שאלה:
עם קבלת דואר אלקטרוני בעש"ק האחרון על פטירת מו"ר הרב יהודה עמיטל זצ"ל, קרעתי את חולצתי [ע"פ תחושתי ועל פי מה שזכרתי 'על שמועות הרעות' ועל רבו מובהק].
בהלויה ראיתי שרוב התלמידים לא נהגו כך. עיינתי ברמ"א על שולחן ערוך יורה דעה סימן רמב סעיף ל: הגה: ובימים אלו עיקר הרבנות אינו תלוי במי שלמדו הפלפול וחילוקים שנוהגים בהם בזמן הזה, רק במי שלמדו פסק ההלכה והעיון והעמידו על האמת והיושר. (מהרי"ק שורש ק"ע /קס"ט/).
וב'פני ברוך' סימן א סעיף ד.
האם טעיתי או שמא הלכות אבלות אינן ידועות?
ת.נ.צ.ב.ה.
תשובה:
שלום וברכה,
על פי ההלכה הישרה היה צריך לקרוע.
למה אני לא קרעתי ? אספר לך סיפור משנה א' שלי בישיבה (זה אירע לפני כ 35 שנים אולם משפיע עלי עד היום): ביקשו ממני להיות ש"ץ למנחה. נגשתי לרדת לפני התבה, התעטפתי בטלית, וכיוון שלמדתי במשנה ברורה כי הש"ץ מברך על הטלית – ברכתי. הרב עמיטל פנה אלי בסערה, ונזף בי. הוא אמר כי אמנם כתוב כך במשנה ברורה אולם "לא אבא שלך עושה כך ולא סבא שלך עשה כך, ולא ראית אף אחד שעושה כך", לאמור: צריך לראות גם מה שנהוג, ולא להיות מן המתמיהין.
לא זו בלבד, אלא שהוא שהטמיע בנו את המאבק בסממנים חיצוניים, ואת הרצון לעשות דברים מצד מה שהם, ולא מצד העובדה שהם נראים כמעשים טקסיים. כאשר מדובר בהלכה מובהקת – עושים אותה ללא כל התחשבות בשאלת הלב, וכמובן מנסים לכוון את הלב לכינונה, אולם זה תלוי בכך. כאשר מדובר בדברים חיצוניים אחרים – הלב צריך ללוות אותם באמת. את אבלותי אני שומר בתוך עצמי ואיני מוציא אותה החוצה.
מה דעתך בנושא?
20 תגובות
0 דיונים
אבי חזן
הרב בן ציון מוצפי, רב דקליפה? מפורסם ומנהיג של שקר???? עיין הייטב!! ב - ליקוטי מוהר"ן בחלק א' עיין ב- תורה ח' אות ג', תורה יב' אות א' תורה יח...
הרב בן ציון מוצפי, רב דקליפה? מפורסם ומנהיג של שקר???? עיין הייטב!! ב - ליקוטי מוהר"ן בחלק א' עיין ב- תורה ח' אות ג', תורה יב' אות א' תורה יח אות ג, תורה כח' אות א', תורה כב' אות ד' , תורה סא' אות ב', תורה קיא', תורה י' אות ד', ובחלק ב' עיין ב- תורה ז' אותיות א' – ב', תורה עב ד"ה "אבל זה המנהיג.." תורה ח' אות א' וכן בתורה זו אות ח', תורה סח' בהתחלה, שיחות הר"ן קכו, תסד, תנה, תקלז, ספר המדות ערך בושה אות ב'. ליקוטי הלכות - חשן משפט הלכות חזקת מטלטלין הלכה ד – אות א וה' לא ימנע טוב להולכים בתמים"
המשך 12:37 01.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הדרשן
א. קורעים על רבו מובהק. הרב עמיטל לא רצה להיות רבו המובהק של אף אדם. זה מה שעומד מאחרי "לא רוצה לראות עמיטלים קטנים" א...
א. קורעים על רבו מובהק. הרב עמיטל לא רצה להיות רבו המובהק של אף אדם. זה מה שעומד מאחרי "לא רוצה לראות עמיטלים קטנים" א ו ל י זו הסיבה לכך שצרף לידו את הרב ליכטנשטיין בראש הישיבה. . [אולי. עכשיו כבר אין את מי לשאול ] ב. הרב עמיטל בתוך תוכו, היה יהודי עצמאי ולא ירא מפני איש ואפילו לא בפני עצמו... הוא לא היה מחוייב אפילו לדברי עצמו, והרשה לעצמו לשנות את עמדתו. ג. להיות תלמיד מובהק זה להכריז על חוסר עצמאות. ד. להיות רב מובהק - גם זה כרוך בויתור מסויים על עצמאות. במובן הזה הרב יובל שרלו הוא התלמיד הכי מובהק של הרב עמיטל... אגב. למקרא כמה מן ההערות כאן בא לי לקרוע..
המשך 14:19 29.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
האם באמת יש כ"כ הרבה פנטים טיפשים בתוכנו כאחוז הטוקבקיסטים המתלהם כאן ? מפחיד ...
12:59 27.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
בס"ד חסרה כאן המון דעת תורה, הוא מציג שישנה הלכה אבל אם אין לי חשק בלב ו/או כיוונון הלב אז לא יקיים אותה ו/או מסורת מבית הוריו (ועדיין אינני מבין איזה מסורת...
בס"ד חסרה כאן המון דעת תורה, הוא מציג שישנה הלכה אבל אם אין לי חשק בלב ו/או כיוונון הלב אז לא יקיים אותה ו/או מסורת מבית הוריו (ועדיין אינני מבין איזה מסורת קיימת למזרחיסטים??? אם בלימוד תורה וקיומה) אז לא יקיים את ההלכה, כגון: אם מישהו לא יתחשק לקיים מצוה דאורייתא או דרבנן, פשוט יוותר עליה נשמע שישנו כאן חוסר דעת תורה מפורסם של שקר, "רב של עשו", שידין יהודין ודי למבין
המשך 02:16 27.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
זהו. לא רפורמה ולא נעליים. מי שרוצה להשמיץ תמיד ימצא איך. יש מנהג אצל רבים לא לקרוע, ולכן כך הוא נהג.
08:56 23.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תורה&עבודה
לדוגמא אין למזוג מתוך הקדרה לפני שתורד מפלטת שבת, כי עלול לבלבל ילדים שמא בוחשים בקדרה לבישול; כנ"ל תלמיד שיורד לפני התיבה הוא חניך בעצם "תורן", ואם יברך (שוב באותו יום)...
לדוגמא אין למזוג מתוך הקדרה לפני שתורד מפלטת שבת, כי עלול לבלבל ילדים שמא בוחשים בקדרה לבישול; כנ"ל תלמיד שיורד לפני התיבה הוא חניך בעצם "תורן", ואם יברך (שוב באותו יום) על הטלית עלול לבלבל את חבריו שמא הוא הסיח כ"כ את דעתו במשך היום בעניינים פחות חשובים ולכן נאלץ לברך! כנ"ל אילו הרב שרלו יצ"ו היה כן קורע, היה רק מבלבל את הציבור שלא לצורך (תגובה 12), וממילא לא היה יכול להוסיף אלא רק לגרוע מהמצווה להספיד לתלמיד חכם כראוי לו.
המשך 10:23 22.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איילת
אתה אולי חושב שהדעות הפוליטיות של האדם הן כל עולמו הרוחני. הרב עמיטל לא חשב כך. ולכן הוא ראה בין תלמידיו המובהקים, בעלי דעות פוליטיות מגוונות. גם על זה הוא...
אתה אולי חושב שהדעות הפוליטיות של האדם הן כל עולמו הרוחני. הרב עמיטל לא חשב כך. ולכן הוא ראה בין תלמידיו המובהקים, בעלי דעות פוליטיות מגוונות. גם על זה הוא אמר "אל תהיו לי עמיטלים קטנים".
המשך 22:56 21.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נריה
לא לתת יד ללשון הרע ולפגיעה בתלמידי חכמים כמו בהודעות 5 ו6!!
20:07 21.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תורה&עבודה
כאשר הרב יובל שרלו יצ"ו (מעבר להלכה) מספר גם סיפור, ברור שהוא מצפה שנלמד בין השורות! אני בכל אופן הבנתי (שהרב שרלו חושב) כי הרב עמיטל לא היה רוצה שהרב שרלו...
כאשר הרב יובל שרלו יצ"ו (מעבר להלכה) מספר גם סיפור, ברור שהוא מצפה שנלמד בין השורות! אני בכל אופן הבנתי (שהרב שרלו חושב) כי הרב עמיטל לא היה רוצה שהרב שרלו יצ"ו יקרע עליו! וכל זאת למה!? הרי הרב יובל שרלו בסופו של דבר (בשורה התחתונה) לא הלך בעקבות הרב עמיטל מבחינת ההשקפה (אם לא מבחינת ההלכה)! ובכן הרב עמיטל (ביושרו האינטלקטואלי) היה רוצה שרק תלמידים מובהקים שלו (דווקא מבחינת ההשקפה) הם שיעשו עליו קריעה, אם בכלל! כי אילו היה הרב שרלו יצ"ו כן קורע, אז היה הציבור בוהה תוהה ומתבלבל האם הרב שרלו קורע "ספונטנית" - או שמא למראית עין כמצוות אנשים מלומדה?! צא ולמד מה רם ונשגב שהרב עמיטל זצ"ל הצליח למסור בס"ד למי ממבחר תלמידיו אפילו דקי דקויות של מראית עין בהלכה מחד, ושל יושר אינטלקטואלי מאידך! וזה המקום למחרת ט' באב לאחל לאיש היקר הרב יובל שרלו המשך הצלחה בכל מעשי ידיו, וכן יזכה לשנים רבות רבות טובות ונעימות בחסדי השם עם כל ביתו והנלווים אליו.
המשך 13:42 21.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף בן מתיתיהו
ההיגיון או' שההלכה תדחה את המנהג אך אין להתעלם מכך ששיטת הרמ"א היא לסנגר על מנהגים רעועים (ריקוד בשבת ועוד)
07:21 21.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר