מאמרו של ר' יעקב הימן נ"י שנכתב כתגובה למאמרו של כבוד הרב יצחק נריה שליט"א, מעורר שאלות רבות לדיון, וננסה לעמוד על כמה מהן:
מצות מורא מקדש
בשנים האחרונות מופצת הטענה (המודגשת גם בכותרת מאמרו של הימן) כאילו מצות מורא מקדש מתקיימת רק בהר הבית, ורק אם נכנסים פנימה בטהרה ובמורא (לאחר הסרת הנעליים וכדומה) – אז מקיימים את המצווה, ולא בעמידה מבחוץ.
אך מדובר בטעות. ברמב"ם מפורש שמצות מורא מקדש כוללת הימנעות מכניסה להר הבית מפני הטומאה, וזה לשונו: "אף על פי שהמקדש היום חרב בעונותינו חייב אדם במוראו כמו שהיה נוהג בו בבניינו, לא יכנס אלא למקום שמותר להיכנס לשם" (בית הבחירה ז, ז). מבואר שבעל קרי שנמנע מלהיכנס להר הבית מפני הטומאה מקיים מצות מורא מקדש.
הראי"ה קוק (משפט כהן סי' צו) העמיק בנקודה זו וביסס אותה, ונצטט מעט מדבריו:
"על ידי מה שאנו נזהרים מלהתקרב בהיותנו טמאים אל המקום הקדוש הרינו מקיימים מצות מורא מקדש, והוא יותר יקר מאותה היראה הבאה בדרך קירוב בעת שאין אנו מוכשרים לו… אין פלא אם תחת להתנהג עם המקום הקדוש בדרך גסות וכניסה של טומאה… הרחיקו אותנו חז"ל מלהתקרב אליו, אפי' לשם רינה ותפילה, שאין הריווח הזה כלום לגבי ההפסד של גסות הלב במקום המקודש הזה".
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
תמונות בהר הבית
אסור להיכנס להר הבית, או ללכת בו מפינה לפינה, לשם טיול או לשם הנאה מיופיו. כמו כן, אסור לאדם להשתמש בהר הבית כתפאורה ו'רקע' לתמונתו (מקורות בדברי הפוסקים והראשונים לקביעות אלו ניתן למצוא בחוברת 'ומקדשי תיראו', גיליון 2, עמ' 27-28, ובספר 'אל הר המור', מהדורת תשע"ג, עמ' לד-לז, וקיג). קל וחומר שאסור להצטלם 'סלפי' על רקע הר הבית, ובפרט אם הגב מופנה למקום המקדש (לפי הרדב"ז) בבחינת "ואחוריהם אל היכל ד'".
ובכלל, מצות מורא מקדש עניינה – לירא ממי ששיכן שמו במקום הקדוש הזה, ולעובדו מתוך התכנסות פנימית, ולא לעסוק בהחצנה ובשמירת מזכרת מהממת להראות לחבר'ה.
תוצאות
העולים להר הבית מתארים בהתלהבות את הישגיהם: המשטרה מאירה להם פנים, איננה מאפשרת להציק להם, ולאחרונה אף מאפשרת תפילות במניין בהר הבית. – אך צריך לדעת שבמקביל הערבים מעמיקים את אחיזתם בהר הבית: בשלושים השנים האחרונות, בהם החלה תופעת העלייה ההמונית, נבנו בהר הבית יותר מסגדים מאשר נבנו בו באלף השנים שקודם לכן! גם בימים אלו נבנה מסגד נוסף ברחבת שערי הרחמים. לנגד עינינו מתקיימים דברי ספר חסידים: "שום חילול בקודש לא יהיה, אם לא יהיה תחילה ע"י יהודים". "כי לא נהגו נכרים קלות ראש ובזיון בבית ה' עד שנהגו בו ישראל".
הרב בנימין הרלינג זצ"ל הי"ד
היות והוזכר הרב הרלינג, וזהירותו מלעלות להר הבית, נוסיף שכל מי שהכירו יודע שבכל אורחותיו היה זהיר להמשיך את מסורת התורה וההלכה, תוך נאמנות לפסקי רבותיו הרצי"ה קוק והרב אברהם שפירא זצ"ל, ושמירה על מנהג ישראל מדורי דורות, בישרות בענווה. מתבקש מאליו שגם בנוגע לעלייה להר הבית ימשיך את מסורת ההוראה של חכמי ירושלים לדורותיהם בכלל, ורבותיו הרצי"ה ור' אברום בפרט, וימנע מלעלות להר הבית.
מעבר לנאמנותו לפסקי רבותיו ולמנהג ישראל, נמצאת בכתביו גם התייחסות עקרונית לסוגיית הר הבית ולדרך בה נקדם את הגאולה, את בניין המקדש ואת ריבונות ישראל בהר הבית, בחכמה (ולא בפזיזות, בקלות דעת ובכוחנות). נצטט כאן מעט מדברים שכתב לגבי לנושא מעשי אחר (פיצוץ המסגדים בהר הבית), הנוגעים לנושא שלנו ('כיבוש' הר הבית) ופורסמו בספר הזיכרון לדמותו:
'הרב קוק זצ"ל כותב בעולת ראיה (ח"א עמ' רלג) על ההבדל בין ה'נצח' וה'הוד'… ירושלים עניינה ממלכתיות ישראל, לכך יש להגיע בדרך של ניצחון והתנצחות, מאבק עם הכוחות המתנגדים, ואף מלחמה בעת הצורך; אך בית המקדש, שעניינו "גילוי רוח ד' אשר על ישראל"… בו "אין תכונת הפגישה של התנגשות להתפשט בכֹחו [כי לא נצטווינו לשאת חרב ומלחמה]" וכו', עיין שם בדברי הרב.' (איש ימינך, עמ' 374)
'כל מעשה בהר הבית, אי אפשר לנתקו מעניין בית המקדש, ולכן הוא צריך להיות בדרך ה"הוד".' (עמ' 377)
'כאשר על פי ההיגיון הנגלה, כלומר: שורת הדין ההלכתית, בלא להסתמך על מקורות נסתרים ולא על מחשבות שאינן על פי ההלכה, אין מקום לעשייה פיסית בעניין מסוים, הנוגע למהלך הגאולה, חייבים לעבור למצב של צפייה הבאה לידי ביטוי בתפילה, בערגה ובחינוך להמשך הצפייה… אך, לאמיתו של דבר, יש הרבה מה לפעול בחיזוק הממלכתיות והעלאתה לדרגה של התקרבות לקדושה, ומתוך כך לפעולה בצורה הנכונה.' (עמ' 378)
'הניכור להר הוא תוצאה מהניכור לרוח ישראל בכלל, ואי אפשר להתגבר על הניכור לרוח ע"י ביטול מלאכותי וחיצוני של הניכור להר, – כי אם להיפך.' (עמ' 340)
'ואמר פעם אחד מגדולי החסידות, שהצעקה הגדולה ביותר היא אותה צעקה השואפת לפרוץ ממעמקי הלב בכל עוז, אך האדם כולא אותה בתוכו, מתוך ידיעה שטרם הגיעה שעתה להתגלות; ואדרבה, מתוך התגברות זו תצא בעז"ה הקריאה הגדולה בבוא זמנה, ב"הוד" ובהדר, ותחולל מעשים גדולים, ותעורר נשמות נדכאות לתחיית אמת ולצפיית ישועה שלימה בבניין שלם.' (עמ' 375)
דומה שהמתבונן בדברים שהובאו יבין את שיטתו האמיתית של הקדוש המופלא הרב בנימין הרלינג זצ"ל הי"ד, שלא רק המשיך את מסורת רבותיו, אלא אף העמיק להבין ששורש המאבק צריך להיות בחיבור כל ישראל לרוחו הפנימית, מתוך כך יבנה המקדש, ולא ע"י מלחמה, 'כיבוש' ומאבק עם הגויים.
==
הרב נתנאל צור הוא חבר ארגון מורא מקדש.
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
1 דיונים
נועם
שלום ארוש מנהיג היהודים
10:32 18.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוית
אוי ואבוי! מי נותן לערבים לבנות מסגדים בהר הבית? איך דבר כזה קורה???
03:07 21.05.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמת
לא יאומן כי יסופר כמה עם הארצות נכתבה כאן. לא אגיב כי אין לי כח כבר. ההר המורנקים פשוט אינם יכולים ללמוד תורה או הלכה. האיש הזה לא דייק...
לא יאומן כי יסופר כמה עם הארצות נכתבה כאן. לא אגיב כי אין לי כח כבר. ההר המורנקים פשוט אינם יכולים ללמוד תורה או הלכה. האיש הזה לא דייק בכלל בדברי הרב קוק. אבל חוץ מזה נראה שלא יודעים שום תורה חוץ מכמה דברים שלמדו או שמעו בשם רב קוק שכלל לא הכירו. אדוני היקר, אין אפילו ראשון אחד שסובר שמות מורא מקדש מקיימים מחוץ להר הבית. זה שאתה מסלף המצווה פעם אחר פעם לא משנה דבר. הנה חלק מהראשונים במצוה מורא מקדש. רמב''ן ויקרא כו א שיבוא שם ברגלים ויירא ממנו. ראב''ד תורת כוהנים קדושים פרשתא ג ז,ז אותו תיראו במקדש. יראים מצוה תט ציווה בהיכנס אדם למקדש ...שינהג בהם מורא וכיבוד אבן עזרא על הפסוק (יט,ל) אזהרה על כל אנשי המקדש מאירי ברכות סא: יבמות ו. מצות מורא מקדש נוהגת מן התורה רק בתוך שטח העזרה ספר חרדים מצוות עשה פרק א (יט) להיות בבית המקדש במורא וכובד ראש מאימת השי"ת השוכן בתוכו שנאמר ומקדשי תיראו אולי פעם הבא תפתח ספר שאינו של רב קוק ותבין שיש עוד גדולים בעולם והם אפילו יותר גדולים מרב קוק.
המשך 00:03 12.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד הרב שעולה להר ...
ימי ספירת העומר ... נדמה שחוסר הכבוד של ימי רבי עקיבא חוזר על עצמו כאן. המשפט הראשון " ר' יעקב ... של כבוד הרב יצחק ..." כל כך קשה היה לך לכתוב...
ימי ספירת העומר ... נדמה שחוסר הכבוד של ימי רבי עקיבא חוזר על עצמו כאן. המשפט הראשון " ר' יעקב ... של כבוד הרב יצחק ..." כל כך קשה היה לך לכתוב "הרב יעקב" העיקר שלא שכחת לחתום "הרב נתנאל" נדמה לי שהמשפט הראשון כבר אומר הכל. הרבה תורה ומעט כבוד לדעה שונה. מודה לרב מ.צ. נריה זצ"ל (האבא של... ) שלימד אותי שהקב"ה גדול הרבה יותר מכל דעה פרטית של רב, גדול ככל שיהיה, שלימד אותי שבעולמו של הקב"ה יש מקום למגוון דעות ... ורק צריך לכבד אחד את השני
המשך 12:47 11.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סתם תמהתי לעצמי
בתגובה ל: תלמיד הרב שעולה להר ...
מעניין אם הרב נתנאל צור יענה לך?
14:23 11.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל בר
אסור גם לעלות לארץ, שלושת השבועות ופיקוח נפש...
12:38 11.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אילן
יותר מדי מלל על לא כלום. האיסור הוא רק מהחייל לפנים ומה שהיום נכנסים מותר מן הדין אפילו במת.
09:58 11.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בני
זה כמו שנאמר שמי שחי בחו"ל ולא יושב על כיסא אביו שנמצא בא"י הוא מקיים מורא אב ואם, ברור שרק אם הוא בבית אביו ונמנע מלישב על כסאו אז מקיים את...
זה כמו שנאמר שמי שחי בחו"ל ולא יושב על כיסא אביו שנמצא בא"י הוא מקיים מורא אב ואם, ברור שרק אם הוא בבית אביו ונמנע מלישב על כסאו אז מקיים את המצווה, וכך בהר הבית, אם רוצה להיכנס ונמנע בגלל טומאה, אבל אם הוא נטהר בוודאי שמורא מקדש מתקיים בכניסתו להר ושמירה על כללים אחרים כמו חליצת נעליים וכדו'
המשך 08:07 11.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
רק שכח לכתוב שהרמבם עלה בו' חשוון להר הבית..
05:05 11.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
איזה איש בור ונבער. הרב קוק במשפט כהן צ"ו כלל אינו מתייחס להר הבית אלא למקום המקדש, היינו העזרה. פשוט אנשים נתעבים, חבורת מרמה ושקר מבית מדרשה של הר המור...
איזה איש בור ונבער. הרב קוק במשפט כהן צ"ו כלל אינו מתייחס להר הבית אלא למקום המקדש, היינו העזרה. פשוט אנשים נתעבים, חבורת מרמה ושקר מבית מדרשה של הר המור שזורעים שקרים ותככים והכל "לשם שמים". לקרוא ולהקיא.
המשך 03:10 11.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענת
וגם אם נשפך הרבה דיו. אז מה? לר נגיב על דברים לא מדויקים כשצריך?
23:11 10.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר