ברוך שפטרנו? לא ממש - התמיכה ההורית בילדים מתבגרים - סרוגים

ברוך שפטרנו? לא ממש – התמיכה ההורית בילדים מתבגרים

"ברוך שפטרני מעונשו של זה", מכריז האב מול בנו בן ה-13 רגע לאחר שעלה לתורה. עם זאת, המציאות אינה שחור ולבן, ובנים ובנות בגיל ההתבגרות נמצאים בתקופה לא פשוטה, שבה לתמיכה וההכוונה ההורית יש משמעות עצומה. אז באיזה נושאים כדאי להתמקד, מינקות ועד שהגוזלים עוזבים את הקן? הנה כמה הצעות

author-image
ברוך שפטרנו? לא ממש - התמיכה ההורית בילדים מתבגרים
  צילום: pexels.com

הורים צריכים לתת גב תומך ויד מכוונת לילדיהם. זה ברור מאליו מהיום הראשון ולא באמת צריך אנשי מקצוע שיצביעו על כך. מצד שני, רובנו טועים לחשוב שהתהליך מסתיים בגיל 13. בפועל, גם אחרי שנברך "ברוך שפטרני מעונשו של זה" ונסיים את טקס בר המצווה, יש כמה נושאים שכדאי לשים עליהם דגש.

איך מתנהלים ברמה הפיננסית?

התנהלות פיננסית נכונה מתחילה בשיחה קצרה עם הילדים. האמת היא שלא צריך לחכות לגיל 13 כדי לעשות את זה, כי כדאי לעזור לילדים לקשר בין הכנסות והוצאות כבר מילדות. איך עושים את זה? פשוט מאוד: מעבירים לתחום האחריות שלהם כל מה שהיינו מוכנים לשלם עליו עבור אדם זר.

כך למשל אפשר לתת לילדים לשטוף את הרכב, לסדר את החצר או משלב מסוים לעשות בייביסיטר לאחים ולאחיות – תמורת תגמול כספי נאה. כדאי לעודד את הילדים לרשום כל סכום כסף שהם מקבלים על דף נייר ייעודי, הן לשם המעקב והן כדי שהם על הדרך ילמדו מספרים וחשבון. כמובן שמאוד חשוב להתאים את סוג ואופי המשימה לגיל של הילד, אבל אפשר גם להיות יצירתיים ולחנך אותם לעצמאות כלכלית.

מה לגבי החלק הבירוקרטי?

תמיכה הורית בילדים מתבגרים כוללת בתוכה גם את ההתנהלות הבירוקרטית. אם רוצים שהילדים ייצאו לעולם כאשר הם עצמאיים ומודעים יותר, חשוב להנחות אותם מה לעשות ומול מי. זה כולל למשל ליווי אישי במהלך פתיחת חשבון בנק, ממשיך עם הנפקת תעודת זהות בגיל 16 ומגיע עד לגיוס לצבא.

בהקשר הזה, יש להדגיש את החשיבות של דוגמא אישית. ילדים לומדים מצפייה בנו טוב יותר מכל דבר אחר. לכן לא משנה מה נגיד, כי יותר משנה מה נעשה. אם נראה להם דוגמא אישית מבחינת דרך ארץ, שיחה עם מוקדי שירות או כל דבר אחר שקשור לבירוקרטיה – סביר להניח שהם יעשו את אותו דבר כאשר הם יגדלו.

לא לשכוח את ההיבט החברתי

ההיבט החברתי לדוגמא עלול לגרום מבוכה בין הורים לילדים. אבל אם נתגבר, כולנו נרוויח: בשביל לפתור את הבעיה, צריך להסתכל על המציאות בעיניים ובמידת הצורך להיעזר בחברים, קרובים ובני משפחה.

דווקא הנושאים הרגישים שבהם הילדים הכי צריכים אותנו, הם אלו שאליהם נחשוש לגשת. למרות זאת, כדאי וצריך לדבר עם הילדים על הכל וכך גם לעודד אותם לשתף בקשיים וחוויות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו