אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פנימיות בקטנה: זאת הדרך לגייס כוחות על טבעיים

הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת בא על הכוחות העל טבעיים לחזרה בתשובה שהקב"ה טבע בכל יהודי, ולמה פרעה יכול היה לחזור בתשובה למרות שה' הקשה את לבו

פנימיות בקטנה: זאת הדרך לגייס כוחות על טבעיים
  אילוסטרציה (שאטרסטוק)

בפרשת השבוע נכתב "ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה, כי אני הכבדתי את לבו ואת לב עבדיו למען שתי אותתי אלה בקרבו, ולמען תספר באזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים ואת אותתי אשר שמתי בם וידעתם כי אני ה'".

לעיתים אדם עלול אדם להגיע למצב רוחני נמוך, וה' עוזר לו לעשות תשובה, בדרך שמעל לכוחותיו הטבעיים. הקב"ה נותן לו כוחות על טבעיים כמו אדם שטובע, שמתגלים בו כוחות נעלמים בלתי ידועים, כדי לצאת מהמקום שהוא נמצא בו.

עוד באותו נושא

פנימיות בקטנה: מה צריך לעשות כדי לצאת מהצרות?

בזמן סכנה רוחנית, מתעוררים באדם כוחות נעלמים שנטע בו הקב"ה בכדי שיוכל למצוא לעצמו את הדרך. והדרך להמשיך ולעורר את הכוחות העל טבעיים האלו היא על ידי האמונה שתכלית רצון ה' הוא שלא ידח ממנו נידח, ושכל יהודי יהיה קשור אליו.

עצם האמונה הזאת נותנת לאדם כוחות על טבעיים, כדי לצאת מהמקום שהוא נמצא ולשוב אל ה', וכך ההנהגה עמנו היום. לכל אדם ואדם יש כח ואפשרות על ידי כח האמונה והבטחון לעורר את ההנהגה העל טבעית, הנהגה שהיא לא לפי זכויות.

עם ישראל במצרים הפעיל כוחות על טבעיים באמצעות האמונה

הנתיבות שלום מסביר שכך היה ביציאת מצרים: באופן טבעי עם ישראל לא היה ראוי להיגאל, כי היו שקועים  במ"ט שערי טומאה. רק על ידי "ויאמן העם", שהאמינו בכוחות הנעלמים, העל טבעיים שה' נטע בהם, שה' לא יפקירם, משכו עליהם הנהגה על טבעית וה' חתר חתירה מיוחדת לבני ישראל ששבו אליו.

דרך עניין זה אנחנו לומדים שאם יצר הרע ינסה לשכנע את החוטא שאין תרופה למכתו, עליו לדעת שמיציאת מצרים אנו לומדים שאין יאוש בכלל. משה בא והתרה בפרעה בהוראת ה', אף על פי שה' הכביד את לב פרעה, משום שלמרות שבדרך הטבע פרעה לא היה יכול לשוב מדרכו הרעה – הייתה לו את האפשרות לשוב, בדרך על טבעית.

פרעה שלא האמין בדברים שמעל הטבע , כמו שאמר מי ה' שאשמע בקולו (ושם ה' מורה על הנהגה שמעבר לטבע), לכן הוא בבחירתו מנע מעצמו את האפשרות לחזור בתשובה.

אם פרעה יכול לחזור בתשובה, כך גם אנחנו

בספר נחל קדומים מביא החיד"א בשם הרב שלמה אסתרוק על הפסוק  שהבאנו בראשית הדברים "..כי אני הכבדתי את לבו..", שאפשר לפרש את המילה 'כי' מלשון 'אף על פי'. כלומר, בוא אל פרעה – אף על פי שהכבדתי את ליבו, כי אפילו פרעה הרשע יכול לחזור בתשובה. מכאן אנחנו לומדים קל וחומר שאנחנו בניו של בורא עולם שאנחנו יכולים לחזור בתשובה.

העולת שבת בשבתו מביא בשם האדמו"ר מבאבוב זצ"ל את השאלה למה כתוב "וידעתם כי אני ה'", הרי כבר בפעם הראשונה שבא משה כתוב ויאמן העם? ההסבר הוא על פי הספר נועם אלימלך שמבאר את הכתוב לפני כן; "ולמען תספר באזני בנך…"; נס שנעשה לישראל פעם אחת, מתעורר בכל הדורות כשישראל צריכים לכך, ולכן תספר…את אשר התעללתי במצרים. על ידי שתספרו  זאת,  תעוררו את אותם הרחמים, וינקם ה' באויבים שלא יוכלו להרע לכם כלל.

עוד הוא מוסיף ואומר על כך, שלכן כתוב וידעתם כי אני ה'. שתספרו לעתיד את ניסי מצרים ומתוך כך יהיה לכם שוב ניסים תגיעו להכרה וידיעה ברורה נוספת "כי אני ה'".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מוסד התשובה בכלל לא שייך רעיונית לפרעה
משה אהרון | 21-01-2021 21:20
פרעה שלא האמין בדברים שמעל הטבע , כמו שאמר מי ה' שאשמע בקולו (ושם ה' מורה על הנהגה שמעבר לטבע), לכן הוא בבחירתו מנע מעצמו את האפשרות לחזור בתשובה. ציטוט זה לעניות דעתי אין בו ממש בכלל פרעה לא שייך למהות של תשובה זה סכלה וערוץ אחר הכבדת הלב היא רק שלא ייעתר וגם נניח היה נעתר לא היה בכך שום תשובה.......
אתה צודק....
יעקב לוי | 23-01-2021 19:45
אתה צודק. משה אהרן כנראה רפורמי.
אתה חצוף...
משה חכם | 22-01-2021 11:38
אתה חצוף
אולי קראת הרבה אך לעולם לא תצמח
משה אהרון | 22-01-2021 8:00
ניכר בך, שכל חיותך זה : הפרשנים . ולעולם תדשדש בביצתם. מבלי להרים ראש לאויר פתוח ושמש זורחת . תנשום כמה נשימות ותחשוב על זה
יש פרשנים...
משה חכם | 22-01-2021 7:49
יש פרשנים שאתה לא קראת.מה אפשר לעשות? תלמד לפני שאתה כותב.
2
צודק .ממעיין החוצפה כתבתי גם בעבורך.....
משה אהרון | 22-01-2021 16:01
גשר צר מאד עם מעקות  שקופים.========================. כל העולם כולו גשר צר מאד. והעיקר לא לפחד כלל. והאמת ,אי אפשר לו לאדם לא לפחד כלל. אלא שעליו ללמוד לשלוט בפחד לשכללו לכלל אנרגיה של תכלית. והנה העולם גשר צר מאד ללא מעקות בצדדיוויש לו לאדם לצעוד עליו. אך קדימה.חלילה  לא אחורה .  ועליו לדמיין כי מהלך הוא בין שני מעקות שקופים. אדם מכאן ואלוהים מכאן והוא אשר מחבר בינהם בגופו. והוא וגופו כל העולם כולו. משה אהרון