דע מה שתשיב: אהרון גרנות החליט להדוף את טענות הטוקבקיסטים

דע מה שתשיב: אהרון גרנות החליט להדוף את טענות הטוקבקיסטים

אהרן גרנות פרסם כאן מאמר שעסק בזלזול ברבני הציונות הדתית בעיתונות החרדית וזכה במבול של תגובות. במקום להתרגז הוא בחר להשתעשע בתגובות הנובעות, לדבריו, מחוסר בירור העובדות, סתם שקרים וגם באמצעות שימוש בחולשותיו, שאין להם כל קשר לטענותיו

דע מה שתשיב: אהרון גרנות הודף את הטענות בטוקבקים
  אהרון גרנות (צילום: אהרן קורץ)

כל כותב טור מצפה מרגע פרסומו לתגובות. לטוקבקים. כשכתבתי את המאמר שהלין על כך שהרבנים ה'סרוגים' מקבלים יחס מזלזל בעיתונות החרדית, לא היה לי ספק שהתגובות לא יאחרו לבוא, חלקן יהיו שליליות, מי שלא יודע להתמודד עם תגובות, עדיף שלא יכתוב.

ואכן הגיעו תגובות רבות. חלקן נובעות מבורות, חלקן מכילות עובדות שאינן ענייניות, אז החלטתי להשיב לחורפי דבר כאן באתר שבו בחרו לעלוב בי.

עוד באותו נושא

בעיתונות החרדית צריך את הכיפה בצבע הנכון


49

אז קודם כל תקציר הפרקים הקודמים למי שלא עוקב. לפני חודש בערך פרסמתי כאן מאמר שהלין על היחס המזלזל אם לא המחפיר שמקבלים בעיתונות החרדית רבנים גדולי תורה שחובשים את הכיפה מהחומר הלא נכון, כלומר הסרוג, בעוד רבנים החובשים את הכיפה השחורה נהנים מתארים פומופוזים "מרן הגאון הגדול' ו'מרן הגאון' ו'הגאון רבי', או 'סתם' הרה"ג. בעוד שרב סרוג גם אם הוא נמנה על פוסקי ההלכה מהשורה הראשונה, יקבל לרוב את התואר 'רב' שבו מכנים בציבור החרדי כל עסקן ממוצע.

אהרון גרנות (צילום: אהרן קורץ)

לשם דוגמא הבאתי את אחת הכתבות שפורסמו בעיתון 'בקהילה' שבה לצד 'הרבנים הגאונים' מהעולם החרדי הופיע הרב דב ליאור כשהתואר שהוצמד לשמו היה סתם 'הרב'.

ציינתי במאמר שכיהנתי כסגן עורך עיתון 'משפחה' ולא הגעתי לדרגת עורך משום שזאת תקרת הזכוכית שאליה יכול להגיע 'סרוג' בעיתון חרדי.ועוד משהו על עברי, משהו שהוא נקודת חולשה בתולדות חיי, אין לו כל קשר לטענותי אבל יש לו הרבה קשר למאמר הזה.

מחסידות גור לציונות הדתית: כך חזרתי בתשובה

נולדתי בבית חרדי של חסידי גור. בגיל 14 פגשתי את מי שעד היום אני רואה את מורי ורבי הרב חיים דרוקמן וחזרתי בתשובה. כך אני מתאר את מעברי מהעולם החרדי לעולם 'הסרוג' ואני מתכוון לו ברצינות ולא בציניות.

הרב חיים דרוקמן (צילום: סרוגים)

לפני כ-15 שנה, סיקרתי ככתב 'משפחה' את גירוש יהודי גוש קטיף, כמו רבים מבני הציונות הדתית חזיתי במו עיני לא רק בגירוש עצמו, לא רק באדישות שבו הביטה החברה הישראלית בפשע האנושות הזה, אלא גם בחוסר האונים שאחז בהנהגה הרוחנית של הציונות הדתית באותה תקופה.

בטיפשותי החלטתי החלטה שלא באה מהראש אלא מהבטן, כמחאה לחזור לפחות בלבושי לביתי הגוראי. המשכנו להתגורר בקרית ארבע, ילדי המשיכו ללמוד במוסדות החינוך של הציונות הדתית, אשתי נותרה דתית לאומית ורק אני השתניתי בלבושי. כעבור מספר שנים נוכחתי לדעת שבעצם לא שניתי את השקפת עולמי הציונית, הבנתי שטעיתי וחזרתי לביתי הסרוג גם במראה שלי. הדברים ארוכים והם מפורטים במאמר שפרסמתי באתר 'כיכר השבת'.

גם חזרתי לגור וגם הפרישה ממנה וחזרתי לסרוגים, ארעה בעודי עובד בעיתון 'משפחה'. יתרה מזאת למשרת סגן עורך התמניתי כשאני כבר חבוש מחדש בכיפה סרוגה. אז איך זה קשור לנושא? אז זהו שזה לא קשור, אבל חלק מהמגיבים קשרו גם קשרו.

הטחות ותשובות

תגובות רבות הגיעו למאמר הזה, התעלתה מאוד על עצמה ברמת אי דיוק בעובדות ותגובה לא עניינית מגיבה שכינתה את עצמה בשם 'יעל' (כמה הייתם נותנים שאין זה שמה האמיתי?). אז הנה התגובה במלואה"

אהרון, טול קורה מבין עיניך ראשית, תקרת הזכוכית המדוברת היתה בעודך חובש כיפה שחורה גדולה כמנהג חסידי גור על ראשך. איני חושבת שאתה, המייצג תהפוכות, ודעות משתנות חדשים לבקרים, יכול לבוא לבקר את הקהילה שהיתה לך בית.

אז מזל שטוקבקיסטים פטורים מלברר עובדות פשוטות. תקרת הזכוכית המדוברת הייתה כשכבר חזרתי לחבוש כיפה סרוגה, אם רק היית טורחת לברר, היית יודעת זאת. לא נורא, כי מה שהופך את תשובתך לדמגוגית וטיפשית היא דווקא ההמשך. היכן שאת מתיימרת להשיב תשובה לטענותיי את אינך, כי אין לך מה להשיב. מה עושים אלה שאין להם מה להשיב? תוקפים חולשות. וכך עשית במקום להשיב תקפת את חולשתי, "אתה המייצג תהפוכות, ודעות משתנות חדשים לבקרים".

הבה נעיין בהגדרת מילון אבן שושן לביטוי 'חדשות לבקרים': "חוזר שוב ושוב, כל יום מחדש. לעתים קרובות". האם המגיבה באמת חושבת שבכל יום מימי חיי אני קם ומשנה את דעותיי? בוודאי שלא, אז מדוע היא השתמשה בביטוי 'חדשות לבקרים' אם לא סתם כדי ללעוג לי כאילו אני באמת קם כל בוקר ומשנה את דעתי לפי מצב רוחי. ככה זה כשאין לך תשובות. אגב, אם רק הייתי רוצה הייתי יכול לתבוע אותה על הוצאת דיבה. ויתרתי, למה לחכות לטחנות הצדק שטוחנות כל כך לאט אם אפשר כאן במקום שבו בחרת להלום בי, להלום בחזרה?

אבל יש תגובות שהן סתם מנותקות מהמציאות כמו זאת שכתב מגיב שכינה עצמו בשם 'חרדי סטנדרטי'

"יש בכתבה טעות גדולה בפרשנות של התארים, כל חרדי טהור מבין את זה, הרי גם לגאון הענק הרב עובדיה יוסף זצל קראו: הרב עובדיה יוסף.. הרב אלישיב.. סתם לחפש להקים מחלוקות? זוכר מה שקרה לקורח?"

האם המגיב מנותק מהמציאות, אם אתה 'חרדי סטנדרטי' תפתח את העיתונים החרדים ולא רק את השבועונים גם את העיתונים היומיים ה'אשכנזים'; 'המודיע', 'יתד נאמן' ו'המבשר' ולא תמצא אפילו פעם אחת את שמו של הרב עובדיה יוסף ללא התואר לפחות הגר"ע יוסף ובוודאי את שמו של הרב אלישיב ללא התואר הגרי"ש אלישיב. אז מדוע כתב החרדי הסטנדרטי את מה שכתב? מן הסתם שכחרדי סטנדרטי הוא זלזל באינטלגנציה של קוראי 'סרוגים' שלא ילכו באמת לבדוק בעיתונות החרדית את מה שאפשר להכחיש בשנייה. אז מגיבים, למה לא?

טוקבקיסט אינו מחוייב באמות המידה שלהן מחוייב עיתונאי. ויש סתם תמים כמו 'חרדי', שבחר להתעלם המציאות או לייצר לעצמו מציאות אחרת.

"אנחנו לא מזלזלים ברבנים הדתיים (בעגה החרדית 'דתיים' הם שומרי מצוות שאינם 'חרדים'), כותב האיש, "ואלה שמזלזלים הם דרך כלל מיעוט מן המיעוט של הליטאים הקיצוניים [לא הפלג] שגם קראו פעם להרב עובדיה {שלא צריך לספר את גדולתו} עובדיה ייסף (הטעות במקור) ואולי אפשר לדון לזכות או פשוט לא לספור את בקהילה שעוד איזה כתב טמבל כתב"

לא אדוני, עיתון 'בקהילה' נכתב על ידי המנייסטרים של הציבור החרדי והנאמר בו אמור 'לקלוע' לטעם קוראיו הבאים מהמנייסטרים של הציבור החרדי.

תגובה מעניינת קושרת אותי לא פחות למזימה חשוכה שרקחתי עם יו"ר מפלגת ימינה ח"כ נפתלי בנט, לא פחות. אגב גם השם שבו חותם הטוקבקיסט הזוי לא פחות 'גרנות הודו', מעניין. לפי הטוקבקיסט, לא נגענו:

"הכתבה (כוונתו כמובן למאמר) הזו היא נסיון נואש של בנט וחבר מרעיו לתקן את אשר קילקל באמרו כי אינו שומע לרבנים, דבר שהביא רבים מבני הציונות הדתית למאוס בו ולהחליט על הצבעה הפעם למפלגה חרדית אשר ערכיה תורת ישראל ואמונת חכמים.. כעת גרנות מנסה לסכסך ולהרחיק ממכם את הציבור החרדי על ידי כתבה שיקרית ומעוותת זו. פשוט לא מקובל לקרוא לרב בציונות הדתית בתואר אשר אינו קרוא בו אפילו בקרב מעריציו. אם היו עושים ההיפך היו מואשמים על ידי גרנות בנסיון לחרד אותו".

כלומר ישב בנט וחשב, איך מחזירים אלי הביתה את מוסדות קהילת 'אורות התורה' בבת ים בראשותו של הרב דוד חי הכהן, ופתאום צץ רעיון במוחו, יו"ר עמותת 'עושי חיל' אהרן גרנות שכותב לעיתים ב'סרוגים' הוא הפתרון. הוא מייד יצר איתי קשר ויחד זממנו לכתוב את המאמר ב'סרוגים' מתוך תקווה שרבבות קוראיו שביניהם חברי קהילת 'אורות התורה' יעזבו את החרדים'.

נפתלי בנט (צילום: עדינה ולמן/ דוברות הכנסת)

'נסיון נואש' כותב המטקבק, כאילו מפלגת ימינה ונפתלי בנט שהוא הסיפור הכי חם בפוליטיקה המקומית, צריך דווקא את עזרתי ועוד 'בניסיון נואש' והוא יוזם יחד איתי כתבה 'שקרית ומעוותת' .

כלומר אין באמת זלזול ברבנים הסרוגים אני רק משקר ומעוות את המציאות. מעניין.

את התגובה הבאמת מעניינת סיפק לנו טוקבקיסט המכנה את עצמו אלי פ'"אהרון גרנות גרנביץ – פעם חסיד גור ופעם סרוג", הוא פותח בהתקפה שאין בה כל מענה לטענותיי, אז מה, "אתה כמו כל עיתונאי קטן", הוא ממשיך לצלוף בי במילות שירו המפורסם של אריק איינשטיין "מוכר סיפורים לציבור שלא מכיר את הנושא", הוא קובע בלי להוכיח, כאילו באמת כתבתי דברים שאין להם שחר ועוד הוא קובע שאני:

"מסית נגד האחרים .. כי זה גורם לממורמרים להזדהות עם מה שכתבת. תתבייש לך !!!", הוא נוזף בי, "בור ששתית ממנו מים – אל תזרוק בו אבן". ועכשיו הדבר המעניין במיוחד בתגובה: "ואתה מניסיון לקבל לגיטימציה למור פוסק הדור הגרד ליאור שליטא מעיתונאים חרדים עלובים – מבזה את כבוד הרב וכבוד התורה. שתהיה בריא … אכיר".

רגע, אתה בעד החרדים או בעד הרב ליאור, יכול להיות שלא קראת את מה שכתבתי, יכול להיות שלא קראת את מה שאתה בעצמך כתבת. איך הרישא מתקשרת לסיפא? לטוקבקיסטים הפתרונים.

ונסיים בטוקבקיסטית בשם 'תהילה' שכנראה סיימה לימודי פסיכולוגיה באוניברסיטה והיא מאבחנת אותי בהתנדבות ובלי שביקשתי:

"אתה נשמע אדם עם נפש מסוכסכת. יש פסיכולוגים לא רעים בכלל. מומלץ להיעזר", היא קובעת לי הבחנה רפואית וממליצה על טיפול. אבל חכו להמשך, "באופן כללי לא מומלץ להיות מזרוחניק, להיהפך לחסיד גור ,ואז לחזור שוב להיות מזרוחניק ממורמר".

היא צולפת בחולשה שלי וגם קובעת שאני 'מזרוחניק ממורמר. ואיך זה עונה על הטענות שלי, אז זהו שזה לא עונה, אבל אם אפשר לעלוב בי אז למה לא, . "בהצלחה בטיפול!", היא מאחלת לי באבירות. ואגב אני מזרוחניק מאוד מאושר ולא ממורמר סתם שתדעי להבא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
הכותרת היא "הודף את הטענות" ולא כך היא
תהילה | 14-12-2020 15:53
בתור זו שכתבה לך את תגובת הסיום, הנה תשובתי: א. לא עניתי ישירות לטענתך, משום שבשנים האחרונות יצא לי לקרוא מספר פעמים טענות שלך באותו סגנון, ולא מצאתי טעם בתשובה עניינית לדבריך. מבחינתי, מוטב לי לסמוך על חזל שאמרו מצווה שלא לומר דבר שלא נשמע. ב. לא נתתי לך אבחנה רפואית[בא, לא בה'] [ אם כי אני אכן מצטיינת דיקן בתואר לפסיכולוגיה] אלא כתבתי שמתוך דבריך נשמע שאתה עם נפש מסוכסכת- לא הפרעת אישיות, לא OCD וכד' אלא נפש מסוכסכת. זו לא אבחנה רפואית, אלא התרשמותי מתוכן דבריך על הלך רוחך. ג. אני שמחה בשבילך ובשביל משפחתך שאתה מאושר, לא כך היה נשמע מדבריך שהביעו התמרמרות . התנצלותי אם פגעתי, הציניות בדברי נבע מהזלזול כלפי הציבור החרדי והקדושים העומדים בראשו. זה הכל ואני אכן מאחלת לך הצלחה ומציעה לך להישמר מפגיעה בתלמידי חכמים. חנוכה שמח.
האם תוכל...
אהרן גרנות | 14-12-2020 19:05
האם תוכל כבוד המצטיינת דיקן להסביר לבור ועם הארץ כממוני את המושג ׳נפש מסוכסכת״ או שזה עוד ניסיון לדחוף איזה מושג שיסתיר את העובדה שאין תשובה לשאלתי. האם שכחת שרק לפני רגע הצעת לי טיפול מה שקצת מעלה חשד שבהחלט חשבת להצמיד לי איזו הבחנה רפואית איפה את רואה בדברי זלזול בתלמידי חכמים או ׳בציבור החרדי ובבקדושים שבראשו״, כל דברי אינם אלא דרישת כבוד לת,ח ציונים. ולמה לעזאזל אף אחד לא השיב לי תשובה הגיונית לשאלתי? אולי משום שבאמת אין תשובה ולאף אחד אין אומץ לומר? אני לא אתן לכם להתחמק
2
המחלוקת החרדית עם עולם התורה הציוני דתי היא
תהילה | 14-12-2020 15:55
מהותית , לא אישית.
התכוונת לזלזול לא למחלוקת
אהרן גרנות | 15-12-2020 10:48
מחלוקת יכולה להתנהל כששני הצדדים מתיחסים זה לזה כשווים. זו אינה מחלוקת, זה זלזול משום שאליבא דהחרדים אין דבר כזה עולם תורה סרוג. רבניהם אינם רבנים, לא יכול להיות פוסק הלכה חובש כיפה סרוגה, התורה בכלל שייכת לנו וזה מתבטא בדיוק בדוגמאות שהבאתי. באתי משם, חינכו אותי על זה. עם המחלוקת היתה לשם שמים ולא לשם זלזול זה היה נראה אחרת
3
לתהילה מתגובה 1
אור | 14-12-2020 16:09
אם מצווה שלא לומר דבר שלא נשמע אז ממילא התגובה שלך במאמר הקודם שלו היא מיותרת.
4
אבל על הטוקבק שלי משום מה לא הגבת....
דוסית | 14-12-2020 16:15
דבר אחד בטוח דוסית | 30-11-2020 19:53 שאם היית שואל את הרבנים הגאונים הגאון הרב דב ליאור שליטא והגאון הרב וייס שליטא והגאון הרב טאו שליטא האם הם מסכימים שתחולל מחלוקת רק בגלל כבוד, הם היו אומרים לך: לא ולא! הם היו אומרים שלא מחוללים מלחמות ושנאת חינם רק בגלל כבוד - וכל הבורח מן הכבוד הכבוד רודף אחריו. וחוץ מזה הסחורה של השמצת החרדים היא כבר פאסה. חלאס. תחפש בבקשה אייטמים אחרים לעלות איתם לכותרות. תודה.
סטודנט זה לא...
סטודנט | 16-12-2020 3:32
סטודנט זה לא נכון. מפורש בגמרא רב שמחל על כבודו - כבודו מחול. ובהקשר לטענתך הראשונה, אכן צדקת שבמקום שיש בו חילול השם אין חולקים כבוד לרב, אך זאת מפני חומרת חילול שם שמים, וכיון שנוצר חילול שמים גדול יותר ומאידך הדיון לא פותר את הבעיה האמיתית, לכן מסתבר שהמגיבה 'דוסית' צדקה. נ.ב. יש לך לב זהב אחי
ובדיוק על...
אהרן גרנות | 14-12-2020 18:41
ובדיוק על זה נאמר במקום שבו חילול ה׳ אין חולקים כבוד לרב רב שמחל על כבודו אין כבודו מחול
5
1. אהבתי 2. אהבתי...
שי, שם לא בדוי | 14-12-2020 21:37
1. אהבתי 2. אהבתי מאד 3. אני חושב שהשפעת מאד על התהליכים החיוביים בחברה החרדית כשהיית במשפחה 4. מה שאתה עושה עכשיו גדול מהחיים! 5. ציינת עובדות, והיום אנשים לא עסוקים בעובדות אלא בלנבוח. ומי שהבין הבין זאת האמת המרה...
6
אהרון אוהבים אותך...
טייס בשייטת מטכל | 14-12-2020 21:57
אהרון אוהבים אותך הלוואי שהמגיבים למינהם יגיעו לקרוסליו של אהרון גרנות
7
לעניות דעתי אין...
יונתן | 14-12-2020 22:43
לעניות דעתי אין צורך להתייחס לכל תגובה ברצינות כזאת של מאמר.. יש אנשים עם חוסרים בהבנת הנקרא ויש סתם משעוממים בעלי עין רע לכל דבר שזז.. לא להבהל תגיד את דעותיך כפי שנראה לך ויהיה בזה תועלת לרוב הדומם.. בהצלחה!
8
אהרן היקר
משה | 15-12-2020 0:54
יפה מאד כתבת, ויפה מאד קיימת עם עקש תתפתל
9
למקבילה הרוסית של החברה החרדית קוראים...
דדי | 15-12-2020 11:46
המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות. גם חוסר שקיפות, גם שחיתות, גם מנהיגים סניליים שעוזריהם מושכים בחוטים, וגם הרצון העז לגרוע מכבודם של מנהיגים אחרים שיש להם פרשנות טיפה שונה למרקסיזם.
10
החרדי מזלזלים ברבנים שלנו
אורי | 15-12-2020 13:24
הדוגמא הכי פשוטה בזלזול בעיתונות החרדית לרבנים שלנו היא לםני כמה חודשים בפטירה של גדול הדור הרב עדין אבן ישראל זצל באתרים חרדים זה הוזכר בקצרה ובעיתונים החרדים חוץ מידיעה קטנה לא הוזכר כלום חוץ מבאתרים של חבד ורק להזכיר שכמו הרב עדין שכתב פירוש על כל התורה כפשוטו אין באף מגזר
11
ומה עם הזלזול וההתנשאות על לא דתיים?
המורה להיסטוריה | 15-12-2020 22:45
זה נחמד ויפה לצאת כנגד המזלזלים ברבנים לא חרדים. האם יש מישהו שיהין לצאת כנגד הזלזול התהומי והבסיסי שקיים בעולם החרדי כלפי רוב העם היהודי ? יש מיליונים רבים של יהודים ששוויון, כבוד האדם וחרותו, קידמה מדעית, חופש מחשבה, הטלת ספק - הם הערכים שלהם. אנשים אלו לא מצייתים לאף רב. אנשים אלו לא מאמינים לרבנים. הם לא נדרשים לקבל אישור מאף רב. אנשים אלו - שחלקם בנו את המדינה הזו, שרובם הגדול משרת בצבא, משלם מיסים ומפרנס את עצמו - זוכים לקיטונות של בוז בעיתונות ובתרבות החרדית. האם יהין מישהו לצאת כנגד המזלזלים בנו? האם יהין מישהו לבוא ולומר, סוף סוף, שאין מקום להתנשאות הזו ?
12
אהרון היקר, המאמר...
נתנאל | 19-12-2020 21:33
אהרון היקר, המאמר שלך ממש מרשים אבל אחדד שני נקודות ( אני זכיתי להתארח אצלך בבית, אז אל תדחה את דבריי בקש..) א. אני גאה שלמור קוראים הרב ליאור וזהו, בלי גינונים ובלי כלום , זוהי גדולתו...בעיניי , זה שלכל פישר חרדי קוראים ר' ואחרי שנולד ילד הוא כבר רב , כשהוא מלמד בכיתה ו' הוא כבר נהיה הרהג - זה לבושתם... זה השיח החרדי , השיח הציוני דתי מסתפק בהרב ואף אחד לא מתעסק בזה , להזכירך ר' אברום - השם הכאילו אברכי - סבבי כזה היה מספיק בשביל שדעתו תישמע תתקבל ויסורו למרותו והוא היה הרב הראשי .. גאה שאני בציבור הזה. ב. השינויים שעברו עליך - גם אם כתבת מאמר בכיכר השבת ,וגם אם במאמר לעיל כתבת בטפשותי החלטתי החלטה שלא באה מהראש ... ראשית יישר כח מודה ועוזב ירוחם.. שנית עדיין זה בגדר שאלה שמותר שתישאל על איש ציבור בצורה לגיטימית וראויה . ולא צריך להיפגע או להעלב מהשאלה . שבוע טוב והצלחה גדולה בעמותה ובפועלך החשוב