אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פנימיות בקטנה: זה הנשק הסודי להצלחה

הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת מקץ מדוע התווספו ליוסף שנתיים בבור האסורים, מה הקשר למידת הביטחון הגבוהה שלו בקב"ה, ומהו הנשק הסודי בכדי להצליח, אותו יש לכל יהודי

פנימיות בקטנה: זה הנשק הסודי להצלחה
  אילוסטרציה (שאטרסטוק)

בפרשת השבוע, רבנו בחיי מביא את חובת הלבבות שכותב כוח בטחונו של האדם מתחלק לשמונה חלקים:

  1. בתחילת חייו, בלידתו, הוא בוטח באמו שמניקה אותו.
  2. לאחר מכן הוא בוטח באמו שתיתן לו אוכל שערב לחכו.
  3. כשיגדל יראה שהוא ואמו תלויים באביו שמפרנס, לכן יתלה בטחונו באביו.
  4. זמן נוסף אחר כך, כאשר ילמד מקצוע שממנו יוכל להתפרנס, ישים מבטחו בכוחו ויכולתו.
  5. כשיגדל שכלו יותר ויבין שהוא לא יכול לסמוך על יכולתו או על אנשים אחרים, ישים בטחונו בקדוש ברוך הוא. המידה הזאת היא טובה אבל לא שלמה, כי הביטחון בדרגה זו נובע מקשיים שיש לו.
  6. האדם בוטח בה' גם בדברים שיש לו בהם קצת כח ויכולת. כגון: מי שפרנסתו מעבודה קשה, ובוטח בה' שיפרנסו בעבודה קלה.
  7. יבטח בקדוש ברוך הוא, בכל הדברים, הקלים והקשים.
  8. בוטח בה' ושמח בכל מה שעשה לו האלוקים. והוא גם בוטח שה' יזמין לו את מה שהוא צריך גם בלי השתדלות.
עוד באותו נושא

פנימיות בקטנה: הטעויות שהובילו למכירת יוסף


3

יוסף הצדיק שהיה במדרגה השמינית והגבוהה, כשביקש משר המשקים שיזכור אותו ויסייע לו לצאת מבית האסורים פגם במדרגה הכל כך גבוהה, ולכן הוא נענש בשהייה של שנתיים נוספות בבית האסורים.

הפגם במעלת המדרגה הגבוהה

הדברי שמואל מביא בשם הרה"ק מוויטבסק שאמנם אצל כל אדם, כשהקדוש ברוך הוא מזמין לו דרך השתדלות איך להינצל הוא מחויב לעשות זאת, אבל לגבי יוסף, במעלתו הגבוהה, הדבר נחשב לפגם בכך שאמר 'זכרתי והזכרתני'.

הכלי יקר כותב שנגזר על יוסף להיות בבית האסורים עוד שנתיים בגלל שהזמן של שכחה הוא שנה, כמת המשתכח מן הלב לאחר שנה, ומאחר והפגם היה כפול (כי ביקש משר המשקים להזכיר אותו בלשון כפולה), התווספה ליוסף שנה אחת כנגד שבטח באדם שהרי "ארור הגבר אשר יבטח באדם", ושנה אחת כנגד שלא בטח בה' כפי שכתוב "עבר על ומן ה' לא יסיר ליבו".

הנשק הסודי להצלחה

הנתיבות שלום כותב שענין הבטחון הוא עצה שנתן הקדוש ברוך הוא ליהודי בבחינת נשק סודי, איך להתנהל בכל מיני מצבים שהוא נמצא, כיוון ששכאשר יהודי בוטח בה' נפתחים לפניו כל השערים כמאמר הכתוב "אלוקים בך בטחתי אל אבושה".

הנמצא בדרגה מאד גבוהה לא צריך לעשות שום השתדלות, והקב"ה ישלח לו את מה שהוא צריך. אם האדם לא בדרגה הזאת, כמו הרוב המוחלט של בני האדם, הוא צריך להשתדל בעשייה לפי המדרגה שבה הוא נמצא, כפי שאמר יעקב לבניו שיורידו למצרים מעט צרי ומעט דבש, כיוון שההשתדלות שלהם בריצוי פני שליט מצרים הייתה רק ודווקא בלהביא למצרים מעט.

הנתיבות שלום מביא סיפור על הבעל שם טוב לפני שהוא התפרסם. פעם אחת לא היה לבעל שם טוב אוכל לשבת אז הוא הלך לביתו של גביר אחד, הקיש בדלת שלו והלך. אותו גביר רדף אחרי הבעל שם טוב ושאל אותו; אם דפקת על הדלת שלי בוודאי היית צריך משהו, אז למה לא חיכית שאפתח?

ענה לו הבעל שם טוב; משמים אמרו לי שזאת השתדלות שאני צריך לעשות ולא יותר מזה, ולכן רק דפקתי בדלת והלכתי. לפי זה, לכל אחד יש את ההשתדלות שהוא צריך לעשות, לפי מדרגתו ועניינו.

הכוונה האמיתית של יוסף

המאור ושמש כותב שלא היה פגם בביטחון של יוסף, וכל ממה שיוסף אמר ו'זכרתני', הכונה הייתה ששר המשקים יזכור אותו תמיד בליבו ובמחשבתו, ומתוך כך שיזכור את יוסף, אולי יבין שהקב"ה השפיע עליו טוב דרך פתרון החלום על ידי יוסף, ומתוך כך אולי יגיע לאמונה בבורא עולם.

על פי המאור ושמש, אמירותו של יוסף "ועשית עמדי חסד", מתכוונת לכך שיזכור שפתר לו את החלום ויגיע מתוך כך לאמונה בה', ואילו באמירה "והזכרתני לפני פרעה", יוסף התכוון שכאשר שר המשקים יגיע לאותה אמונה בה' אז הוא ידע שיוסף בטוח בכך שה' יציל מבור האזורים ללא שום השתדלות של יוסף.

אנחנו צריכים לדעת שאמנם במעלה העליונה של הביטחון לא צריך לעשות שום השתדלות, אבל במדרגות מתחת להן חייבים לעשות השתדלות תוך ביטחון בה', כל אחד לפי מדרגתו, אולם ההשתדלות צריכה להיות סבירה בצורה כזאת שלא תפגע בביטחון האדם בה', לפי מדרגתו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מקסים.מקסים.איזה יופי שזה...
יצחק אהרונוביץ | 18-12-2020 0:48
מקסים.מקסים.איזה יופי שזה עלה.יישר כח גדול.
2
מעניין ביותר, לא...
ישראל מורנו | 18-12-2020 1:20
מעניין ביותר, לא ידעתי שכוח האמונה גדול כל כך. אשתדל בזה יותר.