לא מבינים מה היא באמת מצוות מורא המקדש /תגובה לרב יצחק נריה

לא מבינים מה היא באמת מצוות מורא המקדש /תגובה לרב יצחק נריה

מורא המקדש אינו מצווה שקיומה מתאפשרת מחוץ להר הבית, אלא אך ורק בתוך ההר. הימנעות מעלייה להר בטענה שיש בזאת ביטוי וקיום של מורא המקדש היא סילוף ועיוות של המצווה

author-image
לא מבינים מה היא באמת מצוות מורא המקדש /תגובה

קראתי את תגובתו של הרב יצחק נריה לרב שלמה הכט, ולעניות דעתי כבוד הרב נתפס בטפל ופספס לגמרי את העיקר. יש בדבריו מיקוד בחיצוניות והיעלמות מוחלטת מהפנימיות.

עוד באותו נושא

הרב נריה לרב שלמה הכט: איך אפשר לעקם את האמת?


19

1. רבותיך שאסרו לעלות להר בזמנם כבודם במקומם מונח, אבל זה אינו אומר בהכרח שהיו אוסרים גם היום, כפי שאומרים "דור דור ודורשיו" וכמובן דעות רבותיך לא גוברות על דעותיהם של תלמידי חכמים אחרים שחושבים אחרת מרבותיך, ובמיוחד כאשר דעותיהם של חז"ל היו באופן ברור בעד עלייה להר הבית, וכך נהג ישראל משך כל הדורות ובכל התקופות שבהן הורשו לעלות להר הבית.

כפי תיעדתי בעבר, היה לי את הזכות ללמוד זמן מה בכולל של הרב בנימין הרלינג זצ"ל הי"ד. בתקופה ההיא לפני יותר עשרים שנה, התחלתי להיות פעיל בנושא הר הבית. כתבתי כרוז בנושא עלייה להר במטרה להחתים כמה שיותר רבנים שמעודדים עלייה להר בטהרה ולפי כללי ההלכה. כידוע הרב הרלינג היה תלמיד מאד מקורב לרב צבי יהודה זצ"ל. לא אשכח לנצח את תגובת הרב הרלינג כאשר ביקשתי את הערותיו לכרוז שכתבתי: "יעקב, אני לא עולה להר הבית כי מורי רבי הרב צבי יהודה לא עלה להר הבית, אבל לך אין מגבלה כזאת, ולכן אין שום מניעה שאעזור לך בכתיבה של הכרוז." עד היום יש לי את הערותיו לכרוז בכתב ידו. הלוואי שהיום היה מצב שאלה שאינם עולים היו מכבדים את אלה שעולים.

עוד באותו נושא

האם מותר לעולי הר הבית להצטלם על ההר?


9

2. הרב מתרעם על אלה שמצלמים את עצמם בהר הבית בטענה שמדובר בחוסר יראת ה' ופגיעה במורא המקדש. הרב גם מביא בהמשך דוגמא של תלמיד חכם שהשתתף בשמחה ברובע היהודי ונמנע עקב כך מלאכול באירוע בהיותו מול מקום המקדש.

נראה לי שהקפדות-יתר מסוג זה נובעות מאי הבנה של מה היא באמת מצוות מורא המקדש, ואף מביאות לידי פגיעה במורא המקדש עצמו. מורא המקדש אינו מצווה שקיומה מתאפשרת מחוץ להר הבית, אלא אך ורק בתוך ההר. הימנעות מעלייה להר בטענה שיש בזאת ביטוי וקיום של מורא המקדש היא סילוף ועיוות של המצווה. בדומה, האם אפשר לקיים מצוות כיבוד אב ואם על ידי שמירה על ריחוק מהם?

לשם משל להר הבית היום, נתאר מצב שרב מכובד הולך ברחוב ופתאום נזקק לסיוע. בצד השני של הרחוב יש בן אדם פשוט שלובש בגדים מעט מלוכלכים ועוד בן אדם לבוש נקי ומכובד. זה שלבוש נקי חושב לעצמו שבכל זאת לא מתאים שהוא ייגש לעזור לרב המכובד, כי עדיף שהסיוע יוגש לרב על ידי איש אחר מכובד ממנו. מאידך האיש הפשוט לא עושה חשבון וקופץ מיד לעזור לרב בלי לחשוב פעמיים. מי בעיניך פועל נכון?

זה בדיוק המצב היום בהר הבית. יש אלה שלקחו את מצווה של מורא המקדש למקומות שלא תיארו חז"ל עד כדי כך שהם מצדיקים את השלמתם בפועל עם מצב פסול שבו מקום המקדש הפך להיות מרמס לשונאי ישראל, וזה כולל לצערנו את רבנות ישראל, ויש אלה שאינם מסוגלים לשבת מן הצד ולהשלים עם המצב הנורא שקיים והם נחושים לפעול על מנת להביא לשינוי. יש מצב דומה בסוגיית "רך לבב" שירא מלגשת למלחמה מחשש לחטאיו, לעומת זה שאינו חושב כלל על חטאיו אלא מתמסר כדי להציל את עם ישראל מאויביו.

יש להדגיש שפעילי הר הבית עושים כל מה שביכולתם כדי להעצים ולפרסם את הדרישות של ההלכה לכל עולי ההר, ובעשרים שנה שחלפו המצב השתפר מאד, מבחינת כמות היהודים שעולים, מבחינת ההקפדה על קיום ופרסום דרישות ההלכה בעלייה להר וגם בקידום זכויות היהודים בהר הבית. אין מושלם, גם בזמן המקדש לא היה מצב מושלם.

3. לגבי מה שהרב כתב "ראשית חכמה יראת ה'", דרושים דברים מקדימים על מנת להגיע ליראת ה', וביניהם זריזות.

4. בסיום, ובהתייחס לתרעומת של הרב על אלה שמצלמים את עצמם בהיותם על הר הבית, לעניות דעתי הרב לא מסתכל נכון על המצב. במקום להקפיד עליהם יש לדונם לכף זכות. אלה שעולים להר הינם רגישים לצורך לגאול את המקום ומאמינים שהם עושים מצווה להיות שם כדי לעשות חלקם בגאולת המקום, וחשוב להם לפרסם את העניין כדי שיהודים נוספים יבואו. הצילומים אינם נובעים מגאווה עצמית כפי שהרב כתב, אלא דווקא כדי להעצים את הר הבית בעיני חבריהם ויקיריהם.

כתב רב יששכר שלמה טייכטל זצ"ל הי"ד: יהודי פשוט שנוטע עץ בארץ ישראל וללא שום כוונות מיוחדות מוצא יותר חן בעיני ה' מחסיד בחו"ל שאומר תיקון חצות, ובדומה נראה לי שבן אדם פשוט שמוותר על בוקר של עבודה כדי להגיע להר הבית ולפרסם את העניין מוצא יותר חן בעיני ה' מאלף "צדיקים" שמניאים את עם ישראל מלהגיע להר הבית עקב עיוות וסילוף בהבנת המצווה של מורא המקדש, והפיכת המצווה לאיסור.

כפי שכתבתי, אין מושלם, והתורה לא ניתנה למלאכים אלא לבשר ודם. שירבו כמותם בישראל.

==

יעקב הימן הוא יו"ר הקרן למורשת הר הבית והמקדש ויו"ר עמותת ישי להקמת בתי כנסת על הר הקודש

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
חזק מאד. יישר...
אבא הורביץ | 05-04-2021 22:44
חזק מאד. יישר כח.
הכותב מגלה
עמי | 08-04-2021 11:39
בעיה גדולה שרבים בציבור שלנו נכשלים בה. הכותב, מן הסתם איש יקר עם מסירות נפש לעניני ציבור, אבל....הוא לא ראוי ולא יכול להביע דעה בנושאים הלכתיים ביחוד כאשר מול דעתו עומדים גדולי עולם. זאת יוהרה נטו, אולי שמא חלילה בורות? והתופעה הזו חוזרת הרבהפעמים למרבה הצער.
2
עצוב הולכים נגד...
יונ | 06-04-2021 0:24
עצוב הולכים נגד כל גדולי הדורות ונגד החלטות הרבנות הראשית שהיא מרא דאתרא ובעלת הסמכות היחידה לפסוק בעניינים כלליים כאלו. חבל שמחטיאים את הרבים. הגרשז שילם מכספו האישי שומר להזהיר אנשים לא להכנס, לא ראיתי שמישהו מתלמידיו סובר שזה השתנה היום...
זהו שקר...
מאיר | 20-04-2021 22:15
זהו שקר גס. אין כמעט מגדולי הדורות שאסרו עליה למקומות המותרים בהר לאחר טבילה. וגם הרבנות הראשית לא אסרה כנל. חוץ מהרב עובדיה יוסף זצל. לך תלמד...
3
טעות בידך
יצחק | 06-04-2021 1:17
טענתך כאילו מורא מקדש מתקיים רק בהר הבית, היא טענה של הרב נחום רבינוביץ זצל והיא נדחתה על ידי כמה פוסקים. לשאלתך על כיבוד הורים התשובה היא אכן המהרמ נמנע מלפגוש את אביו במשך הרבה שנים מחשש של עבירה על הלכה בהלכות כיבוד אב והעיקר הוא שיצא המרצע מהשק אצל כל המתירים למניה העיקר הגדול הוא להצטלם כדי לפרסם. זה לא דרך לברר הלכה
פשטידה ...
... | 07-04-2021 20:26
פשטידה
4
כרס וזקן -...
נו באמת | 06-04-2021 3:42
כרס וזקן - חצי רבן
5
זכורני שעד לפני...
יוסי | 06-04-2021 9:40
זכורני שעד לפני מספר שנים בני ברק היתה עיר דתית לאומית. בואו נעלה כולנו אל עיר הקודש עם ממון שנאסוף ונגאל את העיר מידי האנטי ציוניים החרדים שהשתלטו עליה. לדעתי זה דבר חשוב יותר מעלייה למקום שאין בו כרגע כלום ואם יהיה - החרדים ישר ישתלטו עליו ולא ישאירו לנו שם כלום למעט פירורים. שוו בנפשכם שיש כיום בית מקדש פעיל. החרדים יעשו שם מונופול וישאירו לנו פירורים אם בכלל. על זה צריך להילחם ? הצנחנים נלחמו על הכותל . יש להם שם איזה שהוא פירור ? זהו לא תפקידנו להילחם על בית המקדש. שהחרדים ילחמו. הוא במילא יהיה רק שלהם. וכל החושב אחרת הוא פראייר תמים.
ידיד, לא...
יוסי | 07-04-2021 23:15
ידיד, לא הבנתי מילה ממה שכתבת. אנא הסבר את עצמך.
למה להציל...
ידיד | 07-04-2021 20:24
למה להציל מיהודים, כי הם לבושים אחרת ממך? כי יש להם פוליטיקאים טובים? די
תרגיע תרגיע, סה"כ פולמוס הלכתי
מה הקטע | 06-04-2021 16:40
מה עשו לך החרדים שאתה ככ זועם וזועף, קצת אהבת חינם ונבנה את בית ה' הקדוש, מה נפלת עלינו, מה פרצת עליך פרץ
תמשיך להיות הפראייר...
יוסי | 06-04-2021 11:27
תמשיך להיות הפראייר שלהם. החרדים מקדמים רק את עצמם.
מה לעשות...
נו באמת | 06-04-2021 10:36
מה לעשות רק החרדים מקדמים ענייני יהדות בארץ ישראל, ולא אף אחד אחר
6
הרב דב ליאור...
משיב | 06-04-2021 15:14
הרב דב ליאור מגדולי הדור מורה לעלות להר הבית.אעפ שאינני עולה, מי שעולה יבורך, אבל הכל צריך להיות עפ הנחיתו. ורק מה שהוא מתיר אפשר לעשות. ואם הוא אוסר לנשים לעלות שהן לא תעלינה. הכל לשאול את הרב ליאור ולא לעשות בלי הדרכתו
יש לי...
הרוח | 07-04-2021 20:23
יש לי את הרבנים שלי, אותם אני שואל, למה שאשאל את שלך? בוא אתה תשאל את הרבנים שלי מה לעשות? מה נסגר מאיפה הגרלת את זה?
תקרא מה...
משיב | 07-04-2021 14:49
תקרא מה שכתבתי.נכון שיש עוד גדולי דור והם חולקים על הרב ליאור ואוסרים עליה להר הבית.זה לגיטימי. מה שכתבתי שמי שעולה יכול לעשות על פי הנחיתו בלבד ולא כל אחד יעלה כפי שבא לו.
רק הרב קופר-ליפשיץ -מרקוס יקבע את ההלכה!!!!!!
מה הסיפור | 06-04-2021 16:44
לא מזלזל חו ברב ליאור (והנני עפר לכפות רגלי תלמידיו,) אך מי אתה שתקבע מי הוא הגדול שיקבע פה את ההלכה בדור הזה, רוב הרבנים בדור הזה ובדורות שעברו חולקים על הרב ליאור, צריך כתפיים רחבות בשביל לדבר בככ הרבה סימני קריאה...
7
כמות העולים
אריה | 06-04-2021 23:23
כמו כמות הארגונים שמעודדים עליה איסתרא בלגינה קיש קיש קריא
8
מי הכותב?
יצחק | 07-04-2021 11:19
מי כותב המאמר, שכחתם לציין זאת
9
ישר אל הלב,...
אמא | 07-04-2021 20:20
ישר אל הלב, תודה
10
יהודי ששומר על ההלכה ומציית לגדולי ישראל
חיים | 08-04-2021 11:36
דיייי, נאמסתם כבר רבני המזרחי עם ההתרים המוזרים שלכם לכל דבר, בשנים האחרונות אני עוכב על כל הפסקים החדשניים של רבני המזרחי, ובכל פעם מחדש בצורה שיטתית הפסק של הרב מבוסס יותר על דמגוגיות ואנלוגיות מזורות ועל אמרות מוסר שאין להם קשר לפסק הלכה, למשל לגבי הטענה שמורא מקדש לא מחייב ריחוק כמו שמורא אב ואם לא מחייב ריחוק, אני פשוט מתבייש בשבילו על הדימוי המוטפש הזה, וכן על עצם הטענה שצריך לגאול את המקום, חוץ מעצם השטות שבטענה שהרי כבר רוב רובם של גדולי הפוסקים סברו שזה אפי' לא מתחיל להיות סיבה לעלות להר הבית, יש עוד בעיה, שאותם חצופים העולים להר הבית, מעלים עמהם נשים חילוניות שעולות בפריצות וכן הם נידות וכן חילונים שלא טבלו וכן חיילים ושוטרים שבגללם צריכים להכנס גם למקומות האסורים לשיטתכם, בקיצור כל זה פועל יוצא של הראש המזרוחניק המעוות, לא צריך גדרים ולא צריך גדולי דור, הרב יאמר את שלו ואני ישקול אם לעשות כך, בוא נעשה חברה מעורבת צנועה [ממש הצליח לכם], בוא נעלה להר הבית אע''פ שאין אנו יודעים במדויק איפה מותר ואיפה אסור, בוא נעשה גשר בינינו לבין החילונים, בסופו של דבר תיהיו דוגרים כל אחד עם עצמו, אתם הרבה יותר מרגישים קרובים לחילונים מאשר לחרדים