קמב"ץ העדה החרדית: גיוס? "יש פראיירים שיעשו את זה"

יואל קרויס התראיין לרדיו גלי ישראל והצהיר כי כל עוד יחפרו הקבלנים במקום בו נמצאו קברות, הם יגיעו להאבק שם והאשים את רשות העתיקות וגורמים חרדים בהתנכלות לעדה החרדית. לשאלת שרה ב"ק מדוע הם לא נלחמים בצבא כדי להגן גם על החיים, השיב כי לזה יש פראיירים אחרים. האזינו

קמב"ץ העדה החרדית: גיוס? "יש פראיירים שיעשו את זה"
  חרדים מפגינים בבית שמש (ארכיון פלאש90)

האזינו ליואל קרויס ברדיו גלי ישראל

[podcast]http://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2013/08/KROYS.mp3[/podcast]

על רקע המהומות מצד גורמים חרדים קיצוניים בבית שמש, התראיין קמב"ץ העדה החרדית יואל קרויס בתכנית 'עצם העניין' עם שרה ב"ק ברדיו גלי ישראל.

"בבית שמש יש בית קברות. לנו זה לא משנה אם זה של יהודים או של גויים, אסור לפנות בית קברות. ובמקרה הזה יש ספק אם בכלל מדובר על קברות של גויים ולכן אנחנו יוצאים למחות.", אמר קרויס.

לשאלת המראיינת שרה ב"ק מדוע לא ניתן לפתור את הבעיה בצורה הלכתית ובדרכי נועם, אמר קרויס: "כבר שנתיים וחצי אנחנו מנסים בדרכי נועם. אפשר לאטום את הקברים עם חוצץ ולבנות מעל זה, יפסידו כמה מחסנים וכמה חניות, אבל הם לא רצו."

קרויס טען כי בהתחלה היה מדובר על 30 מיליוני שקלים כדי למנוע את פינוי הקברים אולם בהמשך טיפס המחיר ל 50 מיליוני שקלים, ולאחר שהסכום נאסף פתאום עלה המחיר ל-80 מילוני שקלים.

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

לדברי קרויס גם גורמים חרדיים משתפים פעולה עם הקבלנים בפינוי בית הקברות ומאשים את רשות העתיקות בהתנכלות. "רשות העתיקה מפקירה את השטח, למרות שיש שם ממצאים נדירים. הם נותנים לחפור חופשי. זה רק בגלל שהם שונאים את החרדים. אבל כל עוד יחפרו אנחנו נגיע להאבק שם.

בסיום הראיון העירה שרה ב"ק כי מחאתם מראה שגם אנשים חרדים יכולים לעזוב את הישיבות ולצאת להלחם, ולהגן על חיינו במדינה, השיב קרויס כי "יש פראיירים שיעשו את זה".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
איפה הם היו כשפינו קברים בגוש קטיף?
| 15-08-2013 16:13
2
למה אסור מבחינה הלכתית לפנות קברים?
אחד שיודע | 15-08-2013 16:55
כך נפסק בשולחן ערוך (יורה דעה הלכות אבילות סימן שסד): "קבר המזיק את הרבים, כגון שהוא סמוך לדרך, אפילו נקבר שם מדעת בעל השדה, מותר לפנותו, ומקומו טהור, ואסור בהנאה אם קדם הקבר; אבל אם קדם הדרך, מקומו מותר בהנאה.
3
זה היה הטיעון בהוצאת הקברים בגירוש גוש קטיף ??!!
דוויד | 15-08-2013 20:57
מצא את מקומך
4
הוא לא לוקח שקל המדינה אם היו מגייסים אותו זה גנבת נפש
כפשוטו | 15-08-2013 21:35
5
ל2 קבר המזיק את.הרבים זה לא נדלן קצת שכל
המחבר | 15-08-2013 22:15
6
ל-5. זה כן נדל"ן. אין לך מקומות בארץ בלי קברים.
| 16-08-2013 15:22
כמעט בכל מקום בארץ שנוח ליישוב כבר היו יישובים ב-3000 שנה האחרונות וימצאו שם קברים או מזבחות. אם על כל דבר כזה תוציא 50 מליון ש"ח כמו שהקמב"ץ הציע זה ועוד איך מזיק את הרבים. לא עדיף לתת סכומים כאלה לעניים? פשוט ביזבוז של מליוני שקלים!
7
דעת תורה האמיתית ממרן שר התורה ראב"ד עדה החרדית הגאון
| 19-08-2013 0:34
דעת תורה האמיתית ממרן שר התורה ראב"ד עדה החרדית הגאון האדיר ר' משה שטערנבוך שליט"א בענין פינוי הקברים בס"ד נראה שהמתים קונים את המקום מתהום עד רום רקיע וא"כ גם מדין גזל אסור ומאן יימר שזה לא מפריע את מנוחתם ואם נהגו להתיר בניה ע"ג כיפין היינו כשכבר התחילו לבנות ומצאו אח"כ קבר אבל כאן עדיין לא בנו ובכה"ג בוודאי מחוייבין אנו למנוע את הבנייה לגמרי. וביותר מסתברא שכל האיזור הזה היה פעם בית הקברות, וברמב"ם מפורש בפי"ד דאבל הי"ד שבתי הקברות אסורים בהנאה ולכן אין אוכלין ושותין בהם ע"ש, הרי שאוסר מטעם איסור הנאה, שבית הקברות יש בו כעין קדושת ביהכ"נ וכמבואר במפרשים, ומפורש בגמ' מגילה לגבי בתי כנסיות שאפילו בחורבנם כשניכר שזהו מביהכ"נ נוהגין בו כבוד (ע"ש כ"ח:) ויתכן שה"ה לגבי בית הקברות, ולבנות בית מלון מעל מקום המקודש בודאי אסור. ודע שאפילו אם במערות שנתגלו.. תוך כדי חפירות לא נתגלו אלא מערות ריקות ללא עצמות, הלוא כמעט בכל המערות שנתגלו גם של המיוחסים לצדיקים וקדושי עליון קדמונים בגליל לא מוצאים עצמות בדר"כ, אלא שנהגו לקבוע שם מקום לתפלה כיון שהנשמה או הרוח לא זזה ממקום הקבורה וכמבואר בספה"ק, וא"כ המקום קאי בקדושתו מפני הנשמה והרוח שנשארים במקומו.. וחייבים אנו למנוע את הדבר בס"ד, ובמחאה שאנו מוחים.. נזכה להאריך ימים ולראות טוב. וביותר נראה שאפילו במקום שאפשר להתיר מדינא אפילו לפנות מתים כמו כדי לעשות דרך וכדו' מ"מ היום שישנם אלפי בתי קברות בחו"ל בלי שימור הנתונים בסכנה וכן בא"י שתחת ממשלת הכופרים המאפשרים לארכילוגים לחפור כרצונם ולחטט שכבי רח"ל ככל העולה על רוחם אם אנו פותחים פתח עלולים הם להמשיך ולפתוח פתחי היתר לעצמם גם במקומות אחרים וזו גופא סיבה לאסור, וכן מפורש בשו"ת חת"ס ח"ו סי' ל"ז אדות פינוי עצמות הגה"ק ר' מרדכי בנעט זצ"ל שאם נתיר עלול להביא קלקולים במקומות אחרים ומדמה לביצה (ו.) "האידנא דאיכא חברי חיישינן", וגם כאן לא נתיר לבנות ע"ג כיפין במקום מערה כשהוחזק בסיבה לבית הקברות ואפילו אם היינו מתירין כשנתגלה אח"כ ולא ידעו קודם תחלת הבנייה מ"מ ח"ו להורות שמותר לכתחילה לבנות ע"ג כיפין אף שבעינינו ראינו את המערות קבורה וכזאת לא שמענו מעולם.. אמנם האמת יורה את דרכו שכל דברי האחרונים שהתירו היינו כשעכו"ם עושים שלא ברצונינו ואחרי שמחינו ולא הועיל אבל כאן המפנים מבקשים לקבל דע"ת שמותר וע"ז אנו לא מסכימים. דוגמה לדבר במשנה בתרומות (ספ"ז) שאם עכו"ם אומרים תנו לנו אחד ואם לאו נהרוג את כולכם, אסור למסור, אף שבלא"ה גם הוא ימות אנו לא נמסור, הרי שאלף איש עומדים למות ואנו לא נמסור איש א' בידיים אף שבלא"ה גם הוא ימות, וכעין זה כאן לגבי רשעים הללו שעצמות מתים אצלם כזבל רח"ל, ורצונם לשעות בדברי שקר שזהו ג"כ דעת תורה ומצדינו דורשים אנו את האמת למנוע פגיעה בקברות ח"ו ולא נורה להם היתר אף שבלא"ה יעשו מה שיעשו. והנה בעיקר האיסור לא לפנות עצמות המת האחרונים ביארו טעמים שונים הא' הוא הטעם הנ"ל, והוא חרדת הדין והיינו שבכל פעם שקוברים את המת אפילו רק העצמות צריך הוא לעבור עוד פעם דין ועלול לגרום קטרוג גדול שיכול להזיק ח"ו לכל בית ישראל (עי' חת"ס ח"ד יו"ד שנ"ג) וראה הסבר לזה בשבט סופר יו"ד ק"ה, שאפילו בעצמות לבד כשמוציאים וקוברים אותם מחדש אף שהגוף כבר בלה וכלה הנשמה נדונה עוד פעם וגורם להמת חרדה שירא שנקרא לדין ומביאים בזה קטרוג רח"ל לעם ישראל, אם לא פעלו המפנים כהלכה ע"ש. ואיסור פינוי מת, אף שאין בזה כרת או סקילה הרבה מגדולי הדורות נשמטו ולא רצו להורות בזה לא איסור ולא היתר שנחשב כחמורות שבחמורות. ובגליל ישנן הרבה מערות שאין בהם אפילו עצמות, ומ"מ נהוג להתפלל שם לפי שהרוח עדיין נשארת, אם כי הנשמה לא נמצאת שם, ואצל קברי צדיקים נחשב מקום זה כמסוגל לעורר רחמים, ובספר "מעבר יבק" מסביר קצת, אבל אין בדעתינו ושכלינו להשיג על בוריו את ענין חיבור המת למקום קבורתו ולסביבתו, לכן נמנעים אנו לפנות כשרק אפשר. וכשמפנים מתעוררת בדרך כלל הרבה שאלות הלכתיות, מצוי שחייבים להקפיד מדין תורה לקחת עמו עפר ג' אצבעות מדין תפוסת המת והיינו שיעור ג' אצבעות דחוששין שנבלע בו ממוהל המת, (ע"ש בחזו"א) [וע"ע בדברינו בח"ג סימן שפ"ו], וכמו"כ אסור לערב עצמות של מת זה בשל מת אחר בשק אחד, ועי' תשובת רבינו האי גאון מובא במלואו בב"י (שס"ג) ובשו"ת חת"ס יו"ד שנ"ג שמסביר שאם מצרפים עצמות משני מתים הוא צער להם מפני תחיית המתים וכן ברמב"ם פי"ד דאבל ה"ט מבואר שבליקוט עצמות עושים ארון ותכריכים, ועכ"פ נראה דיש לקבור את העצמות בכבוד כמו במת ונראה בבית הקברות דווקא ובעו"ה הדין אינו ברור וקשה להקפיד בשעת הפינוי על הלכות אלו ולכן יש להמנע ככל האפשר מפינוי העצמות.. ומה שיש טוענים לתלות שהעצמות הנמצאות הם מעכו"ם עי' בהקדמה לציץ אליעזר ח"ה שמביא מכתב מהגאון הרב אברמסקי זצ"ל שדוחה טענה זאת לגמרי. ונראה שבזמנינו בעו"ה בא"י וכן אצל הגוים בגולה הם רואים במצות הקבורה בזבוז של שטחי קרקע, ואם נפתח להם פתח כמחט עלול להתפתח לפתח של אולם וצריכים אנו ללחום בכל כוחינו שלא יהא שום סדק להתיר ולכן אף אי מדינא כשאין חשש ממש שיגיעו בעצמות, אין חיוב לבזבז כסף רב בזמנינו שאני וכמ"ש וחייבין למחות ולהוציא הוצאות כדי למנוע זלזול במתים. מלוקט מתוך שו"ת תשובות והנהגות ח"ד סי' רס"ו –רס"ז לקבל העתק מקורי יש לפנות אצל בן מרן שליט"א במס' 057317-3477
8
שטח זה נמצאו מערות המשוערות כמערות קבורה, אך יש מיעוט ד
| 20-08-2013 21:03
שטח זה נמצאו מערות המשוערות כמערות קבורה, אך יש מיעוט דמיעוט של רבנים החושבים שמותר לחפור, ופסקו (בהם גם הגאון הרב משה שטערנבוך שליט"א ראב"ד העדה החרדית שלעבר?) שאולי שאפשר שאין מדובר בקברי יהודים א"כ מספק אולי מותר לבנות במקום, אבל אין שום הוכחה שזה לא קברי ישראל ומאוד מסתבר שזה כן קברי ישראל וזה ספק, וספקה דאורייתא לחומרה, ואסור לבזות הקברים אפילו רק מספק. כמ"ש ביו"ד ע"ש. אשריכם גיבורי החיל, שזכיתם למסור את נפשכם, בעבור מיתי ישראל, עצמות קדושות, ממכם יראו וכן יעשו כל אשר יראת ה' נוגעת ללבבו. לזכור לעולם ועד: שמתחם גולובנציץ בבית שמש הוא שטח פרטי, אשר מיועד לבניית בנייני מגורים עבור המגזר החרדי אשר הפגינו נגד הצניעות הטהורה נגד נשי הצנועות הלובשות "שאל" כמנהג ירושלם עיה"ק ת"ו, ובאו אז להפגין בשם הראב"ד והגאב"ד ועד רבני הבד"ץ נגד הצניעות של הקב"ה. קטע קטן מלוקט מתוך שו"ת הראב"ד שליט"א תשובות והנהגות ח"ד סי' רס"ו –רס"ז בזמנינו בעו"ה בא"י וכן אצל הגוים בגולה הם רואים במצות הקבורה בזבוז של שטחי קרקע, ואם נפתח להם פתח כמחט עלול להתפתח לפתח של אולם וצריכים אנו ללחום בכל כוחינו שלא יהא שום סדק להתיר ולכן אף אי מדינא כשאין חשש ממש שיגיעו בעצמות, אין חיוב לבזבז כסף רב בזמנינו שאני וכמ"ש וחייבין למחות ולהוציא הוצאות כדי למנוע זלזול במתים.מלוקט מתוך שו"ת הראב"ד שליט"א תשובות והנהגות ח"ד סי' רס"ו –רס"ז "אם נפתח להם פתח כמחט עלול להתפתח לפתח של אולם וצריכים אנו ללחום בכל כוחינו שלא יהא שום סדק להתיר"
9
רוב צדיקי הדור הקודם ארגנו "אתרא קדישא"
| 23-08-2013 17:49
רוב צדיקי הדור הקודם ארגנו "אתרא קדישא" למי שיודע וזוכר קצת היסטורי' כל חברי הבד"צ של דור הקודם מרן הגה"ק המנחת יצחק ובית דינו, מרן הגה"ק הרמ"א פריינד ובית דינו זצוק"ל, מרן מהרי"ם דושינסקי ובית דינו, כ"ק הגה"ק בעל דברי אמינה זצ"ל ועוד ועוד שאי אפשר לפרטם כי רבים הם. לכולם (לכל הרבנים הצדיקים) הם-הבריונים מררו את חייהם עד כדיכדיא של נפש באופן מבהיל נורא, כי ה"אתרא קדישא" קודש קדשים, ומתנגדים נגד האמת של "אתרא קדישא" וצריך לילך לקברם ולפיסם.
10
זה מזכיר לי מה שקורה בבדץ...
| 03-12-2013 15:23
זה מזכיר לי מה שקורה בבדץ... כבר תקופה ארוכה של כמה שנים אשר העדה החרדית בעיה"ק ירושלם תובב"א הולכת ומדרדרת מדחי אל דחי בפירצות מפירצות שונות, כגון ששלחו בריונים שלהם להפגין נגש נשי הצנועות הלובשות "שאל" בשליחות הרבנים שלהם, אע"פ שהנשים התלבשו כמנהג ירושלים בירושלם!!!, כאשר האחרון הכביד, כל פרשת חפירות הקברים בבית שמש והמסתעף, כאשר נראה שראב"ד העדה החרדית אינו מושעה מתפקידו ע"י אלו האמורים להיות ממונים על כך, או בעניין הכשרות, כאשר אחד הנקרא "יו"ר וועד הכשרות" מחליט מה כן לשאול את הרבנים בענייני כשרות ומה לא, ועושה ככל העולה על רוחו בתוך הוועד כשרות, ממש דעת בעל הבית, ועוד כהנה וכהנה. לא ביום אחד ולא בכמה ימים, אלא במשך שנים ארוכות מדרדרת העדה החרדית אל פירצות שונות, ואין מושיע, וראה ערות דבר ושב... לכאורה הסיבה לכל זאת היא אשר כידוע העדה החרדית מורכבת מרבני הביד"ץ, ומאלו הנקראים "הנהלת העדה החרדית", אשר אם בעבר היו אלו אנשים יקרים ונבונים ומורמים מעם, הלא כהיום הם לא יותר מכמה בעלי בתים פשוטים שבפשוטים אשר יש להם תאות ממון וכו'. דא עקא, אשר אלו המנהלים מושלים על רבני הביד"ץ, ויכולים למנות את הרבנים או לפטר אותם כל רגע כל שעה כל דקה. כאמור, מזה תקופה ארוכה אשר ישנם בהנהלת העדה החרדית "מנהלים" כאלו אשר כל רוחם נושב אל פשרנות, הם אלו אשר מונעים הפגנות כפי כוחם, הם אלו אשר משאירים את הרה"ג משה שטרנבוך שליט"א על כנו, ובהתנהלותם זאת ממיטים המה אסון וחורבן על העדה החרדית ועל כל כלל ישראל, אשר כבר קרועה מבפנים מריבוי מחלוקת, ורק כלפי חוץ נשאר שם "העדה חרדית" כאשר מבפנים שולטים כמה בעלי אינטערסים המחליטים מה מותר ומה אסור, מה מתאים לאינטערס שלהם ומה לא, ומוליכים את כלל הציבור אל עבר פי פחת. ב"ה כעת, לאחר שלחלק מהציבור כבר נמאס מהנהגה זאת של מנהלים בעלי בתים השולטים בהכל, ובפרט לגבי "בהשגחת הבד"ץ של גבריאל פפנהיים", קמו כמה יראי השם, ויסדו וועד כשרות חדש, וקטן ,אשר בינתיים חותמו מתנוסס על יין מיץ ענבים, ושמה בטוחים שהכל נעשה על טהרת הקודש ללא קשר ושייכות אל ענייני הביזנעס של אדון פפנהיים, מה שעורר קצת רוגז ומחלוקת, אך כבר נדמה שפעל מעט גם את פעולתו, להודיע לציבור אשר מאחורי החותמת היפה "בהשגחת בד"ץ העדה החרדית" מסתתר קל וריק אשר שואל את הרבנים רק מתי שנוח לו, ועושה רק מה שטוב לו, אולי כואולי, כעת יתעוררו מעט משנתם הרבנים אשר גם הם לא מפעילים את מלוא כוחם מה שיכלו לעשות במסי"נ לו רק היו חפצים בכך באמת. והטענה שהם מחונכים ומחנכים את ילדיהם כבר עשרות שנים שאין להכניס לבית שום הכשר מלבד 'העדה החרדית' השקר הזה הי' טעות גדול!!! אצל כל המשפחות ירושלמים. החינוך הזה מוכיר כל מוצרי העדה!!! וזה טעות גדול שכמה מהירושלמים שעובדים בוועד הכשרות בעדה המציעו הבדיחה הזאת.בושה וחרפה, עד איפה היגענו? יהי רצון שהמחאות בזמן האחרון נגד הנהלת העדה החרדית והחפירות בבית שמש, יגדלו יעשו פרי, ויבינו אותם מנהלים סוררים אשר אין העדה החרדית רכוש פרטי שלהם, ואין הם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם תמיד, כעצת יצר הרע, וגם על הדיינים והרע-בנים, מוטל חיוב זה, לצעוק ולמחות באותם סוררים ולפרסם קלונם ברבים, ולא יהיו כבני ערובה שבויים תחת יד כמה בעלי בתים עזים, ושלום על ישראל.
11
למה יש לחרדים צרת הגיות? משום חכמת רבני העדה-הבד"ץ ירו
| 26-12-2013 0:23
למה יש לחרדים צרת הגיות? משום חכמת רבני העדה-הבד"ץ ירושלם שליט"א: "אנא שפרו מעשיכם רבני הבד"ץ, ותתחילו לחזק את נשי הצנועות, המתלבשות עם שאל במסירת נפש גדול, כמנהג ירושלם של לבישת "שאל" מדורי דורות. רק הנשים האלו הלובשות ה"שאל" מקרבות הגאולה שלמה, לכולנו, למה אתם לא מחזקים אותם? ידוע לכולם שאתם ושאר העדהניקס מבזים אותם ושונאים אותם בלב ונפש יום יום, ממש מעשה סדום!!! בשליחותכם הפגינו הבריונים והסיקריקים שלכם, בחוצות ירושלם נגדם, נגד לבוש ה"שאל" ומי דשתקו ליה רבנן, ש"מ דניחה ליה, ח"ו, רבותי הלא חיללתם שם שמים ברבים, ומי אז, אחרי ההפגנות שחיללו שם שמים ברבים בשליחותכם, התחילו כל גזירת הגיות נגד בני הישיבות החרדים לדבר ד', או לאותה בושה" ראו מה שגרמתם לעם ישראל בארצינו הקדושה. כבר עבר שנתיים מהמחאות נגד הצנועות, ועוד לא שמענו שום מחאה מהגאב"ד הגרי"ט ווייס על גל הפגיעה שפגו נגד הצנועות. “אנו בטוחים בעז"ה: שבזכות הצניעות הנכונה שהוא רק כדרך לבישת נשי השאלים, הגזירה עבידי דבטלי ותורה מגנא ומלא, ולא יטוש ד’ עמו ונחלתו לא יעזוב, והננו לעתיר לבורא כל עולמים שיחון אותנו במהרה בדבר ישועה ורחמים ונזכה להגלות כבוד ד’, ולהרמת קרן התורה הצניעות והיראה לביאת גואל צדק במהרה בימינו, אכי”ר.