את חוק הלאום ועוד ועוד?

ג. מה יגיד עכשיו בצלאל סמוטריץ' על הרב טאו? האם גם הוא בוגד כמו שאמר על בנט? האם גם המילה שלו לא שווה כלום? הרי הוא חתם על מכתב חד משמעי רק לפני שבוע? האם גם נגדו הוא יוצאי סרטונים המציגים בצורה מגוחכת את ההתחייבות שלו?

ד. האם יש ערך לעצומות ומכתבי רבנים אם הם משמנים את דעתם בצורה כל כך קיצונית תוך כמה ימים?

ה. כל הרבנים שדיברו בצורה חד משמעית כנגד המהלך הסתמכו על דבריו החריפים של מרן הרצי"ה קוק זצ"ל בנושא. כיצד ניתן להסביר את הדברים אחרת? ואם כך הם פני הדברים, אזי כל אחד יכול לשנות את האמירות החריפות על פי הבנת המציאות כפי מה שנראה בעיניו?

ו. את הכלל 'גדול קידוש השם מחילול השם' ניתן להשליך על כל מצב שבו יש מצב מורכב שבו צריך להעדיף ערך אחד על פני משנהו.

למשל, הערך של אחדות ישראל הוא יסודי ובסיסי ביותר, האם נעדיף ממשלת אחדות אל מול ממשלת ימין כי 'גדול קידוש השם מחילול השם' ואחדות ישראל היא קידוש השם?

פוליטיקה היא מקצוע קשה ומורכב כל מי שמכניס את עצמו לתוך הקלחת הפוליטית צריך להבין לעומק את המשמעות של מעשיו.

המשמעות העיקרית היא שהרב הופך את עצמו לשחקן פוליטי ובכך הוא מאבד את מעמדו כמורה ומנהיג רוחני. הוא מאבד את מעמדו כאדם שמילתו היא מילה, כי אם הרבנים משנים את דעתם למרות שהמציאות לא השתנתה כלל, מה לנו כי נלין על פוליטיקאים או על כל אדם מן השורה שמחליף את דעתו הקרונית למרות שהמציאות לא השתנתה.

יש הבדל מהותי בין פוליטיקאי לבין מנהיג רוחני מי שמנסה להיות בשני התחומים מפסיד בשני הצדדים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
39 תגובות - 28 דיונים מיין לפי
1
נראה לי הוא...
מיכל | 03-05-2021 12:33
נראה לי הוא מבין קצת יותר ממך ברבנות ובפוליטיקה כך שאם החליט להביע את דעתו טוב שכך עשה, לא את טובתו האישית הוא מחפש אלא של עם ישראל
זהירות
ירושלים | 03-05-2021 13:10
תזהרו, שוטים!! מדברים על אדם קדוש. עקיצתם עקיצת עקרב
אז הישיש מדבר שטויות.אין לכם רחמנות עליו ?
רחמים | 03-05-2021 13:05
תתביישו.
2
לשיטתך גם אתה
יצחק | 03-05-2021 12:42
לשיטתך, גם אתה כרגע הכנסת את עצמך לגדר שחקן פוליטי שמילתך הוא לא מילה ודעתך הוא לא דעה. או שאולי זה אף פעם לא היה?
ממש לא....
יהודי פשוט | 03-05-2021 13:36
ממש לא. הוא רק העלה נקודות שמסבירות למה זה בעייתי להתערב בעניין הפוליטי בתור רב. הרב קפלן לא הביע עמדה פוליטית הפוכה לרב טאו שליטא. עצם הדיון האם נכון שרבנים יתערבו בפוליטיקה הוא דיון ראוי והטענות של הרב קפלן ראויות להתייחסות עניינית גם אם אתה לא מסכים איתו...
3
הרב אומר דבר עקרוני גדול קידוש ה
מד | 03-05-2021 12:57
כמובן שהיה אפשרות אחרת אין היתר וזה אסור, שאין אפשרות אחרת זה קידוש ה הגדול מחילולו על אף שקיים חילול ה, קושיותיך מיתרצות זו בזו למה מקודם אסור עכשיו מותר ומי אמר שזה האופציה ממשלת מדינת כל אזרחיה, מקודם זה לא היה באופציה היחידה עכשיו כן, בקריאת המצב אני סומך על הרב יותר ממך.
קידוש השם לתמוך בממשלה עם האחים המוסלמים?
אלחנן | 03-05-2021 15:51
טאו הוא רפורמי גרוע מבנט. לתמוך בשם השם בממשלה עם האחים המוסלמים. זקנתו של הישיש מביישת את בחרותו.
4
מילים כדורבנות. שכוייח
גכע | 03-05-2021 13:02
הזגזוג של רבנים בעניינים עקרוניים מעמיד אותם באור רע מאוד. זה שפוליטיקאי מזגזג - מילא (התרגלנו שפוליטיקאים הם אנשים חסרי מילה). רבנים שמהווים מדריכים רוחניים, ערכיים ועקרוניים - ברגע שהם מזגזגים - על זה נאמר - אם בארזים וכו'.
מסכימה עם תגובתכם
לגבע ואלחנן | 03-05-2021 17:34
איך רבנים מרשים לעצמם לזגזג כל פעם? פעם לא היה דבר כזה בארצנו. ל מ ה לחפש כותרות ולהעמיד את העם במבוכה ?????????
5
הרב שליטא, אינו...
אפרים | 03-05-2021 13:03
הרב שליטא, אינו זקוק לאישורו של קפלן , אינו חושש מלומר את האמת שלו גם היא לא פופולארית. טובת עם ישראל ותורתו הם היחידים העומדים לנגד עיניו, כפי שקבל מרבנו הרב צבי יהודה זצל.
6
עשה תשובה בדחיפות...
אבי | 03-05-2021 13:04
עשה תשובה בדחיפות
7
ענווה
ירושלים | 03-05-2021 13:06
בעיניני כלל ישראל וזיהוי תהליכים , הרב טאו אף פעם לא פספס, ועם כל הכבוד, לא כל רב יכול להבין בזה....
8
אשרינו שזכינו לגדול תורה אמתי שכזה
אליהו | 03-05-2021 13:14
הרב הגאון הרב טאו, מחל על כבודו עבור עולם התורה וטובת עם ישראל. קטסטרופה רוחנית וביטחונית תהיה מנת חלקינו אם השמאל הקיצוני ישלוט. שנאת עמי ארצות לתלמידי חכמים אמתיים, מזכירה לי את דברי רבי עקיבא , בהיותו עם הארץ, מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור, אעקרו מהשורש. אוי לאותה בושה.
9
מה שבטוח שאם...
אליהו | 03-05-2021 13:21
מה שבטוח שאם בנט היה מצטרף למהלך כזה היו יורדים עליו בלי סוף נראה שהכל הפך להיות פוליטי
10
מה כבודו מבין...
שלמה | 03-05-2021 13:29
מה כבודו מבין בפוליטיקה והנהגת ציבור? אני זוכר לפני 20 שנה את בנימין נתניהו בתור ראש ממשלה מגיע לבית של הרב טאו שליטא להתייעץ איתו. הסיגנון המתנשא של הכותב - לא מעיד על עודף חכמה.
המאמר בשם...
אני 2 | 03-05-2021 14:07
המאמר בשם כותבו מציג את השבר שבנימין נתניהו מוביל אליו. אלו באמת שלושת הערכים. אם נתניהו היה מנהיג מוביל ערכית הוא היה מצליח כבר לפני שנים להביא את כולם למפגש וכל אחד היה יוצא עם חלק מתאוותו בידיו. אלא, שהוא ניכנע לציבור החרדים על חשבון אחרים. אין זה אומר שייפסיקו להיות תלמידי חכמים בישיבות גבוהות: אלא שלא כולם בנויים לכך; ולכן רצוי גם איזון בין עולם הרוח ועולם החומר. בין עבודה ובין תורה. ובין לקחת אחריות על הבטחון. (להיות חמורו של משיח זה לא ערך מוסרי בשום צורה). ובאשר לערבים; אם מפלגת רעמ הייתה עוסקת רק בצרכי הציבור הערבי ולא בתמיכת טרור אז ניחא; אבל לבחור בהם על פני לוחמים בעבר ובהוה עלאק שמאלנים ששילמו בגופם ונפשם את מלחמות ישראל: יוצר נתק ערכי- מוסרי: בין מאות אלפי אנשים ויותר; לשלטון. כדברי המאמר; זוהי כפיות טובה; מוסר וצדק מעוותים כדברי הנביאים; ישעיהו וירמיהו.
11
הרב טאו
טופסי | 03-05-2021 13:29
הרב טאו למד רק את הרב צבי יהודה. לא גמרא ולא הלכה. דעתו טובה כמו דעתו של האפפיור. אין בו ערך מוסף כל שהוא.
מחאה על ביזוי ת''ח ע''י רצף שקרים !
מד | 03-05-2021 14:31
.
עקיצתו כואבת
עקרב | 03-05-2021 14:27
זהירות שלא תיעקץ
אם היית...
ירושלמי | 03-05-2021 13:32
אם היית מבין משהו... אין לך מושג מי האיש.
12
מה פלא שכ"כ הרבה דתלשי"ם בציבור הזה?
אליהו מ. | 03-05-2021 13:39
הנוער מגיע למסקנה שכל ההצהרות הם בלוף.
13
צודק 100%
הגיע הזמן | 03-05-2021 13:49
הגיע הזמן לומר את האמת
14
חצוף!
לא שותק | 03-05-2021 13:54
מוחה על ביזיון תלמיד חכם מגדולי הדור.
15
מי זה בכלל הכותב? משהוא שמע עליו?
עידן | 03-05-2021 13:57
כל איזה אחד מביע את דעתו
16
חבל שדברי טעם כמו כותב המאמר לא נשמעים
משה | 03-05-2021 14:20
ואחכ הרבנים ישאלו למה לא מקשיבים להם. יכולים לשמוע לעצת הכותב ולמקם את עצמם במקום הראוי להם ואז כל דבריהם לא ישונו השכם והערב
תבונתו של הרב טאו
בת ציון | 03-05-2021 16:46
רק רוצה להזכיר שמי שאמר על בנט שהוא מסוכן ויהרוס את הציונות הדתית עם הכנסת הפוסטמודרנה לתוך מערכת החינוך או צפה את ברית האחים הידועה לשמצה או כשנועם אמרה בבחירות הקודמות הצבעת בנט קבל שמאל ,דרשו ממנה להיתנצל על לשון הרע .והיום ברור לכל מי חזה את הכל מראש רק מי שכולו חי למען שם ה' שיתגדל אמן כן יהי רצון
17
מי ביקש מכותב לא בקי להביע הגיגיו וקושיותיו ?
דח | 03-05-2021 14:37
שינה דעתו כי מתקרבת לגמרי אופצי'ה חמורה יותר, חילול השם גדול יותר. תפקידו להזהיר. רבנים הם מנהיגים רוחניים שאכפת להם מהציבור. פשוט, לא?
18
צביקה הטיל טאו...
אכן חציר העם | 03-05-2021 14:41
צביקה הטיל טאו מתגולל על השמאל ועל בתי המשפט כאחרון הביביסטים שטופי המוח. אין שום הבדל בינו לבין ריקלין המבלה את זמנו בדירת הזנונים של מולית גלובס
19
כבר שנים שביבי...
צפוי ומאכזב | 03-05-2021 14:44
כבר שנים שביבי הופך את רבני הציונות הדתית לסחבות בהן הוא מנגב את רגליו. קודם דרוקמן, ועכשיו גם טאו הפך לסמרטוט התורן.
20
חבל הרב קפלן,...
אבינעם | 03-05-2021 14:57
חבל הרב קפלן, אתה עושה הרבה דברים טובים. כל המבזה תלמיד חכם... חזור בך.
21
מי זה הרב...
רועי | 03-05-2021 15:06
מי זה הרב קפלן הזה? את מי זה מעניין מה דעתו? יתכבד ויחזור למקום האלמוני שממנו בא ויניח לרב בסדר גודל של הגאון הרב טאו לחלוק עליו ולבקר אותו. כל רמ בישיבה תיכונית יכול לכתוב מאמר שמבקר את מגדולי הדור? לא חרבה ירושלים אלא בשביל שהושוו קטן וגדול קצת ענווה, לא הזיקה לאף אחד.
אבל הוא...
שלמה | 04-05-2021 2:10
אבל הוא הציג עובדות!!! היתה איגרת חתומה של הרב טאו רק לפני כמה ימים!!!איך פיתאום השתנתה דעתו?
22
מחאה על ביזוי...
ע.מ | 03-05-2021 15:19
מחאה על ביזוי תח
23
אוי לו לדור שרבנים קטנים אינם מבינים
מיכאל כוכב | 03-05-2021 16:56
את מיעוט ערכם אל מול גדולי הדור. אוי לאוזנינו השומעות פגיעות נוראות כאלה וביזויים כאלה מפי אנשים המכונים בעצמם רבנים. מה הם מאבדים בפתיחת פיות חצופה כזאת, שומו שמיים !
24
הרב טאו
זוננפלד | 04-05-2021 1:25
מתקשה להבין את דעתו אבל יש לי המון כבוד לרב ואנשי חוגו שהם היחידים בציבור הסרוגים שמחויבים לחוקי התורה ומשמיעים את דעתם ברמה ללא מורא מאחיהם המתחסדים והצבועים שאהבת ישראל בגרונם ושנאת התורה לומדיה והוגיה בידיהם
25
התורה מתעסקת בפוליטיקה...
אליהו1 | 04-05-2021 6:38
התורה מתעסקת בפוליטיקה למי שלא יודע וזה עיקר ענינה שתהיה מדינה עם מערכות שפועלות בצדק ויושר למען הצבור ותהווה דוגמה לאנושות כולה שיש ואפשר לחיות כשהנרטיב הוא הרצון לעשות טוב. מלבד התורה שיש בא מצוות הקשורות לרשיות השלטון, וספר מלכים שהוא ספר מדעי המדינה כל בפרי הנביאים מתעסקים בעיקר מול הישרת המערכת השלטונית, גם ברמב'ם יש ספרים הלכתיים שלמים העוסקים בהלכות השלטון כמו ספר מלכים ומלחמותיהם וספר השופטים ביד החזקה. ובענין זגזוג ההדרכה התורנית, תלוי במציאות המשתנה יש ערכי אמת ומוסר נצחיים שצריכם להתישם במציאות המורכבת ההדרגה המצטרכת להשגת המטרה העליונה והיא מדינה מודל לחיקוי עולמי הנותנת תקוה ובשורה לאנושות כולה
26
צ
יהודי | 04-05-2021 8:38
תסלח לי אך אתה מדבר שטויות.....לפני שאתה כותב דברים מין הראוי שתשאל את האדם אודותיו אתה מדבר....קוראים לזה דרך ארץ שקדמה לתורה. לגופו. הכלל של קידוש ד' וחילולו...הינו כלל הלכתי שלא כל עם הארץ יכול להשתמש בו מתי שרוצה.....אם תתבונן במכתב תבין הן את ההגדרות ההלכתיות הכתובות בו לאור הנתונים החדשים אשר נחשפו בפניו...הלכות ציבור הן דבר מורכב ודינמי...מספיק לקרוא את הדברים ולהבין כי מהותית אינו חזר בו מאומה....אתה מבין מה פירוש חילול ד אתה מבין מה פירוש שאין שלטון זה נאמר אז וגם עכשיו אלא ישנם מצבים בהם יכול להיות חילול ד' נוראי יותר אשר מחייב הכרעה אחרת לאור נתונים משמעותיים שנחשפו בפניו. אגב, הדברים אינם קשוריים לנתניהו אישית ונכונים אצל כל מנהיג אשר יוכל לדחות תופעות מכוערות אלו המסרסים את חיינו בארת אבותינו. הדברים ארוכים ולא מתאים להאריך עוד.
27
לא יתכן שנישען...
יעל | 04-05-2021 22:05
לא יתכן שנישען על אויבי ישראל, ולא יתכן שמנהיג ציבור ימשיך להנהיג כאשר יש נגדו חקירה ותיקים פלילים ... הדברים פשוטים וברורים.
28
הרב טאו לא...
נדביה | 09-05-2021 23:11
הרב טאו לא זגזג ולא שינה דעתו.הוא אומר מפורשות שהסתמכות על מפלגה ערבית גם אם זה בשב ואל תעשה, המנעות,זה חילול ה'! אבל ממשלה של השמאל שרוצה למחוק זכר יהדות ולעשות פה מדינת כל אזרחיה זה חילול ה' בדרגה היסודית ביותר ונוגד את היסוד של והייתם לי סגולה מכל העמים ,אור לגויים. יש דרגות בקדושה וכנגד זה יש דרגות בטומאה ובחילול ה'. וכאשר הרב טאו אומר שצריך לפעול בדרך מסוימת למרות שיש בה חילול ה' מפני שהמנעות מכך תביא לחילול ה' יסודי וחמור הרבה יותר אנחנו מקבלים הדרכה מדויקת של סולם ערכים .לא זגזוג יש פה אלא גבורה וחכמה עצומה שיש ללמוד ממנה.