אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

צפו: קצר על הפרשה | לא לישראל הראשונה והשנייה

כשאדם בא היום ומדבר על פילוג, כאותו דובר לשון הרע בבתי ערי חומה - הוא יוצא אל מחוץ למחנה, כי המחנה רוצה אחדות. הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו:

צפו: קצר על הפרשה | לא לישראל הראשונה והשנייה
  צילומסך, חדשות 13

פרשות תזריע מצורע מפגישות אותנו עם גורלו של דובר לשון הרע.

המשנה בתחילת מסכת כלים מדייקת שהפסוק "בדד ישב מחוץ למחנה מושבו" מדבר רק על בתי ערי חומה, אותן ערים המוקפות חומה מימי יהושע בן נון, מה שאנחנו מכירים מפורים, אבל בשאר רחבי ארץ ישראל המצורע נשאר בביתו.

ההלכה הזו, שנפסקה ברמב"ם, לכאורה הלכה נקודתית, פה יוצא מביתו ופה לא יוצא, אבל לא, ההלכה הזו שופכת לנו אור מאוד גדול ומשמעותי על עם ישראל ומדינתו.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת תזריע-מצורע תשפ"א

אחדות היא הבסיס לקדושה, כמו שראינו לפני שבועיים בפרשת צו, קרבן שלמים המתחלק לקב"ה, לכהנים ולבעלים – מתורגם "קודשיא", בעם ישראל הקדושה מחוברת לאחדות. באות הפרשות שלנו ומלמדות אותנו, שככל שאתה רוצה יותר להתקדש כך אתה צריך יותר להתאחד, או מהכיוון ההפוך, ככל שאתה יותר מתאחד כך אתה יותר מתקדש.

למה הכוונה?

עם ישראל היה חי בגלויות השונות, בתימן, במרוקו, בליטא, פה ושם, כל קהילה חיה את חייה, לא עניין אותה מה קורה בשאר חלקי העם היהודי, ובעצם לא היינו עם אחד, כמו שאומר הרב שאול ישראלי בדרשותיו ליום העצמאות, היינו אוסף יהודים, אוסף קהילות. עלינו לארץ, בנינו מדינה, וברוך ה' הפכנו להיות עם אחד בזכות קיבוץ הגלויות. אבל לא.

בעשורים הראשונים של המדינה היו בארץ לפחות שני עמים לצערנו הרב: ספרדים ואשכנזים, או שמאל וימין. היו סוגיות שקרעו את העם לגזרים ואנשים גדלו עם זה, חיו עם זה. כשדיברו על אחדות, לא דיברו על הרמוניה, על שילוב הכוחות בין כולם, אלא אמרו השתכנזות, אתה ספרדי – תעזוב את עולמך ולך להיות אשכנזי, זאת האחדות. וישנן דוגמאות נוספות מהסוג הזה.

ברוך ה' עלינו קומה באחדות, וממילא גם בקדושה. בדור הזה אנחנו נכנסים לבתי ערי חומה, יש יותר ויותר הרמוניה אמתית בין קבוצות שונות, למשל בתי כנסת המשלבים מנהגים ותפילות שונות מכל העדות והמנהגים, הרבה מאוד חתונות בין יוצאי פה ליוצאי שם, במובנים רבים אפשר למצוא הרמוניה בריאה ונכונה בין קבוצות העם.

כשאדם בא היום ומדבר על פילוג, כאותו דובר לשון הרע בבתי ערי חומה – הוא יוצא אל מחוץ למחנה, כי המחנה רוצה אחדות.

בהקמת המדינה וקיבוץ הגלויות התקדשנו מגלות לגאולה, וברוך ה' בתוך הגאולה בשנים האחרונות אנחנו עולים קומה לאחדות וממילא לקדושה גבוהה יתרה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
צדק ארז תדמור!!...
רפאל | 18-04-2021 1:52
צדק ארז תדמור!! אנחנו אנשי ליכוד מיזרחים שומרי מסורת הגנו על אנשי ההתיישבות מאז ומעולם ! בשנים האחרונות הבנו שיש תהום בינינו , אתם גזענים יותר מהחילונים ולמרות שמכים בכם שוק על ירך אנחנו תמיד מגוננים עליכם , יותר לא נשתוק כלפיכם ונחזור אל האג'נדה שלנו לא נתרום מנדטים לסמוטריץ ולא נתחבר לבנט נקודה. נשב באופוזיציה והשפן הקטן שלכם ינשא להרכיב ועליו ירכבו כל ה0מול חודש חודשיים והכל קורס, אתם יותר גרועים מרעמ, ואם ביבי יחליט אחרת ויכנע לכם אלחם בו במסגרת הליכוד, לסיום יש הרבה מביניהם אנשים רעים וחטאים גמורים ועל כן יש לנתק את הקשר והברית החד צדדית בינינו כמו שנאמר: הפרד נא מעלי אם השמאל ואמינה ואם הימין ואשמיאלה , שלום ולא להתראות.
2
בלי : "אחי זה" אין אחיזה בארץ
משה אהרון | 18-04-2021 14:02
משה אהרון <hoomoshev@gmail.com‏> 11:32 ‎(לפני 0 דקות)‎ אני מה היא אחוזה בארץ ישראל --------------------------------------- כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם לַאֲחֻזָּה. וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת בְּבֵית אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם. ארץ ישראל יכולה להיות כנועה לבניה וחלילה שושבינה לשבט להלקות את מכלימיה . בבחינת וכיפר אדמתו עמו שגובה מחיר החטאים עליה. אם כן מתי מתקיים בנו: אשר אני נותן לכם. את אותה ארץ כנועה . כשאתם מקיימים ל-אחוזה. כלומר לאח-זה .[אח+ זה] שארץ ישראל נתנה לנו לקיים בה אך אחווה שלום ורעות . רק אם יש ביננו אחווה בבחינת אח זה לזה. זוכים אנו לאחוזה לאחיזת עולם בארץ ישראל ואם חלילה אנו מפירים כלל זה . מתקיים בנו צרעת תחילה בבית . ואחר כך : בארץ אחוזתכם . שחלילה הצרעת תאחז בכם משה אהרון