"רב עיר צריך להיות בקיא בהלכה…לא שלמד באיזו ישיבת הסדר", כך אמר השבוע הרב הראשי לישראל הרשל"צ יוסף.

כבוגר ישיבת הסדר וגם ישיבה גבוהה, כולל רבנות וכמעביר שיעור שבועי קבוע במשך שנים בישיבת הסדר, אני מכיר טוב מאוד את עולם הישיבות הציוני בכלל ואת ישיבות ההסדר בפרט.

מיותר לציין שהתלמידים שם הם הם מלח הארץ מכל כיוון שלא תבדקו אותם, כולל לימוד תורה והלכה. הסיפור הוא לא זה. זה הסיפור: מאז שהרב עובדיה היה בסוף ימיו ועד היום, הרבנים הש"סניקים מצאו תחביב – ללעוג לרבנים הציונים הדתיים ובכלל לציונות הדתית.

הנה כמה פנינים ומפאת כבודם אשמיט את שמותם אבל מדובר בגדולי הגדולים בציבור הש"סניקי:

– ראש ישיבה ונשיא מועצת חכמי התורה: "כתוב כי יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק, אמרו חכמים שאין הכיסא שלם כל עוד יש עמלק, מה זה 'כל עוד, ואין הכיסא שלם'? כס זה כיפה סרוגה, שומעים?, כל עוד ויש כיפה סרוגה אין הכיסא שלם, זה עמלק, מתי יהיה הכיסא שלם? כשאין כיפה סרוגה".

ה"פליטת פה" הזו נאמרה במהלך הכתרה של הרב בן ציון קוק לרב קהילה בפתח תקווה. אם תחפשו עליו בויקיפדיה תראו שהוא תלמיד של הרב יוסף אלישיב ותראו את ש ההורים שלו ואת העובדה שלמד גם בישיבת ליקווד, לא תראו פרט מעניין אחר – הרב בן ציון קוק, כשמו כן הוא, ממשפחת הראי"ה קוק, סבו היה אח של הרב קוק. מדוע פרט חשוב זה לא מופיע בביוגרפיה שלו ברשת? אתמהה…

– רב מוכר מבכירי הרבנים בש"ס תקף את הרב שלמה אבינר, "רשע מרושע. חוטא ומחטיא מזרע עמלק", "לא מתבייש", "עז פנים לגיהינום".

– חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס תקף את ראשי הבית היהודי: "מטומטמים. בהמות. זו השתלטות של עמלק". הרב הנ"ל תקף גם את רבני המפלגה, "הם ייתנו את הדין על זה שהזיקו לכוללים, השם ישמור. אנחנו צריכים להיאבק בכל הכוח נגד הרשעים האלו… שלא יהרסו את הדת".

ארכיון, כינוס פוליטי של ש"ס (צילום: פלאש 90)

רבם המובהק והמוחלט של כולם – הגר"ע עובדיה זצוק"ל דווקא חשב אחרת:

1. הרב עובדיה עצמו היה ציוני, והיה גאה בזה! הוא לא נתן שיאמרו עליו אחרת, כשפעם מישהו אמר עליו שהוא אנטי ציוני הוא הגיב כך: "אלה סתם באו לנגח. מה זה אנטי-ציוני? זה הבל הבלים, זה מושג שהם בדו מליבם. אני הרי שימשתי עשר שנים רב ראשי – תפקיד ממלכתי בכיר במדינה. במה אנו לא ציונים? אנו מתפללים על ציון, על ירושלים ועל תושביה, על ישראל ועל רבנן ועל תלמידיהון. מה זה ציונים? לפי המושגים שלנו, ציוני הוא אדם האוהב את ציון ומיישם את המצווה של יישוב הארץ. תמיד אני מטיף בחו"ל לעלייה, במה הם יותר ציונים מאיתנו?"

2. הגיס של הרב יצחק יוסף הוא רב העיר של מכבים-רעות, הרב צ'יקוטאי, נחשו באיזו ישיבה למד? ניחשתם נכון! ישיבת ההסדר 'הכותל'. כשאשתו רבקה, באה לאביה הרב עובדיה לשאול אותו אם זה בסדר להתחתן עם חובש כיפה סרוגה, הרב עובדיה לא אמר שהוא עמלק אלא ענה: "לא חשוב מה יש לו על הראש, חשוב מה יש לו בתוך הראש".

פעילים של ש"ס עם תמונת הגר"ע עובדיה יוסף זצ"ל (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: פלאש 90)

3. כשהרב עובדיה דן באמירת הלל ביום העצמאות [ביביע אומר חלק ו, סעיף מא] הוא בכלל לא דן בעצם אמירת ההלל – זה אצלו מובן מאליו! הוא רק דן באמירת הברכה על ההלל ומחמת הספק, פוסק שלא לומר הלל. כבר שם, ביביע אומר חלק ו', בתוכן שלו, כשמדובר על סעיף מא, לא כתוב: "אמירת הלל ביום העצמאות" אלא "האיסור לומר הלל בברכה ביום העצמאות". נחשו מי ניסח את התוכן. רמז – זה לא הרב עובדיה עצמו, אלא אחד הבנים…

הרב יצחק יוסף לא פלט פליטת פה בטעות, זה שיטתי. ההתנצלות היא בגלל שהוא הבין שבתפקיד ממלכתי הוא צריך להתנצל על אמירה כזו.

מה הסיבה לשינוי המגמה בחברה הספרדית-ש"סניקית?להבנתי הסיבה העיקרית לניבולי הפה ושנאת החינם היא בכלל פנים-חרדית, במשך השנים העולם החרדי אשכנזי ליטאי הצליח להעמיד עצמו כמודל האידאלי לתלמיד חכם, למדן אמיתי, זה מי שלומד דווקא גמרא ולא שאר מקצועות התורה – תנ"ך, משנה, קבלה, מחשבת ישראל.

דווקא גמרא בעיון אשכנזי ולא אליבא דהלכתא או בחיבור לקבלה או לאגדתות כך יוצא שלימודי החסידות נדחקים לקרן זווית, ווערטלעך לאחרי הצ'ולנט בשבת, דרכו האוטנטית של הרב קוק כפי שהיתה בישיבתו שביפו וכפי שתוכננה להיות במרכז הרב נדחקת גם היא וכן גם הספרדיות הנינוחה, הציונית, הפתוחה ורחבת האופקים כפי שהתבטאה אצל הרב עובדיה, הרב אליהו וכד' הופכת לצרות אופקים וצרות עין בחלק מהמקרים כמו כאן.

 

הרב ספי גלדצהלר, הוא ראש בית המדרש 'הרוח הגדולה