הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון באלון שבות ויו"ר המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה – 'יסודות' מבית המכללה האקדמית הרצוג, מסביר כי יש מקרים בהם הכרחי לבצע משאל עם בכדי למנוע קרע בעם.
"הניסיון המר של עקירת עשרות יישובים מחבל עזה ומצפון השומרון, וחשיפת יישובי מערב הנגב ויישובים רבים רחוקים יותר לטרור של החמאס מעזה לפני שמונה שנים נותן לדעתי, משקל מכריע לטובת רעיון משאל העם במקרים בודדים ומיוחדים."
את הדברים אומר הרב מדן בעקבות דברים שהתפרסמו היום ב'ישראל היום' לפיהם ראש ישיבת עטרת ירושלים, הרב שלמה אבינר, ונשיא ישיבת 'הר המור' הרב צבי ישראל טאו מתנגדים למשאל עם בנושאים מדיניים. "אי אפשר לשאול את העם בשאלות הנוגדות את ההלכה" מצוטט הרב טאו בעיתון.
"בעת עקירת היישובים והנסיגה עמדנו בפני בעיות שאסור שנעמוד בפניהן פעם נוספת אם חפצי קיום אנחנו במרחב המוסלמי העוין האופף אותנו. הסדקים העמוקים בשאלת אחדותו של צה"ל והאיום שנשמע מפי מנהיגים על אלטלנה שנייה ועל שיבה למלחמת האזרחים בארה"ב של אמצע המאה ה 19 (להזכירכם: כשש מאות ועשרים אלף הרוגים) אסור שישובו!", כותב הר מדן.
"הם נבעו בראש ובראשונה מכך שהשלטון שינה את עמדתו לגבי ההתיישבות להפכה הגמור (להזכירכם: 'דין נצרים כדין תל אביב'), ונחשד בהטיה פוליטית לכיוון העקירה בשל הסתבכויות כלכליות ופליליות של ראש הממשלה (להזכירכם: ה'אתרוג') ומסיבות נוספות.
במגעים שהיו אז, והייתי שותף להם, הובהר לראש הממשלה שציבור המתיישבים ותומכיהם יקבל תוצאות של משאל עם על עקירת היישובים. אך ראש הממשלה חשש לעשות זאת, לאחר שנכשל בתוצאות משאל עם פנימי במפלגתו, והפר את התחייבותו לכבד את תוצאותיו."
● מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן
הרב מדן מודע לקשיים שבעריכת משאל עם אך מציע לפתור אותם בדרכים שונות במקום לוותר על משאל עם."אני מאמין שבמאמץ רב ניתן להתגבר על בעיות הקיימות במשאל עם בבעיות כאלו כגון שאלת ניסוח השאלה למשאל, ויש לשקול בחיוב חוק שיחייב משאל כזה." מסכם הרב מדן.
עמותת 'יסודות' שבמכללה האקדמית הרצוג עוסקת רבות בדיון עומק תורני והגותי בנושא משאל עם במשמעויות הציבוריות וההלכתיות שלו. "בהקשר הנקודתי המדובר של חוק משאל עם, אנו סבורים שהוא ראוי ונכון ליישום מפני שהוא יעשה שני דברים משמעותיים, מחד משאל עם מהווה כלי בקרה וריסון השלטון ממחטף של מהלך מדיני שאין לו הסכמה רחבה בעם, ומאידך במקרה של הסכמה עם ההכרעה השלטונית, משאל עם יעניק לגיטימציה עמוקה למהלכי השלטון וימנע קרע בעם וחלילה גרוע מכך מלחמת אחים." אומרים גורמים בעמותה.
"מסקנתנו היא שאכן מדובר בסוגיה מורכבת, גם פוסקים שונים בעולם התורה עסקו ודנו בסוגיה זו במועדים שונים ובהקשרים שונים (כגון קבלת כספי שילומים מגרמניה, חוק השבת, מסירת שטחים בהסכם שלום וכדומה) ונאמרו דעות לכאן ולכאן. גם הוגי הדעות בשיח הדמוקרטי- ליברלי חלוקים בהתייחסותם למוסד משאל עם," הוסיפו.
מה דעתך בנושא?
11 תגובות
0 דיונים
מאיר
איך זה תמיד קורה בכל ויכוח ודיון הרבנים של מכללת הר עציון תמיד נגד הרב טאו ודומיו הרב מדן הנושאים הללו חמורים ביותר מה לך בהם לך תתעסק בנושא שהכי...
איך זה תמיד קורה בכל ויכוח ודיון הרבנים של מכללת הר עציון תמיד נגד הרב טאו ודומיו הרב מדן הנושאים הללו חמורים ביותר מה לך בהם לך תתעסק בנושא שהכי קרוב אליך תנך בגובה העניים למשל ראובבן עם בלהה
המשך 21:50 01.08.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הר המורניקי
דעת הרב שמשאל ככלי פוליטי למנוע הערמת בוחרים אפשרי.. אבל לא מונע קרע כי אין למשאל שום סמכות מול ההלכה.. מללמת אחים בכל אופן לא רצויה, גם אם ההלטה...
דעת הרב שמשאל ככלי פוליטי למנוע הערמת בוחרים אפשרי.. אבל לא מונע קרע כי אין למשאל שום סמכות מול ההלכה.. מללמת אחים בכל אופן לא רצויה, גם אם ההלטה מבחינתנו ךגמרי לא לגיטימית
המשך 22:39 31.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
לצערי לא ירדתי לסוף דעתו של הרב מידן. ויתור שילטוני על א"י (האם אפשר או לאו ובאלו תנאים) היא שאלה הלכתית שצריכה להתלבן בתוך כותלי בית המדרש ללא משוא פנים. לפי...
לצערי לא ירדתי לסוף דעתו של הרב מידן. ויתור שילטוני על א"י (האם אפשר או לאו ובאלו תנאים) היא שאלה הלכתית שצריכה להתלבן בתוך כותלי בית המדרש ללא משוא פנים. לפי אותם הרבנים שטוענים שיש איסור לוותר על שלטון בא"י אזיי יש איסור תורה ואין מקום למשאל עם. בכדי להילחם על קרע בעם יש צורך בדרכים אחרות כגון חינוך וכדו' ולא לתת לגיטמציה לאיסורי תורה. משאל עם הוא נתינת פתרון פה והצדקה לממשלה לעבור על איסורי תורה. יתכן מאוד שהרב מידן סובר שיש היתר הלכתי לממשלה להחליט למסור את הריבונות על שטחים לידי ריבונות שאינה יהודית ואם אכן זהו דעתו עליו לומר זאת במפורש ואז יובן הנימוק שיש לקיים משאל עם.
המשך 18:14 31.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאז עברו 20 שנה וברור שאוסלו לא הביא שלום לכן אין היתר הלכתי
18:08 31.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קטונתי
18:05 31.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
17:43 31.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
.
לא נראה לי שיש אדם דתי כלשהו שטוען שאין זו מצוה להניח תפילין. אך לגבי פינוי יישובים, בהסכמי אוסלו פסק הגר"ע יוסף שליט"א שמותר לפנות יישובים על מנת להשיג שלום מכיוון...
לא נראה לי שיש אדם דתי כלשהו שטוען שאין זו מצוה להניח תפילין. אך לגבי פינוי יישובים, בהסכמי אוסלו פסק הגר"ע יוסף שליט"א שמותר לפנות יישובים על מנת להשיג שלום מכיוון שהדבר ימנע שפיכות דמים. הממשלה דאז נעזרה בפסק הזה של הרב עובדיה ואין ספק שהיא תיעזר בו שוב באם יעלה לדיון פינוי נוסף. כלומר, היתר הלכתי כבר יש להם. היות וקיים היתר הלכתי בנושא הרי שהדבר לא בהכרח נוגד את ההלכה ולכן ראוי לעשות עליו משאל עם. (רק לשם הבהרה: אני מתנגד בכל תוקף לפינוי יהודים מארצנו הקדושה ובאם יהיה משאל כזה אין לי ספק שאצביע נגד הפינוי)
המשך 17:25 31.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחדות מזויפת
ה ציווה ואין משאל עם.
16:34 31.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי
ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס וכו'
16:34 31.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
יש בחירות כל 4 שנים שבה כל מפלגה עומדת למבחן הציבור.
16:07 31.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר