ערב יום הזיכרון: נכדיה וניניה של ניצולת השואה חזרו ליהדות

ערב יום הזיכרון: נכדיה וניניה של ניצולת השואה חזרו ליהדות

ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל ערך בית הדין הרבני האזורי בירושלים הליך "השבה ליהדות" עבור שלושה דורות של צאצאי ניצולת שואה, שהמירו את דתם לאיסלאם

ערב יום הזיכרון: צאצאיה של ניצולת השואה חזרו ליהדות
  צילום: בית הדין הרבני

ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל ערך בית הדין הרבני האזורי בירושלים הליך "השבה ליהדות" של שלושה דורות לצאצאי ניצולת שואה.

ראשית הפרשה מסבתא רבה נצולת שואה ששרדה את גיא ההריגה ועלתה לישראל עם קום המדינה יחד עם בתה בת השנתיים. הילדה שבגרה נישאה לערבי מוסלמי מנצרת והמירה את דתה מיהדות לאיסלאם. כעבור עשרים שנה גם הבת-הנכדה שהיא יהודיה לפי ההלכה, נישאה לערבי, וילדה בן ושתי בנות.

ניניה של ניצולת השואה כולם נושאים שמות ערבים מובהקים ורשומים כמוסלמים בתעודת הזהות. אחת הנכדות, שסבלה ממערכת יחסים מתעללת, אזרה אומץ והחליטה לשוב ליהדות. היא פנתה לארגון "יד לאחים" שנרתם לסייע בנושא באמצעות מזכיר בית הדין הרבני האזורי בירושלים הרב משה ביטון.

אחרי חמישה עשורים חוזרת ליהדות (בית הדין הרבני)

הסבתא, הבת והנכדים חזרו ליהדות

ימים ספורים לאחר יום הקדיש הכללי לפני כשלושה חודשים הגיעו הסבתא בת ה-76, בתה ונכדיה להרכב בית הדין הרבני האזורי בירושלים בראשות הדיין הרב מאיר פרימן ושם גוללו את הסיפור המשפחתי. הסבתא רבה ניצולת השואה הייתה כמובן יהודייה, ועל כן גם צאצאיה אמורים להיות יהודים. מאחר והסבתא המירה את דתה בפני בית דין שרעי הרי שעליה לעבור מסלול "השבה ליהדות".

אב בית הדין הרב פרימן החל בבדיקה מעמיקה של התהליך כדי לוודא שהסבתא רבה אכן הייתה יהודייה ונשא דברים על הסמליות של הגעתן לבית הדין דווקא בשבוע זה כדי לחזור למקורות היהודיים של הסבתא רבה ניצולת השואה.

בשבועות האחרונים ערך בית הדין בדיקה יסודית באמצעות משרד הפנים וגורמים שונים ולאחר שאומתו כל הפרטים זומנו הסבתא, האמא והנכדים לבית הדין ערב יום הזיכרון לטקס מרגש של השבה ליהדות.

לא רק הסבתא, האם והנכדים אלא גם אב בית הדין הרב פרימן ומזכיר בית הדין הרב ביטון דמעו מהתרגשות כאשר דווקא במועד זה באו שלושה דורות של יהודים ליהדותם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
ביום הזה הכיוון הוא אחר....
משה אהרון | 13-04-2021 14:15
וכיפר אדמתו עמו כך מסתיימת ולכאורה באופן תמוה שירת האזינו.. אותה שמתארת את תמונת הקץ . על שני חלקיה: מחד - שואה ומאידך - תקומה. והנה לעניות דעתי לכך כיוונה התורה שאם גאולת הקץ מתקיימת שלא בתשובה מלאה. כי אז השושבינה - ארץ ישראל הופכת לכעין קטגור לשלם את מחיר המירוק והמחילה.. והנה מאז תחילת תקומתינו אנו לא חדלים מלשלם בדם בנינו. אחיי לא ייתכן שאין מוצא . מזה הסבך והמוצא הוא אחד , לפייס את ארץ ישראל. ואין לך פיוס הארץ אלא בהקמה עליה של חברת מופת . חברה ערבותית , שויונית אוהבת אדם ועולם. והנה מה עצוב. שבעצם ימים אלו אנו מפגינים את האיפכא והעולם מסתכל עלינו ואומר : זה לא העם , זה לא הארץ. וזו לא אותה הגאולה אשר תשמש פתיח לגאולתו של העולם כולו ובווקום הנורא הזה מחלחלת ומתרבה גם שנאת החינם של כלל ישראל
2
הסבתא יהודיה אז...
תמרי כהן | 13-04-2021 23:06
הסבתא יהודיה אז גם הילדים כולם. איך.אפשר לשוב ליהדות מהיהדות עצמה??!! יהודי לנצח הוא יהודי. איסלאם זו בדיחה ונצרות גם חרטא. אז מה קורה כאן?
יש תהילך...
אמחמגכ גביןצ | 15-04-2021 10:29
יש תהילך השבה למי שהמיר את דתו, מבחינת הפעולות הוא דומה לגיור. ככה זה לפי ההלכה, זה מפורש בשולחן ערוך. בלי קשר, לא הייתי רוצה שאנשים יספרו לי סיפורי בדים על סבתא שחזרה מהשואה, ועדיף לי שבית דין מוסמך יבדוק ויאשרר את זה.
3
אני לא הייתי...
נגה | 14-04-2021 0:23
אני לא הייתי טורחת להשיב אותם ליהדות. כי מי שמתאסלם מרצון, ה- DNA שלו/ שלה משתנה,כך שהוא לא יהודי.
דבילית וחסרת...
סיון | 14-04-2021 19:47
דבילית וחסרת מוח!
4
אתמול ערב יום...
גרינשטיין | 14-04-2021 10:02
אתמול ערב יום הזכרון הגענו לטקס בכיכר ספרא בירושלים ומי מקבל את פנינו בכניסה קבוצה של כ - 10 ערבים שאותם שכרה העיריייה כדי שיבדקו ויפקחו בכניסה. התחלחלנו. הסתובבנו וחזרנו הביתה. איפה טיפה של רגישות מצד עיריית ירושליים. מה הצעד הבא לתת לערבים שינהלו גם את הטקס עצמו? בושה וחרפה.
5
ושבו בנים ובנות...
סיגל | 15-04-2021 4:52
ושבו בנים ובנות לגבולם......