בשבח זכות הצעקה
יוסף חיים ברנר לא חפץ בתפקיד פוליטי או מנהלי, ולא הוצע או נבחר כציר לוועידה; אלא שהיה אורח מכובד ואהוב בדיוניה הסוערים, שעסקו בשאלות ייסוד וראשית הדרך. באחת מהישיבות, הרים לפתע ברנר את ידו ופנה בזעף אל אחד הדוברים: "אבל מה יש לך לומר לעצם הדבר?!"
יושב ראש הישיבה העיר לברנר: "חבר ברנר, אינך ציר. אין לך רשות הדיבור."
וברנר ענה: "רשות הדיבור אין לי. אבל זכות הצעקה יש לי".
כשנתקלתי בביטוי זכות הצעקה. הבנתי שי.ח. ברנר טבע ביטוי שנכון גם 90 שנה אחרי.
ברשומה זו ברצוני לתת את הדעת על היותי אדם שותק בעזרה בבית הכנסת. אנחנו פוקדות את בית הכנסת בימי שבת. מקשיבות לדברי התורה קשב רב. ואין זה משנה מי הדובר אוזנינו כרויות אל דבריו. לאורך השנים אני מקשיבה קשב רב לשיחות בענייני פרשת השבוע, במקומות בהם נהוג ומקובל להסיט את הוילון, אני זוכה לראות את פני הדובר ואם לא את פניו את בבואת פניו.
אבל לאורך השנים קרו מספר סיטואציות בהם לא יכלו אוזניי לשאת את הציפיה המונחת שאשתוק.
בבית הכנסת בצפת חזרתי 100 שנה אחורה
בחג פסח האחרון התארחתי בעיה"ק צפת. בערב החג התפללנו באחד מבתי הכנסת בעיר העתיקה בקרית האמנים. בית כנסת שרוחו של הרב קרליבך שורה בו. על כן חשבתי שיש מקום מכבד לנשים. התפלאתי מאוד כשהאדם שדרש בערב שבת בין קבלת שבת לתפילת ערבית דיבר בזכותן של נשים אך רק בדגש על הזכות הגדולה שיש להם לשלוח את בעליהם לבית הכנסת ולבית המדרש.
הוא דיבר בהתרגשות רבה על נשים שמוסרות נפשן אף בימי החול ומאפשרות לבעליהם להתפלל גם מנחה ומעריב ללא כל בקשה או דרישת עזרה בעבודות הבית ובטיפול בילדים על אף שאלו הם שעות ההמולה והלחץ. וחזר וחתם בכך שזו זכות גדולה ואנחנו צריכות להודות עליה ושהלוואי ונזכה כולנו לשלוח את בנינו ללמוד תורה ושהשכר על כך לנשים רב הוא.
בבית הכנסת שהו נשים צעירות. בעלות תשובה אולי. ואני פשוט הרגשתי שזה מסע אחורה בזמן למאה הקודמת, זה היה נשמע אנכרוניסטי. הגבהתי את קולי ואמרתי הלוואי שנזכה גם אנחנו ללמוד תורה ושזה דבר בעל ערך גדול בפני עצמו.
אני לא שמחה בסיטואציות האלו. הלב שלי דופק מהר. וזה מביך במידה מסוימת. אבל איני יכולה לשתוק ויותר מכך אני מרגישה מצווה לדבר.
אישה צריכה לשתוק את עצמה לדעת
נתקלתי הבוקר בזכות הצעקה של ברנר, והבנתי שהקריאה שלו נכונה למצבים שונים ואפשר לאמץ אותה בשיח שלנו על מקומן של נשים בבית הכנסת. אני מדברת על אלו הלא קרואים שמוזמנים לקחת חלק בתפילות בית הכנסת אך מתבקשות באופן בלתי רשמי כזה או אחר לשמור על זכות השתיקה. להיות אילמות מאחורי המחיצה.
לפעמים אני חושבת איך ייתכן שכל בר בי רב ידרוש דבר תורה בין מנחה למעריב. בין אם הוא סיים שנת מכינה בודדת ובין אם למד יותר בעוד אישה יכולה להיות למדנית כזו שהקדישה את מיטב שנות בחרותה ללימוד התורה ויהיה עליה לשבת מאחורי הפרגוד, ולשתוק. לשתוק את עצמה לדעת.
כשיצאנו מבית הכנסת אמר לי בני הגדול. איך ידעתי שתעני לו. זה היה כה מתבקש. חששתי שבני משפחתי יחושו מבוכה ואולי כעס שאני בכלל אורחת שם ומה אני מגביהה את קולי מהעזרה. מחוצפת. שמחתי שדבריי התקבלו בנעם ואהדה.
בנות גידלתי ורוממתי. אך יותר מכל הענקתי להן את הרשות. גם אם לא לדיבור, בהשראת לי.ח ברנר את הזכות לצעקה.
מה דעתך בנושא?
29 תגובות
6 דיונים
בבר מבבר שבע
אז צאי לנו מהוריד ואם זה כל כך בוער לך, לכי לך לבית תיפלה רפורמי או קונסרבטיווי עם החברים האשכנזים שלך. אנחנו לא רוצים להשתנות. זה לא בתוכנית שלנו בשנים...
אז צאי לנו מהוריד ואם זה כל כך בוער לך, לכי לך לבית תיפלה רפורמי או קונסרבטיווי עם החברים האשכנזים שלך. אנחנו לא רוצים להשתנות. זה לא בתוכנית שלנו בשנים הקרובות.
המשך 09:36 27.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אישה כלשהי
אני רואה שאתה ממש מבין גדול בתורה ובהלכה. ממש יודע מה כתוב בה ומה לא כתוב בה. ומסתבר שזה ממש ברור לך. אם תוכל להסביר לי איפה רוכשים את הבעלות...
אני רואה שאתה ממש מבין גדול בתורה ובהלכה. ממש יודע מה כתוב בה ומה לא כתוב בה. ומסתבר שזה ממש ברור לך. אם תוכל להסביר לי איפה רוכשים את הבעלות הזאת על התורה, אני גם רוצה להיות הבעלים של התורה, ולירות ככה מהמותן שטויות בשם התורה, זה נראה לי מדהים וקל ופותר מלא בעיות...
המשך 23:33 26.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כואב לי לקרוא
ואני גבר
23:26 26.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
פנימיזם פה, פמיניזם שם, פמיניזם פמיניזם כל הזמן. די!! אם חסר לך צומי תפתחי ערוץ ביוטיוב ותעזבי אותנו
22:28 26.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נמאסתם חשוכים
ולא אמרה מילה אחת על פמיניזם. איזה אדם עלוב אתה.
23:24 26.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
בתגובה ל: נמאסתם חשוכים
כל המאמר הוא פמניזם, אתה כל כך שקוע בתוך פמניזם שאתה אפילו לא שם לב לכך. כשמישהו יושב הרבה זמן בשירותים הוא כבר לא שם לב לריח המסריח...
09:39 28.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעיה
את רואה מדוע נשים לא צריכות לבוא לבית הכנסת-רק רע יוצא מזה.
11:05 30.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צחי
חז"ל שידעו את מהות העולם כפי שהוא ולא כפי שהתקשורת ורוח הרחוב יוצרת ידעו במה להעריך נשים וידעו היטב למה התורה חייבה גברים בלימוד תורה ולא נשים גם אם תלמידי...
חז"ל שידעו את מהות העולם כפי שהוא ולא כפי שהתקשורת ורוח הרחוב יוצרת ידעו במה להעריך נשים וידעו היטב למה התורה חייבה גברים בלימוד תורה ולא נשים גם אם תלמידי שנים רבות לא תגיעי לקצה הבנה של הענין כי חז"ל קבעו "נשים דעתן קלה" ואל תקחי זאת כפגיעה זו מחמאה מחז"ל לכשתלמידי תבני
המשך 23:01 28.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחת
מחילה מכבודו של הדרשן, אבל תפילה זה לא לימוד תורה!!!! למה להשוות ביניהם? בתקופות בהן זמני השקיעה מתאחרים, בעל אמיתי מסור, יכול לחשוב טיפה איך ניתן גם להתפלל מנחה במניין...
מחילה מכבודו של הדרשן, אבל תפילה זה לא לימוד תורה!!!! למה להשוות ביניהם? בתקופות בהן זמני השקיעה מתאחרים, בעל אמיתי מסור, יכול לחשוב טיפה איך ניתן גם להתפלל מנחה במניין כהלכה, וגם לעזור לאישה בשעות קריטיות אם היא כ"כ צריכה. ניתן להתפלל מנחה מוקדמת, וערבית מאוחרת. קצת גמישות ויצירתיות פותרים את הבעיות. בניגוד לתפילה- בד"כ זמני לימוד התורה של הגבר קבועים ונשים שולחות את בעליהן ללמוד בשמחה ובחפץ לב.
המשך 22:10 28.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דתיה
ב. אם את כזאת למדנית, מה דעתך למחוק את הקטע בגמרא שהזכות של הנשים זה שהם מחכות לבעליהם שחוזרים מלימוד תורה? ג. מסכן בעלך. סליחה, אישך
20:25 28.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שני
איף איזה טרחנית. זה לא בית הכנסת שלך, אל תתערבי במה שקורה בו, מי שהלך לשם לא פחות חכם ממך ובחר להתפלל שם מתוך בחירה מודעת. התנשאות לייטית קלאסית מה...
איף איזה טרחנית. זה לא בית הכנסת שלך, אל תתערבי במה שקורה בו, מי שהלך לשם לא פחות חכם ממך ובחר להתפלל שם מתוך בחירה מודעת. התנשאות לייטית קלאסית מה שנכתב פה
המשך 11:19 27.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בבא
גדלנו עם אימהות חזקות שדיברו ולא שתקו. אבל בבית הכנסת יש כללים, וכן, לא חזרת מאה שנה אלא אלף אלפיים או יותר, כי את התפילות והמנהגים האלה לא קבעו אתמול...
גדלנו עם אימהות חזקות שדיברו ולא שתקו. אבל בבית הכנסת יש כללים, וכן, לא חזרת מאה שנה אלא אלף אלפיים או יותר, כי את התפילות והמנהגים האלה לא קבעו אתמול אלא מזמן. והגיע הזמן לכבד את המורשת של העם שלנו, לכל זמן ועת. זה שאת בענין של לימוד תורה, בסדר גמור. אבל לבוא ולשלול מסר נכון מתקופת התלמוד שעד היום רוב המאמינים מיישמים, זו כבר טעות עמוקה. אם כל דרשן יאלץ לפתוח את ספר הפוליטיקלי קורקט מבית המדרש הפמיניסטי אז נאלץ אנו הגברים לפרוש ולהקים מנינים גבריים כדי לא למות משעמום בבית הכנסת.
המשך 10:16 27.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר