אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פירות יבשים: מי הכי משמין ומי הכי בריא?

רגע לפני שאתם רצים לסופר לקנות פירות יבשים לכבוד ט"ו בשבט, אספנו לכם כמה פרטים חשובים שתשמחו לדעת. כמה קלוריות יש בכל פרי? ואיך תהפכו אותם לבריאים יותר? המדריך המלא

פירות יבשים: מי הכי משמין ומי הכי בריא?
  (צילום: שטארסטוק)

הפירות היבשים, הפכו לסמל הלא רשמי של ט"ו בשבט ואם לרגע חשבתם שאתם יוצאים בזול מחג האילנות הזה, בגלל שמדובר בפירות – צר לנו להרוס את החגיגה ולספר שמאחורי הפירות הצבעוניים מסתתרים לא מעט סוכר, צבעי מאכל וחומרים שלא בהכרח הייתם רוצים להכניס לגוף שלכם ובטח של ילדיכם. אז מה עושים?

קודם כל חשוב להבין שאפשר לחגוג את ט"ו בשבט בפירות טריים. המנהג לאכול פירות יבשים החל אי שם אצל יהודי הגולה שרצו לחגוג עם פירות מארץ ישראל, אך מאחר ואמצעי הקירור היו מוגבלים – הם נאלצו להסתפק בפירות יבשים שנשמרים לאורך זמן רב ועמידים בתנאי הדרך.

אפשר לחגוג גם עם טריים (צילום: שטארסטוק)

תהליך ייבוש הפירות החל מהצורך לשמר את הפרי, בתקופות בהם לא היו אמצעי קירור. על מנת לשמור על הפרי ולמנוע התפתחות של חיידקים הגורמים לעובש וריקבון הוסיפו לפירות כמות סוכר גבוהה במיוחד, ולכן הערך התזונתי של הפירות היבשים גבוהה כמעט פי 5 בהשוואה לפרי הטרי. כשריכוז הסוכר ל-100 גרם, גדול כמעט פי 6 בפרי היבש מאשר בפרי הטרי.

בנוסף תהליך הייבוש הנעשה בחום, הורס את הוויטמינים הנמצאים בפרי ורגישים לחום (כמו למשל ויטמין C). כך שגם תכולת הוויטמינים בפירות היבשים נמוכה מאשר בפירות הטריים.

חומרים משמרים וצבעי מאכל מסוכנים

החלק הכי גרוע בכל עניין ייבוש הפרי, הוא שלל החומרים המצטרפים לפירות. כיום יש עדין פירות יבשים רבים אליהם מוסיפים שלל חומרים משמרים, מלבינים וצבעי מאכל. כגון: חומר משמר מסוג דו-תחמוצת הגופרית (המעניק לפרי היבש צבע זרחני ויפה כמו במשמש כתום זרחני), צבע מאכל טטרזין- E102, צבע מאכל סנסט ילו E110.

מדובר בחומרים כימיים, אשר מזיקים לבריאות ועלולים לגרום לתופעות לוואי שונות כגון: אלרגיות, קשיי נשימה, הפרעות במערכת העיכול, וקשיים בקשב וריכוז אצל ילדים. לכן גם אם אתם ממש מתעקשים לקנות פירות יבשים, חשוב שתבדקו טוב טוב את המרכיבים.

(צילום: שטארסטוק)

כמה קלוריות יש בכל פרי? 

תמרים: כל 100 גרם מכילים 275 קלוריות. תמר אחד גדול מכיל כ-65 קלוריות. (תמר מסוג מג'הול מכיל כ-47 קלוריות ליחידה)

משמשים מיובשים: 100 גרם מכילים 240 קלוריות. משמש אחד מכיל 15 קלוריות.

צימוקים: 100 גרם מכילים 300 קלוריות. 50 צימוקים מכילים 80 קלוריות.

תאנים מיובשות: 100 גרם מכילים 250 קלוריות. תאנה קטנה מכילה 20 קלוריות.

חרובים: כמה קלוריות -100 גרם מכילים 222 קלוריות. חרוב אחד מכיל כ-45 קלוריות

פפאיה מיובשת: 100 גרם מכילים 260 קלוריות. חתיכה אחת מכילה 50 קלוריות.

אננס מיובש: 100 גרם מכילים 250 קלוריות, וחתיכה אחת מכילה 50 קלוריות.

בננה מיובשת: 100 גרם מספקים 519 קלוריות. 10 יחידות יספקו כ-35 קלוריות.

שזיפים מיובשים: 100 גרם מכילים 240 קלוריות. שזיף אחד מכיל 20 קלוריות.

פירות יבשים, אפשר גם בריא!

למרות הכול, לחלק מהפירות היבשים יש גם יתרונות בריאותיים רבים. הם עשירים באשלגן ודלים בנתרן, הם מסייעים בהורדת לחץ הדם.

על מנת שהפירות היבשים יהיו בריאים יותר עבורנו, חשוב לשים לב לרכיבים שהם מכילים (חשוב לשים לב שהם לא כוללים צבעי מאכל מזיקים – ראו למעלה) ולהעדיף לקנות כמה שיותר פירות מיובשים אורגניים, או כאלו המכילים סוכרים טבעיים וללא חומרים משמרים. בנוסף, יש פירות בריאים יותר מאחרים ולכן כדאי להעדיף אותם על פני אחרים.

1. התמר, הוא הפרי היבש היחידי אליו לא מוסיפים סוכר וחומרים כימיים שונים. עשיר בוויטמינים ומינרלים כגון: אשלגן, מגנזיום וסידן, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון מסוג פוליפנולים, המסייעים ומגנים מפני מחלות לב וכלי דם.

2. חמוציות, עשירות בנוגדי חמצון ממשפחת האנתוציאנינים, המסייעים במניעת מחלות לב וכלי דם, טרשת עורקים, סכרת, ושמירה על תפקוד תקין של המוח.

חמוציות מסייעות למניעת מחלות לב וכלי דם (צילום: שטארסטוק)

3. משמש, במקרה של המשמש רצוי וכדאי לקנות מסוג אורגני בלבד שלא מכילים חומרים משמרים וצבעי מאכל מסוכנים. המשמש האורגני עשיר באשלגן, בטא קרוטן, ברזל, וסיבים תזונתיים. הוא מסייע במניעת עצירות, ונוגדי החמצון שבו תורמים למניעת מחלות לב וסרטן.

4. מנגו מיובש, עשיר בוויטמינים A,C,E וגם אומגה 3 החיונית לפעילות מערכת החיסון ואומגה 6 החיונית לבריאות העור ומערכת הרבייה.

5. תאנים מיובשות,  עשירות בברזל, חומצה פולית ואשלגן. האשלגן זהו מינרל חיוני לפעילות הלב ושמירה על ערכי לחץ דם תקינים. בנוסף התאנים מהווים מקור מצוין לסידן הנחוץ לבריאות העצם.

6. פפאיה, מהווה מקור מצוין לנוגדי חמצון. במחקרים חדשים הפרי מסייע במניעת מחלות לב על רקע סוכרת.

7. צימוקים, "ממתק הטבע" דל במלח, עשיר מאוד באשלגן, סידן, נטול שומנים ומאוד עשיר בסיבים תזונתיים.

8. שזיפים מיובשים, מקור מצוין לוויטמינים ותכולת הסיבים המסייעת בפעילות המעיים.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מזל שאני לא אוהבת פרות מיובשים...
אני | 25-01-2021 22:37
: :) נחסכות לי קלוריות מיותרות