בחירות 2021 בציונות הדתית– למתבונן מהצד נראה מאוד מוזר: 4 סיעות עם אותה אידאולוגיה, שכל אחת מהן שווה פחות ממנדט מתווכחות על כלום.

למי שלא מתבונן מהצד אלא מכיר מבפנוכו – הפערים האידיאולוגים קיימים ובועטים, הם לא מצדיקים ריצה בנפרד אבל הם בהחלט לא מאפשרים חתונה, בטח לא חתונה קתולית, וספק אם חתונה יהודית.

לפני כ-120 שנים כשקמה הציונות, רוב הדתיים אז, לא הביעו הזדהות איתה אבל שני רבנים גדולים כן: הרב ריינס והרב קוק.

הפערים בין הרבנים

מהם נוסדה הציונות הדתית. ההבדל ביניהם: הרב קוק ראה בציונות – התגשמות חזון הגאולה הנבואי, אחרית הימים. הרב ריינס סרב להשתמש במונחים האלה כלפי הציונות.

אמנם שניהם היו דתיים וציונים אך הפער בהבנה ובחוויה של מה שמתרחש בעם היהודי היה כה גדול שהוביל למחלוקת קשה סביב הצעת אוגנדה, הרב ריינס תמך בה בעוד שהרב קוק התנגד לה נחרצות.

הרב אברהם יצחק הכהן קוק (צילום: ארכיון, ברוך גרינברג)

בעוד שהתנועה של הרב ריינס – המזרחי-מפד"ל (- הבית היהודי) היתה הנציגה הפוליטית של הציונות הדתית, תנועתו הפוליטית של הרב קוק – דגל ירושלים – כשלה. היה צריך לעבור עוד יובל שנים כדי שבנו של הרב קוק יהפוך את מרכז הרב למעצמה, שלה יש גם זרוע ביצועית חזקה – גוש אמונים.

הרב יצחק יעקב ריינס

עדיין פוליטית המפד"ל היתה התנועה המייצגת ושלטו בה ממשיכי האידאולוגיה המזורחניקית הקלאסית. לאחר מותו של הרב צבי יהודה קוק (1982) התפתחה מחלוקת בין תלמידיו על מימושה הנכון של תורת הרב קוק, המחלוקת הזו, שמקורה כנראה בשתי תקופות שונות בחייו של הרב צבי יהודה קוק עצמו, הפכה ברבות הימים לשתי ישיבות ולשני זרמים בציונות הדתית – 'מרכז' ו'הר המור' (1997).

מה ההבדל ביניהם?

לשם ההמחשה הנה ההבדל הבולט: שניהם ממלכתיים ושניהם בעד ארץ ישראל השלימה, השאלה היא מה קורה כשזה מתנגש?

ההתנתקות (2005) שיקפה בבירור את בחירת הר המור בממלכתיות ובחירת מרכז הרב במאבק על הארץ. אם נדייק: המחלוקת היא לא בין צייתנות לחוקי המדינה לבין מאבק על שלימות הארץ אלא באיזו מידה להתחשב בתודעה רוב העם. אם רוב העם בעד ההתנתקות סימן שלא נכון להיאבק כעת על הארץ אלא על התודעה, אמרו אנשי הר המור. ראש ישיבת מרכז הרב שלח את תלמידיו לחסום צמתים.

הרב צבי טאו (באדיבות המצלם)

ובכן:סמוטריץ' – מייצג את מרכז הרב, מפלגת נעם – מייצגת את הר המור, חגית משה והבית היהודי – מייצגים את המזרחי/המפדל/הרב ריינס.

ואיפה בן גביר? עוצמה יהודית היא למעשה הנציגה של כח אחר לגמרי, הרב כהנא. הוא גם היה דתי וציוני וגם ראה את התהליך הציוני כגאולה אך מדינת ישראל וחוקיה, ערך הממלכתיות ותודעת העם היו רלוונטים רק כשהם היו בכיוון של ארץ השלימה.

הרב מאיר כהנא (צילום: משה שי/ פלאש 90)

מיותר לציין אבל בכל זאת, טוב נעשה אם כל זרם ישמור על כבוד רעהו.

ובכל זאת אביא עוד דוגמא להמחשה עם נימה הומוריסטית:

עלייה להר הבית: הציבור המיוצג על ידי בן גביר כמובן בעדה, ציבור המיוצג על ידי סמוטריץ' מתלבט עם נטייה חזקה ל-כן, חגית משה והמפד"לניקים יעדיפו להישאר בכותל, והציבור המיוצג על ידי נעם – הס בכלל מלהזכיר!

ככה קיבלנו ארבע סיעות, כולן ציוניות ודתיות אך שונות מספיק כדי שיתקשו לשבת סביב שולחן אחד.

 

הרב ספי גלדצהלר, ראש בימ"ד הרוח הגדולה