מי תהיה מספר 2 של נפתלי בנט? הקרב על הרשימה | פרשנות

מי תהיה מספר 2 של נפתלי בנט? הקרב על הרשימה | פרשנות

הדרך למפלגת שלטון עוברת ברשימת המפלגה: הדיווח על ההצעה של בנט לשאשא ביטון מערער את מקומם של אחרים, ונראה שיהיה צפוף בצמרת ימינה | הבחירות שמאיימות על ההתיישבות הצעירה

מי תהיה מספר 2 של נפתלי בנט? | פרשנות
  צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

הדיווח על ההצעה של יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט, ליו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון, עורר הרבה גלים בקרב חברי המפלגה. שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, שכבר הובילה פעם אחת את הימין החדש לא אהבה לשמוע על כך שהוצע לגורם מבחוץ לכהן כמס' 2 לפניה.

על פי אותו דיווח ב'וואלה news', במגעים שהתקיימו לפני כמה שבועות "בנט הציע לשאשא ביטון עולם ומלואו, מה שתרצה, בתמורה לחבירה אליו", כולל מקום בכיר בצמרת והבטחה למינוי עתידי לתיק החינוך, אליו הצהירה כי היא מכוונת.

עוד באותו נושא

"פייק ניוז" בימינה מכחישים את ההצעה לשאשא ביטון


5

לאור הסקרים של השבועות האחרונים, לחמשת חברי המפלגה הנוכחיים של ימינה, יצטרפו עוד 15 אנשים לפחות. לאור העובדה שבמפלגה מכוונים לראשות הממשלה, לא בטוח כי בנט חושב שחברי המפלגה הוותיקים הם אלה שצריכים להוביל את הרשימה.

שקד, שכידוע מקורבת מאוד לבנט והשניים חולקים שותפות פוליטית ארוכת שנים, רואה את עצמה כמס' 2 מובהקת בראשות המפלגה, הן מצד הניסיון והן מצד הכוח הציבורי. האם גם בנט חושב כך? על פי אותו דיווח נראה שלא.

למרות זאת, בראיון השבוע נפתלי בנט נשאל מי יהיה מס’ 2 במפלגתו בבחירות הקרובות – והשיב כי זו תהיה השרה לשעבר איילת שקד. בנט הצהיר: “אני לא בביזנס של בחירה. איילת היא מספר 2 שלי, היא תישאר מספר 2 שלי, אני לא מכיר פוליטיקאית יותר מוכשרת ממנה”.

כזכור, שקד כבר הובילה את רשימת הימין החדש ללא הצלחה גדולה, והשאלה היא האם תסכים לפנות את מקומה לטובת הצלחת הרשימה, ואיך זה ישפיע על השותפות עם בנט. בראיון השבוע לסרוגים נשאלה שקד האם תסכים להתייצב במקום נמוך לטובת הצלחת המפלגה והשיבה: "אנחנו נעשה מה שצריך כדי שנקבל כמה שיותר מנדטים. זו המטרה שלנו. בממשלה הבאה נפתלי בנט צריך להיות ראש הממשלה".

על רקע הדברים הללו, צפוי להיות צפוף בצמרת של מפלגת ימינה. מצד אחד בנט רוצה להישאר נאמן לחברי מפלגתו, מצד שני בכדי לגדול ולהתעצם הוא יצטרך להנחית אנשים מבחוץ ולייצר חיבורים פוליטיים שעלולים לבוא על חשבון חבריו הותיקים. מלבד שאשא ביטון, גם נשמעים קולות על האפשרות לחיבור עם הנדל והאוזר. גורמים במפלגה אומרים כי הם אינם מוכנים לרשימה ארוכה של חיבורי מפלגות, ואם יהיה חיבור, האוזר והנדל ישתלבו בתוך ימינה כיחידים ולא בתור סיעת דרך ארץ.

הבעיה עם האוזר והנדל מעידה על הצפיפות שצפויה להיות בצמרת ימינה. הפלונטר של בנט להביא אנשים שיגרפו לו קולות עלול לעלות לו בפיצוצים עם שקד וסמוטריץ'. אנשים דוגמת הנדל והאוזר שמכהנים כשרים ויו"ר ועדות, ידרשו מקום גבוה ברשימה. מנגד, במקרה של השניים מדרך ארץ, בימינה סבורים כי הם לא מספיק אלקטורלים בשביל לגרוף קולות ועל כך לא ירצו לתת להם מקומות גבוהים.

הפלונטר ימשיך ויסתבך בחתימה על הסכם החיבור בין האיחוד הלאומי לימין החדש. כיום, סמוטריץ' ובנט עסוקים על בניית שתי רשימות נפרדות. בנט צפוי לחזר אחרי אנשים ימניים לא מגזריים מהכלכלה והעסקים, בכדי להמשיך את הקו של המאבק בקורונה, וכך לגרוף את מרבית הקולות מימין וממרכז לראשות הממשלה. לעומת זאת סמוטריץ' מנסה לייצב את עצמו כמפלגת הציונות הדתית, וצפוי לשבץ ברשימתו אנשים מגזריים.

במקרה של חיבור, האם בנט יסכים לתת לסמוטריץ' מקומות גבוהים, והאם נראה  בשלישייה הראשונה של מפלגה המועמדת לשלטון את בנט שקד וסמוטריץ'? לא ידוע. במידה וכן, לבנט יהיה קשה לייצב את עצמו כאלטרנטיבה לבוחרי המרכז ולהמשיך להצטייר כמפלגה ימנית כללית ליברלית. הקושי השני יהיה להביא כוכבים מהמשק בסגנון גבי ברבש, שבשביל להיכנס לפוליטיקה הישראלית יצטרכו יותר ממקום בעשירייה השניה של ימינה.

במהלך הקמפיין, הליכוד ינסה להדגיש את הפערים בין בנט לסמוטריץ'. את בנט יאשימו כשמאלן, ואת סמוטריץ' כדתי חשוך. גם השמאל לא יניח לסמוטריץ' במידה וישובץ בראש הרשימה המתומדדת לשלטון.

אחת האפשרויות שעלו למחשבה בכדי לא לאבד בוחרים מול התקפות הליכוד והשמאל, הוא להציע לסמוטריץ' מקום נמוך ברשימה, תמורת האופציה לבחור ראשון תפקיד בממשלה הבאה.

במידה ולמרות האתגרים הללו, ימינה תצליח לגבש רשימה שלא תערער את השותפות בין שקד בנט וסמוטריץ', עם חיבורים פוליטיים דוגמת שאשא ביטון, דרך ארץ, ואנשים בכירים מהמשק. אין ספק שהרשימה הזאת צפויה להיות האתגר הגדול ביותר של נתניהו בבחירות המסתמנות.

חלון ההזדמנויות של ההתיישבות רגע לפני סגירה

לאחר ששרי הממשלה משלל סיעות הבית, הכריזו כי יקדמו את הסדרת ההתיישבות הצעירה ביו"ש, אווירת הבחירות המתקרבת וההצבעה בעד פיזור הכנסת בקריאה טרומית, הורידה את התנופה של הסדרת הישובים שהצליחו לעלות לכותרות ולסדר היום. במידה והכנסת תפוזר, ממשלת המעבר לא תיתן יד להחלטה להסדיר את הישובים. כזכור, חלון ההזדמנויות למהלך הוא עד ה-21 בינואר כל עוד טראמפ עדיין בבית הלבן.

עוד באותו נושא

השרה ‏ינקלביץ: גנץ תומך במהלך להסדרת ההתיישבות הצעירה


7

השרה עומר ינקלביץ' נטעה תקוות רבות בקרב התושבים ביו"ש, לאחר שהכריזה בתחילת השבוע כי גנץ תומך בהסדרת הישובים, ומפלגת כחול לבן היא מפלגת מרכז. דבריה של ינקלביץ' עוררו סערה בקרב חברי המפלגה, שטענו בפני השרה כי היא גונבת את בוחרי "מחנה השלום" שאינם תומכים במהלך. הסערה בקרב חברי כחול לבן מעידה על המצב הנפיץ בו הם נמצאים. הסקרים מנבאים למפלגה בראשות בני גנץ 8-10 מנדטים בבחירות הקורובות, ומציאות שבה חצי מחברי המפלגה יגיעו ללשכת התעסוקה. גורמים בכחול לבן אומרים לסרוגים: "ההערכה היא כי  יש כאלה שכבר השלימו עם המצב ולא יתמודדו בבחירות הבאות דוגמת מיקי חיימוביץ". בין אלה שלא יוותרו יחל מאבק על ליבו של יו"ר המפלגה בני גנץ.

בימים האחרונים ראשי מועצת יש"ע מקיימים פגישות עם בכירים מאוד בממשלה. המטרה: מעטפה חומה ובה הצעת החלטה להסדרת הישובים עד יום רביעי הקרוב, בכדי שביום ראשון הבא הממשלה כבר תוכל לאשר זאת לפני פיזור הכנסת וגניזת חלום הסדרת התיישבות הצעירה.

 

 

 

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
30 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
סמוטריץ' בקושי שווה...
גבי בר שלום | 04-12-2020 11:49
סמוטריץ' בקושי שווה חצי מנדט!!!!!! גם אם כל הבוחרים שלו המשתייכים לחלק קטן מהפלג החרדלי בציונות הדתית המונהג על ידי משפחת מלמד וערוץ 7 שההתנשאות היא סימן ההיכר שלהם יבחרו בו אין לו חצי מנדט בוחרים חבל שבנט מבזבז מקום ברשימה על כזה טיפוס חסר בוחרים וחסר קורות חיים לחלוטין
סמוטריץ גבר????...
דרומי | 06-12-2020 0:03
סמוטריץ גבר???? איפה ראית את זה ? בצבא? באזרחות? סמוטריץ רודף כבוד ותו לא לא גבר ולא נעליים
מבלבל ת'כח....
צפוני | 05-12-2020 22:30
מבלבל ת'כח. אני בכלל לא מהזרם הזה ואני וחברי מצביעים לסמוטריצ כי הוא גבר ואדם ישר
2
בנט סומכים עליך שם את שאשה ביטון מקום רביעי
ערן | 04-12-2020 12:06
תעשה מפלגה ימנית מגוונת ונצביע עבורך
השתגעת?
מישהו | 09-12-2020 12:41
שאשא- ביטון? מה עוד?
אם בנט לוקח את שאשא ביטון-לא נצביע לו
ל ערן | 06-12-2020 19:24
לא רוצה את ביטון הכדאיניקית בשום אופן - לא נצביע אם תהיה ברשימה !!!!!!!!!!!!!!
3
אמיר אטינגר: הדיווח...
חיים | 04-12-2020 13:23
אמיר אטינגר: הדיווח על ההצעה של יור ימינה חכ נפתלי בנט, ליור ועדת הקורונה חכ יפעת שאשא ביטון, עורר הרבה גלים בקרב חברי המפלגה. שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, שכבר הובילה פעם אחת את הימין החדש לא אהבה לשמוע על כך שהוצע לגורם מבחוץ לכהן כמס' 2 לפניה. גורמים במערכת הפוליטית מסרו לסרוגים: הפרסום על שאשא ביטון דלף החוצה ויצר פיצוץ עם איילת שקד.
4
בנט! אינך חושש לאיסור 'אשת איש' אפי' כרפורמי?
איום ונורא | 04-12-2020 13:33
למה בן זוגה של האוכלת נו''ט שותק?
5
לא משנה מי...
הנרי | 04-12-2020 13:57
לא משנה מי יהיה או תהיה,אחוז החסימה הוא לא יתן לכם לעבור, חלומות של מסוממים,
6
מה עם סמוטריץ?...
עומר חמים | 04-12-2020 14:31
מה עם סמוטריץ? לא מבין איפה הוא ימוקם?
בעיה שלו...
. | 07-12-2020 22:11
בעיה שלו שהתאחד עם צמד הליצנים בנט-את-איוולת. שיישא בתוצאות מצידי מקום 120
הוא ימוקם...
מבין עניין | 06-12-2020 0:02
הוא ימוקם צמוד צמוד לערוץ 7 שם זה מקומו הטבעי שם הוא מרגיש מיצוי עצמי בדברי השבח והלל שמרעיפים עליו אחרי כל פליטת פה שלו שם הוא ממלא את תאוותו הבלתי נשלטת לכבוד מעבר לזה אין לו מה לתרום לעם ישראל
7
שאשא ביטון
דביר | 04-12-2020 15:41
עם שאשא ביטון ברשימה תחפשו את הדתיים הם יעלמו הביאו עוד כמה כמוה ונגמרה לכם הרשימה
8
סוריה
נועם | 05-12-2020 10:02
סוריה חוזרת ליהודים
9
ישראל
נועם | 05-12-2020 10:03
ישראל היא מדינה יהודית
10
הרבי
נועם | 05-12-2020 10:03
הרבי מלובביץ' מנהיג היהודים
11
אחדות
נועם | 05-12-2020 10:10
אחדות דתית בישראל
נועם מפלגה...
חחחחח | 05-12-2020 17:48
נועם מפלגה של הומואים בארון. פעם קןדם התקפלו כי פחדו שיגלו כי יש פחות להם אחוזי תמיכה מאשר לגבינה כחושה 0%
12
לטענת מפלגת מרכזינה...
חיים | 05-12-2020 17:50
לטענת מפלגת מרכזינה ביבי והחרדים פרקו את גוש הימין בגלל שלא נתנו לבנט את תיק הבריאות, לסמוטריץ את תיק התחבורה ולשקד תיקתיק המשפטים. בגלל שלא נתנו לבנט לחסל את הקורונה תוך שלושה שבועות ולא הקשיבו לספר שלו, אין גוש יימין ובחינתינו גם ללכת עם מרץ. מעניין את מי ישכנע הדף מסרים הזה????
התכוונת שמאלה...
. | 07-12-2020 22:08
התכוונת שמאלה
13
שתהיו כפרה על...
ימין אמיתי | 05-12-2020 18:47
שתהיו כפרה על בנט הכי ישר שיש במדינה ימלך ראש הממשלה הבא בעזרת ה יתברך
חחחח רק...
מאיר | 06-12-2020 7:44
חחחח רק בחלומות בנט ראש ממשלה? רק אם הערבים יסכימו
היתכונתה לרפורמי,ומחזק...
אורי | 05-12-2020 19:29
היתכונתה לרפורמי,ומחזק את הלהטב? לזה אתה מיתכון,לכן כשרואים ששמאלני כמוך לא יצביע בנט בחיים,אבל ניסיון לתקוע תריז אתה מנסה,לא יעזור שמאלן תמיד שמאלן,
14
בנט הוא אדם...
אבוש | 05-12-2020 18:57
בנט הוא אדם שדואג רק לא ביבי אבל איילת איפה את הרשימה סמוטריץ איפה אתה ברשימה .הוא דואג לשאשה עד שיכלה לו הקריז והוא יאמר היא מזרחית.עד מתי יהיה זה לנו למוקש .הורס כל מה שבדרך
15
מי זה בנט?
סמוטריץ' | 05-12-2020 21:37
כדי 'להרגיע' את החשש של אהוד ברק וחבריו מפני הפיכתה של מדינת ישראל ל'מדינת הלכה' בידי הציונות הדתית- מבקש בנט לקעקע את הזהות הדתית של הציונות הדתית ולהציג אותה כמשהו שנע מהדתיות אל עבר המסורתיות ...בנט מתאר את ההתפרקות מהמחויבות ההלכתית בערגה ומציג אותה כמשהו אידיאלי שצריך להתגאות בוהמשפט שאמר בנט לפיו, פעם האורתודוכסיה התכנסה בתוך בשריון מחשש נורא שזוממים לשנות אותה. היום הפחד הזה עובר. אפשר לשנות. רצוי לשנות - 'תיאור סמי-רפורמי'.הפיכת תופעת שוליים של הורדת הכיפה, שהיתה תמיד בציונות הדתית בהיקפים כאלה או אחרים, לתופעה חיובית שבנט מתאר ככיוון מעניין שמאחד זרמים רבים וגם מאפשר לשמור על הצביון היהודי בסגנון אישי - ... אני מתקשה לחשוב על רבנים רציניים, והאמת שגם לא על הוגי דעות אחרים בציונות הדתית, שיחתמו על מצע או חזון כזהאבל לא רק את הזהות הדתית של הציונות הדתית בנט מקעקע בראיון הזה, אלא גם את החזון שלה ואת שאיפתה לתיקון עולם במלכות שד-יהחזון שבו מדינת ישראל היא 'מדינה מסורתית' שבה הרוב יעשו קידוש, אבל ידליקו חשמל הוא רחוק מאוד מלהיות חזונה של הציונות הדתית.כשהבסיס הדתי-תורני-אידיאולוגי לוקה בחסר, גם ביחס לארץ ישראל זה כבר לא זהארץ ישראל כערך, כמצוות השם, חזון ארץ ישראל השלמה – כל אלו נעלמו ואינם. הראיון הזה מתחבר להתבטאויות קודמות שלו שבהן הוא מאמץ למעשה, גם אם בדיעבד, את תוכניתו המדינית של רבין באוסלו ותומך בקיומה של אוטונומיה ערבית ביהודה ושומרון, כולל דגל, סמל והמנון, טוען שאין לנו מה לחפש בעזה, ועוד. ... זה ההבדל בין אידיאולוגיה שורשית שמתאזרת בסבלנות ומכירה במגבלות המציאות לבין פרגמטיזם שמבוסס על דברים שרואים משםיש מי שנוהגים באחריות. יש מי שסובלים קשות מבעיית אמינות
16
תראו מה קורה בימינה
רק נתניהו | 06-12-2020 11:47
המריבות שם התחילו. כי אין אידאולוגיה אחת. כל אחד רוצה כיסא! זה לא יעבוד! כל מי שמצביע ימינה, מערער על היציבות של המדינה, ויגרום לבחירות נוספות. אזרחים קחו אחריות. להצביע רק לנתניהו, כדי שנקבל יציבות סוף סוף. מה שרוצה בנט, יש אצל נתניהו, אז למה צריך עוד ראש? רק בגלל שבנט רוצה להיות ראש ממשלה? יגיע הזמן שלו!! לא עכשיו!!! עכשיו חייבים יציבות!!! להצביע למפלגה הגדולה!! לליכוד!! כי נתניהו הוכיח את יכולותיו!!! כל השאר לא שווה את המריבות בתוך העם!!!
.מצטער אבל...
אלי | 08-12-2020 8:22
.מצטער אבל לנתניהו יש נכשל בכלכלה נכשל בהסברה תראו מה קורה בהסברה בחול באוניברסיטאות בארהב,נכשל בתיקון מערכת המשפט נכשל בבניה ביוש ובירושלים איפה היה 4 שנות טרמפ למה לא בנה בגבעת המטוס?
רק לא נתניהו - בשום אופן לא הנוכל הזה יותר !!
ימנית | 06-12-2020 19:27
עכשיו נראה אתכם מצנזרים ולא מעבירים תגובה = לאנשי האתר
17
ימינה מגיעה בסקרים...
אלי | 08-12-2020 8:17
ימינה מגיעה בסקרים למספר המנדטים הזה בהרכב הנוכחי של הרשימה,נראה שיש כל מיני גורמים שרוצים להחריב אותה בכל מיני הצעות מוזרות,בנט כבר היה בסרט הזה עם אלי אוחנה, ההרכב הנוכחי מצויין,שימו לב שכל מי שמנסים להדביק לימינה בפני עצמו לא שווה מנדטים, אז למה לצרפו???
18
רק לא סילמן...
דוד אלמקס | 08-12-2020 10:30
רק לא סילמן וכל מיני עסקני עלוני השבת.... צאו מהראש המפדלניקי הקטן...