לא מבינים מה היא באמת מצוות מורא המקדש /תגובה לרב יצחק נריה
מורא המקדש אינו מצווה שקיומה מתאפשרת מחוץ להר הבית, אלא אך ורק בתוך ההר. הימנעות מעלייה להר בטענה שיש בזאת ביטוי וקיום של מורא המקדש היא סילוף ועיוות של המצווה
קראתי את תגובתו של הרב יצחק נריה לרב שלמה הכט, ולעניות דעתי כבוד הרב נתפס בטפל ופספס לגמרי את העיקר. יש בדבריו מיקוד בחיצוניות והיעלמות מוחלטת מהפנימיות.
1. רבותיך שאסרו לעלות להר בזמנם כבודם במקומם מונח, אבל זה אינו אומר בהכרח שהיו אוסרים גם היום, כפי שאומרים "דור דור ודורשיו" וכמובן דעות רבותיך לא גוברות על דעותיהם של תלמידי חכמים אחרים שחושבים אחרת מרבותיך, ובמיוחד כאשר דעותיהם של חז"ל היו באופן ברור בעד עלייה להר הבית, וכך נהג ישראל משך כל הדורות ובכל התקופות שבהן הורשו לעלות להר הבית.
כפי תיעדתי בעבר, היה לי את הזכות ללמוד זמן מה בכולל של הרב בנימין הרלינג זצ"ל הי"ד. בתקופה ההיא לפני יותר עשרים שנה, התחלתי להיות פעיל בנושא הר הבית. כתבתי כרוז בנושא עלייה להר במטרה להחתים כמה שיותר רבנים שמעודדים עלייה להר בטהרה ולפי כללי ההלכה. כידוע הרב הרלינג היה תלמיד מאד מקורב לרב צבי יהודה זצ"ל. לא אשכח לנצח את תגובת הרב הרלינג כאשר ביקשתי את הערותיו לכרוז שכתבתי: "יעקב, אני לא עולה להר הבית כי מורי רבי הרב צבי יהודה לא עלה להר הבית, אבל לך אין מגבלה כזאת, ולכן אין שום מניעה שאעזור לך בכתיבה של הכרוז." עד היום יש לי את הערותיו לכרוז בכתב ידו. הלוואי שהיום היה מצב שאלה שאינם עולים היו מכבדים את אלה שעולים.
2. הרב מתרעם על אלה שמצלמים את עצמם בהר הבית בטענה שמדובר בחוסר יראת ה' ופגיעה במורא המקדש. הרב גם מביא בהמשך דוגמא של תלמיד חכם שהשתתף בשמחה ברובע היהודי ונמנע עקב כך מלאכול באירוע בהיותו מול מקום המקדש.
נראה לי שהקפדות-יתר מסוג זה נובעות מאי הבנה של מה היא באמת מצוות מורא המקדש, ואף מביאות לידי פגיעה במורא המקדש עצמו. מורא המקדש אינו מצווה שקיומה מתאפשרת מחוץ להר הבית, אלא אך ורק בתוך ההר. הימנעות מעלייה להר בטענה שיש בזאת ביטוי וקיום של מורא המקדש היא סילוף ועיוות של המצווה. בדומה, האם אפשר לקיים מצוות כיבוד אב ואם על ידי שמירה על ריחוק מהם?
לשם משל להר הבית היום, נתאר מצב שרב מכובד הולך ברחוב ופתאום נזקק לסיוע. בצד השני של הרחוב יש בן אדם פשוט שלובש בגדים מעט מלוכלכים ועוד בן אדם לבוש נקי ומכובד. זה שלבוש נקי חושב לעצמו שבכל זאת לא מתאים שהוא ייגש לעזור לרב המכובד, כי עדיף שהסיוע יוגש לרב על ידי איש אחר מכובד ממנו. מאידך האיש הפשוט לא עושה חשבון וקופץ מיד לעזור לרב בלי לחשוב פעמיים. מי בעיניך פועל נכון?
זה בדיוק המצב היום בהר הבית. יש אלה שלקחו את מצווה של מורא המקדש למקומות שלא תיארו חז"ל עד כדי כך שהם מצדיקים את השלמתם בפועל עם מצב פסול שבו מקום המקדש הפך להיות מרמס לשונאי ישראל, וזה כולל לצערנו את רבנות ישראל, ויש אלה שאינם מסוגלים לשבת מן הצד ולהשלים עם המצב הנורא שקיים והם נחושים לפעול על מנת להביא לשינוי. יש מצב דומה בסוגיית "רך לבב" שירא מלגשת למלחמה מחשש לחטאיו, לעומת זה שאינו חושב כלל על חטאיו אלא מתמסר כדי להציל את עם ישראל מאויביו.
יש להדגיש שפעילי הר הבית עושים כל מה שביכולתם כדי להעצים ולפרסם את הדרישות של ההלכה לכל עולי ההר, ובעשרים שנה שחלפו המצב השתפר מאד, מבחינת כמות היהודים שעולים, מבחינת ההקפדה על קיום ופרסום דרישות ההלכה בעלייה להר וגם בקידום זכויות היהודים בהר הבית. אין מושלם, גם בזמן המקדש לא היה מצב מושלם.
3. לגבי מה שהרב כתב "ראשית חכמה יראת ה'", דרושים דברים מקדימים על מנת להגיע ליראת ה', וביניהם זריזות.
4. בסיום, ובהתייחס לתרעומת של הרב על אלה שמצלמים את עצמם בהיותם על הר הבית, לעניות דעתי הרב לא מסתכל נכון על המצב. במקום להקפיד עליהם יש לדונם לכף זכות. אלה שעולים להר הינם רגישים לצורך לגאול את המקום ומאמינים שהם עושים מצווה להיות שם כדי לעשות חלקם בגאולת המקום, וחשוב להם לפרסם את העניין כדי שיהודים נוספים יבואו. הצילומים אינם נובעים מגאווה עצמית כפי שהרב כתב, אלא דווקא כדי להעצים את הר הבית בעיני חבריהם ויקיריהם.
כתב רב יששכר שלמה טייכטל זצ"ל הי"ד: יהודי פשוט שנוטע עץ בארץ ישראל וללא שום כוונות מיוחדות מוצא יותר חן בעיני ה' מחסיד בחו"ל שאומר תיקון חצות, ובדומה נראה לי שבן אדם פשוט שמוותר על בוקר של עבודה כדי להגיע להר הבית ולפרסם את העניין מוצא יותר חן בעיני ה' מאלף "צדיקים" שמניאים את עם ישראל מלהגיע להר הבית עקב עיוות וסילוף בהבנת המצווה של מורא המקדש, והפיכת המצווה לאיסור.
כפי שכתבתי, אין מושלם, והתורה לא ניתנה למלאכים אלא לבשר ודם. שירבו כמותם בישראל.
==
יעקב הימן הוא יו"ר הקרן למורשת הר הבית והמקדש ויו"ר עמותת ישי להקמת בתי כנסת על הר הקודש
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו