ניגוד העניינים של נתניהו | היועמ"ש נגד הצעת בג"ץ - סרוגים

ניגוד העניינים של נתניהו | היועמ"ש נגד הצעת בג"ץ

בהודעה לבג"ץ, היועמ"ש מנדלבליט דוחה את הצעת השופטים להקמת מנגנון משלים להסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה נתניהו, וטוען כי אין להטיל אחריות על עדי התביעה

ניגוד העניינים של נתניהו | היועמ"ש נגד הצעת בג"ץ
  יונתן זינדל/פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע לבג"ץ כי הוא מתנגד למנגנון המשלים למניעת ניגוד העניינים של ראש הממשלה נתניהו, במסגרתו יוטל על העדים במשפט נתניהו לעדכן את פרקליטות המדינה ככל שיעלה עניין הקשור אליהם במשרד ראש הממשלה, ואלה יעדכנו את הייעוץ המשפטי לממשלה.

מנדלבליט הודיע לבית המשפט כי לטעמו המנגנון המוצע מעורר קשיים מהותיים. לדבריו, "אין זה נכון בנסיבות העניין לחייב או לבקש מנאשמים, עדי תביעה וחוקרים, ליזום פנייה לרשויות, בעת שעניינם צפוי להידון בפני משרד ראש הממשלה או ראש הממשלה עצמו".

עוד באותו נושא

בג"ץ על ניגוד העניינים של נתניהו:"אי אפשר להתחמק"


14

לעמדת היועץ, "דרישה או בקשה מנאשמים ומעדי תביעה במשפט, לפנות לגורם כלשהו על מנת לעדכן, גם אם בעקיפין, את לשכת ראש הממשלה כאשר עניינם נדון בפני משרד ראש הממשלה עשויה כשלעצמה לגרום אצלם לחשש, ביחס לאופן בחינת עניינם, ואף ל"אפקט מצנן" ביחס להשתתפותם בהליך הפלילי".

"מדובר בסיטואציה חריגה, זאת כבר אמרנו, והטלת נטל נוסף, גם אם במשתמע, על עדי תביעה בהקשר זה, מעבר לעצם היותם עדי תביעה בהליך הפלילי בעניינו של ראש הממשלה, מעוררת קושי".

"לא סיטואציה רגילה של ניגוד עניינים"

בכדי לחדד את הנקודה, מנדלבליט הוסיף כי "אין מדובר בסיטואציה 'רגילה' של חשש לניגוד עניינים מחמת היותו של אדם מקורב לפלוני, אלא מצב מובנה של מתח בין נאשם בהליך פלילי לבין עדי התביעה והנאשמים האחרים".

"בכך מתחדד הקושי בהעברת הנטל, לפחות ברובו, אל עדי התביעה לפנות אל הרשויות כדי להציף סוגיות אישיות שלהם אשר נדונות במשרד ראש הממשלה או בפני ראש הממשלה".

"מעבר לכך", הוסיף מנדלבליט, "גורמים אלה לא יודעים בהכרח מתי עניינם נדון ועל-ידי איזה גורם, ואף לא בטוח אם ייאותו לשתף פעולה עם פניה ברוח זו, וודאי שלא ניתן לחייבם, שכן לא הם הכפופים להסדר ניגוד העניינים, ולא לגביהם קם החשש של פעולה בניגוד עניינים"?

היועמ"ש הוסיף כי כל זאת נאמר מעבר לכך שהעיקרון הבסיסי הוא כי האחריות לקיום הסדר ניגוד העניינים מוטלת על בעל הסמכות ולא על הגורמים שלגביהם יש מניעות. לדבריו, "הטלת נטל על נאשמים ועדי תביעה עלולה להיתפס כמכרסמת בעקרון חשוב זה, שנחוץ לתפקוד התקין של הפעילות הממשלתית בתחום ההסדרים למניעת ניגוד עניינים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
תפילה שהותקנה נגד היועץ והפרקליטים והשופטים
ראק וקיים | 23-02-2021 11:55
''וְלַמַּלְשִׁינִים אַל תְּהִי תִקְוָה. וְכָל הָרִשְׁעָה בִּמְדִינַת יִשְׂרָאֵל, הַיוֹעֵץ הַמִשְׁפָּטִי וְהַפְרַקְלִיטִים הַמַשְׁחִיתִים, וְכֹל הַשׁוֹפְטִים. מִשְּׂמאל ְּרֶגַע תֹּאבֵד. וְכָל אוֹיְבֵי עַמְּךָ מְהֵרָה יִכָּרֵתוּ. וְהַזֵדִים מְהֵרָה תְעַקֵּר וּתְשַׁבֵּר וּתְמַגֵּר וְתַכְנִיעַ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יְדֹוָד. שׁוֹבֵר אוֹיְבִים וּמַכְנִיעַ זֵדִים''.
2
מה שמעניין היצור...
שמוליק | 23-02-2021 14:43
מה שמעניין היצור הזה. הוא עמלקי בן ונכד ונין של אגג, צאצא של המן הרשע,מה שנישאר לאחל לו שיעשו לו ולמישפחתו את מה שעשו להמן והילדים שלו ,בעזרת השם בקרוב