צפו: קצר על הפרשה | כך מתחילה מלחמת אחים - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה | כך מתחילה מלחמת אחים

בפרשת השבוע מתחיל ריב בין האחים שמוביל לגלות מצרים, חג חנוכה מספר על ניצחון החשמונאים שגם הממלכה שלהם נחרבה בגלל מלחמה בין 2 אחים. הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר לפשרת השבוע

צפו: קצר על הפרשה | כך מתחילה מלחמת אחים
  אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

פרשת וישב: כששני הצדדים צודקים נוצרת מלחמת אחים, ומלחמת אחים מסתיימת חלילה בגלות.

בפרשת שבוע שעבר, ולפני שבועיים, קראנו שיעקב מתמודד עם לבן ואחר כך עם עשו, ובכל המאבקים האלה, ובכל התקופה הלא פשוטה של יעקב יש לו משפחה גדולה, והאחים מסתדרים ביניהם, והמשפחה המגובשת מצליחה להתמודד עם עשו, עם לבן, עם שכם, כל מאבק עם העניין שלו.

מגיעים לפרשת השבוע ומתגלה הקרע הגדול בין יוסף לבין כל האחים, הפרשנים חלוקים בדעותיהם על מה בדיוק הם רבו, ועל רקע מה היתה השנאה, מה כל אחד מהאחים רצה, אך לא ניכנס לשאלה הזו. אם היינו שואלים את יוסף הצדיק: אתה צודק או יהודה צודק? מה הוא היה אומר? – אני צודק! והיינו עוברים ליהודה, ושואלים גם אותו: מי צודק, אתה או יוסף? מה הוא היה עונה? – אני צודק! ושניהם צדקו, ושנאו את יוסף כי שניהם צדקו, ומכרו אותו לעבד, כי שניהם צדקו, ויצאה גלות מצרים כי שניהם צדקו.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת וישב תשפ"א

התחלנו השבוע את חג החנוכה, יהודה במרד מצליח לבנות את התחלת ממלכת החשמונאים, ואחיו והדורות הבאים ממשיכים בהקמת ממלכה יהודית עצמאית, לאורך כל ימי בית שני לא היתה לנו עצמאות מדינית חוץ מהתקופה הזו, היינו תחת שלטון הפרסים, והיוונים והרומאים, ולא תחת שלטון עצמנו, הם הביאו סוף סוף את עם ישראל לעצמאות, מעולה!

עוברים מאה שנה, ובדור הרביעי של החשמונאים, האחים אריסטובלוס והורקנוס רבים ביניהם על הממלכה, ואם הייתי שואל את הורקנוס: מי צודק? – אני צודק. והייתי עובר לאריסטובלוס: מי צודק? – אני צודק, ושניהם צדקו, ולכן נכנסו לכאן הרומאים והסיפור נגמר בשריפת המקדש ובגלות של אלפיים שנה.

גם היום, אפשר לשאול את הקבוצה הזו: מי צודקת? – אני צודקת, ואת הקבוצה השני: מי צודקת? – אני צודקת, וכוולם צודקים, רק שבמלחמת האחים שכבר קיימת לא נגיע לשלבים הבאים.

כדאי לעצור קצת עם הצדק הזה, שבו כולם צודקים, ולהתחיל להקשיב זה לזה באמת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
קבעת לעצמך נקודת...
דודו | 11-12-2020 13:14
קבעת לעצמך נקודת דמיון לחשמונאים ומה שהיום? אז היו מתיוונים כמו היום שסיכנו את עם ישראל. המחלוקת בין החשמונאים יש מקום להשוואה להיום.כנראה שהיהודים שניסו לשמור על ארץ ישראל כשלו בגלל אינטרסים. ובגלל זה הפסידו את העצמאות. היום יש שמאל שתוקע סכין בגב האומה.מסכן את עם ישראל וארץ ישראל.האם לקרוא לזה מלחמת אחים? ממש לא.מלחמת אזרחים כן. הפעם צריך להצליח
תן גז,...
אורן | 12-12-2020 18:08
תן גז, ביבסט קיצוני
2
הרבי
נועם | 23-09-2021 20:41
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף