האתגר האמיתי בקמפיין של בנט וסער

האתגר האמיתי בקמפיין של בנט וסער

בחירות 2021 מביאות איתה שתי מפלגות דומות שמנסות לקלוע לאותו קהל יעד: גם ימנים וגם ליברלים. ההזדמנות לנגוס בקהל העצום הזה הוא הזדמנות לבנט וסער אבל גם סיכון גדול

האתגר האמיתי בקמפיין של בנט וסער | פרשנות
  צילומים: אוליבייר פיטוסי, יונתן זינדל/ פלאש 90. אורי כהן

לבנט ולסער יש אתגר משותף. אני לא מדבר על המאבק אחד בשני ואפילו לא על המתקפות נגד של קמפיין הליכוד ונתניהו.

הפעם גם בנט וגם סער מנסים ללכת בין הטיפות, עם מסר שהוא מורכב וקשה לפיצוח: איך שומרים על מפלגה עם מסר ימני אידיאולוגי בפן המדיני אבל נפתחים לקהל ליברלי-אזרחי?

אני אסביר: עד כה הייתה חלוקה יחסית ברורה. הימין דגל בעמדות שמרניות בנושאי דת ומדינה לעומת השמאל שתמיד היה ראש החץ לשינויים חברתיים כמו נושאי שבת בפרהסיה, זכויות להט"ב, פתיחות לזרמים יהודים לא אורתודוקסים וסוגיית נישואין אזרחיים.

בין אם זה מפני שהימין באמת שמרן או מפני שהוא מחויב לקואליציות עם הסיעות הדתיות והחרדיות, זה ברור ששינויים לא יגיעו משם ולכן, לכאורה, אם מצביע מחפש מפלגה עם אג'נדה חילונית, הוא צריך להצביע למחנה המרכז-שמאל. אבל מה יעשה איש ימין מדיני אבל שמאל אזרחי?

המגרש של בנט וסער

ככל שהליכוד יהיה פתוח ומכיל (ולראייה – השר אמיר אוחנה), הוא לא יוכל להוביל את השיח הזה, כל עוד הוא מחויב לשותפים "הטבעיים" שלו. הפעם היחידה שהייתה לנתניהו האפשרות לקדם חוקים ליברליים יותר, הייתה בממשלה עם "האחים" בנט ולפיד, אבל זה לא החזיק מעמד יותר מידי זמן.

הפעם נמצאות על המפה שתי מפלגות ימין, שמנסות להוביל שיח אחר. נכון, הן לא יהפכו לסניף של מרצ או יש עתיד אבל הדיבורים על הבנות חדשות בנושאי דת ומדינה, הם חלק אינטגרלי מהמצע המסתמן שלהן.

השבוע כבר הותקף גדעון סער על תשובתו בקשר לסוגיית זכויות להט"ב. הוא מיהר להבהיר כי "ממשלת תקווה חדשה בראשות גדעון סער תפעל למען זכויות הקהילה הלהט"בית, במעשים, כחלק מתפיסת עולם ליברלית". סביר להניח שזה לא נעדר מהאוזניים של דרעי, גפני וליצמן. גם בימינה יצאו השבוע באמירה ברורה שיפעלו למינויי רבנים ראשיים ציוניים בקדנציה הבאה, תפקידים שבעשורים האחרונים נמצאים בשליטה בלעדית של הציבור החרדי.

ימני יותר, ליברלי יותר

מה שברור שמתקיימות שתי מגמות מקבילות בחברה הישראלית, שהופכת ימנית ומסורתית יותר אבל גם ליברלית יותר. ברור לפי כל סקר שרוב המצביעים מצביעים למפלגות ימין (בכנסת היוצאת היו מעל 70 ח"כים בסיעות המזוהות כימניות) ומצד שני, בכל הסקרים יש רוב בציבור הישראלי לשינויים כמו מסחר בשבת, נישואין אזרחיים או שבירת מונופול הרבנות על הכשרות.

למרות כל זאת, שום מפלגה גדולה לא מצליחה לגייס את הרוב הדומם הזה.

הניסיון ללכת בין הטיפות – למשוך קהל ימני וגם קהל חילוני ליברלי – הוא הזדמנות עבור בנט וגם עבור סער, אבל גם סיכון. כל מסר ימני מידי יכול להבריח קולות חזרה למפלגות השמאל וכל מסר ליברלי מידי, יבריח מסורתיים ודתיים חזרה לליכוד או לציונות הדתית.

בבחירות 2019 מועד א', "הימין החדש" ו"זהות" כשלו בניסיון הזה. השאלה היא כעת אם בנט וסער למדו את הלקח מאז.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
לא יזיק כמה...
אורנית | 22-01-2021 9:45
לא יזיק כמה ממשלות רצופות ללא חרדים שיחזרו לגודל הטבעי שלהם ויהיו צנועים. כמן כן, צריך ימין ליברלי ו...ישר
2
נפתלי בנט היחיד...
אפרת | 22-01-2021 10:47
נפתלי בנט היחיד שיכול לאחד את מרבית אזרחי ישראל. נהנתניהו כשל ואיבד אמון, בגד, ורכש יותר מידי שונאים לאורך השנים. עדי המדינה נגדו הם אלה שעבדו תחתיו. גם בהם בגד השתמש וזרק כמו את ימינה ועכשיו משלם את המחיר. בתקופה הקשה שתגיע אלינו לאחר כלכלת הבחירות של נהנתניהו בשנתיים האחרונות צריך אחדות, ונפתלי בנט יכול להביא אותה, גם אם בהתחלה יהיו כמה מתנגדים ביביסטים וניגזרותיהם בדמות חגית משה ודרעי. נהנתניהו מחלל שבת (עם סיגארים קובאנים) ואוכל שרימפס. הביתה לקיסריה. בנט מלך ישראל
3
מעולה.
משה | 22-01-2021 13:16
שאלה טובה מאוד
4
קשקוש
משה | 22-01-2021 13:42
מי שרוצה ימין מדיני ושמאל אזרחי מצביע לליברמן. מה שבנט וסער במיוחד בונים עליו הם ימנים ששונאים את נתניהו, ואין הרבה כאלה.
5
בנט,כשאתה מדבר...
אלה | 22-01-2021 13:45
בנט,כשאתה מדבר אל תצעק,אל תתלהם,אתה מפחיד בצורת הנאום שלך.קח כדור ותרגע,דבר בשקט ,אולי זה יעזור לך...
6
החרדים באופן תיאורטי...
מירי | 22-01-2021 14:09
החרדים באופן תיאורטי יכולים לחבור לשמאל. והשמאל ישמח לקבל אותם עד, שיסלקו את ביבי. אבל על המפלגות יודעות שבלי ביבי הם יצטרכו איכשהו להצטרף למפלגת שמאל וזה יהיה להם קשה
7
טפו עליך סמוטריץ'...
נהג מונית | 22-01-2021 18:13
טפו עליך סמוטריץ' אפס אפסי האפסים . לך תשלים שירות צבאי לפני שאתה מתכנן חלילה להיות שר.בעזרת השם עוד חודשיים תחזור לגבעות .
8
בנט וסער יהיו...
אני | 23-01-2021 19:06
בנט וסער יהיו חלק מקואליציה ליברלית שפויה, בלי הנאשם בפלילים.
9
אין שום דמיון....
אין דמיון | 23-01-2021 20:25
אין שום דמיון. בנט מצהיר שיילך עם ביבי וסער לא. כל מי שמעוניין שביבי ילך, לא יצביע לבנט. מי שמעוניין שביבי ישאר, יצביע לביבי ישירות. בנט ימצא עצמו מתמודד עם אחוז החסימה