אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

ביקורת סרטים: 'פייק מפורסמים' • תרבות השקר של האינסטגרם נחשפת

הדוקו החדש של HBO - "פייק מפורסמים", חושף דרך ניסוי מעניין את ההשלכות, ההשפעות, ובעיקר את תרבות השקר שהאינסטגרם מקדם ביתר שאת

'פייק מפורסמים' • הסרט שחושף את תרבות השקר
  (צילום: מתוך יוטיוב HBO)

ביקורת סרטים: "פייק מפורסמים" (HBO) 

נדמה כי ככל שהכוח והערך של הרשתות החברתיות נוסק לממדים עוצמתיים, מבהילים ודמיוניים – כך, בהתאמה, מתהווה לו בהדרגה ז'אנר חדש בתחום הדוקו: "הבה ונחבוט".

העיסוק בז'אנר בזה מאוד פשוט: הוא נועד להראות את הכיעור והפייק של תעשיית הרשתות החברתיות במגוון היבטיה ובוטיה השונים, השקריים והמגוונים.

העיסוק והטיפול בתחום הזה החל עוד בעשור הקודם, "הרשת החברתית", סרטו העלילתי המצוין של דיוויד פינצ'ר, הראה את נסיקתו המטאורית של צוקרברג, מייסד פייסבוק, ואת ההסתבכות שבאה לאחר מכן. זה נגמר בגלובוס הזהב ובאוסקר.

(צילום: מתוך יוטיוב HBO)

כיום, כמעט עשור לאחר מכן – צוקרברג הוא הפרסונה המשפיעה והחשובה ביותר בעולם, והאיש שאחראי לתכנים שהילדים שלכם, וגם אתם, רוכשים ונחשפים אליהם כמעט בכל רגע נתון בחייכם.

בשנה האחרונה עלו מספר תוצרים מעניינים שהיטיבו להראות את כיעורה של התעשייה הזו. השניים הבולטים והמעולים שבהם הם: "הייטר", ו"המקרה השערורייתי של פסטיבל fyre". לקלחת הזו מתווסף מהשבוע הדוקו החדש של HBO "פייק מפורסמים".

*אזהרת צניעות: הסרטון מכיל לבוש חשוף*

'פייק מפורסמים'

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

הדוקו מתמקד בתופעת "האינפלואנסרס", אשר ידועה בשמה המעודכן "הסלבים החדשים" וכן בתעשייה הממוסחרת שעומדת מאחוריה. בעולם יש יותר מ-140 מיליון משתמשים באינסטגרם שמחזיקים בחשבונם יותר ממיליון עוקבים. לאנשים האלה יש כוח כלכלי וצרכני עצום. בכלל, מדובר בכלכלה שלמה שנבנית סביב התעשייה הזו, שכן מותגים שלמים מנתבים ומשקיעים הון עתק בשיתופי פעולה עם אותם משפיענים, אשר מחזיקים בקהל נאמן שבמרבית המקרים מחכים למוצא פיהם ולבשורה הבאה והריקה מתוכן שיביאו עמה.



הסרט, שם במרכזו שלושה צעירים שונים שמגיעים מלוס אנג'לס עם רקע שונה זה מזו ועם מעט עוקבים יחסית ורוצים להיות חלק מהניסוי ולהיות מפורסמים.

במאי הסרט מבקש לערוך ניסוי. במסגרתו, הוא יאדיר את כוחם המקוון של החבור ויהפוך אותם למשפיענים מפורסמים. זאת באמצעות קניית עוקבים, שימוש בבוטים, ויצירת מצג מדומיין שכולל צילומים מפוארים ומושקעים ברמה של קטלוג, ועוד שאר כזבים אחרים. הניסוי אכן מצליח, ותוך זמן קצר חשבונות האינסטגרם של השלושה נוסקים למספרים מטורפים, ובשיאם מתקרבים לכמעט רבע מיליון עוקבים ומגיבים (מזויפים!).

(צילום: מתוך יוטיוב HBO)

כיאה למעמדם החדש, הם מתחילים במהרה לקצור את פירות התהילה ולהיות מחוזרים מצד המותגים הגדולים והרשתות הענקיות. הם זוכים לחינמים ולמגוון מתנות ומוצרים יקרי ערך, ומקבלים מכל הבא ליד ובנדיבות.

הסרט מתאר את השינוי שהניסוי מחולל אצל השלושה: בעוד ששני הבנים נבהלים ממעמדם החדש ומגלים חרדתיות ופאניקה, הצלע השלישית דווקא נהנית מהסטטוס החדש ומבקשת להמשיך בניסוי. בהתאם לכך, הבלון הזה מתחיל להתנפח ועוד עוקבים מתווספים. וככל שהם יותר גדלים, כך גם גדלות שווי ההטבות, המתנות והחנופה שהיא זוכה לה מצד חברותיה החדשות ובעיקר מצד תעשיית השקר שהיא נמצאת בה.

(צילום: מתוך יוטיוב HBO)

בסופו של דבר, הניסוי מראה את ההשלכות, ההשפעות, ובעיקר את תרבות השקר שהאינסטגרם מקדם ביתר שאת.

התוצר אומנם מעניין, קצבי, וקולח, ובעיקר ראוי לצפייה בקרב כל ילד וילדה שמוטב שיבינו את תרבות הפייק והכלום הזו. יחד עם זאת, הסרט חוטא במידה מסוימת למציאות בעיקר בחלק שבו הוא מביים לכל משתתפיו תמונות והפקות לפיד בסכומי עתק.

(צילום: מתוך יוטיוב HBO)

האלמנט הזה מעיד כי למרות הכוונה לחשוף את האמת מאחורי אינסטגרם, נעשה פה קיום וריצוי של ממש – שהרי התנאי להיות משפיען הוא להציג חזות ופיד מושקע ומושלם וזה מה שיוצרי הסרט עשו כאן דה פקטו. כך, שבמילים אחרות הם לא "דפקו" את המערכת אלא סה"כ סיפקו הצצה מעניינת למפעל הנקניקיות שמאחורי תרבות "האינסטגרם".

האלמנט הנוסף והמעניין בסרט הוא בעיקר ההתמקדות של התגובות הנפשיות והחרדתיות שהניסוי הזה מעורר במשתתפיו ושממנו ניתן ללמוד על הצד המכוער של הרשת החברתית.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
מדד צניעות של אישה שוכבת עם בגד ים
סרוגים = וירוס | 11-02-2021 23:39
הוא יש מעט קטעים?!?!?
אני לא מאמין!!!
בושה | 12-02-2021 13:46
תקשיב אביב עגיב אתה מפרסם פה סרטים וסרטונים חושפניים מאוד וזה ממש לא צנוע הבנות קצרות שרוולים ועם בגדים ממש לא צנועים מבקש לשים לב מה אתה שולח...ולבדוק מה הרמת צניעות באמת!
2
אין קשר בין...
אווה | 14-02-2021 8:35
אין קשר בין הרשת החברתית לפייק מפורסמים חוץ מזה ששניהם על רשתות חברתיות. זה כמו להגיד שאישה יפה ואהבה זה כל הסיפור זה אותו סרט, כי שניהם עוסקים באהבה.
3
לא צנוע ה'...
דתי לאומי | 16-02-2021 23:31
לא צנוע ה' ירחם!