אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מהי הדרך הנכונה ללמוד תורה? צפו

אחת לכמה שנים עולה השאלה: האם צודקים בתי המדרש בכך שהם מתמקדים בלימוד העיון? מה נשאר מלימוד העיון לאחר עזיבת כתלי בית המדרש? והאם זו הדרך הנכונה ללימוד התורה?

מהי הדרך הנכונה ללמוד תורה? צפו
  (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)

בישיבת ההסדר עתניאל נערכת הערב (רביעי) ההשקה של הספר הרביעי בסדרת "שיעורי הרב רא"ם" על פרק החובל במסכת בבא ­קמא. הערב מועבר בשידור ישיר בערוץ היוטיוב של הישיבה, ועוסק בנושא יישום צדק התורה במדינת ישראל.

מלבד ראש הישיבה הרב רא"ם הכהן, יישאו דברים: הרב שלמה דיכובסקי, הרב יוסף כרמל, הרב יאיר בן מנחם, הרב פדיה נגר והרב אלעזר גולדשטיין.

הרב אלעזר גולדשטיין, עורך הספר ומנהל המכון התורני 'גילוי', אמר: "אחת לכמה שנים עולה השאלה: האם צודקים בתי המדרש בכך שהם מתמקדים בלימוד העיון? השאלה היא כפולה: מה נשאר מלימוד העיון לאחר עזיבת כתלי בית המדרש? והאם זו הדרך הנכונה ללימוד התורה?".

"התשובה לשאלות אלו קשורה בתפיסה יסודית של מהות התורה: עלינו להקשיב לדבר ה' ולקול התורה של דורות רבים, לשאול שאלות נוקבות על האמת ועל המציאות ומתוך כך לקבוע עמדות רלוונטית לשאלות הדור. אסור שהתגובה התורנית למציאות תהיה רק הצגה של מקור יפה ועטיפה שלו בשבחים, בלי לבחון את מרחב המקורות ביסודיות ובעיון עמוק".

"הספר עוסק בסוגיה המפורסמת ביותר בשאלת היחס בין פשט לדרש, ובין דבר ה' להלכה למעשה, סוגיית 'עין תחת עין'. ידוע שהתורה מצווה על ענישה חריגה וקיצונית מאוד של עין תחת עין, וכי להלכה קבעו חז"ל שאין מוציאים את עינו של החובל אלא עליו לשלם ממון".

עוד באותו נושא

קצר על הפרשה | מה גדול; לימוד תורה או שירות בצבא?


13

"בדרך כלל הלומד את הסוגיה מוצא את עצמו נאלץ לבחור באחת משתי דרכים: דרך אחת היא 'לעמוד בענווה וללמוד את תכסיס קריאת הפשט על פי כלי המדרש' (כלשון הרב רא"ם בהקדמה), כלומר להאמין שאף בתורה כתוב 'עין תחת עין' הכוונה לממון ולא לשום דבר אחר".

"הדרך השניה היא לומר שאכן יש כאן פער בין פשט לדרש, ולתרץ אותו בדרכים שונות של פרשני הפשט: תהליך היסטורי, התקדמות מוסרית וכד'. אך שתי הדרכים אינן מקיימות את התביעה הכפולה: להאמין בדבר ה' ולהאמין בשאלות הנוקבות של החיים".

"הרב רא"ם הולך בדרך אחרת, דרך שמחייבת לברר מה באמת רצה הקב"ה מאיתנו כשאמר לנו 'עין תחת עין'? מהי תביעת הצדק המוחלטת שעומדת ביסוד הציווי הזה, שלא היתה באה לידי ביטוי אילו נכתב בתורה 'דמי עין תחת דמי עין'? ויתרה מכך: כיצד מתגלם העקרון הזה בהלכה הפסוקה?".

עוד באותו נושא

בגלל מאמר, ר"מ בישיבת עתניאל התפטר


26

"בנוסף לתביעה להבין את יסודות הצדק, ולאור הדברים העולים מן העיון, מציע הרב רא"ם הצעה חדשה כיצד יש לחזור לעקרונות הצדק של דיני החובל במציאות במדינת ישראל. זאת באופן שאיננו נסמך על סמכות מלמעלה למטה, על ידי כפייה, אלא דווקא מתוך חידוש בתי הדין שצומחים מלמטה למעלה, המגלמים את הרצון והכמיהה לצדק ולמוסר".

"לא מזמן זכתה הסדרה בפרס הרב קוק לספרות תורנית מקורית. השמחה על הפרס איננה רק על הערכה לספר ולמחבר, אלא לא פחות מכך על ההכרה בחשיבות העיון לעולם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו