ענף ההייטק משגשג, אם לא ידענו את זה קודם אז השנה האחרונה הוכיחה זאת ביתר שאת. בעוד ענפים אחרים קרסו – בהייטק הסתגלו לעבודה מהבית ורשמו עליה בגיוסים משנת 2019.

אם יותר נשים יפנו כעת ללימודי מחשבים וחשמל זה יהיה ללא ספק תוצר של המשבר, שכן עבודה של החוקרים עמוס מסיקה ואביאל קרנצלר שפורסמה היום (ד) על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגלה כי בשנים 2012/13-1995/96 רק 4% מתוך הסטודנטיות לתואר ראשון בחרו במקצוע הנדסת חשמל למשל לעומת 18% מתוך הסטודנטים הגברים שבחרו במקצוע.

נשים במקצועות המדע

בראשית שנות האלפיים מחצית מהגברים וחמישית מהנשים החלו לימודים לקראת תואר ראשון במקצועות ה -STEM, לאחר פיצוץ "בועת הדוט קום" היה צמצום בפערים בין המינים שנבע מזליגה של הגברים אל מקצועות אחרים והישארות של נשים במקצועות מדעיים שמהם אפשר להמשיך גם להוראה.

בבחינה של חמשת השנים האחרונות מקצועות הSTEM שוב נמצאים אטרקטיבים והפער נפתח שנית ולא לטובת הנשים.

כן, כן, על אף שנשים משתלבות יותר מגברים בלימודים אקדמיים (70% נשים לעומת 61% גברים מבין הזכאים לבגרות), רק 14% מתוכן בחרו עד לשנת 2020 להמשיך לתואר ראשון בתחומי המדע והטכנולוגיה

אם מתבוננים בנתונים של שנת הלימודים תש"פ (2019-2020) מתוך כלל הסטודנטים החדשים, 47% הם גברים שבחרו במקצועות הSTEAM כלומר מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה לעומת 19% נשים בלבד.

 

סטודנטים חדשים לתואר ראשון במקצועות ה-STEM לפי מין
תרשים: הלמ"ס

נשים מודדות הצלחה עתידית בתחום על סמך יכולות מוכחות

ללימודים הטרום אקדמיים יש השפעה גדולה על הבחירה בתואר אצל שני המינים, אך נראה שנשים מושפעות הרבה יותר מהצלחות מוכחות בבחירה להמשיך ללימודים בתחום.

נמצא שנשים שעשו מסלול של בגרות מוגברת במתמטיקה ומדעים מגדילות את הסיכויים שלהם לפקוד את ספסלי הלימודים במקצועות הSTEM פי 6 מחברותיהן הזכאיות לבגרות במקצועות אחרים.

לצורך ההשוואה הנתון המקביל בקרב גברים עומד על פי 3.7 בלבד, כלומר מי שלמד במגמת אומנות לצורך העניין ישקול לימודים אקדמיים ריאלים באופן גבוה יותר ממי שלמדה אומנות.

גם ציון הבחינה הפסיכומטרית משפיע על החלטתן של נשים להירשם לתחומים הללו, כאשר נשים שקיבלו מעל 700 בבחינה בעלות סיכוי של פי 2.3 על פני נשים עם ציון נמוך יותר, בעוד אצל הגברים הנתון עומד על פי 1.4.

בקרב בעלי הציונים הנמוכים מ-700, הסיכוי של גברים להמשיך ללימודי תואר ראשון במקצועות הSTEM- גבוה פי 2.4 מהסיכוי של נשים.

מה הם תחומי הלימוד המועדפים על כל מין?

מתוך כלל הסטודנטים לתואר ראשון במקצועות ה-STEM, אחוז זהה של גברים ונשים לומדים בתחום המתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב (26%) מנגד, לנשים ייצוג יתר בתחום המדעים הביולוגיים (23% מהנשים לעומת 6% מהגברים), וייצוג חסר בתחום ההנדסה ואדריכלות (42% ו-62%, בהתאמה). יחד עם זאת, הפער בתחום ההנדסה ואדריכלות הולך ומצטמצם – משנת תשנ"ח (1997/98) עד תש"ף (2019/20) קטן הפער ב-17 נקודות האחוז (מ-25% עד ל-8%).

למגמות הביקוש בשוק ההייטק שתוארו קודם לכן, השפעה גם על התפלגות הסטודנטים לתחומי הלימוד. בתקופות ביקוש יותר סטודנטים (נשים וגברים כאחד) נוטים ללמוד לקראת תואר בתחום מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב, ופחות בתחום הנדסה ואדריכלות, ואילו בתקופות שפל המגמה מתהפכת.

סטודנטים חדשים לתואר ראשון במקצועות ה-STEM, לפי תחומי לימוד נבחרים ומגדר
תרשים: הלמ"ס