לבער את הנגע: סמוטריץ' בתגובה לתגובת הרב זייני
סערת הכשרות בחיפה. ח"כ בצלאל סמוטריץ' בטור מיוחד לסרוגים: "אחרי שנים רבות של פחד וקשר שתיקה שמנעו יכולת תיקון אין מנוס מהוצאת "הכביסה המלוכלכת" לאור השמש המחטא, בתקווה שהוצאת השחיתות מהמחשכים תחייב את מערכות האכיפה סוף סוף לפעול"
בפתח הדברים אני מבקש להודות לרב זייני שליט"א על תגובותיו ועל הסיוע בהעלאת הנושא לשיח הציבורי. זו בדיוק הייתה כוונתי בשבוע החולף.
אחרי שנים רבות של פחד וקשר שתיקה שמנעו יכולת תיקון אין מנוס מהוצאת "הכביסה המלוכלכת" לאור השמש המחטא, בתקווה שהוצאת השחיתות מהמחשכים תחייב את מערכות האכיפה סוף סוף לפעול, תשבור את מחסום הפחד ותיתן אומץ לעוד ועוד גורמים מעורבים לפתוח את הפה, לספר את מה שהם יודעים ולבער את הנגע.
משום כך לא ראיתי שום פסול בכך שהרב זייני שליט"א פרסם את ביקורתו החריפה על דברי בוועדת הפנים בפומבי ומבלי לפנות אלי קודם, ומשום כך אני שמח להמשיך את הדיון בינינו מעל במה פומבית מכובדת זו.
אני מקבל חיזוקים שפעלתי נכון
בכל יום שחולף מאז הדיון בוועדת הפנים אני מקבל עוד ועוד חיזוקים לכך שפעלתי נכון. עוד ועוד פניות שמגיעות אלי מחיפה ומהאזור עם סיפורים מסמרי שער על הנעשה בתחום הכשרות בעיר ומשקפות פחד ארוך שנים הלקוח מעולמות של פשע מאורגן. לא פחות. הפניות מגיעות מעוסקים בתחום המזון וההסעדה, מצרכני כשרות, ומגורמים בשירותי הדת. שני רבני ערים סמוכות פנו אלי אף הם עם עובדות מזעזעות וחשש לחשוף אותן פן יבולע להם.
אמרתי לכולם ואני כותב זאת גם כאן – אני מעמיד את עצמי ללא מורא ומוכן להשתמש בחסינותי כדי לחשוף כל מסמך, טענה או ראיה שיסיעו בחשיפת האמת ובביעור השחיתות. אני מגובה בתלמידי חכמים שמבינים בהנהגות ציבוריות ובכשרות לא פחות מהרב זייני שליט"א ושלם עם עצמי במאת האחוזים. המכנה המשותף לכל הפונים אלי הוא רצונם לחזק את הרבנות ואת מערך הכשרות הממלכתי וכאבם הגדול על סיאוב שמחליש את הרבנות, נותן חרב ביד מבקריה המבקשים להחלישה, גורם לפגיעה קשה בעסקים בעיר, ועוד.
יש כל כך הרבה גורמים שנח להם עם ריקבונו של מערך הכשרות הממלכתי בחיפה: מהם שותפים בו, אחרים נהנים להשתמש בו כדי לנגח את הרבנות ולקדם את הפרטתה, שלישיים מתפרנסים מגופי כשרות אחרים שפורחים בעיר כי לכולם ברור שעל הרבנות אי אפשר לסמוך, וכך עוד רבים. ובתווך – בעלי עסקים שנאנקים תחת הנטל וצרכני הכשרות בעיר שמשלמים את המחיר. מכולם בחר הרב זייני שליט"א לתקוף רק אותי, כשבאתי אחרי עשרות שנות שתיקה לתקן, ואני מקבל את עלבונותיו באהבה רבה.
לרגע לא התיימרתי לפסוק הלכה. לו הרב זייני שליט"א היה צופה בדבריי בוועדת הפנים במלואם ולא מסתפק בכמה כותרות שהוציאו מהם בתקשורת הוא בוודאי היה מבין שלא ניתן היה להבין זאת כך.
הבהרתי זאת גם בפתח מכתבי אליו כך שאיני מבין על מה יצא קצפו. אולם טענתו ולפיה מי שאינו מוסמך לפסוק הלכה מנוע מלעסוק בעניינים הנוגעים להלכה או מלעשות שימוש במונחים הלקוחים מעולם ההלכה כדוגמת "חילול השם" או "החטאת הרבים במאכלות אסורות" הנה מוזרה, בלשון המעטה. אנו אנשי בית מדרש ושיחתנו הינה שיחתה של תורה, איש איש בתחומו, איש איש בסמכותו ואחריותו.
אי אפשר לבדוק את יראת השמיים של כל משגיח
ולגופו של עניין, עיקר דבריי בוועדת הפנים נגעו להתעלמותה של המשטרה ומערכת אכיפת החוק כולה מתלונות מפורטות שהוגשו לה כבר לפני שנים על ידי יחידת האכיפה של הרבנות הראשית בנוגע למעשים שלא יעשו בתחום הכשרות בחיפה. לו היו מוגשות למשטרה תלונות דומות בנוגע לגורמי שלטון אחרים כבר מזמן המשטרה הייתה פושטת על משרדים, מבצעת מעצרים, תופשת חומרים, חוקרת לעומק ומגישה כתבי אישום. פנייתי למשטרה בעניין לפני מספר חודשים נענתה בקול ענות חלושה, שמה שמסתתר מאחוריה הוא חוסר עניין לעסוק בכך.
מחדל זה של רשויות החוק חותר תחת הרציונל של חוק איסור הונאה בכשרות ומביא לכך שבהתאם לרציונל זה לא ניתן לסמוך על הכשרות בחיפה. חוק איסור הונאה בכשרות נועד לאפשר למי שמבקש לאכול כשר לעשות זאת בהתבסס על תעודת הכשרות של הרבנות בלבד, גם אם הוא לא מבין בזה כלום ואין לו יכולת לברר האם המשגיח הספציפי הרשום בבית העסק הוא ירא שמים או לא. זה הרציונל המונח בבסיס קיומו של מערך כשרות ממלכתי ושל חוק איסור הונאה בכשרות.
אם, כפי שמבקש הרב זייני שליט"א לטעון, היכולת לסמוך על מערך הכשרות בנויה על צורך לברר מה עומד מאחוריה בכל מקרה ומקרה, נשמטת הקרקע מתחת לצורך ולהצדקת קיומו של מערך כשרות ממלכתי. זה הרי מה שטוענים מבקרי מערך הכשרות הממלכתי המצדדים בהפרטתו. אנחנו, כאנשים דתיים שמבינים בכשרות ויודעים לברר ולדרג את רמת יראת השמים של משגיח ספציפי המוצב בבית העסק, לא זקוקים למערך הכשרות הממלכתי.
לנו יהיו כנראה תמיד הכלים לברר את רמת הכשרות ולהחליט האם לסמוך עליה או לא. לא כך רוב צרכני הכשרות, יהודים טובים שרוצים לשמור כשרות אך אינם מבינים בזה, שבעבורם נועדה הכשרות הממלכתית ובשבילם נחקק חוק איסור הונאה בכשרות. כאשר במשך שנים כה רבות סובל מערך הכשרות בעיר מכשלים ושחיתות שכולם מכירים אך מפחדים להתעסק עם גורמים עברייניים עתירי כח שקנו להם דריסת רגל בו ולסלקם ממנו – קשה לומר שברמה הציבורית ניתן לסמוך על מערך הכשרות הזה.
איך בדיוק יוכל פלוני אלמוני המבקש לאכול במסעדה בעיר ורואה תעודת כשרות של רבנות חיפה לדעת האם הוא יכול לסמוך עליה או לא? כיצד מבקש הרב זייני שאותו אדם יידע האם בית העסק הוא באחריות הרב לוי שליט"א או הרב אלמליח שליט"א?! מאיפה הוא אמור לדעת בכלל שיש שני ממוני כשרות שונים בעיר?! איך הוא יוכל לדעת האם המשגיח הרשום בתעודה הוא מהמשגיחים הרבים יראי השמים בעיר או מאלה שסרחו וממשיכים להיות מועסקים בעיר?!
יותר מדי שנים שתקתי
הרי בשונה מהרב זייני שליט"א, שעוסק בענייני כשרות עוד לפני שנולדתי ויודע לחקור ולבדוק בעצמו, הוא בסך הכל יהודי פשוט שיצא לרגע להפסקת צהרים מעמל יומו הקשה ומבקש לאכול פלאפל. אין לו שמץ של מושג לגבי הדו"ח החמור של הרבנות הראשית על מצב הכשרות בעיר והוא אפילו לא יודע שיש לו ממה לחשוש. כדי להגן על האיש הזה ודומיו נועד מערך הכשרות הממלכתית, ואחרי שהבהרתי שאיני מתיימר לפסוק הלכה, אני קובע ציבורית בלב כבד ודואב שהרציונל הזה אינו מתקיים בעיר חיפה. תכליתו של חוק איסור הונאה אינו מתקיימת ולכן לא ניתן לסמוך עליו.
שוב, הלכתית יפעל כל אדם על פי רבותיו. אלה מקוראי המאמר הזה שיש להם רבנים וישאלו אותם בעניין כנראה פחות זקוקים למערך הכשרות הממלכתית ולא כדי להגן עליהם יצאתי לקרב הזה. אסכם נקודה זו ואומר שהתייחסותו של הרב זייני שליט"א למערך הכשרות, כפי שעולה משני מאמריו השבוע, משקפת תפיסה שונה לחלוטין מזו המגולמת בחוק איסור הונאה בכשרות ובקיומו של מערך כשרות ממלכתי במדינה היהודית, וממה שגדלנו והתחנכנו עליו בדרישה למערכת שירותי דת ממלכתית שאינה לדתיים בלבד.
ושוב, במחילה מכבוד תורתו של הרב זייני שליט"א, מדבריו ניכר שהוא אינו מכיר את מצב כשרות העסקים בעיר לאשורו. הרב לוי שליט"א מנשר, שעושה אכן עבודת קודש, אחראי ל 114 מתוך כ 531 עסקים כשרים בעיר, המהווים כחמישית בלבד מכלל העסקים, ולא כחצי כפי שכתב הרב. לכל יתר העסקים (417) אחראי הרב אלמליח, שבמאמרו הראשון שיבח אותו הרב זייני וסמך ידיו עליו בטענתו לתיקון הליקויים וביכולת לסמוך על הכשרות בעיר, ובמאמרו השני כבר הלין על כך שאיני דורש את פיטוריו מהרבנות הראשית… וכאן בהחלט עלה הרב זייני שליט"א על נקודה מרכזית וכואבת.
אנחנו אחרי שנים רבות של פוליטיזציה של הרבנות ושירותי הדת הממלכתיים ושל שימוש בה – שכבר אינו בשוליים – לתעשייה של ג'ובים, התעשרות, ומינויי מקורבים. פוליטיזציה שגורמת לסיאוב ולחילול השם ולמרבה הצער התפשטה כבר כמו סרטן למקומות רבים בה, מלמעלה ועד למטה. באופן אישי, יותר מידי שנים שתקתי מול זה. לא עוד.
לקח לי הרבה שנים לאזור אומץ, להישיר מבט אל המציאות הקשה ולהכיר בה. כמי שגדל על ברכי הממלכתיות וקדושת הרבנות הראשית העדפתי כנראה להדחיק ולהאמין שהמערכת פועלת כפי שהתחנכנו שהיא אמורה לפעול. הכללתי את מבקרי המערכת עם המבקשים לפגוע בה, מבלי להבחין ביניהם ובין מניעיהם. ויש אכן ולמרבה הצער רבים שכוונתם אינה לטובה ומבקשים לנגח את הרבנות כדי להחלישה ולא כדי לתקנה. אבל יש רבים רבים שכואבים את המצב ומבקשים לתקן ולחזק. לאלה אני חובר.
האפשרות לעצום עיניים – אינה קיימת
שתי ברירות ניצבות בפנינו אחר הכרת המציאות: האחת הינה להרים ידיים מתיקון ולהפריט כמה שיותר משירותי הדת. אני סבור כי זו תהיה שגיאה קשה שתביא בסופו של יום להפרדת הדת מהמדינה, תוצאה שלא ניתן לקבל ביחס לראשית צמיחת גאולתנו. השניה היא לאזור אומץ ולצאת למאבק לתיקון המערכת ולהחזרת השליטה אליה לידיים נקיות הפועלות לשם שמים. זה הרקע להתנהלותי מול השחיתות ארוכת השנים במערך הכשרות בחיפה וכך אני עושה, ובעזרת השם אמשיך לעשות, במקומות בהם הדבר דרוש. האפשרות השלישית – להמשיך לעצום עיניים – מבחינתי אינה קיימת.
ואסיים בתפילה גדולה להצלחתו של משה דגן שייכנס בע"ה השבוע לתפקידו כראש מועצה דתית ממונה בחיפה, אחרי שמונה שנים שבהן לא היה כזה בעיר. דגן שימש עד לא מכבר כמנכ"ל הרבנות הראשית ויש לו הידע הנדרש כדי לתקן. אני מתרשם שהוא יודע לאן הוא נכנס, מקווה שיהיה לו האומץ הדרוש לשם כך ומעמיד עצמי לשירותו ככל שיבקש.
==
הרב ד"ר אליהו זייני ביקש להגיב : "ההקלטה של הדברים שאמר ח"כ סמוטריץ' מכחישה את מה שהוא טוען בטור הזה, כשאמר בצורה מפורשת שאסור לאכול בחיפה והכל 'נבלותו וטרפות שקצים ורמשים'. ובזה קבע הלכה בתחום שאינו בסמכותו".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו