אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

השיא האמיתי של חודש תשרי

חג סוכות הוא חיבור הקדושה של עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים אל חיי המעשה, ולכן השיא של חודש תשרי אינו יום הכיפורים, אלא דווקא חג הסוכות לא לחינם הוא החג היחידי עליו נאמר "ושמחת בחגך"

השיא האמיתי של חודש תשרי
  החג של החגים. סוכות (פלאש90)

חג סוכות הוא החג האחרון במחזור השנה של התורה. התורה מצווה אותנו לגור במשך שבוע בבית עראי, עם גג העשוי מענפים. ובנוסף, לקחת ארבעה צמחים לאגוד אותם יחד ולנענע בהם.

סוכות יחודי משאר החגים, כי דווקא בו נאמר במפורש "ושמחת בחגך", את השמחה בשאר החגים לומדים בגזרה שווה. גם כאשר חז"ל מתייחסים אליו, הם קוראים לו "חג" סתם, כלומר יש פסח, יש עצרת (שבועות) ויש "חג".- חג סוכות הוא האב-טיפוס שלנו לחג.

להבהרת טעמי המצוות של החג, נצטרך להתבונן בלוח השנה החקלאי. עם בוא האביב והפריחה, מתחילים להבשיל היבולים, שבועות כבר נקרא חג הקציר, כי הוא הזמן בו מתחילה קצירת היבולים של השנה, וסוכות – חג האסיף הוא סיום אסיפת היבול.

אותו חקלאי שחרש וזרע בחורף, והתחיל לראות תבואה בקיץ, משלים כעת את השנה החקלאית, כאשר הוא כבר יכול לערוך חשבון כמה הוא הרוויח השנה משדותיו.

על כן מצווה אותו התורה, בזמן שאתה מרגיש בשיא העושר, דווקא אז, צא מהקירות המוגנים שלך, עזוב את הבית ועבור לבית עראי עם גג מידלדל. יש כאן רפואה מקדימה למחלת "וישמן ישורון ויבעט". ביציאה שלך מן המקום המוגן, אתה בעצם מכיר כי לא הכל ממך.

כל העושר שהשגת הוא לא רק בזכותך, אלא הוא בזכות הקב"ה שעזר לך להגיע להישגים אלו. ייתכן וזו גם אחת הסיבות שבשבת חול המועד סוכות קוראים את מגילת קהלת, שבה חוזר שלמה המלך על הפסוק "הבל הבלים הכל הבל" הרבה פעמים.

דע לך שהעושר אינו מקור האושר, אלא מה שחשוב הוא התוכן אותו אתה יוצק לחיים שלך, כפי שמתבטא בפסוק האחרון של המגילה, "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱ-לֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם".

התורה גם מצווה שלא לחגוג לבד: "חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ. וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ" (דברים טז, יג-יד). כאשר אתה רוצה שהשמחה תהיה שלמה, אתה צריך לדאוג גם לשכבה החלשה של החברה.

זכית בעושר, דאג לאלו שלא שפר עליהם גורלם. וכמו שמבאר המדרש: אם אתה משמח את שלי ואת שלך בבית בימים טובים שנתתי לך אף אני משמח את שלי ואת שלך בבית הבחירה.

מיום כיפור לסוכות

חג הסוכות נמצא מיד לאחר ארבעים ימי התשובה שהתחילו בר"ח אלול והגיעו לשיאם ביום הכיפורים. התורה רוצה לחנך את היהודי, כי אמנם יום הכיפורים הוא רגע שיא של האדם, בו הוא מתנהג כמלאך והכהן הגדול נכנס אל תוך קודש הקדשים, אבל במקום להקפיא את המצב יש להחיל בתוך שאר ימי השנה.

כאשר הכהן הגדול יוצא מבית קדשי הקודשים הוא היה עושה יום טוב, על שיצא בשלום מן הקודש. השמחה הגדולה היא לא רק בגלל הסכנות שבכניסה אל הקודש, אלא גם ובעיקר, בשל היציאה שלו משם.

אדם שהתעלה והגיע למפגש בלתי אמצעי עם הקודש, ישנה סכנה שהוא לא ירצה לצאת משם, הוא ירצה להשאר בתוך הקודש לנצח. כאשר הכהן הגדול מצליח לצאת בשלום מן הקודש ולהעביר את התחושה לשאר עם ישראל, זו כבר סיבה לשמחה. ביהדות בניגוד לבודהיזם או לנצרות, השיא אינו בהגעה אל פסגת הקודש, אלא השיא הוא החלת הקודש בתוך החיים.

חג סוכות הוא חיבור הקדושה של עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים אל חיי המעשה. התורה מצווה אותנו לעטוף את עצמנו בטבע. לבנות בניין העשוי מצמחייה ולגור בו במשך שבוע, לקחת ארבעה מינים המייצגים את ארבעת סוגי הצמחייה ולנענע אותם לששת כיווני הטבע, ארבע רוחות השמיים, מעלה ומטה. לוקחים את רגעי השיא של יום הכיפורים ומחברים אותם אל הטבע. כאשר הקודש נמצא בתוך הטבע, בתוך החיים זו השמחה הגדולה ביותר.

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

השיא של חודש תשרי

אפשר לומר שהשיא של חודש תשרי אינו יום הכיפורים, אלא דווקא חג הסוכות, בו אנו מראים כיצד הקודש מתפשט בטבע, כיצד אנו מרחיבים את מה שהישגנו ביום הכיפורים לכל השנה. בחג הסוכות מגיע הקודש אפילו לגויים, כאשר אנו מקריבים שבעים פרים כנגד שבעים אומות העולם. הקודש אפילו יוצא מתוך החוג המצומצם של עם ישראל ומשפיע אפילו על שאר העמים.

מכאן מובן מדוע כאשר חז"ל מדברים על סוכות הם קוראים לו חג ובכל מקום שהוא מוזכר בתורה מלווה אליו הקריאה לשמוח, משום שהוא המייצג בצורה הטובה ביותר את שאיפתה של התורה לשלב את הקודש בתוך החול. חג הסוכות הוא בעצם השיא של אמונת היחוד בו שמים וארץ, קודש וחול, מתאחדים לאחדות הרמונית אחת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
מה המקור של השמאלנים
אשר | 18-09-2013 14:48
מי הם הערב רב?(שמאלנים/כופרים בה'/אתאיסטים?) כשמשה רבנו נצטווה ללכת לפני פרעה ולעשות אותות ומופתים,היו לפרעה חכמים,ומכשפים,ובשם כולל נקראו חרטומי מצרים,מטרתם הייתה להכחיש את האותות והמופתים שמשה עושה על ידי בורא עולם.כשיצאו בני ישראל מארץ מצרים,יצאו חלק מהחרטומים יחד עם בני ישראל,באותה מטרה להכחיש את מעשיו של הקדוש ברוך הוא,וכך הצליחו אותם חרטומים לגרום שבני ישראל ישארו במדבר ארבעים שנה ושיסבלו יסורים שונים,וכן,כל הגלות הזו,בגלל אותם חרטומים,או בשמם הנוסף שאלוקים קרא להם:ערב רב,כל מקום שנאמר בתורה-העם,הכוונה לערב רב,שהם נקראים גם בשם:שמאלנים/כופרים בבורא עולם/אתאיסטים,וכדומה,אותם ערב רב,יש מחלוקת אם הם התגיירו,או לא התגיירו,מי שאומר שהם לא התגיירו,אומר שהם נשארו עם בפני עצמו,שחי בתוך בני ישראל.כל הטוב שנעשה להם תמיד הם התלוננו,תמיד התבכיינו,היה להם הכי טוב שיכול להיות,ויתלוננו,ראו את בורא עולם עין בעין וכפרו בו,כמו שיש היום מדענים רבים,שכופרים בבורא עולם,רואים אותו,יודעים אותו יותר טוב מכולם,וכופרים בו,כמו אותם חרטומי מצרים,ראו את הניסים של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא,וכפרו בהם,כמו שאני יגיד היום,שאלוקים שמר עלינו מפני אסד,שהוא לא ישתמש נגדנו בנשק כימי,והם יגידו שזה לא אלוקים,אלא כוחות הביטחון או האמריקאים וכדומה,כמו שאסד ירה במפתיע נשק כימי על אזרחיו,יכל לעשות זאת נגדנו,ומי יודע כמה פעמים אסד ואו אחמדינג'אד או אחרים,ניסו להשתמש ולירות עלינו נשק כימי או אחר,והקדוש ברוך הוא שמר עלינו.וכן מי יודע מה רצו מאז ומעולם לעשות לנו הגויים רעות שונות ואלוקים הציל אותנו,מתי שהיה ריבוי גדול של חטאים,השגחתו של בורא עולם הסתלקה,והגויים עשו מה שרצו לעשות,זה רק מראה,מה הגויים חושבים עלינו תמיד לעשות לנו,ובורא עולם מצילנו מידם,ואין מה לעשות,כשמצטברים הרבה חטאים,באים יסורים גדולים וקטנים על בני האדם,בורא עולם ציווה חוקים ומשפטים,וכשלא עושים אותם,מקבלים עונשים שונים,מי שצדיק גדול,מקבל ישר עונש,ומי שפחות,מקבל אחרי זמן מה,כל אחד לפי עניינו,אם אני הייתי במקום הקדוש ברוך הוא,והיה חוטא לי מישהו,בחטא הכי קל,הייתי מייסר את אותו אחד,הרבה יותר ממה שהבורא עושה,ובכל האכזריות שהייתי יכול,אך השם ברוך הוא אינו כן,נותן חיים אלוקים לחוטאים לו,בשעה שחוטאים לו,כגון:אדם נוסע ברכב ביום שבת,אלוקים נותן לאותו אחד,עיניים לראות,ידיים,רגליים,חיים,אויר לנשום,וכו',אם אני הייתי במקום הקדוש ברוך הוא,הייתי במקרה הטוב שולח מסוק אפצ'י,שיוריד את אותו אדם,הייתי לוקח את אותו אדם,עוקר לו את עיניו ממקומם,עוקר לו את כל שיניו שבפיו ללא הרדמה,הייתי לוקח דיסק חשמלי וחותך את אותו אדם פרוסות פרוסות ללא הרדמה כל שהיא,כמה רחמן הקדוש ברוך הוא.צריך להגיד תמיד תודה לבורא שזה רק זה,ולסתום.חשוב לזכור הערב רב שונאים את הקדוש ברוך הוא ואת בני ישראל,הם האויבים הכי גדולים שיש לה' ולבני ישראל,הם יותר גרועים מהגויים.חיילי צה''ל מחרפים נפשם בכדי לשמור עליהם,והם הולכים למחסומים,יורקים על חייל צה''ל,אין מה לעשות יש מקומות שחייבים לעשות לאנשים מסוימים בידוק(כשאני הייתי בשירות סדיר,באו כמה שמאלנים,הייתי בש''ג,לא דיברתי איתם,לא אמרתי להם מילה,הם ירקו עלי וזרקו עלי אבנים,וקיללו אותי,ואני לא יכול לעשות כלום).הם מצלמים את חיילי צה''ל עוצרים מבוקשים,רוצחים וכדומה,ומפיצים בעולם שאנו מתעללים בערבים,שילכו לאירן ולסוריה,ושיצלמו את השוטרים האירנים והסורים מה הם עושים,נראה אותם.ועוד כשיש בממשלה שמאלנים,מה אנו יכולים לעשות?כל השנאה שיש נגדנו בעולם,הכל בגלל השמאלנים(הערב רב),הם שיוצרים את השנאה הזו כלפי עם ישראל,השמאלנים האלו הם הרבה יותר גרועים מארגוני הטרור.שארגוני הטרור,מבקשים להרוג את הגוף,אבל הערב רב,מבקשים להמית את הנשמות של עם ישראל,הערב רב מסיתים נגד ה' ומשיחו,שהכופרים האלו מבקשים להביא כמה שיותר יהודים שיכפרו בקדוש ברוך הוא,כשיהודי נרצח על ידי גוי,בגלל שהוא יהודי,הוא הולך ישר לגן עדן למדור שביעי,שהוא החשוב והטוב מרקיעי גן עדן,והגובה מכולם,והכי קרוב לקדוש ברוך הוא,וכל זה ללא דין,כל מעשיו הרעים של אותו יהודי נמחקים,והגמרא אמרה:הרוגי מלכות אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם בגן עדן:מסכת פסחים דף נ עמוד א.בעוד שאר בני האדם כשהולכים מהעולם הזה,הולכים לבית דין של מעלה,בכדי לעמוד למשפט,אצל מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא,ואחר כך הם ממשיכים לדרך המגיעה להם.יהודי שכופר בקדוש ברוך הוא,הרי שאין לו חלק לעולם הבא,ואלו הערב רב,מנסים להפיל כמה שיותר בני אדם מאמונתם בבורא עולם.כמו שאי אפשר לומר על אוטו,שהיה פיצוץ ונהיה אוטו,האוטו לא יצר את עצמו,אלא חייב שמישהו יצר אותו,על אחת כמה וכמה אי אפשר להגיד על האדם שהיה פיצוץ ונהיה אדם וכדומה,שהוא הרבה יותר מורכב ומשוכלל,על אחת כמה וכמה,כל הבריאה הזו.
2
ואני שמאלנית יהודיה
גן | 24-09-2013 8:25
ואני שמאלנית יהודית מאמינה. כדאי להסתכל מעבר לתוויות ולמדבקות שכל כך נוח לשים, ולטרוח להתבונן ולחשוב...
3
כתבה ממוחזרת?
זרובבל | 25-09-2015 16:02
בשנת השמיטה כמו זו שניגמרה כעת. החקלאי לא עיבד את שדותיו(אלא אם עשה היתר מכירה או אוצר בית דין או ששדהו לא נימצא בארץ ישראל). לכן אין לו ייבול. לכן הדברים לא כל כך אקטואלים להשנה.
4
ממש לא
נחום | 25-09-2015 17:17
רואה מהרהורי לבו.
5
השיא האמתי הוא דווקא שמחת תורה
| 27-09-2015 6:20
במאמר יש התייחסות ליום הכיפורים כשיא הקדושה, ולסוכות כהחלת הקדושה בטבע. זה רצוף שגיאות. יום הכיפורים אינו יום קדוש כלל. יום הכיפורים הוא יום טהור. בראש השנה החל הרצון של האדם להיבנות. בעשרת ימי תשובה הוא הולך גודל עד יום הכיפורים. ביום הכיפורים הוא מגיע לשיאו, אבל אז, מסוכן להשתמש בו, כי זה יהיה אגואיסטי, לכן מוותרים על הכול. בסוכות יש לקנות היגיון אמוני, ובשמחת תורה אפשר כבר להשתמש ברצון, אבל בקדושה. יש כנראה טעות בקשר למושג קדושה. טהרה זו הזדככות רצון האדם, ניקיון שלם מכל הרצונות הגשמיים, הפרטיים, האנוכיים. קדושה היא השימוש ברצונות הפרטיים, אך לא בצורה אנוכית, אלא למען שמו יתברך. את הטהרה הגדולה ביותר אנחנו משיגים ביום הכיפורים. את הקדושה הגדולה ביותר, אנחנו משיגים בשבת. את הקדושה בסדר המועדים, אנחנו משיגים בשמחת תורה. כאשר אדם כותב מהרהורי ליבו, יכול לצאת נכון ויכול לצאת טעות. אין הבטחה שזה נכון. אם רוצים לכתוב מדויק, אפשר להסתמך על מאמרי חז"ל (גם אם מסתמכים על מאמרי חז"ל ורוצים להמציא תובנות, אפשר לטעות בקלות), ואפשר ללמוד את הדברים לעומק. בשביל ללמוד את הדברים לעומק מומלץ ללמוד את חכמת הקבלה. רק ככה אפשר לדייק מהו התפקיד של כל חג, מועד, תאריך, מנהג או מצווה.