כבר 15 שנה, אני נפגש עם 'נפגעי כתות', כך תזהו אותם - סרוגים

כבר 15 שנה, אני נפגש עם 'נפגעי כתות', כך תזהו אותם

זה יכול להיות מרפא עם תעודת-הסמכה עלומה; רב או רבנית שלא שייכים לשם בית מדרש מקובל; קואצ'ר שהגיע משום-מקום; מנטור כלכלי או משפחתי מטעם עצמו; ולפעמים שילוב של כולם ביחד

author-image
כבר 15 שנה, אני נפגש עם 'נפגעי כתות', כך תזהו אותם

במשך חמש עשרה שנה – עוד מהיותי ר"מ צעיר – אני מתמודד עם נפגעי כתות שונות שמגיעים אלי; בכל פעם מזווית אחרת.

המכנה המשותף לכל הכתות הללו הוא שנאת החיים. אנשים שמצויים בעמדת מרירות כלפי המדע, הממסדים השונים והתבונה האנושית. ברוב המקרים הם מתאגדים סביב גורו מסוים – עם או בלי זקן – שמנצל את חולשתם, שולל מהם את חופש הבחירה, ומצייר לפניהם תמונה שבה כל המומחים בתחום טועים (מלבדו כמובן). זה יכול להיות מרפא עם תעודת-הסמכה עלומה; רב או רבנית שלא שייכים לשם בית מדרש מקובל; קואצ'ר שהגיע משום-מקום; מנטור כלכלי או משפחתי מטעם עצמו; ולפעמים שילוב של כולם ביחד.

עוד באותו נושא

אברי גלעד תוקף: מדובר בעמלק שצומח בתוכנו


127

העימות עמם על פי רוב מתיש וחסר תוחלת, מפני שחשיבה רציונאלית אינה רלוונטית מבחינתם. הם יטביעו אותך בנתונים שקריים וחצאי אמיתות; יתממו – או לחילופין יתנהגו באלימות – כאשר מעמתים אותם עם ההיגיון הפשוט שרוב המומחים בתחום מתנגדים לכיוון שלהם. מדע הסטטיסטיקה גם אינו פונקציה מבחינתם: הטענות שלהם נסמכות בדרך כלל על 'חוויה אישית מרגשת' או סיפור נקודתי (נכון או לא נכון) שבו 'רק השיטה של הגורו' הצליחה להושיע.

התחושה אצלם שהעולם נשלט בידי כוחות האופל ('ערב רב'; 'סטרא אחרא'; 'אילומוניטי'; 'ממשלת צללים'); והתבונה, הניסיון המצטבר, והכוונות הטובות של בני אדם במהלך הדורות – אינם קיימים מבחינתם. כולם טיפשים ורשעים, רק הם צודקים. העצוב ביותר הוא שישנם כאלה שחושבים שזו אמונה בא-לוהים.

העולם אינו הפקר!

יש מכנה משותף נוסף לכל הכתות הללו: הן תמיד נופלות בסוף! לרוב עקב חשיפה של פרשיות ניצול; ולעיתים הן מתמסמסות לאיטן, כאשר עובר הזמן ומסתבר שהישועה שהובטחה לא באה.

חשיבה מדעית; תורה שיש לה מסורת ('בית אב' כלשון חז"ל); תהליך ארוך של ניסוי וטעיה; סבלנות ואמון שהטוב שולט בעולם – הם מנצחים בסוף; תמיד. הכלבים נובחים והשיירה עוברת; כל השאלה מה המחיר שמשלמים בדרך.

על פי רוב, התופעות הללו הן נקודתיות ולכן גם המאבק כנגדן הוא מוגבל; למי יש כוח להתעסק איתן? לא פעם נחמץ ליבי לראות תלמיד או תלמידה שנפלו טרף לידיהן והרסו את חייהם – נפשית, כלכלית, גופנית, ומשפחתית – ואין בידנו להושיע.

משבר הקורונה הציף – אולי בפעם הראשונה – את הנזק ששנאת החיים והמדע יכולות לגרום לעולם. זוהי כבר לא בעיה של כת הזויה אלא איום קיומי על החברה.

וכאן מגיעה האופטימיות: כאשר הדברים מגיעים לנקודה כזה, מתברר שרוב בני האדם חפצים בחיים. מכל קצוות החברה – מדענים, רופאים, אנשי ציבור ורבנים – עולה הקריאה הפשוטה: העולם אינו הפקר! יש אמת בעולם – לא אמת מושלמת, ולא אמת שאין בה טעויות – אבל יש אמת מתקדמת. די עם המיסטיקה, השרלטנות והייאוש. זהו הזמן לשכל, בהירות, מדע ותקווה.

מדע הרפואה יתגבר על הקורונה, מדינת ישראל והאנושות יצלחו גם את המשבר הזה, ואנחנו נמשיך לחיות ולשגשג.

זהו הזמן לאלוהים שמאמין בבני אדם. והאלוהים הזה ינצח.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
29 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
כל מילה בסלע!
יוסי | 14-02-2021 17:05
כבוד הרב איני משתייך בעת זאת לבית מדרשך אבל כל מילה בסלע - ולא בגלל ששתיקותא בתרין כי יש אמת בדבריך ואינך יודע אפילו כמה אתה צודק. מאחד שהיה שבוי לצערי אצל מטפל ואצל רב כזה..
2
דוגמאות...
מאיר | 14-02-2021 18:00
שיטת שפר? תקראו שוב את הדברים, נראה לי שעונה על ההגדרות. כולם טועים ורק הגורו צודקת. תנסו פעם להתווכח עם חסידי השיטה... הכל סודי בשיטה, אי אפשר ללמד את זה. וכל דיון מסתיים: טוב, מי שלא למד את זה לא יכול להבין.... את השיעורים אסור לצלם/ לשכתב הכל צריך להשאר תורה שבעפ. כדי שלא יוכלו להתווכח או להתעמת עם השיטה. חומר למחשבה...
נכון אני התייעצתי עם רבנית ידועה מבניין שלם
יהודיה | 15-02-2021 15:30
שפר היא היתה מאוד חדה וצינית בייעוץ [ התייעצתי איתה בין השיעורים בבנין שלם בתקופה שלפני הקורונה ] הייעוץ עלה מזומנים רבים אבל הייתי במצוקה ושילמתי והיעוץ עשה לי נזק אחכ כשהלכתי לרבנים ולמטפלים אמיתיים כולם ענו שהגישה היתה מוטעת
3
תודה הרב חגי
יצחק | 14-02-2021 18:12
מדויק כתמיד
4
לא הייתי מרחיק לכת כמוך, אני לכשעצמי
ז'וז'ו | 14-02-2021 18:15
בעד החיסון, וכך נהגתי ללא היסוס, אבל לחלק מהתנגדים, יש גם נימוקים שאת חלקם אי אפשר לבטל במחי יד או מקלדת. כמובן, שהמתנגדים גם הם לא עשויים מקשה אחת, וחלקם אכן עונה להגדרה שלך, אבל לאלו שאינם מהסוג המתואר, לא מגיע התיאור הגורף הזה.
ואו אהבתי...
חנה | 16-02-2021 7:24
ואו אהבתי לשמוע מישהו שחושב אחרת ומביע זאת בדרך כל כך מכובדת!!! אשרייך
5
להיזר מהכללות
יוסף | 14-02-2021 19:06
צריך להיזהר לא לקחת את הנושא ולהתנגח בקהילות רבות. לכל מטבע שני צדדים
6
כבוד הרב, עם זאת אסור לשכוח שלעתים יש
דתי לאומי | 14-02-2021 19:46
חלקים נכונים בדבריהם. ולא תמיד מה שמציגים בתקשורת זה מה שהמדע אומר, יש גם הרבה שמושתקים עי מי ששולט בתקשורת. לדוגמא - כל המעללים של הקרן החדשה נגד היהדות מושתקים ואסור לדבר עליהם בתקשורת. איני אומר שאנו צריכים להיות פסימיים, אך להיות אופטימי לא אומר להתעלם מעובדות לא נעימות במציאות.
, מי...
הציץ ונפגע | 14-02-2021 20:09
, מי שולט בתקשורת ? מי המדענים שמושתקים ומה הם אומרים ? ואם הם מושתקים - איך יודעים מה עמדתם ? בעניין החיסונים - עשרות רופאים ישראלים בכירים התראיינו וקראו להתחסן. האם לשמוע להם או לטוקבקיסטים שמסתמכים על יש אומרים ללא שום מקור מדעי מוכח ? האם המידע המפוקפק שמופץ ברשתות הוא הקובע או המידע המוסמך מפי המומחים לדבר ? איזו דיעה אמורה לגבור ?
7
רחמנות על העיוות
אבישי | 14-02-2021 20:10
אפרטהיד זה לגיטימי? הטבות מתחסנים ומניעת תעסוקה ממי שלא מתחסן לגיטימי? מניעת לימוד תורה כאילו הם מצורעים? טז תכל'ס בלי קונספירציה הכי דוגרי כבוד הרב - שחרר אותנו ומעכשיו נקים כאן אוטונמיה אלטרנטיבית לאנשים שלא אומרים כמוכם קדוש קדוש קדוש על מה שהממסד עושה. גם גוש קטיף וחטית ילדי תימן.. וסזון ואלטלנה... והכל זה לגיטימי כי זה הממסד הנאור
בדיוק...
ינון | 15-02-2021 14:14
בדיוק כמו שהוא אמר הממסד מושחת , אפל, הגזמה... אפהרטיד? כמה רצחו פה עד עכשיו מהקורונה ?0 , אתה יודע מה זה אפרהטיד בכלל? הטבות? בדיוק , מי שלא רוצה להקשיב למדינה שלא ירצה להנות מהשירותים שלה. מניעת לימוד תןרה? אף אחד לא אסר , פשוט לא בקבוצות גדולות. אף אחד לא אמר שהממסד נפלא , אבל גם עובדה שאת 4 המקרים שהבאת כאן, כנראה שלא תמצא עוד כאלה, פשוט מאוד למה , כי הם בודדים... עברו יותר מ50 שנה , התחלפו ראשי ממשלה, שרים , יועצים, דורות עברו פה , אתה יודע אולי גם תזכיר את מלכות חשמונאי ששלטה פה בהתחלה הכל היה יפה , אבל בסוף יצא מהמלכות הזאת 2 סנהדרין רצוחים , ועשרות כהנים רשעים ..... ובכל זאת התפללנו לשלומה, לא הכל רע...
8
ADE - שיפור תלוי נוגדנים
נחמיה | 14-02-2021 20:45
VADE עלול לעכב את פיתוח החיסון, כיוון שחיסון עלול לגרום לייצור נוגדנים אשר, באמצעות ADE ומנגנונים אחרים, יחמירו את המחלה שהחיסון נועד להגן מפניה. זה היה חשש בשלבים קליניים מאוחרים של פיתוח חיסונים נגד COVID-19 (ערך ADE בויקפדיה באנגלית, באמצע - Coronavirus vaccines) [שיפור תלוי נוגדנים - Antibody-Dependent Enhancement - ADE]
9
אין שום מקום להשוואה
מימי | 14-02-2021 23:32
מה הקשר בין כתות למתנגדי החיסון? זו דמגוגיה. למתנגדי החיסון אין שום גורו. אדרבא אלה שתומכים בחיסון יש להם כל מיני גורויים למינהם. הויכוח בין מתנגדי החיסון הוא בשאלה : תועלת מול סיכון: אם החיסון לא מונע הדבקה של מישהו אחר ולא מונע הדבקה של האדם עצמו למה לחסן? ובטח ובטח שלא לכפות חיסון שלא ברור כלל אם יש בו תועלת. בפרט שאפילו ארגון הבריאות העולמי וחברת פייזר עצמה מודים שיש חשש לתופעת ה ADE. פייזר כבר מכינה את החיסון הרביעי כי החיסון לא יעיל, ומי שמתחסן - כדי למנע את תופעת ה ADE - יצטרך להתחסן כל חצי שנה וגם אז לא ברור אם התופעה תמנע. מה שייך להיגיון זה גורו?
, את...
מציאות מול דמיון | 15-02-2021 7:14
, את ממשיכה להפיץ דיסאינפורמציה : תופעת ה ADE היא תופעה ידועה. בכל הניסויים והבדיקות שקשורים לחיסונים מהסוג של פייזר ומודרנה אין זכר לתופעה. ארגון הבריאות וחברת פייזר לא הביעו כל חשש מADE. כמו בכל פיתוח של חיסון הנושא נבדק ונשלל במהלך הפיתוח. החשש ל ADE הופיע בחיסונים המבוססים על נגיף מוחלש/מומת - זו אינה הטכניקה בחיסון הנוכחי. די להפחדות !
10
אם היה דיון...
אלי | 14-02-2021 23:41
אם היה דיון ציבורי פתוח, דעתו של הרב אשרוב היתה נשמעת, והאמת היתה מתבררת. היה מסתבר שלא כת ולא נעלים. ושהאמת המוחלטת לא נמצאת לא בצד הזה, ולא בצד הזה. אבל כשאין דיון כי בשיטה הקומונסטית סותמים פיות (בשם הדמוקרטיה) אז אין אמת, ויש הרבה חשדנות המוציאה מחוץ לגדר את מי שלא מבית המדרש שלי. כמו כותב ההציב מוולזין בהקדמה לספר בראשית על הצדיקים בבית שני.
116 רופאים,...
נחמיה | 15-02-2021 20:10
116 רופאים, אידיוטים? ראה: אנחנו והקורונה : מאמרים : מכתב הרופאים. ביניהם : דר רעיה ליבוביץ.
אבל כן שמענו את הדעות השונות
נוגה | 15-02-2021 15:50
צריך לשמור על חופש הביטוי. אבל להגיב נגד דעה ולהגיד שהיא שגויה זה גם סוג של ביטוי. יתכן שהדיון כבר נערך ולא הגיעו להסכמה ולכן שמענו כמה דעות ולא סיכום סופי אחד. לגבי הרב אשרוב- בדקו את הטענות שלו ומצאו שהן לא נכונות בהקשר לחיסון.
לא מתאים לרב
פנחס | 15-02-2021 13:09
גם אני מתפלא איך רב שלמד הרבה גמרא, לא מקבל דעות אחרות לדיון, גם אם הצד השני טועה. מדוע להשמיץ, מדוע לשלול את הלגיטימציה של מי שלא חושב כמוך ? זה מה שלומדים אצל הרב קוק זצל במחלוקת בין הדעות ? ככה מקיימים דיון ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
לא עם...
נו באמת | 15-02-2021 2:41
לא עם כל דעה וכל שטות צריך להתפלפל. יש דברים שהם פשוט לא אמת ונועדו רק לקנטר. אז אני לא חייב להיכנס לבוץ רק בגלל שאיזה אידיוט החליט לזרוק עלי בוץ
11
גם היהדות היא...
נו באמת | 15-02-2021 2:38
גם היהדות היא כת, אבל זו הכת שאני חבר בה
12
איפוס
גבי יזרעאלי | 15-02-2021 8:27
יצאת מהאיפוס.לא כת ולא נעליים.פשוט לא מוכנים לתרום את גופם למדע
13
זה נכון שיש דבר כזה שנקרא כת.
חני נטורופתית | 15-02-2021 9:14
זה נכון שיש דבר כזה שנקרא כת. אבל מה הקשר לחיסונים? לי ואני מאמינה שגם לכל מתנגדי החיסונים האחרים יש דעות מנומקות למה לא להתחסן וזה לא קשור לשום כת
14
כבר שנים שאני...
ישראלי | 15-02-2021 9:20
כבר שנים שאני אישית מזהיר את הקרובים אלי מהרב מתנגד החיסונים... כדמות עם שיטה בעלת מאפיינים כיתתיים אבל מה שהולך בימים האחרונים הוא מעבר לכל פרופורציה. אני לא חושב שמה שכתוב כאן מאפיין את חסידיו אלא דווקא להפך. מי שהולך אחריו הם אנשים בעלי דעה עצמאית לרוב ועם זאת ההתנהלות שם לא בריאה כלל ודי היררכית.
15
דברים נכונים וחשובים ביותר!
דוד | 15-02-2021 10:45
לצערנו רואים היום את התופעות האלה בכל מקום, נושא החיסון גרם לכל האנשים המוזרים האלה להרים ראש
16
כמה שאתה צודק...
ינון | 15-02-2021 14:08
כמה שאתה צודק
17
פייק ניוז בערוץ 12
נחמיה | 16-02-2021 6:07
N12 - 10 מקרי תחלואה בדלקת רב מערכתית לאחר קבלת חיסון קורונה (mako.co.il) אם זה נכון, אז אולי זה ה-ADE שחששו מפניו - החמרת מחלה בעקבות חיסון.
18
אחלה אבחנה, זיהוי מדוייק!
לא חכמה | 16-02-2021 10:36
כת כופי החיסונים מתנהגים לפי כל הסימפטומים
19
בעלי נשאב לכת...
דנה בן אבו | 24-09-2021 15:13
בעלי נשאב לכת טראמפ ואתר הקיו והוא רק הולך ודואך אי אפשר לדבר איתו אי אפשר להתווכח איתו הוא חושב שרק לו יש אמונה וכולנו כבשים חחח
20
הגדרה מניפולטיבית בעצמה...
ליליפוט | 13-02-2023 1:43
הגדרה מניפולטיבית בעצמה על מהם נפגעי כתות סיבוב המחשבה לכיוון הרצוי לכותב הכתבה ולמשלמים לו יש חלק אמיתי בדבריו