פנימיות בקטנה: כך יש לפעול מול פחד מאנשים - סרוגים

פנימיות בקטנה: כך יש לפעול מול פחד מאנשים

הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת תצווה כיצד יש לנהוג מול מחשבות פסולות, איומים ופחד, מהן שתי המידות ולעבודת ה' - וכן לאיזה פרי עם ישראל דומה

הרב מיכה בלוך
פנימיות בקטנה: כך יש לפעול מול פחד מאנשים
  אילוסטרציה (שאטרסטוק)

בפרשת השבוע כתוב: "ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד".

על פסוק זה עלתה לי השאלה: מה יעשה יהודי שנכנסות  לראשו מחשבות של אהבות אסורות או מחשבות של פחד וייראה?

עוד באותו נושא

פנימיות בקטנה: למה ארון הברית מורכב מ'שברים'?


5

את התשובה לכך, מצאתי בדברי הקדושת לוי, לפיו כשעולות מחשבות אסורות אצל אדם, הוא צריך לשבור ולכתוש אותן על ידי כך שיחשוב על שורש האהבה, שהיא אהבת ה', אהבת בורא עולם. במחשבה הטובה הזאת הוא יתנתק מהמחשבה הלא טובה ויתחבר לטובה.

ובענין הפחד בשאלה, כשהפחד יתעורר בו, הוא יחשוב על יראה ופחד שיש מבורא עולם ועל ידי זה הוא מעלה את מידת היראה לשרשה, והוא בונה לו אורות מקיפים טובים שיגנו עליו. אנו יודעים ששמיעה, ראיה וכו' משפיעות על המחשבה, לכן מוטלת עלינו השתדלות לשמוע, לראות וכו' דברים שיובילו אותנו למחשבות טובות.

יחד עם זאת יכול לקרות שמתגנבות מחשבות לא טובות, השאלה היא מה האדם יעשה במצב זה. על כך קבלנו תשובה מהקדושת לוי, שאם בכל זאת באה מחשבה לא טובה, כשהאדם מעלה אותה לשרשה הוא מתקן אותה.

שתי המידות לעבודת ה'

הנתיבות שלום  כותב  שטוב לעבוד את בורא עולם בשתי המידות, אהבה ויראה ביחד, כי על ידי כך הוא יהיה יותר מוגן מנפילות. עוד  מסביר הנתיבות שלום שהמנורה ענינה להאיר לעם ישראל באור האלוקות ועל ידי ההארה קיום המצוות ועבודת ה' שלו תהיה מתוך התלהבות של קדושה ואור אלוקי, ובדברים הלא טובים, בסור מרע, בהארת המנורה הוא ירגיש שהמלך הגדול עומד ורואה את מעשיו ואז ישמור את עצמו ולא יעשה כל רע.

לימינו, השומר אמונים כותב שכשהאדם שמח, השמחה מושכת עליו את האור האלוקי, אור אהבת ה'. בבניין מקדשנו נזכה להארת המנורה ולכל השפעתה.

מתוך ניסים גלויים – האדם מודה על ניסים נסתרים

הכלי יקר כותב שבפרשתינו אנו מדברים על  נר התמיד שהוא נר  המערבי. באוהל מועד (ובמקדש, קודש הקודשים) היה את הארון שבו היו לוחות העדות שהיו נקראים משני עבריהם ובם האותיות ם ו ס שבנס הם היו עומדים, (בדרך הטבע לאותיות אלו אין חיבור ללוחות) וזאת עדות לשכינה ששורה בישראל.

מאחר והיתה פרוכת שמבדילה בין הקדש לקודש הקודשים, ועל כן לא יכול כל אדם לראות את הנס התמידי שהיה בקודש הקודשים – היה נס גם בנר התמיד, שאף על פי ששמו שמן בכל הנרות בשוה וכולם דלקו מערב עד בוקר, נר מערבי דלק תמיד עד הערב בדרך נס כדי להראות ששכינה שורה בישראל, ובזאת יכלו כולם לחזות.

אנו למדים מתוך כך, כדברי הרמב"ן, שמתוך הניסים הגלויים אדם מודה על הניסים הנסתרים. בורא עולם מתגלה בדרך נס דרך  הטבע, הדברים שבטבע הם השגחה אלוקית יסוד התורה כולה, שנאמין שבכל הדברים והמקרים שלנו, שכולם ניסים, אין בהם טבע ומנהגו של עולם.

האור יחזקאל כותב שהמצב של עם ישראל דומה למציאות הזית, כפי שבשמן הזית טמון שמן זית זך ואמנם אין הזית נותן שמנו בקלות, אלא דרושה עבודה רבה ומיגעת כדי להוציא את השמן הנמצא בתוכו, וכאשר אין טרחה בכל העבודות יהיה הזית פרי חמוץ ומר, כך כלל ישראל וכל יחיד ויחיד בעם ישראל – ככל שאדם יתיגע בעבודת ה', הוא יוציא את החלק הטוב הגנוז בתוכו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
איזה יופי שעלה...
איתמר רחמים | 26-02-2021 0:41
איזה יופי שעלה