ריבלין הודיע: "מטיל על נתניהו את המנדט" - סרוגים

ריבלין הודיע: "מטיל על נתניהו את המנדט"

לאחר שקיבל את ההמלצות של כל סיעות הכנסת ה-24, נשיא המדינה הודיע כי הטיל את המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו: "החלטה זו אינה קלה בעיני, אך אני עושה את המוטל עלי"

author-image
ריבלין הודיע: "מטיל על נתניהו את המנדט"
  (צילום: נעם רבקין פנטון\פלאש 90)

בדרך להרכבת הממשלה: נשיא המדינה ראובן ריבלין מודיע כעת (שלישי) על החלטתו בעניין הטלת המנדט להרכבת הממשלה הבאה. על פי תוצאות סבב ההמלצות שנערך אמש, מלאכת ההרכבה צפויה להיות מוטלת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיבל אמש את מספר הממליצים הגדול ביותר מסיעות הכנסת, עם 52 המלצות אל מול 45 ליאיר לפיד ו-7 לנפתלי בנט.

"מדינת ישראל איננה דבר מובן מאליו, היא וודאי לא הייתה דבר מובן מאליו לאורך שנות ההיסטוריה היהודית" אמר ריבלין. "בידינו מונח האוצר הגדול ביותר של העם היהודי. הכרעותיכם וקולכם יקבעו איך תיראה המדינה הזו, מה תהיה דמותה וכיצד יראה עתידה. ביום הבחירות הציבור מפקיד בידי נציגיו את כוח ההכרעה בנושאים רבים ומגוונים, אך יש דברים שגם הם לא יוכלו לשנות. גם 120 ח"כים לא יכולים לשנות את היותה מדינה יהודית או את יסודותיה הדמוקרטים".

"בתוך המתח של המקף בין יהודית ודמוקרטית יתנהל הוויכוח שלנו, לפעמים הוא ילך ימינה ולפעמים שמאלה, אך תמיד הוא יחבר בין הקצוות" אמר. "ב7 השנים האחרונות לא דמיינתי שחמש פעמים יוטל עלי המלאכה להחליט את הרכבת הממשלה. אך חוק יסוד המדינה מחייב אותי להטיל את המנדט על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך, והדמוקרטיה הישראלית יונקת מרצון הבוחר".

מכתב הענקת המנדט (צילום: דוברות בית הנשיא)

"כפי שאמרתי וחזרתי בעבר וגם לפני ימים ספורים, השיקול המרכזי: הינו למי יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה. אך מהשיחות שערכתי אתמול אני מתרשם לצערי הרב שלאף אחד בשלב זה אשרות ממשית להקים ממשלה שתזכה לאמון" טען. "אלו החוק היה נתון בידי, הייתי מעביר חזרה את המנדט לכנסת אך אני לא יכול לפי החוק. החוק מחייב אותי להטיל על אחד מהמועמדים".

"החלטה לא קלה מבחינה מוסרית וערכית"

באופן חריג, הנשיא התייחס גם למצבו המשפטי של נתניהו וכתב האישום שהוגש נגדו. "אני מודע לעמדה של רבים בציבור לפיו על הנשיא להימנע מהטלת המנדט על מועמד שיש לו כתב אישום – אך על פי החוק מותר לו להמשיך בתפקידו גם תחת כתב אישום. יתרה מזו, סוגיית הטלת התפקיד נתונה במחלוקת פוליטית וציבורית עזה לאורך מערכת הבחירות האחרונה" הסביר. "משכך, סברתי שעל הנשיא להימנע מהחלטה על בסיס שיקול דעת זה. נשיא המדינה לא מחליף את הכנסת, ובוודאי שלא את בית המשפט, זו תפקידה של הכנסת".

"במצב זה, שבו אין רוב של 61 ממליצים למועמד מסויים, קיבלתי את החלטתי לפי מספר הממליצים – להעניק את המנדט לבנימין נתניהו" סיכם ריבלין. "החלטה זו אינה קלה בעיניי, גם מוסרית וגם ערכית. גם אני, כמוכם, חרד למדינתי ולמדינתנו – אך אני עושה את המוטל עליי כנשיא המדינה, הכפוף להוראות החוק ובתי המשפט ומגשים את חזונו של העם הריבון".

מרגע הענקת המנדט, יעמדו לרשות נתניהו 28 ימים להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. במידה ולא יצליח, הוא יוכל לבקש מריבלין הארכה של עד 14 ימים נוספים – ולאחר מכן הנשיא יכול להעביר את המנדט למועמד אחר שיקבל גם כן 28 יום לנסות להרכיב ממשלה. במידה ושני מועמדים ייכשלו, המנדט יעבור לכנסת – כשכל ח"כ שאוסף 61 המלצות יוכל להרכיב בעצמו ממשלה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
הרבי
נועם | 06-04-2021 12:24
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
2
לא גמגם המגלומן?...
קובי | 06-04-2021 12:24
לא גמגם המגלומן? השינאה שלו מעבירה אותו על דעתו,לך כבר זקן ללא כל תועלת,מישרה של ביזבוז כספי ציבור,לך לישון ריבלין,לא חירות ולא רוזיוניסט,אתה אינטרסנט,
, מענין...
מענין ... | 06-04-2021 13:09
, מענין מה דעתך על מר מושחתיהו ... זה שמכר צוללות למצרים , שמשקר מבוקר עד ערב , זה שעדיין לא פינה את חאן אל אחמאר , לא סיפח את הבקעה , ולא החיל את החוק ... ועוד ועוד ... אבל השיא זה ללא ספק ויתור על סיפוח ביהודה ושומרון תמורת שלום עם אויבינו המרים ... איחוד האמירויות , בחריין ומי עוד ... סודן , לא ?
3
לא תקום עוד ממשלת ערב רב בארץ ישראל!!!
מאיר -עברי אנכי | 06-04-2021 13:31
לא תקום עוד ממשלת ערב רב בארץ ישראל!!!
הכוונה לערב...
בנלולו | 06-04-2021 13:46
הכוונה לערב רב מהרי האטלס???
4
איך הוא יורק...
אור | 06-04-2021 14:02
איך הוא יורק את המילים בנימין נתניהו בכזה זלזול. מביך אותי גם כמי שלא הצביעה לו
5
אף אחד לא...
כנסת | 06-04-2021 14:18
אף אחד לא חושב לשנות את שיטת הבחירות.אם לא ישנו את שיטת הבחירות נגיע למצב שמפלגה עם 5 מנדטים תנהל את המדינה.